li
door lidavdkroft Jul 5, 2009 om 12:35
Computers & telefonie

Geschand document uitprinten

graag hulp van iemand. ik heb een scanner gekocht om belangrijke documenten op te slaan in de computer. als ik die nou wil uitprinten krijg ik allemaal onleesbare tekens. BALEN! weet iemand hoe ik dit goed moet krijgen? de tekst verschijnt wel goed op het scherm. ben benieuwd en alvast mijn dank.

Lida

3171 38 Rapporteer

ro
door ronny530 - Jul 5, 2009 om 13:33
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Waarom het printen niet goed gaat weet ik zo niet, maar ik heb wel een kopieer programma gevonden. Deze scant en drukt gelijk af.

http://www.wintips.nl/detail.php?softid=986

Kopieer de link in de adresbalk en download het.

Succes Ronny.

freya
door freya - Jul 5, 2009 om 13:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Lida,

Wat is het 'formaat' van het gescande document zoals het op schijf is opgeslagen? Gewoon een .jpg bestand of iets anders? Welk programma gebruik je om het document weer te geven en uit te printen? Staat de juiste printer wel geselecteerd als je probeert te printen?

m.vr.gr. Freya

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 13:36
17 Antwoorden / 9 Vragen

hi Ronnie, bedankt voor je reactie, maar ik wil graag weten hoe ik dit kan oplossen als ik niet meteen een printje nodig heb, maar de opgeslagen scan later wil uitprinten.

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 13:39
17 Antwoorden / 9 Vragen

oei, dat ga ik even allemaal opzoeken, ik ben nog een beetje een leek in deze dingen, maar als ik het heb uitgevogeld geef ik dit zo snel mogelijk aan je door!

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 13:51
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo Freya, ik heb even gekeken, en het formaat staat in TIFF, het programma dat ik gebruikt heb is Word. dit met het oog op mogelijke veranderingen in de toekomst die ik er dan in wil aanbrengen. Het is in dit geval een adressenbestand dat steeds verandert. Het is nogal groot en ik dacht dat scannen dan een handige manier zou zijn zodat ik niet alles opnieuw hoef in te typen. hopelijk kun jij me adviseren of dit uberhaupt kan. alvast bedankt!

ro
door ronny530 - Jul 5, 2009 om 14:01
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als de gescande tekst goed op het scherm verschijnt zal het formaat wel goed zijn. Ik weet niet waar de documenten opgeslagen worden of door het programma van de scanner gestart worden. Ik heb een trust scanner uit 19 flintstone en als ik ingescand heb dan kies ik voor opslaan als, dan kies ik de map en het formaat. Printen doe ik gewoon vanuit windows.

aurora1
door aurora1 - Jul 5, 2009 om 14:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kun je iets erover vinden in de helpfuntie? Zie anders ook nog dit:

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 14:09
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo Ronny, nu is het ineens zo, dat het document ook in onleesbare tekens op het scherm verschijnt in Word. als ik de previeuw functie activeer verschijnt het wel goed. rara. ik heb een HP Deskjet all-in-one.

m.vr. gr. Lida

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 14:11
17 Antwoorden / 9 Vragen

hi Aurora, dank je voor de tip, ik ga ermee aan de slag!

m.vr. gr. lida

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 14:12
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Halo Linda: Download picassa 3 eens, dat gaat goed om met tiff bestanden, onderstaand de link om de (gratis) software te downloaden: Succes verder!

Gr. Henri

http://picasa.google.nl/

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 14:14
17 Antwoorden / 9 Vragen

hi Freya

Nu breekt mijn klomp, opeens verschijnt de tekst in Word ook in onleesbare tekens. als ik de previeuwoptie activeer is het wel goed, hoe moet ik nu verder?

m.vr gr. Lida

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 14:20
17 Antwoorden / 9 Vragen

is dit een safe download? mijn veiligheidsprogramma komt met een melding hierover!

ro
door ronny530 - Jul 5, 2009 om 14:27
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi, ik denk dat je met previeuw het scan voorbeeld bedoelt? Als je het in een ander formaat opslaat is dat het niet het zelfde. Tiff is eigenlijk bedoeld voor foto,s Jpeg is het meest gangbare. Als je dus de werkelijke scan maakt deze in dit formaat opslaan. Is scannen vanuit word geen optie?

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 14:33
17 Antwoorden / 9 Vragen

hi Ronnie, ik ga proberen vanuit Word aan de gang te gaan. is het mogelijk TIff bestanden om te zetten naar .jpeg?

m.vr.gr. Lida

mi
door miffy53 - Jul 5, 2009 om 14:39
67 Antwoorden / 3 Vragen

Een TIFF bestand is toch meestal een afbeelding, ik begrijp niet dat je een tekst bestand (adressen waren het toch?) inscant als TIFF en het dan opent met Word om er tekst in te wijzigen/toe te voegen. Volgens mij herkent Word een TIFF niet op die manier, je kunt wel een TIFF plaatje importeren in wordt maar een TIFF niet openen net als je met een Word (DOC) document doet.

Volgens mij kun je het betand beter scannen als tekst zodat het letter voor letter herkend wordt en niet als 1 groot plaatje (=TIFF). Daarna kun je het in Word bewerken en eventueel een back-up van het document ook nog op een USB stick bewaren.

mi
door miffy53 - Jul 5, 2009 om 14:41
67 Antwoorden / 3 Vragen

Aan het einde van de eerste alinea heb ik een keer "wordt" getypt maar het moet "Word" zijn in dat geval.

lo
door loesje48 - Jul 5, 2009 om 15:27
116 Antwoorden / 17 Vragen

Beste Lida,

Zoals al gezegd probeert u een bestand (de afbeelding) te openen in een programma dat dit bestand eigenlijk niet kan openen (Word). Probeert u het een met een ander plaatje, u zal dan ziet dat ook deze afbeelding een verzameling tekens is waar u niets mee kan. Dit is dus normaal. Ik weet niet met wat voor scanner u scant, maar als het goed is kunt u de zogenaamde extansie aangeven waarin het bestand moet worden opgeslagen. Deze is bv .jpg voor plaatjes, of .tiff, hoewel ik deze niet wil aanraden voor het opslaan van ingescande plaatjes. U wilt een document inscannen waarin u later nog kan veranderen. Waarschijnlijk kan u bij de scaninstellingen al kan aangeven dat u tekst inscant ni plaats van een afbeelding. Zet vervolgens de gewenste extensie eens op .pdf  dit zijn documenten die u kunt openen met Adobe reader, aanwezig op de meeste computers. Als u het ingescnande document opent (door erop te dubbelklikken of te openen met de Adobe reader, dus niet in Word), kunt u de tekst als het goed is selecteren. U kunt deze tekst vervolgens kopiëren en plakken in een Word bestand, en vervolgens aanpassen in het Word bestand. Sla dit dan weer gewoon als .doc op, en u kunt het altijd printen en aanpassen vanuit Word.

Succes!

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 15:28
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Lida, heb nog eens gekeken voor je:Als je vista hebt: Ga naar zoekopdracht links-onder, type in Scanners en Camera's, klik daar op, er verschijnt nu een venster met je apparaat: daar klik je op 'profielen voor scannen' druk vervolgens op 'bewerken' bij bestandstype kun je angeven wat voor bestand je nu wilt, klik op jpg (jpg afbeelding) vervolgens kun je met elk programma je scan uitvoeren, en vervolgens moet je dit kunnen uitprinten, bijv. windows fotogallery o.a, zijn dit echt documenten, scan ze dan in met alleen grijstinten, succes, Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 15:30
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Een ding nog voor wat betreft het profiel aanpassen: vergeet niet op de button 'profiel opslaan' te doen.

Gr. Henri

lo
door loesje48 - Jul 5, 2009 om 15:32
116 Antwoorden / 17 Vragen

Aanvulling: ik heb momenteel geen scanner hier, en weet dus ook niet welke extensies (formaten) beschikbaar zijn. Loop de mogelijkheden eens door, misschien dat er ook .txt, of .doc tussen staat, dit zijn sowieso bestanden die in Word geopend kunnen worden. Succes!

li
door lidavdkroft - Jul 5, 2009 om 15:37
17 Antwoorden / 9 Vragen

hartelijk dank voor de reactie, ik ga hiermee aan de slag!

m.vr. gr. Lida

freya
door freya - Jul 5, 2009 om 17:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@lida:

Als het printen van tekst in Word nu ook niet goed gaat, terwijl het
printvoorbeeld wèl goed is, dan geef ik je op een briefje dat je óf de
verkeerde printer hebt geselekteerd, óf er is iets mis met je
printerdriver.

Dus, controleer of de juiste printer als 'standaardprinter' staat
ingesteld en anders de printerdriver verwijderen en opnieuw installeren.

Wat het opslaan van gescande documenten betreft, het TIFF formaat is
een grafisch formaat en kun je met de meeste grafische programma's
uitprinten. Wellicht is het voor de toekomst handiger om de gescande
documenten op te slaan in het JPG-formaat. Dit levert kleinere
bestanden op en wordt door alle programma's ondersteund.

Freya

polleke1945
door polleke1945 - Jul 6, 2009 om 13:04
76 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je scanner of er ergens de kreet OCR (Optical Character Regognition) staat.
Dat is namelijk een scan methode om teksten mee te scannen en dan op te slaan als tekstformaat (Word of Kladblok)

du
door dubbelzout - Jul 6, 2009 om 13:05
100 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels las ik dat je bestanden als TIFF opgeslagen zijn. WORD kan niet met TIFF's overweg. (Althans de versie 2003 die ik principieel nog steeds gebruik, omdat nieuwere versies geen tekstverwerkers zijn, maar speelgoed voor plaatjes makers). (Zo, start the flames :-) ) Maar een TIFF kan heel goed zelfstandig geprint worden. Rechtsklikken op het icoon van de Tiff en kies afdrukken.

le
door lengrot - Jul 6, 2009 om 13:20
32 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Linda,

Is het niet handig om het adresbestand éénmalig in bv Excel te typen en op te slaan. Dan heb je een bestand wat je ten alle tijden kan bijwerken.
Want een gescand document kun je mijns inziens niet meer "bewerken".

mo
door mousetrap - Jul 6, 2009 om 13:48
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heb dit probleem ook gehad, maar scan nu alles in pdf en heb geen problemen meer met uitprinten.

hu
door huibs - Jul 6, 2009 om 13:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

ga met windows verkenner naar het tiff bestandje. Dubbel klik hier op dan zie het document. Met Ctrl-P of via het icoontje kun je het nu uitprinten.

er
door erky - Jul 6, 2009 om 13:57
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Lida,

Een scanner maakt van een scan een plaatje. Jouw scanner maakt er een plaatje van het type 'TIFF', maar zoals je hierboven al kon lezen, sommige scanners geven als scan/plaatje iets met de extentie '.jpg'. Dat is een ander soort plaatje. Je kan dat opslaan en afdrukken met een programma dat plaatjes kan openen. Dat is bijvoorbeeld (Picasa zoals eerder genoemd - ja dit programma is safe), maar als je twee keer klikt op zo'n plaatje opent meestal Windows al met bijpassen programma en daarmee kan je het plaatje als plaatje afdrukken.

Nu komt het lastige. Je wilt eigenlijk de TEKST van de scan bewerken. Helaas kan een scanner alleen maar plaatjes scannen, ook al is het een A4 met tekst, want daar maakt de scanner ook een plaatje van. Er is gelukkig wel software dat een scan met tekst kan omzetten in een document waar je wel in kan werken en dat je via Word of een andere tekstverwerker kan afdrukken en wijzigen.

Bij de scanner wordt vaak een CD geleverd met software en als je geluk hebt staat er ook een OCR (optical character reader) programma op. Dat kan Omnipage heten, Abby Finereader of TextBridge. Die kan een scan omzetten in tekst. Een gratis
OCR programma
vind je hier. Kies de 'Europa' link.

Ik hoop dat je hier me verder kan!
Succes,
Erky

ja
door janssenjmh - Jul 6, 2009 om 14:11
10 Antwoorden / 1 Vragen

Lida,

Je scant mbv de HP all in one? Doe ik ook, en dan kan ik kiezen uit 4 soorten scannen, plaatjes met text, alles als afbeelding etc. De ene maakt er .gif van de andere .jpg of .bmp, of zelfs een .pdf met een of  meerdere pagina's. Varieert, waarschijnlijk afh. van de kwaliteit van foto/ text /document, maar bij opslaan kun je keuze maken voor .jpg (mijn voorkeur). Maar bij al deze opties kun je de tekst NIET bewerken. Daar moet je de OCR-optie voor gebruiken, die maakt er dan echt tekst /  word van. Zie antwoord van polleke of op de HP-site, is heel veel te vinden.

hendrikbos
door hendrikbos - Jul 6, 2009 om 14:45
113 Antwoorden / 22 Vragen

Hi Lida,

Ik heb zelf een HP (3210) All-in-One en gebruik de scanner ook regelmatig. Om een scan te maken maak ik geen gebruik meer van de niet zo handig werkende HP User Interface, maar van de gratis (betrouwbaar hoor! om je vraag voor te zijn) FastStone Image Viewer (even Googlen), waarmee je ook nog foto's van het PC-scherm kunt nemen. Zeer praktisch programma!

Vanuit de FastStone Image Viewer (klik op: Bestand -> Importeer via Twain -> enz.) open ik dan het HP scanner menu. Op het moment dat de scan klaar is sla je de scan op. Hierbij opent er zich een (Opslaan als) venster waarin je het scan-bestand een naam geeft, en in de regel daaronder aangeeft als welk bestandstype (Format) het moet worden opgeslagen. Ik zelf kies (standaard) voor .png i.p.v. .jpg, omdat je bij jpg meer last hebt van zogenaamde jpg artefacten, hetgeen bij foto bewerking zeer hinderlijk kan zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes! En houdt het hoofd koel!

Met vriendelijke groet. Hendrik Bos

pierre60
door pierre60 - Jul 6, 2009 om 15:17
132 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet wat voor printer/scanner je hebt maar linksboven moet je eens kijken vóórdat je gaat scannen of de scanner op foto of document staat. Ga je een document scannen terwijl het op foto staat dan krijg je inderdaad niet wat je wilde scannen. Het kan ook dat je dan de helft van je document te zien krijgt. Als je dan een document scant en de scanner staat ook op document, dan kan je het ook gewoon uitprinten.

li
door lidavdkroft - Jul 6, 2009 om 16:44
17 Antwoorden / 9 Vragen

hi Henry, hartelijk dank voor de moeite, ik heb Windows XP Professional, maar ga het zo proberen!

m.vr. groet, Lida

li
door lidavdkroft - Jul 6, 2009 om 16:48
17 Antwoorden / 9 Vragen

hi Polleke, inderdaad staat de kreet OCR vermeld in de handleiding, maar dat is ook alles, verder niet hoe dit in zijn werk gaat, heb jij nog een tip hoe dit gaat?

v.vr. gr. Lida

br
door brokk100 - Jul 6, 2009 om 19:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt het document na het scannen ook direct naar jouw printer sturen.

Succes, Ans Brokke

klazien4
door klazien4 - Jul 6, 2009 om 20:10
27 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo

Volgens mij moet je bij HPmanager op scannen drukken en dan voor tekst kiezen.

Dan zie je rechts scannen met ocr staan, dit werkt op de achtergrond

Onderaan staat scannen naar, daar kiezen voor word en de rest gaat vanzelf het document is ook te bewerken. het moet wel een zuivere tekst zijn, geen tabellen met lijnen of zo.Ik hoop dat het lukt bij mij wel en ik heb ook een HP.

Succes Klazien

klazien4
door klazien4 - Jul 6, 2009 om 20:19
27 Antwoorden / 2 Vragen

hoi nog even ik bij scannen kiezen document scannen

li
door lidavdkroft - Jul 7, 2009 om 14:16
17 Antwoorden / 9 Vragen

hallo kenwel1

ik heb geen vista, maar Windows XP professional, hoe kan ik dit dan doen?

m vr. gr. Lida

jokesk
door jokesk - Jul 9, 2009 om 23:23
50 Antwoorden / 9 Vragen

Picasa is een veilig en heel goed programma voor plaattjes en documenten.

Heb je de tekst wel als document gescand en niet als plaatje?
Het kan namelijk heel goed dat als je een tekst als plaatjes scan het bij het afdrukken onleesbaar is omddat de de tekens niet herkent kan worden.
Een plaatje kun je namelijk alleen als plaatje ergens neer zetten en niet als tekst.
bij tekst scannen altijd voor het scannen aanvinken dat het een document is. Dit zorgt er ook voor dat het bestand niet zo groot word zodat het niet onnodig veel ruimte in je pc gaat innemen en het eventueel ook nog, als bijlage, per e-mail verzonden kan worden.