Sn
door Snoek59 Oct 24, 2021 om 22:18
Computers & telefonie

Hoge kosten aanleg glasvezel

Ik verhuis binnen de gemeente waar ik woon naar het buitengebied. Tijdens de voorbereiding van de bouw werd in het buitengebied glasvezel aangelegd. Ik meldde mij aan als belangstellende. Ik kon echter niet voorinschrijven omdat "er nog geen voordeur was". Maar wanneer ik er ging wonen zou glasvezel aangevraagd kunnen worden. Nu is de bouw afgerond en heb ik een glasvezel aansluiting aangevraagd. De onderneming Digitale Stad verzorgt daar de aansluiting. Tot mijn grote frustratie vraagt men ruim € 4.600,- voor de aanleg naar mijn woning.
Mijn vraag is: Is dit een reele vraagprijs voor een bijna primaire levensbehoefte en zijn er meer mensen die met dergelijke bedragen geconfronteerd worden voor de aanleg van glasvezel?
Dank voor uw reactie

9447 12 Rapporteer

getty
door getty - Oct 24, 2021 om 22:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen
tenormin
door tenormin Oct 24, 2021 om 22:39
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@getty, je hebt een heel plausibele link gevonden waar alles uitgelegd word. Uiteraard is het voor @snoek59 een smak geld (n.m.m. geen primaire eerste levensbehoefte - dat zijn eten, drinken en warmte).

jewee
door jewee Oct 25, 2021 om 11:40
61 Antwoorden / Vragen

Getto, niet normaal....€4600,-
Zie hier:

  • Er wordt glasvezel in je buurtaangelegd maar je hebt besloten om geen glasvezelabonnement te kiezen en dit op een later moment te doen. Ben je nu wel van plan om gebruik te maken van het glasvezelnetwerk en heb je een geschikte provider uitgekozen? Dan dien je zelf de kosten te betalen voor het aansluiten van de glasvezelkabels tot aan je woning toe. Deze kosten variëren tussen de €150 en €1.500, met een gemiddeld van €600 per aansluiting. Woon je in een buitengebied, ook dan is de aansluiting in dit geval kosteloos maar betaal je gemiddeld wel wat meer voor de aansluiting. Denk hierbij aan €450 en €1.800 per aansluiting.

sira
door sira - Oct 24, 2021 om 22:38
2353 Antwoorden / 24 Vragen

In een buitengebied is alle aanleg duurder, niet alleen glasvezel. Of deze prijs reeël is, weet ik niet.

Dat het een primaire levensbehoefte is, ben ik niet met u eens. Ik woon ook in een buitengebied met tv op de schotel en zonder glasvezel, gewoon een (koper?)kabel van KPN, want Ziggo is hier ook niet. Toch kan ik met iedereen in de buitenwereld digitaal contact hebben, d.w.z. ik kan net als ieder ander computeren en emailen en ik heb zelfs wifi ;-)). ZIggo is er niet.
Zou ik glasvezel gewend zijn, wil ik waarschijnlijk niet terug naar de gewone koperkabel, maar ik heb nooit glasvezel gehad, dus ik ben prima tevreden met wat ik nu heb.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 25, 2021 om 00:12
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Snoek59,

 Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welke stad /gemeente gaat het?

Om welke provider gaat het?

Heeft u een koop-of een huur-woning?

Sn
door Snoek59 Nov 1, 2021 om 08:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dag, het gaat om de gemeente Lingewaard, provider KPN. Het betreft een nieuwbouw koopwoning.

Sn
door Snoek59 Nov 1, 2021 om 08:45
Antwoorden / 1 Vragen

OK, dank voor jullie reacties. Ik probeer een alternatief uit, 4G.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 2, 2021 om 10:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

4 G thuis van T Mobile is eerste 2 jaren voordeliger!

Daarna  en  of je daarmee TV kunt kijken?

Bij de aanleg hadden ze tenminste 45% klanten nodig voor rendabele aanleg.

Nu later bij leggen is dure aansluiting per woning en geen rijtjes gelijk doen.

Ook is bij een nieuwbouwhuis een loze leiding naar de weg handiger dan  graven!

En wat hebben jou buren?

Voor  €4600,-  en  vraag of je  voor €2300 mag aftappen?

Zij betaalde veel minder en als die een snelle aansluiting hebben?

Officieel mag dat niet maar zowel Glas als Ziggo hebben wel meer creative buren.

Helaas was jou huis te laat klaar en dat is jammer.

panter22
door panter22 - Oct 25, 2021 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je dacht toch niet dat je een gratis aansluiting kreeg?
Wij hebben hier als een van de eersten glasvezel gekregen en moesten maandelijks extra betalen voor het abonnement van de provider. Met €4600 in een keer betalen, ben je voordelig af.

1. Kosten glasvezelaansluiting Voor het aansluiten van uw woning op het glasvezelnetwerk, en het gebruik ervan, betaalt u (afhankelijk van het aansluitgebied) een maandelijkse vergoeding. Deze vergoeding noemen wij de ‘vastrechtvergoeding’. U heeft de mogelijkheid om deze vergoeding ineens af te kopen. In de aansluitgebieden waar wij een gratis glasvezelaansluiting aanbieden, betaalt u geen maandelijkse vergoeding
https://www.digitale-stad.nl/algemene-voorwaarden-digitale-stad-bv/

jewee
door jewee Oct 25, 2021 om 11:32
61 Antwoorden / Vragen

Niet helemaal waar, want:

  • Er wordt glasvezel in je buurtaangelegd maar je hebt besloten om geen glasvezelabonnement te kiezen en dit op een later moment te doen. Ben je nu wel van plan om gebruik te maken van het glasvezelnetwerk en heb je een geschikte provider uitgekozen? Dan dien je zelf de kosten te betalen voor het aansluiten van de glasvezelkabels tot aan je woning toe. Deze kosten variëren tussen de €150 en €1.500, met een gemiddeld van €600 per aansluiting. Woon je in een buitengebied, ook dan is de aansluiting in dit geval kosteloos maar betaal je gemiddeld wel wat meer voor de aansluiting. Denk hierbij aan €450 en €1.800 per aansluiting.

panter22
door panter22 Oct 25, 2021 om 16:03
6599 Antwoorden / Vragen

Niet helemaal waar? Ts moet toch €4600 betalen. Dat zal geen natte vingerwerk zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 25, 2021 om 10:56
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich een boeiende vraag anagezien er ook gebieden zijn, vooral stedelijk, waar de aanleg tot voorbij de voordeur wel gratis is.

Daar gaat men pas betalen indien men ook daadwerkeijk de glasvezel gaat benutten.

Mogelijk is het een kwestie van afwachten omdat o.a. men bij KPN ook bezig is met het uitrollen van glasvezel ter vervanging van hun 'kopernetwerk'.

jewee
door jewee Oct 25, 2021 om 11:35
61 Antwoorden / Vragen

Helemaal mee eens. KPN legt hier ook glasvezel aan tot in huis. Zelf gebruik ik ZIGGO . Ik hoef niets te betalen tenzij ik overstap op een provider met glasvezel, dan ga je je abonnementskosten betalen.
Dus aanleggen, met de massa mee, is gratis.

jewee
door jewee - Oct 25, 2021 om 11:28
61 Antwoorden / Vragen

Jawel hoor...in onze plaats legt KPN glasvezel aan. Eerdaags komt de kabel middels een kastje op de binnen muur.Tot daar is alles gratis.

Als je echter nu niet meegaat met de massa en het later toch wil , dan gaat het aanleggen geld kosten.

Daarom vind ik het sneu voor deze meneer, hij had aangegeven graag glasvezel te willen maar dat kon niet omdat het huis er nog niet stond??
( voorbereidend werk was niet mogelijk)

Ro
door Roelofs.weurt - Oct 25, 2021 om 11:28
7 Antwoorden / Vragen

Deze prijs slaat nergens op als ze moeten graven tot de straat is dat €35.- de meter rest is gratis

jewee
door jewee Oct 25, 2021 om 11:35
61 Antwoorden / Vragen

  • Er wordt glasvezel in je buurtaangelegd maar je hebt besloten om geen glasvezelabonnement te kiezen en dit op een later moment te doen. Ben je nu wel van plan om gebruik te maken van het glasvezelnetwerk en heb je een geschikte provider uitgekozen? Dan dien je zelf de kosten te betalen voor het aansluiten van de glasvezelkabels tot aan je woning toe. Deze kosten variëren tussen de €150 en €1.500, met een gemiddeld van €600 per aansluiting. Woon je in een buitengebied, ook dan is de aansluiting in dit geval kosteloos maar betaal je gemiddeld wel wat meer voor de aansluiting. Denk hierbij aan €450 en €1.800 per aansluiting.

pk49
door pk49 - Oct 25, 2021 om 11:49
243 Antwoorden / 2 Vragen

het ligt aan je lokatie.Hier in Tilburg en buitengebied was destijds de aanleg en aansluiting gratis. 4.600 is een absurd bedrag. Je moest wel je toestemming geven bij de aanleg. Degenen die dat niet deden en later spijt kregen, dus analoog wilden blijven, moeten wel voor de aansluitng betalen. Want dan moet de straat weer open om de aansluitng te maken. Niet zo slim natuurlijk,want analoog is niet meer mogelijk, Dat had iedereen aan kunnen zien komen.

1paul
door 1paul - Oct 25, 2021 om 14:40
3162 Antwoorden / 0 Vragen

ach ja. reken eens uit wat het kost via de kabel of kpn....

li
door liadegroof - Oct 25, 2021 om 15:55
11 Antwoorden / 0 Vragen

Glasvezel aansluiting kost €110,-- hier in Eindhoven,heb huurappartement maar de aanleg was gratis omdat het is aangeboden,maar ben niet aangesloten bij hun.
Blijf mooi bij mijn eigen vertrouwde provider.
T-Mobile en Ziggo zijn de providers hiervan.

gerbera
door gerbera - Nov 2, 2021 om 15:47
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt hiet gesproken over KPN die het gratis zou doen echter dit klopt niet helemaal. Momenteel is KPN hier bezig met glasvezel en bij rijtjes huizen direct aan de straat wordt deze tot aan de voordeur gelegd. Maar bewoners met een voortuintje hebben vooraf toestemming moeten geven dat de aansluiting tot in hun woning geplaatst mag worden. Is die niet gegeven wordt de kabel tot aan de voortuin gelegd en zo men later alsnog glasvezel wenst dient dit betaald te worden vanaf de voortuin tot in de woning. In buitengebieden worden de kabels normaal gesproken niet verder dan de openbare weg gelegd waar de lengte tot aan een woning opgerold in de grond gelegd worden. Afhankelijk van de aanbieder bestaat soms de mogelijkheid deze,afhankelijk van de afstand van de openbare weg, gratis of beperkte vergoeding door te laten trekken tot in de woning, echter alleen als men een abo van betreffende aanbieder neemt. En of de prijs die de TS noemt reëel is , is moeilijk in te schatten, e.e.a. is geheel afhankelijk van de afstand vanaf de openbare weg.

sira
door sira - Nov 2, 2021 om 18:39
2353 Antwoorden / 24 Vragen

De prijs wordt bepaald aan de hand van de ligging van de woningen en het aantal woningen. Er kan dus nooit gezegd worden "dit kost het hier, dus dan kost het daar ongeveer hetzelfde.

Ik heb al eerder aangegeven dat ook ik in een buitengebied woon en wel aan de Nederrijn en bovendien buitendijks. Er liggen hier 4 verspreide woningen.
Om hier glasvezel aan te leggen, moet er in de bandijk (=winterdijk) gegraven worden, dit mag uitsluitend in de zomermaanden. Ook moeten er bij diverse instanties vergunningen worden aangevraagd, omdat de winterdijk de meest belangrijke dijk langs een rivier is. Deze dijk moet zorgen dat de bewoners binnendijks (een groot deel van Gelderland) droge "voeten" houden.

Ik woon hier 30 jaar, maar zelfs Ziggo heeft zich er nooit aan gewaagd om een kabel te leggen en aangezien glasvezel geen primaire levensbehoefte is en bovendien voor maar een paar huizen niet rendabel c.q. interessant is, zal hier voorlopig vast geen glasvezel komen.
Eén van de redenen ook dat veel woningen in buitengebieden geen aardgas hebben, maar op propaan stoken.