do
door do123 May 23, 2011 om 19:33
Computers & telefonie

Help! Super trage PC!

Mijn PC, een Medion van ongeveer 7 jaar oud wordt met de dag trager.
Het opstarten duurt ongeveer een half uur voordat er met veel pijn en moeite misschien iets mogelijk is en er met evenveel moeite een programma kan worden gestart.
Om het wachten te overbruggen kan ik wel een spelletje patience doen, ondertussen verschijnt dan na weer lang wachten een wit scherm van de Startpagina. Dat duurt dan ook weer een eeuwigheid voordat het stukje bij beetje compleet is. Zo gaat het met de meeste programma's. Als de PC eenmaal een poosje aan staat gaat het allemaal wel een heel klein beetje beter, maar de irritaie is niet in woorden uit te drukken.
Ter informatie:
Het betreft een Medion Ati Radeon 9800XXL, 128 Bit memory interface, 200 GB harde schijf, Ultra Ata 100 interface, supersnelle (nu niet meer dus!) 7200 TPM, 512 MB geheugen, ddr 400mhz etc.
Drie jaar geleden heb ik er bij Mycom nog een Corsair 0512 DDR1 64MX64 en een Sapphire ATI HD 2600PRO 512 MB in laten zetten. Wat het ook moge zijn!
Ten overvloede, er staan geen overbodige en ruimte vretende programma's op. Eigenlijk alleen het noodzakelijke.
Wie heeft enig idee wat de oplossing is om deze PC weer een beetje normaal te laten draaien. En wat zouden de kosten zijn. En bij wie zou ik het best een reparatie kunnen laten uitvoeren?
Kortom, graag reacties. Alvast hartelijk dank.

2915 16 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - May 23, 2011 om 19:44
438 Antwoorden / 47 Vragen

Heb je al eens aan schijfopruiming en schijfdefragmentatie gedaan? Vaak is het zo dat in de loop van maanden (jaren) allerlei bestandjes versnipperd raken. Bij schijfdefragmentatie worden deze losse draadjes weer bij elkaar gezet, waardoor de computer sneller wordt. Verder zou je een computerboer er eens naar laten kijken . Misschien dat je voor ca. € 80,00 de computer weer op orde kan krijgen. Maar doe eerst zelf de schijfopruiming en schijfdefragmentatie.

richard83
door richard83 - May 23, 2011 om 19:46
386 Antwoorden / 28 Vragen

Probeer het is met Ccleaner op te schonen.

CCleaner

kiran
door kiran - May 23, 2011 om 19:47
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@do123

Misschien onderstaande linkjes eens bekijken.
Checken met MBAM / PC opschonen.

Klik hier: MBAM
En hier

gsm
door gsm - May 23, 2011 om 19:53
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De hardware kan een power-off reset nodig hebben.
Zet de PC helemaal uit.
Vervolgens alle stroom van de PC afhalen, ook van de randapparaten, zoals een printer en/of een externe hardeschijf.
Dus de stekker uit het stopcontact.
In die toestand druk je een aantal keren op de inschakeltoets aan de voorzijde van de PC.
Sluit de stroomtoevoer weer aan en druk op de knop om de PC weer in te schakelen.
Controleer of de PC nu weer op normale snelheid draait.

Mocht de PC nog steeds zeer langzaam zijn, controleer dan de systeemlog.
Via Start en Uitvoeren het commando eventvwr geven.
Open de systeemlog en kijk of er veel diskfouten in staan.
Zo ja, dan is een nieuwe schijf noodzakelijk.

birdies
door birdies - May 23, 2011 om 19:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Schijfopruiming/defragmentatie zou een beetje kunnen helpen om de p.c. wat sneller te maken. Maar zo te lezen, starten er ook veel, vaak overbodige, programma's op. Behalve je beveiligingsprogramma('s) en eventueel Java hoeven alle andere programma's niet mee op te starten.

Ga naar start - uitvoeren - tik msconfig en ga in het scherm wat dan opent naar tabblad 'opstarten'. Vink daar alles uit, m.u.v. bovengenoemde programma's - klik 'toepassen' en start je p.c. opnieuw op.

birdies
door birdies - May 23, 2011 om 20:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Aan zo'n oude p.c. zou ik geen 80,- euro meer uit geven, voor 40,- euro koop je een goede plm. 4 jaar oude p.c. op Marktplaats.

gsm
door gsm - May 23, 2011 om 20:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het langzamerhand trager worden wijst met name op een mogelijk volgeraakte partitie C: of een defecte harde schijf, of vervuiling van de koeling.
Haal de stroom van de PC en open de linker zijkant van de PC.
Gebruik een kwastje en stofzuiger, of nog beter, een bus met samengeperste lucht of een fietspomp om de ventilator en koelblok van de processor en video adapter schoon te maken.
Blaas ook de voeding ook goed schoon en Vergeet de luchtroosters van de kast niet.

LET OP:
Pas hierbij goed op dat je geen statische elektriciteit laat overspringen.
Zorg dat je eerst met één hand de kast van de computer vastpakt en maak de onderdelen voorzichtig schoon met gebruik van de andere hand.
Raak geen elektronische onderdelen of chips aan.
Controleer na het aansluiten van de stroom en inschakelen of alle ventilatoren voldoende snel draaien.

edrick3
door edrick3 - May 23, 2011 om 20:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo do123,

En lees ook even hier (trek je maar niets aan van het jaartal ;-))

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - May 23, 2011 om 21:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Oeps, die link heeft Kiran (ook) al gegeven.

do
door do123 - May 23, 2011 om 22:44
5 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=richard83 schreef op maandag 23 mei 2011, 19:46]Probeer het is met Ccleaner op te schonen.

CCleaner

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Maar nog even een vraagje. Kan ik CCleaner zonder gevaar gebruiken. Ik bedoel, verdwijnen er geen bestanden of programma's die ik niet kwijt wil? En wat me opviel, bij het gebruik van Ccleaner kreeg ik NIET de mededeling dat de "veilige bestandsschoning ingesteld" was.
Ik kon daar ook niets over terug vinden.

freya
door freya - May 23, 2011 om 23:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo do123,

Voordat je ook maar met wat voor schoonmaakprogramma dan ook begint, maak eerst een kopie van al je belangrijke data naar b.v. een externe harde schijf of een USB-stick. Er kan altijd iets misgaan dus zorg dat je data veilig is.
En als je al 7 jaar draait op dezelfde Windowsinstallatie, dan zou ik toch echt een herinstallatie van Windows aanraden (of een recovery middels een recovery-CD/DVD als die voorhanden is). Maar als je daar zelf geen ervaring mee hebt, schakel dan een handige kennis in.

m.vr.gr. Freya

börgemeister
door börgemeister - May 24, 2011 om 01:41
506 Antwoorden / 25 Vragen

Al overwogen om een nieuwe PC met een 23/24" Led scherm aan te schaffen?

Net als bij de auto, ondergaat ook de PC in de loop der jaren de nodige veranderingen qua techniek & mogelijkheden. Je zult waarschijnlijk nog gebruik maken van Windows 32 bits XP, niks mis mee!

Tegenwoordig is een basisgeheugen van minimaal 4 Gb en een beeldschermkaart van 1 à 3 Gb geen luxe meer.

Overweging is wel om nog even te wachten op meer systeemkasten met minimaal usb 3.0, opslag van 1,5 à 2 Tb en zeker WLAN (draadloze netwerkkaart).

jaapje_1
door jaapje_1 - May 24, 2011 om 08:05
315 Antwoorden / 0 Vragen

@do123

7 jaar is stiekem al wel heel erg oud voor een pc, sindsdien is er veel veranderd qua eisen van de consument waardoor ook applicaties aangepast zijn. De browsers zijn ook een stuk zwaarder geworden, op uw pc stond bijvoorbeeld waarschijnlijk standaard nog internet explorer 5, inmiddels zijn we al bij versie 9 aanbeland.

Een systeem heeft ook de neiging om steeds langzamer te worden door programma's die geinstalleerd worden en weer verwijderd worden maar toch sporen achterlaten. Om weer een beetje fatsoenlijk te kunnen werken is een herinstallatie nodig maar verwacht dan ook niet de wereld.

Een beetje goede oplossing is al genoemd: koop een wat jonger tweedehands systeem via bijvoorbeeld marktplaats dat zal al een hoop schelen. Een volledig nieuw systeem is voor normaal huis tuin en keuken gebruik echt niet nodig.

bouke1966
door bouke1966 - May 24, 2011 om 08:28
157 Antwoorden / 3 Vragen

probeer een advanced system care van iobit.

werkt meestal erg goed. te downloaden via download.com

http://download.cnet.com/Advanced-SystemCare-Free/3000-2086_4-10407614.html

Bouke

gsm
door gsm - May 24, 2011 om 12:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De computer heeft slechts 512 MB geheugen, wat enkele jaren geleden nog voldoende was, maar nu niet meer.
Een belangrijke verbetering, zonder gebruik te hoeven maken van allerlei niet ongevaarlijke cleaners, is dus het uitbreiden van het geheugen.

Oorspronkelijk draaide Windows XP al redelijk met 256 MB werkgeheugen.
Nu moet je minstens 1024 MB (= 1 GB) in de PC hebben om Windows XP vlot te laten lopen. Een geheugen van 512 MB is dus ook al te klein geworden voor Windows XP.
Windows XP is na zoveel jaren uit z'n jasje gegroeid, iets wat je bij oudere mensen ook wel tegenkomt. De oorzaak bij Windows XP is het inslikken van heel veel updates, zoals aanpassingen en vooral ook uitbreidingen als Windows Defender of Microsoft Security Essentials (MSE).

Vergelijk het voor het gemak eens met een autogarage:
Het werkgeheugen is de werkplaats en de processor stelt de monteurs voor.
Het probleem bij de garage is dat het aantal auto's om te onderhouden steeds is toegenomen en ook dat die auto's groter geworden zijn.
Een grotere werkplaats (meer werkgeheugen) kan er dan voor zorgen dat er meer werk tegelijk gedaan kan worden, mits er voldoende monteurs (processor met voldoende capaciteit) beschikbaar zijn natuurlijk.

Het installeren van heel veel geheugen voor een zwakke processor heeft dus weinig zin. Meestal zal 1 GB geheugen extra echter wonderen kunnen verrichten.

Tot slot:
Met slechts 512 MB werkgeheugen moet je zorgen dat Windows Defender en MSE van de computer verwijderd worden. Voor deze programma's is 512 MB namelijk absoluut te weinig geheugen. Gebruik met slechts 512 MB beter de gratis Antivir Personal van Avira.

gsm
door gsm - May 24, 2011 om 12:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=bouke1966 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 08:28]probeer een advanced system care van iobit.

werkt meestal erg goed. te downloaden via download.com

http://download.cnet.com/Advanced-SystemCare-Free/3000-2086_4-10407614.html

Bouke
Ik ken gevallen dat de nieuwste Advanced-SystemCare de computer totaal ontredderd achtergelaten heeft. Dit soort onderhoudsprogramma's zijn niet ongevaarlijk en dienen alleen gebruikt te worden door ter zake kundigen, wanneer het echt nodig is.