ha
door harrybacardi Jan 28, 2007 om 08:34
Computers & telefonie

Garantietermijn volgens de EU...???

Hallo Allemaal,

Ik heb eind 2005 een Ipaq 3715 gekocht ,nu nog geen 1,5 jaar later wil deze niet meer opladen ,batterij al vervangen maar hij doet het nog steeds niet .zodra ik het apparaat  inschakel gaat deze meteen weer uit .

Volgens de winkel (PDAshop) en de fabrikant (HP) is de garantie (1 Jaar) vervallen  en zou ik dus zelf voor de kosten op moeten draaien. Na een telefonische analyse van Hp zou waarschijnlijk het moederboard  de geest hebben gegeven  en zou dit geintje ongeveer 280 euro moeten gaan kosten excl. Btw.

Nu hoorde en las ik  hier en daar dat je bij consumentenaankoop 2 jaar garantie hebt bij producten waar je redelijkerwijs van mag verwachten dat ze  toch langer mee moeten gaan .

Kan ik nu van de winkel en Hp eisen dat ze mijn Ipaq 3715 repareren?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie's,

Harry

442 3 Rapporteer

labswans
door labswans - Jan 28, 2007 om 08:50
1918 Antwoorden / 10 Vragen

dat u kan eisen dat men het apparaat repareert : ja maar u zal een eigen deel moeten betalen

De echte garantie is komen te vervallen maar voor een dergeleijk apparaat kan u verwachten dat het een jaar of 3 mee zou moeten gaan

Dus u aandeel in de kosten wordt 1,5 / 3 jaar = 50% van de kosten = 140 euro

u heeft het over eind 2005 ( december ? ) dan is het 14 maanden oud !

Dan zou u plaatje 14 maanden / 36 maanden = 39 % van de kosten = ong 110 euro

Dat zou redelijk zijn volgens mij

labswans

hutch
door hutch - Jan 28, 2007 om 10:38
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Goedemorgen Harry,

PDAshop kan en mag zich er niet zo makkelijk vanaf maken. Daarom onderschrijf ik de uitleg van Labswans, met dien verstande dat (als voorbeeld) de branchevereniging Uneto-VNI de te verwachten (economische) levensduur van dergelijk apparatuur (zoals de Ipaq) heeft gesteld op 2 jaar. Zij noemen dit 'de gebruiksduurverwachting'.

Wat u aanhaalt, dus 2 jaar garantie, klopt niet. De verkoper geeft in deze 1 jaar garantie en de gebruiksduurverwachting is 2 jaar. Het staat de verkoper vrij om een langere danwel kortere termijn garantie te geven, met dien verstande dat de minimale 'garantietermijn' 6 maanden is, althans binnen die laatst genoemde termijn moet de verkoper aantonen dat een gebrek te wijten valt aan de koper (Burgerlijk Wetboek, boek 7).

Hier vanuit gaande zou de kostenverdeling dus alsvolgt moeten zijn:

'het aantal maanden dat u die Ipaq heeft'/24e deel van die €280,- komt dan voor uw rekening. Maar dat bedrag (€280,-) behelst m.i. de nieuwprijs van die Ipaq.......

Het probleem is echter vaak, dat de verkoper hieraan niet of slecht wil meewerken. Met de fabrikant heeft u als koper niets mee van doen. U heeft, tijdens de te verwachten economische levensduur, alleen maar te maken met de PDAshop.

Gelukkig is de PDAshop aangesloten bij De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, wat het een stuk makkelijker maakt, indien u een klacht heeft en er samen niet uitkomt. U kunt dan naar de Geschillencommissie stappen, die een bindende uitspraak zal doen.

Gr. Hutch

ha
door harrybacardi - Jan 28, 2007 om 11:34
10 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Labswans en Hutch,

Bedankt voor jullie reactie's,

Pdashop heeft geen eigen reparatieservice en deze stuurd het apparaat ook terug naar de fabrikant. (HP)

Dat ik een gedeelte zou moeten betalen vind ik op zich geen probleem  maar eventueel €280,-  is mij een beetje teveel van het goede , daar het toestel  toentertijd €569,- kostte ..en ik hem eigenljks alleen gebruikt heb als navigatie ... mag je toch wel verwachten dat zo'n apparaat iets langer meegaat dan 2 jaar .

Als ik dit van te voren had geweten  had ik waarschijnlijk het apparaat nooit aangeschaft .Maarja .. weet alles maar eens achteraf ...;-)

Enfin, ik heb Pdashop aangeschreven  en hoop ik op een goede afloop :-)

Bedankt!

Grtz Harry