el
door elzoo Sep 18, 2007 om 18:59
Computers & telefonie

Het verwijderen van een bestand

Ik moet mijn computer formateren maar dat wil niet omdat de bestanden "Flash9b.ocx" en "Acroiehelper.dll" niet verwijderd willen worden. De melding die ik krijg is: de toegang is gewijgerd, controleer of de schijf vol of tegen schrijven is of dat het bestand momenteel in gebruik is. Geen van deze gevallen is aan de hand en als ik het vinkje alleen lezen in dat bestand wegdoe weigert hij ook.....

Hoe formateer ik mij computer? wie weet het????

Thanks alvast!

1435 12 Rapporteer

da
door davit - Sep 18, 2007 om 19:19
8 Antwoorden / 0 Vragen

Beste elzoo,

Hoe is je situatie precies? U wil de harde schijf formateren, dat is duidelijk, maar als u probeert de schijf te formateren waar Windows op geinstalleerd is, lukt dat (natuurlijk) niet in Windows zelf. Ik neem aan dat het om een andere, aparte partitie gaat waar Windows NIET op staat (als dat wel zo is, zie onderaan).

Nu: het is duidelijk dat tijdens het opstarten van windows de door u genoemde bestanden in het geheugen geladen zijn, en daarom niet verwijdert kunnen worden. Start u daarom Windows in de veilige modus (druk F8 voor het Windows laadscherm verschijnt, maar na de memorytest, soms is de timing wat lastig; blijf gewoon op F8 rammen vanaf dat de computer start als het niet lukt ;) daarna optie veilige modus selecteren (nummer intoetsen wat ervoor staat). Nu wordt Windows geladen ZONDER dat extra bestanden zoals drivers of opstartbestanden geladen worden. Dat betekend dat Windows er wat primitiever uit gaat zien, maar nu lukt het formatteren hoogstwaarschijnlijk wel. (Gewoon via Deze Computer, rechtsklikken, formateren schijf...)

Is het WEL DE WINDOWSSCHIJF DIE U WIL WISSEN, dan moet u de computer opstarten met de Windows CD in de speler, en via de BIOS instellen dat u de CD-r als 'first boot device' wil hebben, wijzigingen opslaan, resetten, dan wordt gestart vanaf CD en gaat u de setup in. Hierin krijgt u vanzelf de mogelijkheid alle delen van schijf (of slechts bepaalde partities) te verwijderen, te formateren en opnieuw aan te maken.

Is het verhaal wat te technisch en komt u er niet uit, vraag gerust verder. (in dat geval, vermeld wat u wil weten en vermeld ook meteen even hoe de schijfindeling is en om wat voor besturingssysteem / PC systeem het gaat)

Mvg, David

el
door elzoo - Sep 18, 2007 om 22:19
5 Antwoorden / 8 Vragen

Dag David,

Ik heb Window xp op mijn d schijf gezet terwijl de andere windows op mijn c schijf staat. Ik heb het reeds in de veilige modus geprobeerd maar hij geeft bij het formateren hetzelfde bericht.
Ook opstarten terwijl ik delete indrukt, zodat de computer de cd laadt geeft geen succes dat pakt de computer niet.
Wel moet ik erbij vermelden dat ik de computer wil formateren omdat ik een virus heb gehad. misschien heeft dat ermee te maken. Ik heb al een virusscanner over mijn computer gehaald maar ook daarna kan ik het bestand niet verwijderen. Alle andere bestanden zijn reeds van mijn computer verwijderd dus de c schijf is, behalve die twee bestanden leeg...

ik hoop dat u-jij mij kunt helpen

edwardus
door edwardus - Sep 18, 2007 om 22:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Formatteren omdat je een bestand niet kunt wissen is net zoiets als je huis afbreken omdat je de slaapkamerdeur niet open krijgt.

Het werkt, omdat met een afgebroken huis de deur niet langer gesloten is, maar wil je dan echt een afgebroken huis?

Probeer eerst eens de Adobe Flashplayer en de Adobe Acrobat helper uit te schakelen in Internet Explorer c.q. ze te uninstalleren, als je ze daarna nog steeds niet kunt weggooien, probeer dan eens het programma unlocker.

Wat is de reden dat je deze bestanden wil weggooien?

edwardus
door edwardus - Sep 18, 2007 om 22:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Of wil je daadwerkelijk formatteren en lukt dat niet? In dat geval moet je opstarten vanaf een bootable CD/DVD.

da
door davit - Sep 19, 2007 om 16:27
8 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus: De vraagsteller zegt "Ik moet mijn computer formateren maar dat wil niet ...", zijn doel is dus wel degelijk de computer te formateren, het probleem daarbij is dat het niet wil lukken omdat 2 bestanden niet verwijdert kunnen worden.

elzoo: welke partitief wil je nu precies weg hebben en op welke start je op? Laat ik even aannemen dat je C: weg wil hebben en op D: opstart (en deze verder wil gebruiken).

Met alle orginele Windows XP cd's is het mogelijk op te starten van de CD-rom, maar als je een update-CD hebt kan dat niet (update cd=>alleen installeren vanuit ander besturingssysteem, bijv. win98 en niet vanaf een lege schijf).

Als de computer niet wil booten met jouw XP cd in de speler en de CD-r als First boot device (heb je de settings in de BIOS opgeslagen na de wijzigingen?), dan heb je dus hoogstwaarschijnlijk een upgrade versie (of een kapotte CD).

Dat betekend dat je, zoals Edwardus al zij, een andere boot-cd moet bemachtigen. Dat kan een originele XP cd zijn die je van iemand leent, maar er zijn ook tal van boot-cd's op internet te downloaden waarmee je je schijf kunt indelen, recover taken uitvoeren etc... soms zijn er zelfs DOS versies van recente virusscanners  meegeleverd.

http://www.ultimatebootcd.com/ is een goede, gratis oplossing. Enige wat je nodig hebt is een redelijk snelle internetverbinding (115mb) en een cd-brander (en een brandpakket als Nero dat ISO's/images kan branden). Dan gewoon boot cd in speler, starten vanaf CD (nu móet ie 'm pakken, anders heb je iets niet goed ingesteld), en, ingeval van Ultimate bootcd, via menu Harddisktools de partitie C: opzoeken en verwijderen/formateren.

Als er iets niet lukt, of je hebt nog wat uitleg nodig ergens, vraag gerust.

Succes! David

el
door elzoo - Sep 19, 2007 om 18:21
5 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo,

Wat fijn dat iedereen reageert helaas nog steeds zonder succes.
unlocker werkt niet, opstarten met de originele XPproff cd geen succes... xp staat op mijn d schijf en ik wil c formateren de bestanden die niet verwijderd willen worden staan in ActiveX en Windows... mijn internet is ook heeeeeel traag dus wat moet ik nu doen?

groeten Elzo

akkefiet
door akkefiet - Sep 19, 2007 om 18:35
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

In het antwoord van Davit staat in de derde alinea het juiste antwoord gegeven als u inderdaad de C schijf wilt formatteren (waarbij alles wordt verwijderd, dus wel backups maken van bestanden die u niet kwijt wilt!)
Nogmaals:
Stop de XP CD in de pc.
Start dan uw pc opnieuw op.
Als het goed is moet de pc nu opstarten via de CD (mogelijk moet een toets ingedrukt worden als gevraagd wordt "booten van CD?")
Lukt dit niet dan bij het (opnieuw) opstarten tijdig op Del toets (of andere toets - wordt aangegeven bij het opstarten- drukken om de BIOS Setup te openen.
Even zoeken naar de optie "boot volgorde wijzigen" en zorg dat de CD/DVD als eerste bootdevice komt te staan.
Vervolgens de BIOS opstellingen opslaan en afsluiten

Vrgr. AF

akkefiet
door akkefiet - Sep 19, 2007 om 19:06
1075 Antwoorden / 10 Vragen

P.S.
Een foutje is wel gauw gemaakt als je formatteert via de XP CD
Voor je het weet heb je de verkeerde partitie geformatteerd.
Dus : eerst belangrijke bestanden backuppen

el
door elzoo - Sep 19, 2007 om 20:09
5 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, mijn computer pakt de windows xp proff cd niet... en nu?

labswans
door labswans - Sep 19, 2007 om 20:28
1918 Antwoorden / 10 Vragen

ik ga ervan uit dat u alles wilt verwijderen van de schijf inclusief besturingssysteem

download een bootdisk van http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

neem de versie van windows ME

Zet deze op een floppy disc

Zet de floppy in de disc drive en herstart de computer ermee op

Doet hij dit helemaal goed dan kan je fdisk intypen om de partities te verwijderen enzovoort

Fdisk is een programma om dit soort zaken te verwijderen ( google maar op Fdisk om precies te weten wat u moet doen als u er geen ervaring mee heeft.

Daarna de computer opnieuw op te laten starten met bijvoorbeeld windows xp en dan kan u het opnieuw laten installeren

Volg goed de instructies , formatteer op de gewenste formaat en maak de gewenste partities aan.

labswans

edwardus
door edwardus - Sep 19, 2007 om 21:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

"Ja, mijn computer pakt de windows xp proff cd niet... en nu?"

Dan moet je in de bios instellen dat je CDROM eerst komt bij boot sequence, daarna pas de harddisk.

Ik neem tenminste aan dat je een originele XP cd hebt. Anders heb je 'm verkeerd gebrand.

da
door davit - Sep 20, 2007 om 15:58
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoel je met 'hij pakt de cd niet' dat ie helemaal niet in de Windows Setup terecht komt? Dan heb je namelijk de opstartvolgorde in het BIOS*) niet goed staan, of de CD is kapot.

Hoe dan ook, om te testen welke van de 2 fout is: download de UltimateBoot CD (zie vorige bericht), brand op CD, en start vanaf die CD op. Met deze tool kan je partities formateren / wijzigen etc...

Pakt ie 'm nog niet? Dan zit de fout in het BIOS, doet ie het wel, dan zat de fout in de XP CD.

Mvg, David

*) BIOS is afkorting voor Basic Input (and) Output System, daarom is 'het' t juiste lidwoord voor BIOS, terwijl 'de' logischer klinkt ... (maak die fout zelf ook vaak)