ha
door handigeman007 Feb 25, 2006 om 10:51
Computers & telefonie

Hoe meet je het aantal fps?

Hallo,

Hoe meet je tijdens het spelen van een game, hoeveel frames per seconde (fps) je haalt? Ik weet dat het met een programma kan, maar welke.....?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

C. de Zoete

8678 5 Rapporteer

mi
door mikevv - Feb 25, 2006 om 14:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste C. de Zoete,

Je kan met verschillende benchmark programma's bijvoorbeeld met het programma 3DMark2006. Maar wat je misschien liever wil, en waar ik zelf ook een voorkeur aan heb is geen extra programma's installeren.

De meeste games bevatten een soort console (ook wel debug scherm genoemd) meestal roep je die aan met het ~ teken, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

In dat venster toets je de commando om de FPS op het scherm weer te geven. Bijvoorbeeld voor het spel Half Life 2 is deze commando: showfps 1.

Meestal vind je een overzicht van deze commando's op cheats site's en mocht je het niet vinden zal ik als ik jou was de website van de game developer aanspreken.

Mvg,
Mike.

ha
door handigeman007 - Feb 25, 2006 om 14:02
12 Antwoorden / 10 Vragen

Hartelijk dank voor uw duidelijke reactie, ondanks mijn onduidelijke vraag! Het is inmiddels gelukt via de console het was 'stat fps'.

Weet u misschien ook wat 'normaal' is voor een game?

C. de Zoete

acjzr1
door acjzr1 - Feb 25, 2006 om 23:29
295 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal voor een game is wat je er zelf van verwacht.Ik hoop altijd op een score van +/-75 frames per seconde zodat het beeld "rustig" blijft.Minder dan 50 wordt vervelend.Bij lage scores dien je de kwaliteit van het beeld te verlagen zodat de snelheid weer hoger wordt.Als dat niet lukt wordt het tijd voor een andere videokaart.

Succes acjzr1

mi
door mikevv - Feb 26, 2006 om 00:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

Idd zoals mijn voorganger zei is het tijd voor een nieuwe videokaart, maar belangrijke factoren zijn ook je processor (CPU) en werkgeheugen.

Vooral bij de nieuwste games is minstents 1024mb werkgeheugen aanteraden, en een kloksnelheid van boven de 2000mhz is ook wel veilig te noemen.

Wat meestal ook een speedboost geeft als je weinig werkgeheugen hebt is om applicaties die je niet gebruikt te stoppen, zoals MSN Messenger, Internet Explorer etc. Dat werkt altijd voor mij.

ha
door handigeman007 - Feb 26, 2006 om 10:35
12 Antwoorden / 10 Vragen

Ok dan zit het wel goed mijn fps-rate schommelt tussen de 70 en de 80.......... Hartelijk bedankt voor uw reactie!