ra
door ralph Nov 16, 2003 om 11:30
Computers & telefonie

HOE te overclocken?

ik heb een AMD ATHLON -K6 3D-NOW, mijn moederbord ondersteunt het verhogen van de FSB niet en ook het voltage van de processor. Is overclocken nog mogelijk?

794 5 Rapporteer

fluffles
door fluffles - Apr 16, 2004 om 12:00
8 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig gaat het overclocken softwarematig, in het BIOS. Simpel door de FSB-waarde van b.v. 133 op 140 in te stellen.

Oudere moederborden hebben vaak jumpers op het moederbord, waarmee de multiplier ingesteld kan worden. De multiplier maal de FSB is de kloksnelheid. Een 2000MHz-processor met 133MHz FSB heeft dus een multiplier van 15.0, want 15x133 = 2000.

Kijk of je moederbord dit soort jumpers heeft. En probeer dan de multiplier met de kleinst mogelijke stap te verhogen.

Veel winst zul je er overigens niet uit halen. Zo'n oud systeem blijft gewoon traag.

ha
door hasjman - Apr 16, 2004 om 12:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nutteloos om zo een traag systeem te gaan overclocken. Misschien een beetje extra snelheid, maar je zult er weinig to niks van merken.

ma
door maxi_013 - Apr 16, 2004 om 12:00
15 Antwoorden / 7 Vragen

Als je wilt weten hoe je moet overklokken en hoeveel dan kun je het beste kijken op www.cpudatabase.com . Op deze site zijn veel tests gedaan en gekeken tot welke snelheid een pc maximaal is te overklokken.

ab
door abpie - Apr 16, 2004 om 12:00
8 Antwoorden / 1 Vragen

heeft geen enkelle zin koop een pent 4 1800 al vanaf 400 euro via handel met gart bel0251246623

la
door lameeuw - Apr 16, 2004 om 12:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste even een opmerking: een AMD Athlon en een AMD K6 zijn 2 totaal verschillende processoren. Je kunt het overklokken wel vergeten met dat bord vrees ik. Koop iets nieuws met bijvoorbeeld een Asus bord, die zijn lekker voor overklokken.