re
door renebranderhorst Dec 4, 2023 om 10:33
Computers & telefonie

Glasvezel aansluiting betalen

Hallo,
Glaspoort heeft een aansluiting tot in de meterkast aangelegd. Gratis. Verwijst naar een ljjst providers en beantwoord geen vragen over kosten die KPN nu vraagt bij een abonnement voor glasvezel. 605 euro , een malig voor de aanlegkosten van glasvezel.
Bij Budget geven ze bij afsluiten géén kosten voor aanleg, maar sluiten wel de voorwaarden van KPN bij, zodat mogelijk er alsnog een rekening komt. Hoeveel kunnen ze niet zeggen.
Bij vragen van het kastje naar de muur, veel medewerkers, alleen KPN is duidelijk, niets gratis zoals Glapoort vertelt.
Wat moet ik hiermee en heeft iemand dit eerder meegemaakt ?
René Branderhorst

3555 8 Rapporteer
sira
door sira - Dec 4, 2023 om 10:45
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Bij welke provider zit u nu?

Ik heb ergens begin dit jaar ook een glasvezelaansluiting gekregen (tot in de meterkast). Ik had al een abonnement bij KPN. Mijn abonnement is niet verhoogd nadat KPN de aansluiting heeft doorgetrokken en aangesloten.

Aanvulling: De installatie heeft bij mij jongstleden maart plaatsgevonden en ik heb € 75,- voor de installatie moeten betalen en € 54,50 voor een wifi-kastje t.b.v. mijn desktop, zodat ik geen zichtbare bedrading zou krijgen i.v.m. de plek waar mijn desktop staat. Dat wifi-kastje was dus mijn keuze, beide waren eenmalige kosten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 4, 2023 om 20:37
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Scheelt het veel qua internet-snelheid vergeleken met de oude telefoon -/-tv-aansluiting?

sira
door sira Dec 4, 2023 om 21:39
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, ik merk geen verschil, terwijl ik nota bene voorheen geen snel internet had.
Mijn overburen waren eerder aangesloten en toen zei ik tegen hun "en, zijn jullie er op vooruit gegaan?", maar nee, ook zij merken geen verschil.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 4, 2023 om 11:02
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Wat kost het aanleggen van glasvezel?

Het aanleggen van glasvezel is over het algemeen gratis, wanneer een hele wijk aangesloten wordt. Ligt er al glasvezel in jouw wijk, maar niet naar jouw huis? Dan zijn de aansluitkosten over het algemeen voor jouw rekening.
De kosten voor een aansluiting achteraf wanneer er al wel glasvezel ligt in jouw wijk, maar niet in jouw huis, kunnen variëren van €150 tot €1500. Afhankelijk van de afstand van je huis tot aan de al bestaande bekabeling.

https://www.consumentenbond.nl/internet/glasvezel

Gr
door Grunn1 Dec 4, 2023 om 11:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je de vraag goed zou lezen dan zegt ts "Glaspoort heeft een aansluiting tot in de meterkast aangelegd".
Dus de aansluiting ligt al in huis.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 4, 2023 om 11:46
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Glasvezel ligt dus al in de wijk maar later aangelegd in huis dat wordt dus kennelijk achteraf daarvoor betalen.

re
door renebranderhorst Dec 4, 2023 om 13:44
Antwoorden / 1 Vragen

Het is op een industrieterrein en inderdaad, aangelegd tot in de meterkast, glaspoort  en waarschijnlijk KPN netwerk heeft nu de regie over de aansluitingen. Het blijft onduidelijk welke kosten via de verschillende providers worden doorberekend.

ennoborg
door ennoborg - Dec 4, 2023 om 12:47
24 Antwoorden / 3 Vragen

Als glaspoort de waarheid spreekt, zou je iedere provider op deze pagina moeten kunnen benaderen voor een aansluting:

https://www.glaspoort.nl/providers/particulier/

Maar of dat ook werkt, geen idee.

re
door renebranderhorst Dec 4, 2023 om 13:47
Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ze allemaal benaderen, maar alleen KPN is duidelijk met de aanlegkosten, andere partijen sluiten wel de voorwaarden van de KPN bij maar vermelden geen meerkosten. Dat is misleidend. Ergens achter een code was bij Budgeet een bedrag van 248 euro te zien, maar dat kunnen ze niet als werkelijke kosten bevestigen. Abonnement wordt door ze geregeld en KPN stuurt later nog een rekening, ... denk ik.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 4, 2023 om 13:02
2057 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar heeft een partij glasvezel bij u aangelegd, zoiets gebeurt altijd in overleg met de gemeente, maar zijn er geen providers die ook diensten leveren over die glasvezel want KPN geeft aan zelf nog een keer glasvezel aan te komen sluiten. Als u Glaspoort zelf geen opdracht hebt gegeven zou ik starten bij de gemeente met de vraag wat hier de bedoeling was en waarom de "bekende" providers niet over het aangelegde netwerk kunnen leveren dan wel welke providers dan wel beschikbaar zijn.

re
door renebranderhorst Dec 4, 2023 om 13:50
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Ik heb zelf glaspoort opdracht gegeven en ze bevestigen in hun brief de gratis aanleg. Daarna is de kabel het (bedrijfs)pand binnen gebracht, 2 meter. Glaspoort is er klaar mee en verwijst naar de provider lijst. Maar de meerkosten worden alleen bij KPN aangegeven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 4, 2023 om 15:50
2057 Antwoorden / Vragen

Dus u heeft opdracht gegeven gratis glasvezel aan te leggen? Ergens is dat een hele rare zin. Maar dan is het natuurlijk ook wel weer makkelijk, het heeft u niets gekost en u kunt er wellicht ook geen rechten aan ontlenen. Als u geen provider kunt vinden die over die glasvezel wil leveren staat u gewoon weer op nul en kunt u op zoek naar een glasvezel die wel de provider van uw keuze ondersteunt.
Dan laat u terloops en tussen haakjes het woord "bedrijfs" nog even vallen en hoop ik dat u zich realiseert dat er mogelijk voor bedrijven andere regels gelden dan voor particulieren.

sira
door sira Dec 4, 2023 om 21:45
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ook ik heb een bedrijf, weliswaar ben ik ZZP, maar ik heb toch bij KPN een zakelijk abonnement.

Ik heb bij u geen idee hoeveel kastjes (voor x-aantal desktops) er aangesloten moeten worden en daarvoor heb ik ook niet genoeg kennis m.b.t. glasvezel

Franske1958
door Franske1958 - Dec 4, 2023 om 14:34
426 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is iets wat helaas  nog wel meer zal voorkomen. Provider 1 legt glasvezel in de straat en veel mensen laten dat netjes
gratis aanleggen in huis zonder dat te gebruiken.   Een tijdje later willen deze mensen die glasvezel gaan gebruiken en
dan blijkt dat die glasvezel niet alkomstig is van de provider van hun keuze maar van aan van de concurenten.  Helaas
voor de klant, want die krijgt dan te horen van:  Er ligt bij U geen glasvezel in uw huis want U heeft een paar jaar dat niet
gratis laten aanleggen en daarom kost dat aanleggen vanaf  de straat U maar liefst  E 605,-    Dat de gewone burger dit niet
meer snapt is niet hun probleem. dat als er een glasvezelkabel in huis ligt van provider 1 dat die alleen maar gebruikt kan
worden door provider 1, en dat provider 2 echt zelf een tweede glasvezelkabel in huis moet aanleggen. want het is hun
glasvezelkabel waar de concurrent niets op te zoeken heeft.

sira
door sira Dec 4, 2023 om 21:59
2340 Antwoorden / 24 Vragen

In mijn dorp en de omliggende dorpen is het graafwerk en de aanleg tot in de meterkast door Delta uitgevoerd. KPN kwam hier niet op de lijst van providers voor. Ik heb na een aantal weken zelf KPN gebeld, omdat ik daar al een abonnement had en de verdere aanleg in huis (een nieuwe Experisbox ook in de meterkast) was voor hun geen probleem.

rj
door rjw - Dec 4, 2023 om 19:38
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is er precies geleverd door Glaspoort? Enkel de fiber tot in de meterkast of ook het bijbehorende kastje waar de fiber op wordt aangesloten?

gj
door gjtm - Dec 4, 2023 om 19:51
15 Antwoorden / Vragen

Dit is gebruikelijk voor bedrijven tereinen, In sommige gebieden tikken de kosten zelfs tegen de 2000 euro aan. De aanleg is een stuk duurder dan in bijvoorbeeld een woonwijk. De aanleg wordt 'voorgeschoten' door Glaspoort (Join venture van KPN en ABP) en bij het afnemen van een abonnement, maakt niet uit bij welke provider, dient deze aanleg alsnog betaalt te worden, elke provider weet van te voren heus wel wat die kosten zijn, de informatie die jij bij de postcode checker van de provider KPN ziet, komen uit het systeem van KPN Netwerk die het netwerk beheerd, ook Budget, Odido en anderen kunnen dit inzien.

Dus als je gebruik wilt maken van deze glasvezel aansluiting zal er betaald moeten worden, welke provider je ook kiest.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 4, 2023 om 20:06
2057 Antwoorden / Vragen

Dat zou een heleboel verklaren. Ik had al zo mijn bedenkingen bij het "opdracht geven tot het aanleggen van gratis glasvezel" en het feit dat het woord "bedrijfs" ineens terloops opdook.

sira
door sira Dec 4, 2023 om 22:02
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb ook een bedrijf, niet op een bedrijventerrein, maar wel in een buitengebied en ook nog buitendijks.

mo
door mof - Dec 6, 2023 om 12:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Glapoort heeft de glasvezel tot in de meterkast aangelegd en een aaansluiting (kastje?) aangelegd? Als u dan een contract met een provider afsluit betaalt u hooguit de normale aansluitkosten. Vaak iets van 25€ of zo ,een paar tientjes. De 600€ van KPN heeft betrekking als de glasvezel nog niet tot in uw woning is aangelegd. Die zult u ws niet hoeven te betalen.
Dat is wat ik uit uw verhaal opmaak en concludeer.