be
door beje May 9, 2007 om 23:44
Computers & telefonie

Gsm netwerk NOR18?

Tijdens een cruise van Miami naar Europa vond mijn gsm vaak het netwerk NOR18, vaak als enige en ver op zee. Bij aanmelden werd deze goedgekeurd door mijn provider Telfort (abonnement)
Wie weet wat voor netwerk dit is? Heel duur via sateliet vanaf het schip of een gewoon gsm-netwerk dat erg ver reikt? Google werd ik niets wijzer van.

263 3 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - May 10, 2007 om 13:03
646 Antwoorden / 8 Vragen

Wanneer u op open zee een GSM-netwerk vindt, dan kan dat vrijwel onmogelijk een normaal-tarief netwerk zijn (en met normaal bedoel ik dan even een gewone buitenlandse provider).

Het bereik van een gewoon GSM steunpunt is onder normale omstandigheden niet zo groot dat u er bijvoorbeeld 100 Km vandaan nog ontvangst van hebt.

Een Satelliet zou het ook niet kunnen zijn, althans, niet eentje die ú zou kunnen benaderen, want uw mobieltje is niet in staat om het signaal van de mobiel naar de satelliet te krijgen. De frequentie is daarvoor niet geschikt namelijk.

Waarschijnlijk heeft uw cruiseschip een mogelijkheid aan boord gehad waarmee u met GSM, via een satelliet, naar het vaste land kon bellen maar zeker weten doe ik dat niet.

De term NOR ken ik overigens wél ergens anders van, maar dat betreft militaire activiteiten in het noorden van onze globe.

Dam

hell-rider
door hell-rider - May 10, 2007 om 13:27
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Het cruiseschip, trouwens de meeste schepen, hebben een vaste verbinding met allerlei satellieten tegenwoordig, dit i.v.m. met de moderne navigatiesystemen.

Een kleine moeite voor hen om een steunzender te plaatsen zodat ze zelf en hun klanten kunnen bellen en internetten.

Het zelfde idee als wat ze in tunnels gebruiken, steunzenders voor telefoon en sommige radiozenders.

Groet,
Hell-Rider

be
door beje - May 10, 2007 om 21:44
12 Antwoorden / 26 Vragen

Bedankt, ik heb 1 gesprekje gevoerd van ruim 2 minuten. Bellen van het schip was meen ik zo'n 7 dollar per minuut dus reken ik maar op een eurootje of 18 extra. Medepassagiers geloofden niet dat je met je eigen gsm een verbinding kon maken via de satelietverbinding van het schip en hebben een aantal gesprekken gevoerd, dus die kunnen een leuke nota verwachten.