ru
door ruuddieboy Nov 24, 2005 om 01:31
Computers & telefonie

Hostnet perikelen

Vorig jaar besloot ik bij www.hostnet.nl een domein aan te vragen (ruuddieboy.nl). Normaal gesproken -bij elk ander bedrijf-, gaat een domeinregistratie gepaard met een doorlink naar een bepaald IP-adres. Dat wil dus zeggen dat als je een domein besteld, dit domein ook daadwerkelijk ergens naar verwijst.
Bij Hostnet bleek dit niet het geval te zijn. Het domein registreren bleek ook alleen registreren te zijn. Om ook daadwerkelijk wat met het domein te kunnen, moest ik simpelweg extra geld betalen, en dan kreeg ik mijn doorlink. Dus zo gezegd, zo gedaan. Maar, nu bleek dat ze met hun doorlink geen verwijzingen maakten naar bijvoorbeeld test.ruuddieboy.nl. Het stond nergens duidelijk aangegeven dat dit niet zou gebeuren. Na een tijdje bellen en mailen hebben ze gezegd mij een zogenaamde Wildcard te geven. Deze zorgt er voor dat *.ruuddieboy.nl naar mijn IP-adres wordt gestuurd, en voor * kan je alles invullen. Uiteraard waren ook hieraan kosten gebonden. Het verkrijgen van de wildcard is dus via mail gebeurd, en niet via een officiÃ?Æ?Ã?«le aanmeldsite.
"We doen in principe geen wildcard service, zoals ik al zei. Bij hoge uitzondering kunnen wij het toch voor u doorvoeren, dit tegen een aanvullende prijs van 19,95 Euro per jaar extra." Dat is het enige formele wat ik over prijs en dergelijke heb gehoord.

Uiteindelijk mooi een jaar plezier gehad van mijn domein, ookal had het wat meer gekost dan verwacht. Even opgesomd heb ik dus deze producten:
- Het domein zelf   16.95 of 17.95 meen ik
- De doorlink naar mijn IP adres   16.95
- Als extra service bovenop de doorlink een wildcard   19.95

Bijna een jaar later echter besefte ik mij dat het contract waarschijnlijk automatisch verlengd zou worden. Stom zoals ik toen was, had ik er niet aan gedacht dat het automatisch verlengd zou worden. Daarop volgend had ik direct naar Hostnet gebeld, welke mij zeiden dat het contract inderdaad automatisch verlengd zou worden. Ze zeiden me echter ook dat de doorlink niet automatisch verlengd zou worden, maar de wildcard weer wel. Voor die doorlink zou ik dus niet extra hoeven betalen, voor de wildcard wel. Dat heeft de man aan de telefoon mij expliciet verteld. Helaas kan ik zijn naam momenteel nergens vinden, misschien heb ik het op een factuur ergens staan.
Ik heb een maand geleden dus de eerste factuur binnen gekregen, waarop alleen de kosten van de domeinregistratie staan. Aangezien er een maand tussen het aanvragen van het domein en het aanvragen van de doorlink en wildcard zat, kreeg ik vandaag pas de factuur van de wildcard binnen. Hierop stond tot mijn verbazing een bedrag van 37.90. Dat is dus de prijs van de doorlink Ã?Æ?Ã?©n van de wildcard. Dit terwijl de telefonist mij expliciet vermeldde dat alleen de wildcard verlengd zou worden met een jaar.
Op het factuur staat het volgende:
Periodieke kosten Wildcard DNS ruuddieboy.nl 01-11-2005/01-11-2006   37.90
De doorlink en wildcard staan dus niet apart genoemd, terwijl het kwa prijs wel precies zo uit komt (immers, 16.95 + 19.95 = 37.90).

In een volgende reactie komt deel 2 hierop, met de dingen die ik hieruit licht welke volgens mij niet kunnen/mogen. Het past niet allemaal in één post, omdat het aantal karakters wordt overschreden.

2346 2 Rapporteer

luceos
door luceos - Nov 24, 2005 om 14:16
14 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat tips:

kijk altijd op webhosters.nl voor feedback over de host

dns (doorlinken naar ip) is volgens mij wel vaker een probleem

een tip misschien (sohosted.com), daar heb ikzelf 2 pakketten lopen en dat gaat als een kanon.

maar dat is allemaal niet wat je vroeg. Als ik jou was zou ik bij deze
host stoppen en eens gaan praten met een goede host. Dus meteen mailen
en alle mailen bewaren.

ru
door ruuddieboy - Nov 24, 2005 om 15:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, overstappen ga ik in ieder geval doen. Dat wilde ik eigenlijk al voor de automatische verlenging van het domein doen, alleen was ik vergeten dat het zo snel alweer aan de orde zou komen.
Echter, nu moet ik dus betalen voor een doorlink, wat me niet helemaal lijkt te kloppen. Ik kon helaas niet op mezelf reageren, dus de rest van mijn artikel moest maar even wachten. Maargoed, hier komt het:

Hierin zitten een paar knellingen vind ik:
- Hoe kan ik allereerst een wildcard hebben als ik geen doorlink heb? Het is een extra service bovenop de doorlink namelijk. Ze zouden mij toch moeilijk kunnen laten betalen voor een service die ik niet heb gekregen? (De service is voor mij niet werkend, omdat ik geen doorlink meer zou hebben - ondanks dit doet mijn domein het nog wel)
Aangezien dat standpunt niet helemaal stabiel meer staat aangezien de factuur een bedrag van beide producten samen bevat. Dit kan er dus op duiden dat ze alsnog de doorlink hebben laten gelden, omdat de wildcard wel al zou gelden.
Wat echter wel een goed standpunt is mijns inziens:
- Het verkrijgen van de wildcard is via mail gebeurd. Ik ben dus nooit op de hoogte gesteld van een automatische herhaling van het contract na een jaar. Noch officieel (ondertekend), noch via de mail (ik kan in ieder geval niets terug vinden, maar het zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie). Aangezien ze mij niet hebben laten weten dat die wildcard automatisch verlengd zou worden, mogen ze dit ook niet doen.
- Tevens vind ik het slecht van Hostnet dat de medewerker mij expliciet heeft gezegd een factuur van 19.95 euro te krijgen, en dat de doorlink zelf niet gefactureerd zou worden omdat deze niet automatisch verlengd zou worden.

Al met al ben ik het niet helemaal eens met de gang van zaken bij het bedrijf Hostnet. Ik had in de eerste instantie me beter in moeten lezen over de verlenging van het contract van het domein, maar ik heb echter nergens de mogelijkheid gehad om het contract betreffende de wildcard door te lezen.