jo
door johansje Oct 15, 2012 om 11:30
Computers & telefonie

Goede p.c. beveiliging?

Wie kan me een niet te duur en te groot programma aanraden voor het schoon en op orde houden van mijn p.c. ? (Windows XP)
Ik heb AVG Free edition voor de beveiliging van mails en spam e.d. maar mis iets wat fouten in het systeem herstelt en storingen erin oplost.

1716 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je gaat nu te horen krijgen dat AVG helemaal niets is en er zullen alternativen gesuggereerd worden.
Dan weet je dat alvast.

Probeer CCleaner maar eens.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opschoon programma's hebben niks met beveiliging te maken (goede p.c. beveiliging?)

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag johansje,

Als je op het moment problemen met de pc hebt is het misschien een idee om die hier voor te leggen. De pc opschonen kun je (ook) met schijfopruiming doen, defragmenteer af en toe, en verder is er schijfcontrole met repair. Dit alles zit in xp en heb je geen aparte programma's voor nodig.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel je niet teveel voor van systeemonderhoud met cleaners e.d.

Voor reparatie is er Systeemherstel, waarmee uitsluitend Windows zelf en de drivers kunnen worden teruggezet naar vorige zeer recente versies. Daarnaast heeft Windows 7 nog de aparte mogelijkheid om gebruikersbestanden op korte termijn terug te zetten. Het geheel wordt bij Windows 7 aangeduid als Systeembeveiliging.

Een goede back-up maken op een externe harde schijf is nog de beste beveiliging, vooral voor je data, zoals documernten, afbeeldingen, video's en muziek.

In geval van problemen kan CCleaner wel eens nuttig zijn, net als Glary Utilities.
Vergeet niet dat Windows ook zelf een onderhoudsprogramma heeft onder de naam Schijfopruiming.

Om een PC sneller te maken kun je indexering, en defragmentering (planning) uitzetten.
Voor defragmenteren is er een zeer goed alternatief programma van IO-bit met de naam Smart Defrag. Het beste vind ik zelf om Smart Defrag niet te laten opstarten met Windows en ook niet automatisch te laten defragmenteren. Je kunt een en ander instellen onder de Opties van Smart Defrag. Een keer per maand defragmenteren is voldoende. SSD schijven mogen niet gedefragmenteerd worden en kunnen met dit programma daarom ook niet gedefragmenteerd worden.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Windows XP zit het terugzetten van bestanden geïntegreerd in Systeemherstel en is er dus niet zoiets als Systeembeveiliging. Vroeger werd met Windows Systeemherstel ook de situatie met de gebruikersbestanden hersteld, waardoor nieuwe bestanden verdwenen en oude terugkeerden. Ik dacht dat bij XP tegenwoordig uitsluitend nog de Windows bestanden en de stuurprogramma's (drivers) kunnen worden teruggezet naar een vorige toestand. Van gebruikers bestanden dien je zelf een back-up te maken met gebruik van een geschikt programma, zoals de gratis versie van SyncBack.
Voor de rest geldt het Windows 7 verhaal ook voor Windows XP.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo johansje,

Voor wat betreft de beveiliging: een goed antivirusprogramma (en je hebt AVG op de compu staan).
Mocht de computer op één of andere manier besmet geraakt zijn met malware: scannen met bv. MBAM (klik onder FREE). Dat scannen kun je ook voor de zekerheid af en toe doen; wel eerst updaten)
Schoonmaken: je kunt inderdaad af en toe CCleaner gebruiken.
Mocht je na een programma installatie een probleem hebben dan kun je Systeemherstel gebruiken: Start - Alle programma's - Bureau-accessoires - systeemwerkset - systeemherstel. Kies een vetgedrukte datum toen alles nog goed werkte.
Af en toe de schijf opschonen en defragmenteren kan ook geen kwaad:
Start - Alle programma's - Bureau-accessoires - systeemwerkset en kies voor schijfopruiming en/of schijfdefragmentatie.

Suc6

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn maar weinig mensen die een zeer eenvoudige extra beveiliging toepassen door gebruik te maken van een Standaard Windows account.
Het is verstandig om, voor zover dat mogelijk is, altijd als Standaard gebruiker te werken met een Standaard gebruikers account, dat dus geen Administrator rechten heeft.

Voor speciale doeleinden, zoals het installeren en verwijderen van software, gebruik je een extra account dat wel Administrator rechten heeft. Noem dat account bijvoorbeeld Beheerder.

Zolang je als Standaard gebruiker werkt, kan Malware geen misbruik maken van jouw status als Administrator, en dus minder eenvoudig een virus installeren, gebruik makend van je eigen account. Bovendien kun je zelf ook minder ongelukken maken.

Let op!
Voordat je jouw eigen account degradeert tot een standaard account moet je wel eerst een Beheerder account gemaakt hebben met Administrator rechten. Alleen als Beheerder kun je jouw Standaard account weer terugzetten naar Administrator, mocht dat nodig zijn.