bg
door bgulien Nov 29, 2007 om 12:42
Computers & telefonie

Harde schijf ruimte

Ik heb een aantal schijven aan mijn computer hangen. Heb veel te archiveren.
Gisteren een 1Tb schijf gekocht van LaCie.
Blijkt er "maar" 931 Gb ruimte te zijn.
Dat is 69Gb te weinig. Ik weet dat er altijd wat verschil is, maar 69Gb is teveel...
Waar zit dat grote verschil in?

Je krijgt hier dus niet wat je koopt.

490 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil zit dus eigenlijk in de benoeming.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

de sschijf wordt verkocht als 1 terabbyte of wel 1.000.000.000bytes...
oftewel 953.7 (afgerond) GB.

Het is een verkooppraatje om het meer te laten blijken dan het werkelijk is

labswans

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 Gigabyte = 1073741824 Bytes

931 x  1073741824 Bytes = 1 Terrabyte

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor het antwoord. Het is me nu duidelijk

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor het antwoord. Het is duidelijk.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

probeer te ruilen voor een schijf met meer capaciteit als u er niet mee uit komt. En anders waarom als u dat niet heeft een externe HD. Overigens is een HD met maar 1 Gyg wel heel klein!

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

men heeft het over een HD van 1000 GB ofwel 1 terabite :)

labswans

ve
door verwijderd - Nov 29, 2007 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

foutje.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag was al beantwoord en het was de vraagsteller al duidelijk, ik zag echter nog wat uiteenlopende reakties en wens daarom nog even de volgende informatie met jullie te delen...

1) Er wordt bij HD-ruimte gekeken naar 'absolute waarden' zoals deze "zouden zijn" (dus 1MB = 1024KB), echter is er sprake van "definitieve waarden" (1MB = 1000KB), dit kan dus al verwarring en andere verwachtingen opwekken.
2) Daarnaast zal HD-ruimte worden gereserveerd voor 'Cachingtaken' wat de doorvoersnelheid bevorderd, afhankelijk van de grootte van de schijf zal dit variëren. In alle gevallen zal dit een percentage van/of onder de 10% zijn, en ook bij deze vraag is dat zo.

Er is overigens al jaren een discussie gaande over dit onderwerp, de fabrikanten hebben echter aangegeven vast te zullen houden aan de normen die ze nu al stellen, het beste is dus met bovenstaande wetenschap in het achterhoofd hier rekening mee te houden.

Ik hoop dat ik wat helderheid heb kunnen verschaffen, mochten er nog vragen over zijn stel deze dan gerust!

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

catchingtaken zijn voor de niet kenner die taken en informatie die op iedere schijf staat zoals formateer gegevens en all "bibliotheek register info zoals ik het noem of wel de info waar alle data wordt opgeslagen en terug te vinden is. Dat geldt voor alle opslagmedia.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2007 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerritaltena; dank voor de aanvulling :-D