jo
door johnnyvdveld May 29, 2006 om 19:58
Computers & telefonie

Harde schijf leeg maken

ik heb een acer 1711smi nu wil ik graag de harde schijf leeg maken kan iemand mij vertellen in stap voor stap hoe ik dat moet doen.

548 2 Rapporteer

freya
door freya - May 29, 2006 om 20:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo johnnyvdveld,

Als het alleen de bedoeling is om er een nieuwe installatie op uit te voeren, kun je het makkelijkste van de Windows CD opstarten en de schijf dan opnieuw formatteren en Windows installeren.

Stel in het BIOS de CDROM-speler als eerste bootdevice in, stop de CD in het station en start de PC opnieuw.

Wil je echter de schijf kompleet wissen zodat er zelfs met recoverytooltjes géén data meer terug te vinden is (omdat er b.v. privégevoelige informatie op staat) dan kun je beter het onderstaande programma KillDisk downloaden. Daarmee verwijder je echt letterlijk alles wat er op de schijf staat. Ook je Windows en het is ook niet meer terug te halen.

Kill Disk

m.vr.gr. Freya

pi
door pieterdeboer - May 29, 2006 om 20:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hangt er vanaf wat je bedoelt met leegmaken.

Als je wilt teruggaan naar de staat waarin de

laptop geleverd is kan je de recovery CD/DVD

gebruiken. Bij Acer moet je die vaak zelf aanmaken, dus ik hoop dat je dat gedaan hebt.

Als je echt alles van de harddisk wilt verwijderen, dus ook de windows installatie,

dan moet je een bootable CD hebben, b.v.

van Windows of dos, en zorgen dat de laptop daar van opstart. Tijdens
het booten van de laptop kan je via 'F2' in de setup komen om

daar het boot device te kiezen, in dit geval

de CDROM, zodat de computer niet van de harddisk start. Als je van de CDROM bent opgestart kan je dan b.v. fdisk gebruiken

om de partities op de harddisk weg te gooien.

Alleen aan te raden voor de gebruiker met

wat meer computer kennis!

Als je dit gedaan hebt zal de laptop helemaal

niet meer van de harddisk kunnen starten!