hk
door hkiela Dec 16, 2008 om 19:16
Computers & telefonie

Gehoorbeschadiging door gebruik nolan valhelm n103

In maart 2008 een nieuwe nolan n103 motorhelm gekocht. een type met een openklappend voorgedeelte. Volgens de verkoper, Polo in Kleef, de stilste in zijn klasse. Pas na een week of twee was het weer goed genoeg voor een testritje. Al direct bleek, de helm erg lawaaiig. Terug bij Polo wilde men de helm niet meer terugnemen. Inmiddles bleek gedurende het jaar, dat ik na een motorrit van ongeveer een uur ondanks gebruik van oordoppen, dat je oorsuizeningen overhoudt vanwege het lawaai in de helm. Na veel emailen en bellen met Polo, Nolan nederland en Nolan duitsland, is er recent een aanpassing doorgevoerd in de wangkussens in de helm. Het lawaai is een klein beetje minder, maar nog steeds ondragelijk. Recent contact met alle partijen heeft alleen maar opgeleverd, dan men 'niets meer voor mij kan doen'

Conclusie Nolan heeft een helm type n103 op de markt gebracht die een behoorlijke kans biedt op enrnstige gehoorschade! En Nolan weigert het probleem te erkenen en afdoende maatregelen te nemen naar (toekomstige) kopers.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met deze klacht.
De helm is in duitsland gekocht, dus als consument heb ik geen recht in nederland vermoed ik, ondanks dat Nolan een Europese fabrikant is.
Kan kassa wellicht iets betekenen, in het waarschuwen van gebruikers en kopers van deze helm?

3630 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 16, 2008 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hkiela,

Dit lijkt me een leuk onderwerp voor de belbus:

belbus@vara.nl

Adres Belbus-verwijzing

Wilt u ook dat de Belbus langskomt, schrijf dan naar Kassa, postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum of mail naar belbus@vara.nl.

Sukses, groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2008 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

maakt de motor dan een mega herrie?het kan helpen om die stiller te maken. als de helm een eu keur heeft dan kunt u geen stappen ondernemen .ik heb ook dat zelfde merk. en geen probleem .u heeft er hier in ned niets aan als u hem in duitsland heeft gekocht om garantie te verkrijgen

ve
door verwijderd - Dec 16, 2008 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een helm moet aan wettelijke eisen voldoen.

Kennelijk doet ie dat en heb je geen poot om op te staan, hoewel sommigen ook anders beweren...

Het feit dat jj het lawaai ondraaglijk vindt is natuurlijk niet te meten.

ve
door verwijderd - Dec 16, 2008 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Past die helm je wel?
Als een helm niet goed past, niet lekker strak zit, heb je inderdaad problemen.
Zelf rij ik altijd zonder oordopjes en heb nergens last van.

Vele zijn enthousiast over deze helm met zijn mogelijkheden, een beetje zaken bij elkaar gesprokkeld.

Het N-COM Mobile Wired Systeem maakt verbinding met de Nolan-helm die is uitgerust met de Basis Kit en mobiele telefoon.
Intercomverkeer met je partner is mogelijk via intercom kabelverbinding of draadloos BluetoothTM.
De multimedia kabel maakt verbinding mogelijk met CD- of MP3 speler en GPS-navigatie.
Een Basis Kit is er al voor nog geen € 50,-

Een n103 lijkt door vele geprezen en vinden het een geweldige helm:
Weinig windgeruis in vergelijk met soortgelijke helmen, anti-fog pinLock, ingebouwd zonnevizier (welke ook een goede verbetering is ten opzichte vorige versies), goeie ventilatie instellingen.
Ook perfect voor brildragers.

Na inbouw van de basickit2 & BTkit, het volgende:
 1e: iPod beluisteren.
 2e: BT de route-info luisteren.
 3e: BT met Nokia 6230 bellen.
 4e: en eventueel via de Bluetooth met andere nCom gebruiker verbinding maken.

De accu weegt wel wat, goed voor de nekspieren?

Tot slot, als je deze helm via het Internet hebt gekocht ben je verkeerd bezig want passen is een must.
Probeer hem te verkopen en koop dan een andere helm want bij Nolan krijg je denk ik niets meer voor elkaar.

Even goed nog veel rij plezier en ook als het slecht weer is, Rebel

ve
door verwijderd - Jan 23, 2009 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meneer sqdron.  Geluid is zeker te meten.  In db. a.

En gehoorsterkte ook. in Khz. mag ik hopen.

Alleen gehoor gestoorden hebben geen last van geluids overlast.

Gr.Henk.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2013 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was verrast je opmerking hierboven te lezen. Zelf ben ik jarenlang een erg verwoed motard geweest, tot meer dan 30.000 km per jaar (beroepsmatig) en heb ook nog met een V-Rod gereden en een oude BMW K75RT en lang met een occasie PanAmerican ST1100 van Honda, en dat allemaal met een open helm (jethelm) zonder gehoorproblemen. Ik rij nu al zo'n 40.000 km met een persmoto, de roemrijk Kawasaki 1400GTR, en sindsdien met een Air 403 Helm van Nolan met NCOM systeem. Ik was er uitermate tevreden van, want die leek fluisterstil en ook die moto is fluisterstil en met een groot windscherm. Toch is het sindsdien dat ik bij lange afstanden (> 150 km enkele rit van Kortrijk, inclusief tot Amsterdam wat meer dan 300 km enkel is voor juridische of accountantsopleidingen of journalistentopics) dat ik... gehoorbeschadiging lijk op te lopen.

Volgens mij hebben zijn deze nolan helmen binnenin vrij stil, maar is er net door het geluid te 'dempen' een soort windgefluit dat onze oren beschadigd.

Na uw topic, ga ik wellicht even mijn luide HJC-helm hernemen om te kijken of het beter gaat op afstand.

Het kan immers ook zo zijn dat je oren zich kunnen weren tegen minder dan 100 decibel, maar dat misschien een bepaalde frequentie aan lagere decibel véél schadelijker kan zijn.

Ik hoop dat er hier nog gaan reageren, liefst eerlijk en zonder per se hun eigen helm te verdedigen (meestal doen we zoiets vanzelf: wat wij hebben, is altijd beter, weet je).

ve
door verwijderd - Apr 13, 2013 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vanbellejem

Dit topic is al meer dan vier jaar oud. Het zou beter zijn als u vragen over dit onderwerp hebt zelf een topic te starten.