R.
door R.verhagen Jul 7, 2016 om 15:44
Computers & telefonie

Hoge reparatie kosten laptop

2,5 jaar geleden heb ik een laptop gekocht van Toshiba.
Een jaar later had ik een ongelukje met de usb-port, deze deed het daardoor niet goed meer, eigen schuld maar dit vonden we niet zo erg de laptop heeft er 3 en werkte verder nog goed.
Pasgeleden begaf de laptop het helemaal, omdat hij buiten garantie viel heb ik hem naar een plaatselijke reperateur gebracht.
Deze stelde vast dat de laptop geen stroom meer kreeg door een defecte chip op het moederbord van de laptop, geschatte kosten 180 euro.
Maar rade aan omdat de laptop nog niet zo oud is om contact op te nemen met de verkoper.
Dit heb ik gedaan, na contact met Paradigit te hebben gehad werd de laptop naar Paradigit opgestuurd met de klecht over de defecte chip.
Een week later kreeg ik bericht, de laptop had fysieke schade aan de usb-port ontstaan door externe oorzaak, moederbord moest vervangen worden, kosten 762,- euro.
Op een laptop met een nieuwwaarde van 450 euro vind ik dat een beetje gek, kost een moederbord dan 1,5x zo veel als een complete laptop.
Heb hier navraag naar gedaan bij paradigit, zij vonden het ook vreemd, maar hun reperateur geeft aan dat dit de kosten zijn.
Ik heb aangeven dat ik wist dat de usb-port defect was, maar dat de laptop ng werkte en het defect bij een ondeugdelijkechip zat.
Maar de enige reactie die ik daar op kreeg was dat ik de kosten kon betalen voor de laptop of 72 euro voor de onderzoekskosten als ik mijn laptop terug wil.
Mijn vraag is simpel, mag dit zo maar, er zit nogal een verschil in wat de reperateurs zeggen en de reperareur wil iets repareren dat ik niet gerepareerd wil hebben, ik wil alleen maar dat de chip die defect is gemaakt wordt zodat de laptop het weer doet, ik mis de usp-port namelijk niet.

8387 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2016 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag zomaar. Ze gaan niet één onderdeel vervangen terwijl het andere ook kapot is. Zonde van het onderzoeksgeld, maar dat zult u moeten betalen. En laat die plaatselijke reperateur dan die chip maar herstellen.

ajmvl44
door ajmvl44 - Jul 8, 2016 om 11:46
34 Antwoorden / 0 Vragen

lekkere service hoor het schijnt nog te mogen ook ik  weet niet waar je woont maar in Maassluis zit een goede reperateur Essalu - http://essalu.nl/

sw
door swat1500 - Jul 8, 2016 om 12:03
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De betreffende chip zal onlosmakelijk verbonden zijn aan het moederbord net als de USB poort. Het een kan niet vervangen worden zonder het andere. Doordat de schade aan de USB poort u te verwijten is kan men dus niet onder garantie alles vervangen. Laptops verouderen snel. Daardoor kan het dat onderdelen al snel nauwelijks meer te krijgen zijn en daardoor dus duur zijn. Daarnaast kost de monteur ook geld. Een nieuwe laptop met nagenoeg dezelfde specificaties als uw oude is waarschijnlijk goedkoper.

vr1944
door vr1944 - Jul 8, 2016 om 15:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Op een laptop met een nieuwwaarde van 450 euro vind ik dat een beetje gek, kost een moederbord dan 1,5x zo veel als een complete laptop.

Waarschijnlijk heb je sluiting gemaakt met de defecte USB poort
Als het moederbord kapot en vervangen moet worden is het beter om de nieuwe laptop te kopen .Het zal niet zozeer de prijs van het moederbord zijn ,maar ook de kosten van losse onderdelen die niet meer op een nieuw moederbord werken. Bovendien komt er nog 67 euro  ex btw uurloon bij. De reparateur is hier wel een paar uur zoet mee.Alleen een chip vervangen op een modern moederbord gaat niet lukken .

er
door erky - Jul 8, 2016 om 16:33
243 Antwoorden / 2 Vragen

Beste RVerhagen,
Er zijn mensen die wel eens een laptop open maken omdat ze denken dat een reparatie net zo gemnakkelijk is als vroeger een transistor radio. Helaas gaat die vergelijking niet op. De huidige laptops, van welk merk ook, zijn van het soort 'repareren is duurder dan vervangen'. Waarom zo'n hoge prijs bij Paradigit? De grote reparatie firma's hebben zelden iets op voorraad en gaan dus iets bestellen bij de leverancier. De inkoper wil zijn loon terugzien in die actie dus de klant betaalt dat. Vervolgens komt het moederbord uit Taiwan of China. Het moederbord heeft dan een vliegreis achter de rug en de reparateur zorgt ervoor dat de klant weer betaalt. Tenslotte wordt er dan gerepareerd. Er moeten bij een Toshiba minstens 12 schroefjes losgehaald worden en diverse verbindingen. En dat moet ook weer vakkundig teruggebouwd worden. Die monteur verdient zelf een loon onder modaal, maar u betaalt de reparatiekosten ook weer en daarom is dat nieuwe moederbord zo duur.

Een chip op een moederbord vervangen is geen simpele kwestie, alleen de processor kan met kunst en vliegwerk vervangen worden. Bij het vervangen van de processor moet wel 'even' de koeling eerst gedemonteerd worden. Het vernieuwen van een processor in een laptop kost dan ook meer dan 2 uur.

Een heel andere zaak is uw 'garantie'. Een laptop moet zeker 4 à 5 jaar meegaan en als u hem naar de verkoper brengt is de verkoper verplicht een deel van de reparatiekosten mee te betalen, op voorwaarde dat u kan aantonen dat het een productiefout is. Helaas staat u niet sterk, want hij had al USB poort schade. Ik neem aan dat iemand tegen de er in zittende USB-kabel heeft gestoten. De verkoper kan dit ook uitleggen als schade door een val.

Tenslotte dat vervangen van de chip: Als dat een SMD chip (vaktaal voor een chip met micro-soldeerverbindingen) is dan is de plaatselijke reparateur een erg goede. Niet elk bedrijf kan SMD chips vervangen. Dit is een werkje voor onder een vergrootglas en met speciale apparatuur.

Ik hoop u enig inzicht gegeven te hebben in de commercie van het reparatiecircuit en hoop dat uw beslissingen voortaan meer overwogen zullen zijn. Kijk ook eens naar garantie voor consumenten. Dan zullen uw rechten en plcichten helder worden. Ook de consumentenbond is hier actief in.

Succes,
Erky

vr1944
door vr1944 - Jul 8, 2016 om 17:37
1210 Antwoorden / 5 Vragen

TS geeft aan dat er wat is gebeurt met een USB aansluiting door eigen schuld wat m.i. kortsluiting heeft veroorzaakt op het moederbord.Van garantie kan dan sprake meer zijn omdat het geen fabrieksfout is maar eigen schuld.In feite wordt op het scherm,HD en de processor na alles vernieuwd. Ja dan heb je voor tussen de 3 en de 400 euro een nieuwe laptop.

jo
door jorisw - Jul 8, 2016 om 17:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt reparatiekosten niet vergelijken met nieuwkosten. Reparatie wordt voor Nederlandse loonkosten gedaan en productie voor Aziatische loonkosten. Daarnaast worden producten ook zo ontworpen dat ze makkelijk te produceren zijn. Dat wil niet zeggen dat ze ook makkelijk uit elkaar te halen zijn.

Conclusie is dus dat een apparaat wat nieuw 450 euro kost bij een defect eigenlijk is afgeschreven. De enige manier om dat op te lossen is Nederlandse reparateurs voor een paar euro per uur te laten werken...

ja
door jank - Jul 16, 2016 om 10:04
168 Antwoorden / 8 Vragen

Net terug van vakantie, wat late reactie dus.
Valt mij op dat meerdere antwoorden spreken van "geen recht op garantie". Die optie daaromtrent vind ik niet terug in de vraag van TS.

Zo ook lees ik goed onderbouwdw reacties, o.a. het verschil in loonkosten. Zelf nooit bij stilgestaan.

Maar is het een idee om met Paradigit te ondehandelen overn een nieuwe laptop en bij aanschaf dan de onderzoekskosten te laten vervallen?
Mogelijk is er relevante informatie van de HD dan nog over te zetten.

ro
door ronny530 - Jul 16, 2016 om 12:59
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De reparateurs van servicecentra repareren allang niet meer op component basis want dat kost teveel tijd. Tegenwoordig zijn reparateurs een ster in swappen (de echte techneuten buiten beschouwing gelaten) swappen betekent in dit geval het complete moederbord vervangen. Daarbij komt ook nog dat er een verzoek tot eventuele garantie/coulance gedaan wordt en dan wordt de link tussen de door eigen toedoen defecte USB poort en het defecte moederbord al snel gelegd, gevolg geen recht op garantie/coulance vanwege een gebruikers fout. Waarom de prijsopgave zo hoog ligt is ook wel te verklaren het originele moederbord zal gezien de ouderdom niet meer in productie zijn en zal door een moederbord van de huidige generatie vervangen worden. Het moederbord kost qua inkoop bijna niets en het vervangen is door een ervaren swapper zo gedaan maar nu komt het omdat de stuurprogramma's niet meer matchen met de vooraf geinstalleerde Windows versie zal er een nieuwe versie geinstalleerd moeten worden inclusief de nieuwe stuurprogramma's en dat kost tijd dus geld. Vanwege de doorlooptijd per reparatie valt er bijna geen winst op de reparatie te halen dus met een exhorbitant hoge prijsopgave hopen ze dat u de laptop niet laat maken maar wel de onderzoekskosten voldoet want dan wordt er nog een beetje aan verdient. Ik lees dat de plaatselijke reparateur de laptop voor om en nabij de 180 euro kan herstellen maar aangezien u nu al 72 euro aan onderzoekskosten kwijt bent is dat met 252 euro best wel een boel geld.

Ma
door Mat Matheij - Jul 16, 2016 om 23:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

U had ook contact kunnen opnemen met de importeur. Het chipverhaal komt nogal vaag over. De vermeende reparatiekosten ook. Natuurlijk kan het zo zijn dat bij een -naar u stelt- door een ongeluk beschadigde usb poort sluiting is ontstaan op het moederbord. Het is geen goede sier van Paradigit om zelf ook aan te komen met een dergelijk intrinsiek onjuist verhaal. Laptops hebben een ander structureel probleem nl. vooral bij de wat lagere versies hangt alles aan elkaar vast waardoor reparaties duurder kunnen uitvallen. Maar voor die prijs koop je tegenwoordig een zeer behoorlijke nieuwe laptop. Gooi het met Paradigit op een akkoordje. Koop een nieuwe en laat de 'onderzoekskosten' kwijtschelden.