dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 Mar 22, 2010 om 15:28
Computers & telefonie

Hoe maak je het handigste een back-up?

Wat is de snelste en handigste manier om back-ups te maken?

Het liefste copiëerde ik in één keer mijn hele C-schijf waar alles opstaat naar een geheugenstick, maar kan dat en zo ja, hoe?

Het zou ook heel fijn zijn als er een manier was om bestaande back-ups zó te vervangen dat niet alleen alle nieuwe bestanden werden toegevoegd, maar dat ook alle inmiddels verwijderde bestanden werden verwijderd.
Dus zonder dat je eerst alles moet verwijderen van de geheugenstick en vervolgens opnieuw copiëren.

5949 22 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2010 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag dirkjeanna,

Ga naar de gratissoftwaresite.nl, linkerkolom onderaan Werktuigen - backup.
Ik dacht dat je dan het programma Cobian (oid) vindt dat ook de optie heeft om oude backups door nieuwe te laten overschrijven.

vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2010 om 15:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Een hele schijf kopiëren naar een stick? Dacht het niet geziend e capaciteit. Kun je wel gebruiken om bepaalde data op te slaan.
Voor de hele C-schijf kun je beter een externe harde schijf gebruiken.
Een te gebruiken programma zou Xxclone kunnen zijn. Hier te bekijken.
Suc6

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 22, 2010 om 16:02
77 Antwoorden / 37 Vragen

Bedankt, Aurora en Edrick.

Nee Edrick, de hele C-schijf copiëren zit er niet in, de stick heeft een capaciteit van 1,92 GB en de C-schijf van 29,2 GB.
Ik had in mijn hoofd dat mijn geheugenstick ongeveer evenveel capaciteit had als de C-schijf!

Ik wacht nog even of er meer suggesties komen voor ik die van jullie ga bestuderen.

Toch jammer dat je niet gewoon je hele C-schijf kunt copiëren, er kan zoveel vandaag de dag en bij een eventueele ramp ben je er wel blij mee.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 22, 2010 om 16:04
77 Antwoorden / 37 Vragen

Oja, wat is een externe harde schijf? Ik dacht dat mijn stick een externe harde schijf wás?!

elenay
door elenay - Mar 23, 2010 om 00:12
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik gebruik het programma Acronis Klik hier voor Acronis.

Hiermee zet ik het hele systeem in een paar klikken in 10 minuten over op een tweede ingebouwde harde schijf en op een externe hade schijf, want ik maak altijd twee kopieën.

Daarnaast kun je er net zo simpel kopieën mee maken van je USB sticks.

Mocht er iets met de computer gebeuren of er zit een fout in, dan doe je de CD in je computer en dan start hij automatisch op vanuit je back-up die jij aangeeft.

Echt ideaal.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 23, 2010 om 02:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Dirkje,

Voor zover ik weet zijn de grootste USB-sticks thans 16 GB. De volgende stap zal 32 GB zijn en dan kan je hele harde schijf wel op een USB-stick.

Hardware ERror MAN.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2010 om 12:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De stick wordt door je computer gezien als een extern station.
Met een externe harde schijf wordt bedoeld: een harde schijf in eigen behuizing die je middels een usb-aansluiting op je computer kunt aansluiten. De huidige goedkope(re) schijven hebben zon 1Tb opslagcapacoiteit. Ook zijn er met 500Gb of 750Gb. Hier kun je dus wél je hele (interne) harde schijf naar toe kopiëren!
Met vr.gr.

dirkjeanna_1
door dirkjeanna_1 - Mar 23, 2010 om 12:21
77 Antwoorden / 37 Vragen

Allemaal weer bedankt voor de reacties!

Ik ga me eens verdiepen in de mogelijkheid van een externe harde schijf waar Edrick het over had. Zag er één bij bol.com van 1 TB voor 80 Euro. Kun jij me misschien een goeie aanbevelen, Edrick?

Wat betreft die hulpprogramma's, die bestudeer ik later eens. Ik heb nu maar weer alles gewoon met Windows gedaan, d.w.z. Mijn Documenten en Favorieten en eigenlijk viel de tijd en moeite mee, het lijkt wel of XP vooruit is gegaan, vooral het verwijderen ging behoorlijk snel. Voor het overcopiëren van mijn vele afbeeldingen had ie wel een halfuurtje nodig.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2010 om 12:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dirkjeanna,

Er zijn ook kleinere externe schijven te koop met bijv. 320 Gb van 55-60 E, zoals o.a. van Western Digital en bijvoorbeeld de Samsung S2 portable. Het formaat is kleiner dan een hand. Op de meeste van die kleine externe schijven zit ook een backup programma. Ze hebben in de regel geen aparte voeding.

vr.gr.

magicscanman
door magicscanman - Mar 24, 2010 om 10:34
261 Antwoorden / 0 Vragen

Meer over externe schijven vindt je hier

mvg

polleke1945
door polleke1945 - Mar 24, 2010 om 13:11
76 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=elenay schreef op dinsdag 23 mrt 2010, 00:12]

Ik gebruik het programma Acronis Klik hier voor Acronis.

Hiermee zet ik het hele systeem in een paar klikken in 10 minuten over op een tweede ingebouwde harde schijf en op een externe hade schijf, want ik maak altijd twee kopieën.

Daarnaast kun je er net zo simpel kopieën mee maken van je USB sticks.

Mocht er iets met de computer gebeuren of er zit een fout in, dan doe je de CD in je computer en dan start hij automatisch op vanuit je back-up die jij aangeeft.

Echt ideaal.
Hier ben ik het volkomen mee eens.
Acronis True Image is een uitstekend programma voor een paar tientjes.
Elke week maak ik een "Image" hiermee van mijn harde schijf C
Zo staan er op mijn externe harddisk 5 image's
Als ik de zesde maak verwijder ik de eerste.
Indien er iets mis gaat met mijn PC, dan kan altijd de Image terugzetten en is mijn PC weer als vanouds.
Is me verschillende keren, in de laatste 10 jaar, van pas gekomen als ik weer eens teveel had "geklooid" ;-)

th
door thieu - Mar 24, 2010 om 13:28
149 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 23 mrt 2010, 02:24]Dag Dirkje,

Voor zover ik weet zijn de grootste USB-sticks thans 16 GB. De volgende stap zal 32 GB zijn en dan kan je hele harde schijf wel op een USB-stick.

Hardware ERror MAN.Afgelopen zondag een reclameblaadje gezien met sticks van 64 GB :-) Kostte wel nog ongeveer 80 euro. Tot mijn verbazing worden deze overigens naog niet door memoryshop.nl aangeboden zag ik.

edrick3
door edrick3 - Mar 24, 2010 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=thieu schreef op woensdag 24 mrt 2010, 13:28][quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 23 mrt 2010, 02:24]Dag Dirkje,

Voor zover ik weet zijn de grootste USB-sticks thans 16 GB. De volgende stap zal 32 GB zijn en dan kan je hele harde schijf wel op een USB-stick.

Hardware ERror MAN.Afgelopen zondag een reclameblaadje gezien met sticks van 64 GB :-) Kostte wel nog ongeveer 80 euro. Tot mijn verbazing worden deze overigens naog niet door memoryshop.nl aangeboden zag ik.

Voor die prijs heb je een externe disk met 1Tb!! Het is maar wat je handig vindt, maar ik zou hier niet voor kiezen als je niet regelmatig data moet 'transporteren' en alleen een back-up wilt maken.

Met vr.gr.

pierre60
door pierre60 - Mar 24, 2010 om 13:43
132 Antwoorden / 14 Vragen

De meeste computers hebben ook een d schijf en daar kan je je back ups naar toe sturen maar je kunt ze op dezelfde manier ook branden op een dvd. Ga naar deze computer. Druk met rechts op de c schijf en daarna met links op eigenschappen. Ga dan naar extra en dan naar back up instellingen wijzigen. Druk twee maal op volgende en klik aan wat je allemaal over wilt zetten. Vink je alles aan, dan gaat de hele c schijf over. Geef aan dat de back up naar de d schijf of een dvd moet gaan en dan weer op volgende. Je kunt ook oefenen en als je het door hebt, is het een fluitje van een cent.

grappig
door grappig - Mar 24, 2010 om 13:53
27 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon een Apple kopen, kan je windows ook op draaien, zit een ingebouwde back-up optie in (Time machine), nauwelijks of nooit een virus en een crash of vastloper moet gezien worden als een uitzondering. Ook de layout, beeldscherm en design is om te snoepen. Geen snoeren meer, slecht een muis en toetsenbord en een superplat scherm. That's all. Het lijkt bijna een Apple advertentie maar sinds de jaren 80 al eeuwig lopen knoeien met allerhande systemen. Apple blijft voor mij in dit opzicht toch de winnaar. Qua prijs ben je uiteindelijk toch goedkoper uit.

grappig
door grappig - Mar 24, 2010 om 13:55
27 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=grappig slecht een muis en toetsenbord en een superplat scherm.

moet zijn: slechtS een muis.

polleke1945
door polleke1945 - Mar 24, 2010 om 14:01
76 Antwoorden / 2 Vragen

Overigens is het totaal zinloos om een harde schijf C domweg te kopiëren, want wat er aan programma's ed op staat is toch niet terug te zetten.
Voor het regelmatig (bv om de 2 uur) kopiëren van belangrijke data (oa documenten) kun je beter Second Copy gebruiken.
Daarmee laat ik (automatisch op de achtergrond) ieder 2 uur een kopie maken van de voor mij belangrijke bestanden naar een externe harde schijf.
Gaat echt alles een keer fout, dan zet ik een Image van True Image terug.
Zie hier

erik008
door erik008 - Mar 24, 2010 om 14:04
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Er zijn wel degelijk memorysticks van 256 Mb te koop.(DataTraveler 310)
Maar ze zijn nu nog niet betaalbaar.

Gewoon een externe disk gebruiken.

Software hiervoor vind ik acronis wel handig.
De acronis cd is ook een opstartdisk die dan buiten windows om de hele disk met alles er op, op je externe disk kan zetten.

fr
door fred13 - Mar 24, 2010 om 14:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals meerdere malen aangegeven in deze thread zou ik een externe harddisk kopen en hier een backup op maken.

Acronis is een goede tool voor een backup echter kost wel enkele euro's. Een (van de vele) gratis alternatieven is Comodo Backup.
Dit is een goede en gebruiksvriendelijke oplossing. Ik heb hem zelf ook in gebruik.
Voldoende mogleljkheden en eenvoudig in te stellen.
Comodo heeft meerdere goede tools die gratis te gebruiken zijn voor thusigebruikers. Ze worden ook goed up to date gehouden.

Je vind een omschrijving en download link op : http://www.comodo.com/home/data-storage-encryption/comodo-backup.php

Sommige windows versies hebben ook een backup optie die je kunt gebruiken, handig in gebruik echter de controle mogelijkheden zijn minder uitgebreidt.

tonnema
door tonnema - Mar 24, 2010 om 15:32
25 Antwoorden / 3 Vragen

Ik gebruik al jaren NORTON GHOST ,dan zet je de hele C schijf (met programma's en al op
D als je die hebt ,of op externe HD.
Het mooie ervan is ,mocht er iets totaal fout gaan op C (b.v een virusje of zo )dan kun je de complete C terug zetten zoals het was.

ja
door jank - Mar 24, 2010 om 16:09
168 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn optie zou een externe harde schijf zijn, Samsung heeft momenteel mooie schijven, maar dat zijn er wel meer.
Maar er is ook een preventieve optie, naast de back-ups en niet in plaats van.
Op voorhand je huidige schijf partitioneren, d.w.z. onderverdelen in 3 of 4 parten, dan kun je het besturingssysteem op de C schijf zetten en je programma's op de nieuw aangemaakte D schijf en bestanden op de nieuw aangemaakte E schijf. Bij een crash ben je dan op voorhand niet alles kwijt.

polleke1945
door polleke1945 - Mar 24, 2010 om 16:13
76 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tonnema schreef op woensdag 24 mrt 2010, 15:32]Ik gebruik al jaren NORTON GHOST ,dan zet je de hele C schijf (met programma's en al op
D als je die hebt ,of op externe HD.
Het mooie ervan is ,mocht er iets totaal fout gaan op C (b.v een virusje of zo )dan kun je de complete C terug zetten zoals het was.
Acronis True Image is hetzelfde, alleen gebruikersvriendelijker, daarom ben ik 6 jaar geleden al overgestapt.