lisboa
door lisboa Aug 11, 2005 om 10:30
Computers & telefonie

HELP mijn draadloos verbinding is weg :(((

Hallo allemaal,

Kan iemand (behalve stroopwafel en ) me vertellen hoe ik mijn draadloos verbinding weer goed kan maken? Ik heb een sitecom wireless router en op de een of andere manier pakt dit niet goed. Nu heb ik de hoofd PC met de kabel en al verbonden (XP-home) maar dat is juist niet de bedoeling en de andere wel draadloos maar weinig tot geen verbinding.

Eerste keer ging alles goed totdat mijn buurvrouw van mijn draadloos verbinding gebruik ging maken. Vanaf dat moment was het weg. Nu ben ik het ook vergeten of ik nou mijn adsl modem met de kabel met de PC moet verbinden en de andere (draadloos) gewoon los erbij moet laten of het nou adsl modem met die kabel met draadloos modem (lan kabel) moet verbinden en de kabel uit de PC halen (ja ik weet het lang en onduidelijk verhaal). Heb ook na zoveel tijd zat om steeds alles opnieuw te moeten doen.

Alvast bedankt.

PS ook tips voor het beveiligen van draadloos zijn welkom (WEP werkt/helpt blijkbaar niet goed)

1137 18 Rapporteer

lisboa
door lisboa - Aug 11, 2005 om 11:27
15 Antwoorden / 16 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Helaas heb ik er niets van begrijpen :((

Mijn vraag is: moet de lan kabel nou in de PC + adsl modem of in adsl modem + router?

aukje1973
door aukje1973 - Aug 11, 2005 om 11:34
32 Antwoorden / 5 Vragen

voor het beveiligen moet je naar het web en mac adres

tetter
door tetter - Aug 11, 2005 om 11:45
174 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo Lisboa,

De lan kabel moet in de adsl modem + router !

xandor020
door xandor020 - Aug 11, 2005 om 11:45
180 Antwoorden / 8 Vragen

Je telefoonlijn gaat in je adsl modem, dan gaat er een lan kabel vanuit je adsl modem naar je router. Hiervandaan zou je dqan draadloos naar je pc moeten gaan.....

aukje1973
door aukje1973 - Aug 11, 2005 om 11:47
32 Antwoorden / 5 Vragen

het abselute minimum is een web key van 120 bits

xandor020
door xandor020 - Aug 11, 2005 om 11:49
180 Antwoorden / 8 Vragen

Het kan ook nog zo zijn dat er een lan kabel vanuit je router naar je 'gewone' pc gaat als je daar niet draadloos mee werkt. dan sit er in je sitecom router waarschijnlijk een 4 poorts hub.

lisboa
door lisboa - Aug 11, 2005 om 12:08
15 Antwoorden / 16 Vragen

Dat dacht ik al bedankt. Ik moet gewoon alles opnieuw installeren en de router resetten.

tetter
door tetter - Aug 11, 2005 om 12:08
174 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het goed begrijp heb je een draadloze router (zg. accespoint), een apart adsl modem en een pc met draadloze netwerk kaart.

De verbinding moet dan als volgt;
Telefoon à adsl modem à router à / draadloze verbinding / à PC

Voor de beveiliging: lees het volgende document (pdf): http://thuiswerkplek.surfnet.nl/info/attachment.db?16716

Succes !

lisboa
door lisboa - Aug 11, 2005 om 12:08
15 Antwoorden / 16 Vragen

Aukje bedankt voor je antwoord. Helaas moet er 64 bits zijn om te kunnen beveiligen (volgens gebruiksaanwijzingen router)

aukje1973
door aukje1973 - Aug 11, 2005 om 12:30
32 Antwoorden / 5 Vragen

64 bits is een slappe beveiliging en makkelijk te doorbreken door een computer freak en hij kan dan makkelijk op jouwn kosten internetten en vuiligheid uithalen bv je een duur inschrijfing geven of gevaarlijke sex sites kijken zodat je gemeld word bij mensen van de regering als je snapt wat ik bedoel  kijk eens bij een wsa key

sukses

lisboa
door lisboa - Aug 11, 2005 om 15:28
15 Antwoorden / 16 Vragen

Ik voel me echt stom :((( Volgens sitecom moet ik 64 kiezen (blijkbaar kan die andere niet).

Wat bedoel met kijk naar een wsa key? Ik ben echt een dom blondje :(((

tetter
door tetter - Aug 12, 2005 om 07:31
174 Antwoorden / 14 Vragen

Je hoeft je echt niet te schamen dat je niet zo veel van het beveiligen van pc's weet. Zelf ben ik ook pas sinds dit jaar op de hoogte van e.e.a. (omdat ik vanaf dit jaar pas adsl heb).

Is het geen optie om over te schakelen op wanadoo (livebox). Ondanks alle berichten in de media heb ik hier hartstikke goede ervaringen mee en dan ben je met 1 kastje overal vanaf. In de modem zit namelijk al een (hardwarematige) beveiliging. Je hoeft dan alleen nog maar de software te installeren.

aukje1973
door aukje1973 - Aug 12, 2005 om 12:42
32 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.ming-automatisering.nl/Definities/definitiesw.htm

alle afkortingen voor informatica

aukje1973
door aukje1973 - Aug 12, 2005 om 12:44
32 Antwoorden / 5 Vragen

  • WPA = WiFi Protected Access, beveiliging voor draadloze netwerken, opvolger van WEP, maakt gebruik van TKIP, MIC, EAP, PSK; zie PC pro jan 03; zie ook WEP
  • gratisrijden
    door gratisrijden - Aug 12, 2005 om 18:18
    226 Antwoorden / 8 Vragen

    Wees niet bang om instelingen te proberen die niet worden beschreven in het boekje. De beschrijving is alleen geschikt om personen zonder kennis aan de slag te helpen. In principe kan er niets mis gaan, behalve dat de verbinding niet werkt of de buren kunnen meegenieten van je internet aansluiting.

    Bij het instellen van de wep- of wpa sleutel kun je zelf een waarde bedenken. Het is wel belangrijk dat je op alle computers die verbinding moeten maken de zelfde sleutel gebruikt als op je router is ingesteld.

    De router stel je (bij Sitecom) in door op een van de op het netwerk aangesloten computers het volgende adres in de adresbalk van je webbrowser in te vullen: 192.168.0.1 Als loginnaam en wachtwoord vul je bij beiden 'admin' in.

    Wep is in principe verouderd. Als je niet de mogelijkheid hebt om Wpa in te stellen kun je op de site van sitecom een nieuwe Firmware downloaden. Firmware is een stuurprogramma dat in de router of acces points is geinstalleerd. Let er hier wel op dat je de juiste firmware voor het jouw apparaat installeert. De installatie van verkeerde firmware(voor een ander model) kan het apparaat onbruikbaar maken.

    Het verschaffen van onbevoegde toegang tot een beveiligd netwerk is overigens strafbaar. Wanneer je helemaal geen beveiliging gebruikt mag iedereen mee internetten via jouw router.

    er
    door eriksl - Aug 13, 2005 om 17:01
    5 Antwoorden / 0 Vragen

    Ik zou je MET KLEM willen aanraden iemand hier naar te laten kijken die
    er verstand van heeft. Jouw draadloze netwerkje is twee straten
    verderop te ontvangen. Dat betekent dat iedereen binnen dat bereik
    precies kan zien wat jij op je netwerk doet (misschien nog niet zo heel
    spannend), maar ook kan associeren op jouw netwerk en jouw computers
    opdrachten kan geven, om bijvoorbeeld de inhoud van je harde schijf te
    laten zien maar ook bijvoorbeeld om dingen weg te gooien. Ook kunnen
    mensen gebruik maken van jouw internet-aansluiting; als je een
    datalimiet hebt bij je provider kan dat nog een kostbare zaak worden!

    WEP-beveiliging (128 bits) is voldoende als je elke drie dagen de
    sleutels verandert, maar voor de meeste mensen is dat geen optie, dus
    je kunt maar beter WPA laten installeren (+ mac adres filter) door
    iemand die er verstand van heeft.

    Sorry dat ik het zo hard breng, maar draadloze netwerken zijn geen speelgoed!

    lisboa
    door lisboa - Aug 13, 2005 om 17:31
    15 Antwoorden / 16 Vragen

    Gratisrijden TOP antwoord bedankt. Ik zal eens een keertje wat gaan sleutelen aan mijn verbinding. Gewoon doen en niet bang zijn. Als de verbinding wegvalt of niet werkt, kan ik gewoon alles opnieuw instellen enzo.

    Ga zsm als ik tijd heb aan de slag. Bedankt.

    gratisrijden
    door gratisrijden - Aug 13, 2005 om 18:44
    226 Antwoorden / 8 Vragen

    Graag gedaan natuurlijk en als je er nog niet uit komt hebben ze op de website van sitecom een uitstekende support voor al hun apparaten, inclusief drivers, de nieuwste firmware en complete (Nederlandstalige)handleidingen.

    Wat de reactie van eriksl betreft:
    Wanneer anderen die toegang tot je netwerk hebben ook toegang tot jouw computer en zelfs toegang tot je harde schijf hebben, dan is er toch iets ernstig mis met de beveiliging van je computer. De standaard instellingen laten dit normaal niet toe. Er moet dan al een trojan op je computer staan. Een virusscanner en/of firewall zijn daar een goede oplossing voor.

    Het is wel zo dat ADSL-abbonementen meestal een datalimiet hebben. Dus wees er voorzichtig mee om anderen mee te laten internetten.

    suc6...