rj
door rjmarcusse Aug 17, 2015 om 16:37
Computers & telefonie

Hacken modem

Het actualiteitenprogramma Nieuwsuur had onlangs een alarmerend onderwerp over het hacken van modems. Was dit echt zo alarmerend of wat overdreven? En is het aan te bevelen wachtwoord en gebruikersnaam van het modem te veranderen in een persoonlijk wachtwoord en gebruikersnaam? Hoe zien jullie dat?

2664 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ging daarbij om de netwerksleutel, ja het is beter die te veranderen en als je toch bezig bent je SSID ook direct een ander naampje geven.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal staat in de gebruiksaanwijzing van het modem vaak vermeld dat om veiligheidsredenen het standaardwachtwoord maar beter direct vervangen kan worden door een eigen wachtwoord en ook om de netwerknaam te veranderen.
Lees ook eens de tekst onder de video: klik hier.
Lees ook eventueel: klik hier de alinea onder Antwoord.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ro68ma,

..... En is het aan te bevelen wachtwoord en gebruikersnaam van het modem te veranderen in een persoonlijk wachtwoord en gebruikersnaam? ......
Ja.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nogal overdreven volgens Computeridee

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

janpatat schreef op maandag 17 aug 2015, 17:49: Dat is nogal overdreven volgens Computeridee

Helaas niet overdreven. Indien er geen beveiliging is kan in principe iedereen inbreken op uw (in uw modem ingebouwde) router. (Aannemend dat u dat bedoelt).

aurora1@ bij uw verwijzing wordt ook verwezen naar routers en niet naar modems (Radboud Universiteit)

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overdreven of niet, het is altijd verstandig om dit te wijzigen. Ook al heeft de fabrikant nog zo zorgvuldig een algoritme bedacht om SSIDs en passwords te genereren, je kunt nooit uitsluiten dat er een fout in het algoritme zit waardoor random toch niet zo random blijkt te zijn.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerritaltena schreef op maandag 17 aug 2015, 18:25:

Helaas niet overdreven. Indien er geen beveiliging is kan in principe iedereen inbreken op uw (in uw modem ingebouwde) router. (Aannemend dat u dat bedoelt).

Artikel gelezen?

ve
door verwijderd - Aug 17, 2015 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

In theorie zou men inderdaad "eenvoudig"in uw modem of router kunnen komen. Men kan daarmee echter nog niet direct bij uw privegegevens komen op uw computer.
Het is op zich raadzaam om het standwachtwoord te vervangen door een sterk eigen wachtwoord (dus niet 1234 of abcd of de naam van uw hond of uw achternaam met geboortejaar).

ve
door verwijderd - Aug 18, 2015 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is komkommertijd en geen nieuws is geen nieuws! Dus verzon men maar weer een item om weer in de belangstelling te komen staan.

Er zit wel een kleine kern van waarheid in doch dit is niet van gisteren of vandaag, een dergelijk onderwerp was eerder al ter discussie geweest.

Een goede wachtwoord is de moeder van de porseleinkast.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2015 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het niet veranderd is je router iets gevoeliger voor aanvallen van brute force krakers. Hiermee gooit een geautomatiseerd botnet constant een hele berg standaard wachtwoorden naar alle routers die hij kan vinden. Totdat ze ergens binnenkomen.

Verder kan een kwaadwillend persoon die over de bovengenoemde algoritmes beschikt, makkelijk in je router komen.

Het enige wat hij dan echter kan doen is zien op welke sites je zit, en met de instellingen klooien. Geen bankgegevens/foto's stelen ofzo. Dus wees hier niet te bang voor.

Een "echte" hacker komt trouwens zowiezo wel door je Router heen, ongeacht je naam of wachtwoord. Echter is er voor zo iemand 0 reden om dit te doen.

Kortom, wel veranderen maar het is niet zo dat het anders onveilig is.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2015 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op maandag 17 aug 2015, 20:23:
gerritaltena schreef op maandag 17 aug 2015, 18:25:

Helaas niet overdreven. Indien er geen beveiliging is kan in principe iedereen inbreken op uw (in uw modem ingebouwde) router. (Aannemend dat u dat bedoelt).

Artikel gelezen?

Welk artikel? Er zijn veel, zeer veel publicaties over i-net beveiliging.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2015 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerritaltena schreef op dinsdag 18 aug 2015, 16:33:

Welk artikel? Er zijn veel, zeer veel publicaties over i-net beveiliging.

Er was een link naar Computeridee gegeven!
(Je reageerde op janpatat).

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties.
Het is mij duidelijk, dat het van belang is gebruikersnaam en wachtwoord te wijzigingen ondanks het redelijk genuanceerde artikel in Computeridee. Ik heb een UPC (nu Ziggo) wachtwoord en gebruikersnaam. Op de site van Ziggo heb ik inmiddels gelezen ik hoe die moet wijzigen, wat ik ook ga doen.
Nogmaals bedankt.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mag ik nog even, wellicht ter onnodige aanvulling, toevoegen dat u een sterk wachtwoord dient te maken, tenminste 1 hoofdletter, 1 kleine letter, 1 cijfer, 1 leesteken en meerdere letters/cijfers/leestekens lang. UPC/ZIGGO geeft aan welk aantal het veiligst is. Ik heb al eerder, samen met een medewerker van Ziggo mijn gebruikersnaam en wachtwoord gewijzigd, maar deze medewerker wees mij nièt op bovenstaande zaken. Zij staan nu wel op de site van UPC (die is er nog). Succes.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vooral lekker lang, ingewikkeld wachtwoord met veel leestekens plaatsen.

Hackers (ik heb het zelf ook vaker geprobeerd) kunnen d.m.v. een hackprogramma onder Linux een "handshake" lospeuteren en vervolgens met een woordenboek het wachtwoord achterhalen.

Des te langer en ingewikkelder het wachtwoord, des te uitgebreider woordenboek ze nodig hebben en des te langer het duurt voordat het wachtwoord gevonden wordt.

Heb je een lang wachtwoord zonder woorden, alleen met losse letters, hoofdletters, cijfers en leestekens dan is de kans erg klein dat zo'n wachtwoord in zo'n woordenboek voorkomt.

Je kunt moeilijk een woordenboek maken met alle mogelijke combinaties die er bestaan, dat is echt oneindig veel.