ha
door harrybacardi Jan 28, 2007 om 08:34
Computers & telefonie

Garantietermijn volgens de EU...???

 


 


Hallo Allemaal,


 


Ik heb eind 2005 een Ipaq 3715 gekocht ,nu nog geen 1,5 jaar later wil deze niet meer opladen ,batterij al vervangen maar hij doet het nog steeds niet .zodra ik het apparaat  inschakel gaat deze meteen weer uit .


Volgens de winkel (PDAshop) en de fabrikant (HP) is de garantie (1 Jaar) vervallen  en zou ik dus zelf voor de kosten op moeten draaien. Na een telefonische analyse van Hp zou waarschijnlijk het moederboard  de geest hebben gegeven  en zou dit geintje ongeveer 280 euro moeten gaan kosten excl. Btw.


Nu hoorde en las ik  hier en daar dat je bij consumentenaankoop 2 jaar garantie hebt bij producten waar je redelijkerwijs van mag verwachten dat ze  toch langer mee moeten gaan .


Kan ik nu van de winkel en Hp eisen dat ze mijn Ipaq 3715 repareren?


Bij voorbaat dank voor jullie reactie's,


 


Harry


 


 

442 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

labswans
door labswans - Jan 28, 2007 om 08:50
1918 Antwoorden / 10 Vragen
0

dat u kan eisen dat men het apparaat repareert : ja maar u zal een eigen deel moeten betalen


De echte garantie is komen te vervallen maar voor een dergeleijk apparaat kan u verwachten dat het een jaar of 3 mee zou moeten gaan


Dus u aandeel in de kosten wordt 1,5 / 3 jaar = 50% van de kosten = 140 euro


u heeft het over eind 2005 ( december ? ) dan is het 14 maanden oud !


Dan zou u plaatje 14 maanden / 36 maanden = 39 % van de kosten = ong 110 euro


Dat zou redelijk zijn volgens mij


labswans

hutch
door hutch - Jan 28, 2007 om 10:38
4521 Antwoorden / 29 Vragen
0

Goedemorgen Harry,


PDAshop kan en mag zich er niet zo makkelijk vanaf maken. Daarom onderschrijf ik de uitleg van Labswans, met dien verstande dat (als voorbeeld) de branchevereniging Uneto-VNI de te verwachten (economische) levensduur van dergelijk apparatuur (zoals de Ipaq) heeft gesteld op 2 jaar. Zij noemen dit 'de gebruiksduurverwachting'.


Wat u aanhaalt, dus 2 jaar garantie, klopt niet. De verkoper geeft in deze 1 jaar garantie en de gebruiksduurverwachting is 2 jaar. Het staat de verkoper vrij om een langere danwel kortere termijn garantie te geven, met dien verstande dat de minimale 'garantietermijn' 6 maanden is, althans binnen die laatst genoemde termijn moet de verkoper aantonen dat een gebrek te wijten valt aan de koper (Burgerlijk Wetboek, boek 7).


Hier vanuit gaande zou de kostenverdeling dus alsvolgt moeten zijn:


'het aantal maanden dat u die Ipaq heeft'/24e deel van die €280,- komt dan voor uw rekening. Maar dat bedrag (€280,-) behelst m.i. de nieuwprijs van die Ipaq.......


Het probleem is echter vaak, dat de verkoper hieraan niet of slecht wil meewerken. Met de fabrikant heeft u als koper niets mee van doen. U heeft, tijdens de te verwachten economische levensduur, alleen maar te maken met de PDAshop.


Gelukkig is de PDAshop aangesloten bij De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, wat het een stuk makkelijker maakt, indien u een klacht heeft en er samen niet uitkomt. U kunt dan naar de Geschillencommissie stappen, die een bindende uitspraak zal doen.


Gr. Hutch

ha
door harrybacardi - Jan 28, 2007 om 11:34
10 Antwoorden / 9 Vragen
0

Hallo Labswans en Hutch,


 


Bedankt voor jullie reactie's,


 


Pdashop heeft geen eigen reparatieservice en deze stuurd het apparaat ook terug naar de fabrikant. (HP)


Dat ik een gedeelte zou moeten betalen vind ik op zich geen probleem  maar eventueel €280,-  is mij een beetje teveel van het goede , daar het toestel  toentertijd €569,- kostte ..en ik hem eigenljks alleen gebruikt heb als navigatie ... mag je toch wel verwachten dat zo'n apparaat iets langer meegaat dan 2 jaar .


Als ik dit van te voren had geweten  had ik waarschijnlijk het apparaat nooit aangeschaft .Maarja .. weet alles maar eens achteraf ...;-)


Enfin, ik heb Pdashop aangeschreven  en hoop ik op een goede afloop :-)


 


Bedankt!


 


Grtz Harry

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ha
halicaphi - Oct 6, 2024 om 11:13
Vakantie & reizen

Refund mails alitalia???

Nu, na meer als twee jaar na het faillissement van Alitalia krijg ik een reactie van Alitalia mbt een refund voor twee geannuleerde tickets.
Men vraagt hiervoor een copie van mijn ID en mijn bankgegevens.
ik vertrouw dit niet helemaal.
Zijn er meer mensen die een mail hebben gehad of ervaring hiermee hebben? Lees meer

wi
witteke - Oct 5, 2024 om 22:45
Elektronica & tv

Filmbox bij kpn

Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald Lees meer

su
susaneggen - Oct 1, 2024 om 12:02
Vakantie & reizen

AirBNB

Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.

Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m ... Lees meer