alk
door alk Jan 7, 2012 om 18:28
Computers & telefonie

Hoe beveilig ik een PDF

Kan iemand mij uitleggen hoe ik een PDF bestand kan beveiligen met een wachtwoord.
Het gaat om afbeeldingen van id kaarten welke ik ingescand heb.
Ik gebruik Adobe Reader 9.
Ik ben al op internet aan het zoeken geweest, maar met de daar voorgestelde oplossingen lukt het niet.

39328 15 Rapporteer

handboekict
door handboekict - Jan 7, 2012 om 20:42
80 Antwoorden / 0 Vragen

Lukte het niet met de volgende uitleg?:
http://help.adobe.com/en_US/Acrobat/9.0/Standard/WSD012A4E1-51D1-4bcd-BA9F-EF03C6F20BB6.html

Mijn zou de pdf-documenten niet beveiligen met acrobat zelf, maar encrypten met een encryptietool, zoals axCrypt. De beveiliging van Acrobat is niet de meest veilige.

edrick3
door edrick3 - Jan 7, 2012 om 20:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo alk,

Lees hier.

Suc6

alk
door alk - Jan 8, 2012 om 11:57
86 Antwoorden / 9 Vragen

@handboekict, ik beheers het engels eigenlijk nagenoeg niet. Vooral het wat technische Engels. Zodoende begrijp ik deze Engelstalige uitleg niet.

@ edrick, Hoe kom ik aan de werkbalk waar het secure logo in staat.
Ik heb alleen een werkbalk met bestand, bewerken, beeld enz.
Verder heb ik een werkbalk met icoontjes zoals een printer, een diskette enz.
.

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2012 om 12:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bovenstaande oplossingen gaan er van uit dat je in bezit bent van Adobe Acrobat, een pakket van rond de 600 euro. Laat ik er van uit gaan dat dat niet het geval is (anders wist je ook wel wat te doen met dat pakket). Je kan een proefversie downloaden, maar ik denk niet dat dat een handige oplossing is.

Ik weet verder niet of het met andere pakket die ook pdf's maken mogelijk is. Een alternatief is in ieder geval om de bestanden in te pakken met winzip of winrar en daar een wachtwoord op te zetten.

alk
door alk - Jan 8, 2012 om 12:25
86 Antwoorden / 9 Vragen

@diumenge, je slaat de spijker op zijn kop.
Ik heb Adobe reader 9, de gratis versie welke je overal kan downloaden.
Mijn vraag over beveiliging van pdf bestanden komt omdat ik documenten inscan met een HP scanjet 2400. Deze scanner kan documenten als diverse bestanden inscannen. De optie pdf en doorzoekbare pdf geeft de mooiste en scherpste oplossing.
Soms ben ik wel eens kopieën van id. kaarten e.d. nodig. deze laat ik liever niet onbeveiligd op mijn pc staan.

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2012 om 12:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@alk Inderdaad niet handig om dat soort bestanden onbeveiligd te bewaren.

Volgens mij heeft 7zip ook encryptie, je kan die dus installeren en de bestanden inpakken met 7zip en wachtwoord. 7zip is gratis, winzip en winrar (hoewel je de laatste wel kan gebruiken als freeware geloof ik).

Link

Alternatief is op USB-stick opslaan en USB-stick veilig opbergen.

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2012 om 12:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mezelf winzip en winrar zijn niet gratis bedoelde ik

r.kemperman
door r.kemperman - Jan 9, 2012 om 19:13
423 Antwoorden / 4 Vragen

PDF kan je inderdaad als je de betaalde versie hebt beveiligen met een wachtwoord.
Echter............... Je kan heel simpel op Internet een programmaatje vinden waarmee je de code's van PDF weghaalt.
Dat werkt dus niet

Ditzelfde geldt trouwens ook voor Winzip en WinRaR

Elke code kan gebroken worden.
Het ligt er alleen aan hoeveel moeite wil iemand er voor doen?

Andere vraag: Wat wil je met die gescande gegevens doen?
Wil je die op een plek op Internet zetten voor noodgevallen in het buitenland?
Anders heb je je bestanden netjes gecodeerd, maar kan je ze niet leesbaar maken omdat je in het buitenland geen decodeersoftware hebt
Dan kan je beter bijvoorbeeld meerdere USB-sticks nemen en deze beveiligen met Truecrypt. Een aan je sleutelbos, een bij je partner en een in je koffer bijvoorbeeld)
http://www.utwente.nl/icts/studenten/security/truecrypt_xp-en_st_nl.doc/

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 19:44
842 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is inderdaad wat je met de beveiligde documenten van plan bent, want als vuistregel kun je aanhouden dat: alles wat je ziet / hoort op je computer door een kwaadwillende te kopiëren is. Beveiliging gaat maar zo ver, en zelfs als je iets beveiligd hebt over gestuurd naar iemand anders, dan is het nog maar de vraag hoe die andere persoon met jou gegevens omgaat. Het grootste beveiligingslek op internet zijn nog altijd de mensen zelf...

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2012 om 20:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@alk,

Misschien kun je hier nog iets mee?

Suc6

handboekict
door handboekict - Jan 9, 2012 om 20:19
80 Antwoorden / 0 Vragen

korte uitleg over encrypten met axCrypt:
http://www.xcomputers.info/nl/pc-tips/axcrypt/

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2012 om 20:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@alk,

Link is weggevallen.
Opnieuw. Klik hier.

Met vr.gr.

alk
door alk - Jan 9, 2012 om 20:35
86 Antwoorden / 9 Vragen

@handboek ict,
De link werkt helaas niet.

@edrick en @r.kemperman, bedankt zover. Ik ben nu niet thuis, maar ga er deze week mee aan de slag. Ik denk dat ik er wel wat mee kan.

diumenge
door diumenge - Jan 9, 2012 om 20:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=r.kemperman schreef op maandag 9 jan 2012, 19:13]PDF kan je inderdaad als je de betaalde versie hebt beveiligen met een wachtwoord.
Echter............... Je kan heel simpel op Internet een programmaatje vinden waarmee je de code's van PDF weghaalt.
Dat werkt dus niet

Ditzelfde geldt trouwens ook voor Winzip en WinRaR

Elke code kan gebroken worden.
Het ligt er alleen aan hoeveel moeite wil iemand er voor doen?
Volgens mij valt dat wel mee, maar ik zie graag het tegendeel bewezen. Dus 'kraak' deze pdf dan maar even.

Ik weet wel dat er programma's zijn die bijvoorbeeld de niet-print of niet-kopieer beveiliging van een pdf afhalen, maar het ww om de pdf te openen is dacht ik nog niet zo eenvoudig te kraken. Maar ik ben benieuwd, vertel me maar wat de inhoud van de pdf is of wat het ww is.

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2012 om 20:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@alk,

De link van handboekict werkt bij mij wél, maar ... je moet even geduld hebben bij het 'laden'.

Met vr.gr.