gemski
door gemski Feb 22, 2010 om 18:52
Computers & telefonie

Geldigheid beltegoed

Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig MOET blijven.
Ik heb een pre paud kaart van Hi en die loopt in juni van dit jaar af! Ik dacht dat dat niet meer mocht.Het is toch mijn eigen geld!

8911 35 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig MOET blijven........

Nee, dat is niet waar. Providers mogen hiervoor hun eigen regels hanteren.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere provider hanteerd andere regels,ik denk dat jij bij HI 1x in het half jaar op moet waarderen,anders vervalt je beltegoed....
ik heb T-Mobile en daar moet je ook 1x per half jaar opwaarderen....
Als het goed is staat het in het boekje wat er bij je mobiel zit...

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf 1 januari 2010 is het Hi PrePay-tegoed onbeperkt geldig als je 1x per 6 maanden opwaardeert. De termijn van 6 maanden start op het moment dat je opwaardeert. Deze verandering geldt ook voor het PrePay-tegoed dat je op 1 januari 2010 nog hebt.

Dus als je niet opwaardeert is het niet meer geldig.

Groetjes Elena

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet op waardeert is je beltegoed niet meer geldig.Dat is toch je reinste diefstal!

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

gemski schreef op maandag 22 feb 2010, 19:15: Als je niet op waardeert is je beltegoed niet meer geldig.Dat is toch je reinste diefstal!

Is het feitelijk ook, maar het staat in hun voorwaarden en daar ga je mee Accoord als je een contract bij ze afsluit ........... ;-(

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo is dat stacey, dat is bij veel anderen ook zo en als je het er niet mee eens bent, lekker een andere provider kiezen.

Ik ben bij Lebara, kan ik leuk voor starttarief een half uur met wilekeurig welke andere mobiel bellen. Kijk dat schiet tenminste op.

Je koopt opwaardeerkaart voor €10,-, maar mag daarmee voor €20,- bellen en je waardeert pas op als je beltegoed datum ten einde is of op is.

SMS doe ik via Vodafone, twee gratis per dag via computer.

Beetje creatief zijn en je komt een heel eind.

En zo omzijl je de diefstal.

groetjes Elena

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij de meeste providers is het tegoed een jaar geldig en als het verlopen is heb je meestal nog enige tijd om opnieuw op te waarderen waarbij je het oude tegoed weer terug krijgt. is mij ook wel eens overkomen, stond er bv nog 6 euro met 20 euro opwaarderen werd dat weer 26 euro.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm, volgens mij is het knippen en plakken een beetje fout gegaan, maar goed, het werkt wel...

Simyo

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

bachanaal schreef op maandag 22 feb 2010, 19:35: bij de meeste providers is het tegoed een jaar geldig en als het verlopen is heb je meestal nog enige tijd om opnieuw op te waarderen waarbij je het oude tegoed weer terug krijgt. is mij ook wel eens overkomen, stond er bv nog 6 euro met 20 euro opwaarderen werd dat weer 26 euro.

dat had ik ook..ik kon niet meer bellen en informeerde naar het beltegoed,ik had 12 euro,maar ik moest opwaarderen en had de tijd tot 14 april...dus das was 3 maanden...ik heb er 10 euro opgezet..kan ik weer een poosje voort

ve
door verwijderd - Feb 22, 2010 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gemski,

Het is ook diefstal! Mijn prepaid is sinds begin vorige week ook geblokkeerd bij Telfort en als ik binnen 90 dagen niet opwaardeer dan vervalt mijn beltegoed en mijn mijn 06-nummer is dan niet meer van mij.

Deze diefstal gaat in Nederland nog steeds voort omdat consumentenorganisaties in Nederland zitten te slapen of aandelen bij providers hebben, dus belanghebbend zijn bij voortgang van de huidige situatie.

In Duitsland is jaren geleden al door de Verbraucher Zentrale (zeg maar de Duitse Consumentenbond) voor de hoogste rechter in Duitsland, het BundesGerichtsHof (BGH) in Karlsruhe, uitgevochten en gewonnen dat een beltegoed nooit mag vervallen.
Voor het Hof van Europa uitvechten doet de Verbraucher Zentrale alleen wanneer ze door het BGH in het ongelijk zouden zijn gesteld. Anders zouden gebruikers in heel Europa er wat aan hebben gehad.
Zoals bij het Quelle Arrest, wat bij het LandesGerichtsHof en bij het BGH verloren was, doch bij het Hof van Europa wel werd gewonnen.

Een slimme advocaat zou het in Nederland aan kunnen slingeren met een verwijzing naar de argumentering van het BGH. Daar moet je hier ook een heel eind mee kunnen komen want er is zeer veel rechtspraak in Duitsland overdraagbaar naar de Nederlandse situatie, die vergelijkbaar is.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2010 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dat is inherent aan de overeenkomst met de provider. Als je ban te voren kunt weten dat het beltegoed komt te vervallen dan kun je voor een andere provider kiezen.
Il kocht ooit een prepaid toestel met de bedoeling dit voor noodgevallen bij me te dragen. In de aanbieding stond beltegoed blijft onbeperkt geldig. Prima geschikt voor mijn doeleinden. Echter, een tijdje later veranderde de provider gewoon de voorwaarden en eiste ook minimaal een maal per half jaar opwaarderen. Speuren in de kleine lettertjes leverde op dat de provider altijd bevoegd was de leveringsvoorwaarden te veranderen. Boeven zijn het!

ve
door verwijderd - Feb 24, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een T-mobile prepaid en daar hoef je alleen één keer per jaar te bellen - dus niet opwaarderen - om je tegoed te behouden en dat mag ook naar het gratis nummer 1244 van T-mobile zijn. Er zijn meer providers die dit zo hebben dacht ik.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2010 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerardk schreef op woensdag 24 feb 2010, 13:36: Ik heb een T-mobile prepaid en daar hoef je alleen één keer per jaar te bellen - dus niet opwaarderen - om je tegoed te behouden en dat mag ook naar het gratis nummer 1244 van T-mobile zijn. Er zijn meer providers die dit zo hebben dacht ik.

Niet één keer per jaar maar één keer per zes maanden

ve
door verwijderd - Feb 24, 2010 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Draaideur-criminelen (providers) veranderen hun voorwaarden telkens weer, als het voor hun zelf heel goed uitkomt...
Die worden nooit bestraft....Ik heb 'n HI-mobiel van kpn....
Al 8 jaar heb ik dat ding voor noodgeval, kreeg ik opeens een sms, dat ik 't beltegoed binnen 6 maanden moest opwaarderen...
Verder stond nergens vermeld hoelang de opwaardering zou gelden...Dus die 6 maanden zijn allang om en nu kreeg ik zomaar 'n verkorte verlenging...i.p.v geldig tot oktober dit jaar is het nu tot juli 2010 .... Achteraf voel ik me best bescheten door die opgeklopte bedrijven die alleen stinkend rijk worden van ons gejatte geld....
Zo is dit systeem ook bij banken.....Eerlijkheid is ver te zoeken in deze verrotte maatschappij en de witte boordencriminelen kunnen rustig blijven doorslapen....Zolang er geen massale protesten zijn......

ve
door verwijderd - Feb 24, 2010 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerardk

Je schrijft:

gerardk schreef op woensdag 24 feb 2010, 13:36
Ik heb een T-mobile prepaid en daar hoef je alleen één keer per jaar te bellen - dus niet opwaarderen - om je tegoed te behouden en dat mag ook naar het gratis nummer 1244 van T-mobile zijn. Er zijn meer providers die dit zo hebben dacht ik.

Begrijp ik het nu goed, dat je bij t-mobile maar 1x per zes maanden hoeft te bellen?

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2010 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read: ik ben wel niet gerard, maar dit staat hierover op de T-M ite:

Je prepaidbeltegoed is onbeperkt houdbaar, behalve als je zes maanden achter elkaar niet belt, je tegoed niet opwaardeert, niet mobiel internet of geen sms’jes verstuurt.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 02:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gemski:

Hier begrijp ik niets van: Ik had een kwartier na mijn bericht waarin ik het BGH Karlsruhe noemde een correctie gezonden en die heb ik ook direct onder genoemde reactie zien staan. Er stonden een paar URL's in waar op het topic voor wat Duitsland betreft hierop wordt in gegaan.
Mogelijk heeft de redactie, om welke reden dan ook, zonder bericht achter te laten deze correctiereactie verwijderd.
Ik zal proberen de correctie nogmaals te plaatsen.

"Sorry, ik heb 2 uitspraken door elkaar gehaald. Hieronder volgt het correcte:
Het LandesGericht te München heeft een aantal clausules in de Algemene Voorwaarden van O2 onwerkzaam verklaard, betreffende het vervallen verklaren van beltegoed.
http://www.verbraucherzentrale-bremen.de/download/verbraucherrecht/Prepaidkarten.pdf
Arrest Landesgericht München I: 12 O 16098/05 Verkundet am 26-01-2006.

Het OberLandesGericht München heeft op 22-06-2006 dit vonnis bevestigd.

Het LandesGericht te Düsseldorf heeft op 23-08-2006 een aantal clausules in de Algemene Voorwaarden van Vodafone onwerkzaam verklaard, betreffende het vervallen verklaren van beltegoed.
http://www.verbraucherzentrale-bremen.de/themen/verbraucherrecht/prepaid-urteile.html
http://www.verbraucherzentrale-bremen.de/download/verbraucherrecht/prepaid-musterbrief.pdf

De uitspraak van het BGH te Karlsruhe heeft betrekking op het niet in rekening mogen brengen van kosten wanneer je geld van je eigen bankrekening haalt. Dat heeft met je topic niets te maken.

Sorry voor het ongemak.

H.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk niet zo dat "voorwaarden" ook altijd rechtsgeldig zijn als de wet iets anders zegt dan gaat dat altijd boven deze regeltjes.
Maar helaas zegt de wet niets hier over maar moet het wel zo zijn dat het een redelijke voorwaarde is.
Nu vind ik wel een halfjaar erg kort want stel dat u in het ziekkenhuis beland voor een langeretijd dan zal u niet alleen uw beltegoed maar ook uw telefoon nummer kwijt raken.
Maar dat deze na een jaar vervalt is mede te danken aan een te kort aan 06 nummers.
Dit klinkt vreemd maar gemiddeld hebben wij enkele 06nummers per persoon
en ik heb eens gelezen dat wij zo vijf tot tien nummers hebben incl kinderen.
Zelf heb ik ooit Orange gehad en dat was de enige provider die geen verloop kon maar helaas is die samen gegaan met T-Mobile.
Maar bij T-Mobile is het zo dat er eens per halfjaar met het nummer gebeld moet worden.
Het bellen van een 0800 mag dus ook :)

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Nu vind ik wel een halfjaar erg kort want stel dat u in het ziekkenhuis beland voor een langeretijd dan zal u niet alleen uw beltegoed maar ook uw telefoon nummer kwijt raken............

Er zullen maar relatief weinig mensen zijn continue die een half jaar in een ziekenhuis liggen. Trouwens, in veel ziekenhuizen mag je nu ook je mobiel gebruiken op de gewone verpleegafdelingen.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is omzijlen eigenlijk??

elenay schreef op maandag 22 feb 2010, 19:27: Zo is dat stacey, dat is bij veel anderen ook zo en als je het er niet mee eens bent, lekker een andere provider kiezen.

Ik ben bij Lebara, kan ik leuk voor starttarief een half uur met wilekeurig welke andere mobiel bellen. Kijk dat schiet tenminste op.

Je koopt opwaardeerkaart voor €10,-, maar mag daarmee voor €20,- bellen en je waardeert pas op als je beltegoed datum ten einde is of op is.

SMS doe ik via Vodafone, twee gratis per dag via computer.

Beetje creatief zijn en je komt een heel eind.

En zo omzijl je de diefstal.

groetjes Elena

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op donderdag 25 feb 2010, 11:11: Het is natuurlijk niet zo dat "voorwaarden" ook altijd rechtsgeldig zijn als de wet iets anders zegt dan gaat dat altijd boven deze regeltjes.
Maar helaas zegt de wet niets hier over maar moet het wel zo zijn dat het een redelijke voorwaarde is.
Nu vind ik wel een halfjaar erg kort want stel dat u in het ziekkenhuis beland voor een langeretijd dan zal u niet alleen uw beltegoed maar ook uw telefoon nummer kwijt raken.
Maar dat deze na een jaar vervalt is mede te danken aan een te kort aan 06 nummers.
Dit klinkt vreemd maar gemiddeld hebben wij enkele 06nummers per persoon
en ik heb eens gelezen dat wij zo vijf tot tien nummers hebben incl kinderen.
Zelf heb ik ooit Orange gehad en dat was de enige provider die geen verloop kon maar helaas is die samen gegaan met T-Mobile.
Maar bij T-Mobile is het zo dat er eens per halfjaar met het nummer gebeld moet worden.
Het bellen van een 0800 mag dus ook :)

Nummers incl. kinderen????? Is dat dan geen mensenhandel?

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Midas

Het betreft hier geen nederlandse les hoor, geef gewoon antwoord op de vraag en blijf anders weg!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit eens gevraagd aan mijn provider waarom ik verplicht ben jaarlijks op te waarderen. Ik kreeg als antwoord dat ik wel een jaar ingelogd ben op hun netwerk zonder daarvoor iets te betalen. Het kopen van tegoed is voor onderhoud aan het netwerk. je kunt zelf beslissen of je er voor belt.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2010 om 01:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

elenay schreef op maandag 22 feb 2010, 19:27: Zo is dat stacey, dat is bij veel anderen ook zo en als je het er niet mee eens bent, lekker een andere provider kiezen.

Ik ben bij Lebara, kan ik leuk voor starttarief een half uur met wilekeurig welke andere mobiel bellen. Kijk dat schiet tenminste op.

Je koopt opwaardeerkaart voor €10,-, maar mag daarmee voor €20,- bellen en je waardeert pas op als je beltegoed datum ten einde is of op is.

SMS doe ik via Vodafone, twee gratis per dag via computer.

Beetje creatief zijn en je komt een heel eind.

Elenay,
ik heb op de site van Lebara gekeken, maar daar kost bellen 12 cent per minuut.
En niet voor het start tarief een half uur.

En zo omzijl je de diefstal.

groetjes Elena

ve
door verwijderd - Mar 4, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik snap dit ook allemaal niet meer, ik las net nog op 3 verschillende sites (oa vergelijkenprepaid) dat je bij alle providers moet opwaarderen elke zoveel maanden en dat je anders wel verplicht moet bellen eens in de zoveel tijd zodat je nummer niet verloopt. Maar van collega's hoor ik weer heel wat anders, hoe zit dat nou?

ve
door verwijderd - Mar 5, 2010 om 02:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 1 mrt 2010, 01:14:
elenay schreef op maandag 22 feb 2010, 19:27: Zo is dat stacey, dat is bij veel anderen ook zo en als je het er niet mee eens bent, lekker een andere provider kiezen.

Ik ben bij Lebara, kan ik leuk voor starttarief een half uur met wilekeurig welke andere mobiel bellen. Kijk dat schiet tenminste op.

Je koopt opwaardeerkaart voor €10,-, maar mag daarmee voor €20,- bellen en je waardeert pas op als je beltegoed datum ten einde is of op is.

SMS doe ik via Vodafone, twee gratis per dag via computer.

Beetje creatief zijn en je komt een heel eind.

Elenay,
ik heb op de site van Lebara gekeken, maar daar kost bellen 12 cent per minuut.
En niet voor het start tarief een half uur.

En zo omzijl je de diefstal.

groetjes Elena

@Wimmy20

Ik doe het zo met Lebara.

Ik geef mijn vrienden een Lebara simkaart.
En van lebara naar Lebara is het tegen starttarief een half uur gratis bellen.

Lebara Family
Lebara Family €0,24 starttarief (tot een half uur bellen van Lebara naar Lebara) na dit half uur wordt er een tarief van €0,12 per minuut in rekening gebracht.

De rest bel ik met vaste telefoon.

Dus ik kan met zo'n simkaart van € 10,- heel wat af bellen.
Kijk hier maar.

Groetjes, Elena

ve
door verwijderd - Feb 15, 2011 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op maandag 22 feb 2010, 18:55: .......Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig MOET blijven........

Nee, dat is niet waar. Providers mogen hiervoor hun eigen regels hanteren.
er staat wel ONBEPERKT. dat is tegenstrijdig dan en onlogisch.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2011 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo, snelle reaktie op een dood topic....

ve
door verwijderd - Feb 15, 2011 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

olekike schreef op dinsdag 15 feb 2011, 19:41:
birdies schreef op maandag 22 feb 2010, 18:55: .......Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig MOET blijven........

Nee, dat is niet waar. Providers mogen hiervoor hun eigen regels hanteren.
er staat wel ONBEPERKT. dat is tegenstrijdig dan en onlogisch.

Vraag is een jaar oud...........

Maar waar staat Onbeperkt dan ?
Staat volgens mij toch duidelijk genoeg aangegeven dat het half jaar geldig is......

--Wat is de geldigheidsduur van mijn Hi prepaid prepaid beltegoed?
Het Hi PrePay beltegoed is 6 maanden geldig.--HI

ve
door verwijderd - Feb 15, 2011 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

maussie schreef op maandag 22 feb 2010, 18:59: Iedere provider hanteerd andere regels,ik denk dat jij bij HI 1x in het half jaar op moet waarderen,anders vervalt je beltegoed....
ik heb T-Mobile en daar moet je ook 1x per half jaar opwaarderen....
Als het goed is staat het in het boekje wat er bij je mobiel zit...

Ik heb ook T mobile ik hoef alleen maar 1x per half jaar te gebruiken en zo gauw ik dat heb gedaan heb ik weer een hal jaar speling

ve
door verwijderd - Feb 15, 2011 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 15 feb 2011, 20:45:
olekike schreef op dinsdag 15 feb 2011, 19:41:
birdies schreef op maandag 22 feb 2010, 18:55: .......Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig MOET blijven........

Nee, dat is niet waar. Providers mogen hiervoor hun eigen regels hanteren.
er staat wel ONBEPERKT. dat is tegenstrijdig dan en onlogisch.

Vraag is een jaar oud...........so??

Maar waar staat Onbeperkt dan ?
Staat volgens mij toch duidelijk genoeg aangegeven dat het half jaar geldig is......

--Wat is de geldigheidsduur van mijn Hi prepaid prepaid beltegoed?
Het Hi PrePay beltegoed is 6 maanden geldig.--HI

birdies schreef op maandag 22 feb 2010, 18:55
.......Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig moet blijven........

daar staat onbeperkt. ik doelde meer op bijvoorbeeld t-mobile en elke aanbieder wel. ik lees het overal. het woord wordt misschien ondoordacht gebruikt.what ever. zie je het niet staan ook goed.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2011 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

gemski schreef op maandag 22 feb 2010, 19:15: Als je niet op waardeert is je beltegoed niet meer geldig.Dat is toch je reinste diefstal!

Nou ja - another POV:

Jij hebt eenmalig een (minimaal?) bedrag betaald.. misschien zelfs een (slightly) sponsored toestel erbij.. en daarvoor verwacht jij dat je telco jaren lang een nummer (die toch redelijk beperkt zijn) reserveert? dat altijd online gaat houden zodat jij altijd bereikbaar bent en kan bellen?

(ok.. uiteindelijik ben ik ook een enduser natuurlijk - maar toch??)

Kleine moeite om elke X maanden even *iets* te doen? opwaarderen? soms is zelfs _gratis_ je status opvragen genoeg.. (soms ook niet!!) - "ff je voorwaaren sjekke"..

hoe dan ook.. in de praktijk is het voor alle *mij bekende* providers meer dan genoeg om elke 3 maanden even een SMS te sturen, of naar jezelf op een ander nummer te bellen (gelijk een check of je toestel nog goed is, aangezien je het blijkbaar zelden gebruikt).. ? zal je een paar eurocenten kosten.. maar dan heb je wel weer een gevoel van zekerheid..

(ik heb b.v. mijn (oude) ouders ook eem prepaid gsm gegeven... het enige wat ze weten is "bij paniek aanzetten, 30 seconden wachten, en dan op die knop drukken" ... en elke 3 maanden test ik het toestel en de accu (staat normaliter uit) met 1 call naar mij foon... kosten iets van nog geen 25 eurocent..),,,

Maar jurisisch: ja - dat mag, dat waren/zijn de terms van je SP... jij bent daar mee accoord gegaan...

ve
door verwijderd - Feb 15, 2011 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

olekike schreef op dinsdag 15 feb 2011, 22:55:
birdies schreef op maandag 22 feb 2010, 18:55
.......Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig moet blijven........

daar staat onbeperkt. ik doelde meer op bijvoorbeeld t-mobile en elke aanbieder wel. ik lees het overal. het woord wordt misschien ondoordacht gebruikt.what ever. zie je het niet staan ook goed.

Begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar Birdies (her)haalde vraag vraagsteller aan met
--Is het waar dat het beltegoed van gsm,s onbeperkt geldig moet blijven........--

En zoals al gezegd Nee dat Moet niet.....dat ligt aan de voorwaarden per provider, en daar zijn ze vrij in, maar onbeperkt geldt in elk geval niet voor provider HI waar vraagsteller mee belt....

ve
door verwijderd - Feb 16, 2011 om 01:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan allen die het normaal vinden dat beltegoed (= betaald eigendom) zomaar kan vervallen:

Zoals ik al eerder aangaf hebben Duitse consumentenbonden tot voor het Bundes Gerichtshof te Karlsruhe uitgevochten en gewonnen dat het door providers vervallen verklaren van beltegoed een onrechtmatige daad is. In Duitsland kan een beltegoed dus niet meer vervallen. Ook in hoger beroep zijn providers welke beltegoeden na enige tijd vervallen verklaren in het ongelijk gesteld.
Deze vaststelling heeft al een paar jaar geleden plaats gevonden en Duitse providers zien er kennelijk geen brood in tot in Straatsburg (Hof van Europa) door te knokken.

Duits recht in deze lijkt heel veel op Nederlands recht.

In Nederland is bij mijn weten nog nooit tot bij de Hoge raad doorgeknokt, waardoor providers hier nog hun, mijns inziens (m.i.), oneerlijke zaken kunnen doen en hun m.i. onevenredige en onredelijke leveringsvoorwaarden nog steeds kunnen handhaven. M.i. is vervallen verklaren van beltegoed ordinaire diefstal!

H.