Hardeschijf kapot na 1.5 jaar?
Hoi
Ik heb een laptop op 19 mei 2006 gekocht. Een Fujitsie Siemens. Type Amilo L1310G.
Nu is vorige week de laptop vastgelopen... Deskundige zeiden de harde schijf is kapot. Nu word hij op gestuurd naar Siemens.
Maar ik vraag me af.... Mag een laptop na nog geen 1.5 jaar kapot gaan? Kan ik evt. proberen de reparatie kosten terug te vorderen?
Op een harde schijf heb je van de fabrikant ervan normaliter 3 jaar garantie. Inbouw ervan zul je moeten betalen, harde schijf zelf niet.
Dag Daantje,
de verkoper (of de fabrikant) kan u mededelen wat de gebruiksduurverwachting is van deze laptop. We spreken dan wel over de economisch te verwachten levensduur en niet over de technische levensduur!!
Namelijk... aan de hand hiervan kunt u uitrekenen wat u eventueel mee zou moeten betalen, indien van toepassing. Dus indien u buiten de garantieperiode valt (en dat is meestal wel zo, gezien de tijd dat u deze reeds heeft) en dat het een fabricagefout is. U krijgt alleen garantie op fabricagefouten en niet, indien het mankement aan eigen doen of laten te wijten is.......
Indien dit (de gebruiksduurverwachting) niet medegedeeld wordt, kunt u er vanuit gaan dat een laptop een gebruiksduurverwachting heeft van 2 jaar.
Hiervanuit gaande, zou u dus 1,5/2 deel van de totale reparatiekosten mee moeten betalen. De rest zou voor rekening van de verkoper moeten zijn. De bewijslast ligt in deze wel bij u, dus van u kan (door de verkoper) worden gevraagd, te bewijzen dat het een fabricagefout betreft.
In feite heeft u niets te maken met de fabrikant, doch alleen met de verkoper. Indien u er mee instemt, kunt u direct zaken doen met de fabrikant, echter de verkoper blijft aansprakelijk en verantwoordelijk.
Dan komt er (helaas te vaak) nog het volgende probleem om de hoek kijken, en dat is de mogelijke niet-medewerking van de verkoper. Zoals u misschien wel vaker heeft gelezen, hebben teveel verkopers een demotiverende opstelling en zeggen zij eigenlijk: zoek het maar zelf uit (qua kosten). Om uw recht te halen, zult u naar een geschillencommissie moeten gaan (indien die winkel aangesloten is bij een branchevereniging) of in het ergste geval naar de kantonrechter. Gezien de prijzen van nieuwe harddisks is in beide gevallen dit niet rendabel (mede gezien de bijbetaling uwerzijds).
Gr. Hutch
Dag Fred Basset,
Wat denkt u van een bijbetaling wegens het intussen genoten gebruik?
Zo rekent een leverancier.
Hardware ERror MAN.
<SCRIPT language=javascript>postamble();
Ik heb hem bij de Media Markt gekocht en is eigelijk geen verkoper aan te pas gekomen.....
Maar ik ga kijken of het een fabriecage fout is en ga het met hun proberen uit te zoeken.
Veel is hij namelijk niet gebruikt. Max. 3 dagen in de week een paar uurtjes. Denk in totaal nl nog geen 24 uur!
Hutch, je verhaal wordt nu te standaard.
Veel harde schijven fabrikanten geven 3 jaar en soms zelfs 5 jaar garantie.
Mag iets stuk gaan na 1,5 jaar? Liever niet... maar helaas.
De kans is groot dat de hdd vervangen wordt en u alleen het arbeidsloon voor de werkzaamheden moet betalen. In dit geval kunt u bij Fujitsu/siemens met het verhaal van Hutch misschien een deel terug krijgen, al zal dat niet veel zijn.
ps. het is ondertussen 1,8 jaar en niet 1,5
Daantje, rekenen is niet je sterkste kant?
1,8 jaar is 93.6 weken, als je dan 2 keer per week 1 uur gebruikt zit je op 187,2 uur.......
Hoezo max 24 uur?
@ Xandor,
dat van die 3 jaar is mij echt wel bekend. Daarom verwijs ik ook naar de verkoper. Als die verkoper niet (geheel) meewerkt, heeft 'procederen' zowiezo geen zin. De kosten zullen boven de 'baten' uit stijgen.
V.w.b. het aantal gebruikte maanden heb je uiteraard gelijk, dit maakt de zaak alleen nog maar minder interessant, financieel gezien.
Gr. Hutch
Mag een laptop na nog geen 1.5 jaar kapot gaan?
Tuurlijk mag dat. Hoe had je het tegen willen gaan dan?
Wat ik ermee bedoel is dat een product altijd kapot kan gaan. Vergeet niet dat een harde schijf een zeer teer onderdeel is. De betrouwbaarheid is de laatste jaren wel enorm verbeterd, maar je kunt het nu eenmaal niet uitsluiten dat de harde schijf toch kapot gaat.
Daarnaast bezwijkt de harde schijf ook heel vaak door oververhitting. En dit wordt weer veroorzaakt door de hoeveelheid stof. Je dient minimaal 1 keer per jaar de computer schoon te laten maken. Maarja, veel consumenten doen dat niet, met alle gevolgen van dien.
Harde schijven bestaan uit platen alluminium waarop een magnetisch laagje is gebracht. Deze schijven draaien heel snel rond en daarboven zweven de koppen. De koppen zweven op een kussen van lucht. En tussen de koppen en de schijven zit zo'n kleine ruimte, dat een mensenhaar er niet tussen kan.
Als een harde schijf draait en je stoot er tegen, dan is de kans dat door de klap de kop op het oppervlak van de schijf stuitert, met het gevolg dat het magnetisch laagje beschadigd wordt. De schijf crashed dan.
daantje20@ hoewel hutch al een uitgebreid antwoord geeft op basis van geldende wetgeving geeft ook u weer een voorbeeld van de "we zijn toch niet gek" mentaliteit van de MediaMarkt. MediaMarkt toont herhaald de wet niet te kennen of naar ik veronderstel niet te willen kennen. Frappant is dat onze wetgeving is gebaseerd op Europese wetgeving die ook in het thuisland van MM "Wir sind doch nicht blöd) geldt. MediaMarkt heeft wel degelijk verkopers om te kunnen verkopen.
Probleem kan overigens wel de bewijslast zijn omdat een harde schijf een mechanisch onderdeel is met draaiende onderdelen dus kwetbaar voor vallen en stoten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Refund mails alitalia???
Nu, na meer als twee jaar na het faillissement van Alitalia krijg ik een reactie van Alitalia mbt een refund voor twee geannuleerde tickets.
Men vraagt hiervoor een copie van mijn ID en mijn bankgegevens.
ik vertrouw dit niet helemaal.
Zijn er meer mensen die een mail hebben gehad of ervaring hiermee hebben?
Lees meer
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer