ba
door bas1994 Aug 3, 2012 om 14:22
Computers & telefonie

Hp elitebook zonder bon wel garantie?

Ik ben van plan via een verkoper een hp elitebook 8560w te kopen, alleen heeft deze verkoper er echter geen bon bij, wel staat op de site vermeld dat er 3 jaar garantie opzit maar nu is de vraag heb ik ook recht op deze garantie zonder bon? Het is wel de uitgebreide garantiepakket van 3 jaar. Kunnen jullie mij hier meer duidelijkheid over geven, hoop wel dat ik hem gewoon kan kopen en er dus ook dan nog 3 jaar garantie op heb zonder bon

4932 21 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 3, 2012 om 14:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bedoel je dat het een particuliere verkoper is en vekoopt hij hem tweedehands?

tr
door trappist - Aug 3, 2012 om 14:37
240 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij geldt de garantie van de verkopende winkel alleen voor de 1e eigenaar.
de particuliere verkoper kan wel garantie beloven maar of u daar veel aan hebt is maar de vraag...
en de fabrikant zal zonder bon ook niet veel kunnen doen verwacht ik

ba
door bas1994 - Aug 3, 2012 om 14:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja het is een particuliere verkoper maar verkoopt hem wel nieuw in de doos. Hij zei dat het via het serienummer gaat maar wil het even checken.

zoekster
door zoekster - Aug 3, 2012 om 14:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, je hebt geen fabrieksgarantie bij tweedehandsspullen. Zonder bon ben je nergens. Moet je zelf maar weten of je het risico wilt nemen.
Vraag me wel af hoe de verkoper aan die hp elitebook nieuw in de doos komt, dat hij zelf geen bon meer heeft.........
Voor je het weet heb je met heling te maken en natuurlijk weet je dat dat strafbaar is.....?

ti
door timfelix - Aug 3, 2012 om 14:59
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=trappist schreef op vrijdag 3 aug 2012, 14:37]volgens mij geldt de garantie van de verkopende winkel alleen voor de 1e eigenaar.
de particuliere verkoper kan wel garantie beloven maar of u daar veel aan hebt is maar de vraag...
en de fabrikant zal zonder bon ook niet veel kunnen doen verwacht ik

Garantie zit op het product, niet op degene die het koopt. Ze zijn wettelijk gewoon verplicht om garantieservice te verlenen als daar recht op zou zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 3, 2012 om 15:06
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Heb dat hier ook altijd zomaar nieuwe spullen zonder bon.. ;-)

Ik zou het niet doen.

zoekster
door zoekster - Aug 3, 2012 om 15:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@timfelix, vergeet het maar, zonder bon ben je nergens!

ikbenik
door ikbenik - Aug 3, 2012 om 15:49
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=timfelix schreef op vrijdag 3 aug 2012, 14:59][quote=trappist schreef op vrijdag 3 aug 2012, 14:37]volgens mij geldt de garantie van de verkopende winkel alleen voor de 1e eigenaar.
de particuliere verkoper kan wel garantie beloven maar of u daar veel aan hebt is maar de vraag...
en de fabrikant zal zonder bon ook niet veel kunnen doen verwacht ik

Garantie zit op het product, niet op degene die het koopt. Ze zijn wettelijk gewoon verplicht om garantieservice te verlenen als daar recht op zou zijn.

De verkopende partij of fabrikant bepaald zelf tegen welke condities garantie verstrekt wordt.
Zonder bewijs van garantie: geen garantie.

Garantie is geen recht, maar iets extra's wat de fabrikant of verkopende partij kan bieden.

stacey
door stacey - Aug 3, 2012 om 15:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Overdragen garantie
De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders.
Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.--Bron

ikbenik
door ikbenik - Aug 3, 2012 om 15:59
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 3 aug 2012, 15:55]---Overdragen garantie
De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders.
Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.--Bron

Toch klopt dat niet.
Bij mijn weten heeft een rechter geoordeeld dat met overdracht van de koopovereenkomst de garantie wel degelijk overdraagbaar is. De wetgeving verbiedt het niet.

Maar zonder koopovereenkomst kan op zich nooit garantie geclaimd worden. Ook niet met een bankafschrift.

ro
door ron530 - Aug 3, 2012 om 16:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nieuw in doos zonder aankoop bon, kan niet anders dan dat de elitebook per ongeluk van de vrachtwagen is gevallen. Afblijven dus.

stacey
door stacey - Aug 3, 2012 om 16:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 3 aug 2012, 15:59]Toch klopt dat niet.
Bij mijn weten heeft een rechter geoordeeld dat met overdracht van de koopovereenkomst de garantie wel degelijk overdraagbaar is. De wetgeving verbiedt het niet.

Maar zonder koopovereenkomst kan op zich nooit garantie geclaimd worden. Ook niet met een bankafschrift.

Het was een grijs gebied las ik ergens omdat het niet wettelijk zo beschreven is maar als het uitgesloten is bij verkoper zou je naar rechter moeten .........
Kost je hoop geld en moeite en krijg je ja of nee.

Maar zonder bon kun je het zeker schudden dus wat vaagsteller betreft zou ik zeggen Niet Kopen...........
Nieuw zonder bon is van vrachtwagen gevallen of er klopt iets anders niet, misschien was garantie al aangesproken/onbruikbaar door eigen schade ?

ikbenik
door ikbenik - Aug 3, 2012 om 16:29
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:19]
Het was een grijs gebied las ik ergens omdat het niet wettelijk zo beschreven is maar als het uitgesloten is bij verkoper zou je naar rechter moeten .........
Kost je hoop geld en moeite en krijg je ja of nee.
Klopt, omdat de wetgeving niet uitgaat van doorverkoop van particulier naar particulier.
Komt ook nog bij dat de regels in de wetboek die aangemerkt staan voor consumentenkoop niet van toepassing is bij koop/verkoop tussen twee particulieren.

[quote=stacey schreef op vrijdag 3 aug 2012, 16:19]
Maar zonder bon kun je het zeker schudden dus wat vaagsteller betreft zou ik zeggen Niet Kopen...........
Nieuw zonder bon is van vrachtwagen gevallen of er klopt iets anders niet, misschien was garantie al aangesproken/onbruikbaar door eigen schade ?
Afgezien van dat, dient bij verkoop door de verkopende partij de garantievoorwaarden/bewijs aan de koper verstrekt te worden.
Zie voor de regels van garantie: artikel 6a van wetboek 7. Daarin staan alle regels omtrent garantie.

macwouter
door macwouter - Aug 3, 2012 om 16:43
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ten eerste door die hele discussie hier op dit forum zou ik het al niet doen. Ten tweede ,zelfs met een bon heb je na drie jaar al een probleem met de garantie. En ten derde, zoals zoekster en ron530 al zeggen is ie niet gejat en staat het serienummer niet geregistreerd bij politie want dan word het probleem nog groter. Maar ja aan u de keus.

Cookies
door Cookies - Aug 3, 2012 om 16:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nieuw in doos, maar geen factuur? Klopt natuurlijk van geen meter.

Wat vraagt de verkoper voor deze laptop?

ro
door ron530 - Aug 3, 2012 om 17:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als iets wordt aangeboden ver onder de nieuwprijs moeten alle toeters en bellen gaan rinkelen.

ho
door hobbybob - Aug 4, 2012 om 00:30
25 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag allen

Wat er ook mag rinkelen hier vindt je je rechten, maar ook plichten (zowel voor koper als verkoper) http://www.wetboek-online.nl/site/bladeren.html kies deel 7
Ja het is een hele kluif veel leesplezier...

Heel in het kort:

Op goederen is het europese recht van toepassing, garantie wordt verleend op het gekochte goed voor een periode van..... Bij overdracht van goederen , het kopen van bijvoorbeeld de laptop, dient een overdrachts overeenkomst tot stand te komen (koopovereenkomst). Wellicht ook de verplichting om dit bij de fabrikant te melden (lees de voorwaarden van de fabrikant van het product)
Bij de garage kan je immers een auto kopen waarvolgens de gegevens nog wel 3 jaar volledige garantie op zit ondanks dat deze van eigenaar wisselt.
garantie buiten de periode die de fabrikant heeft vastgesteld is er natuurlijk ook nog de periode waarbinnen verwachtbaar mag zijn dat het product probleemloos blijft werken. Maar dat is weer een andere topic

Zonder bon is ronduit DOM..maar dat is duidelijk al door bovenstaande forum deelnemers gezegd.

met vriendelijke groet en wees voorzichtig

tdehond
door tdehond - Aug 4, 2012 om 11:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Gewoon niet kopen als eigenaar niet kan aantonen dat deze laptop door hem gekocht is.

NatureTravel
door NatureTravel - Aug 6, 2012 om 14:06
646 Antwoorden / 8 Vragen

[quote]

Garantie is geen recht, maar iets extra's wat de fabrikant of verkopende partij kan bieden.

Garantie is inderdaad geen recht, het is een plicht voor de fabrikant. Dit is vastgelegd in de grondwet en in diverse EU verordeningen.
Ook als een product overgedragen wordt aan een derde partij, is de fabrikant nog steeds gehouden garantie te verlenen. Voorwaarde is dat er een aankoopbewijs getoond kan worden, of het product tijdig is geregistreerd bij de fabrikant.
Aangekochte garantieverlenging is NIET overdraagbaar, tenzij anders vermeld in de overeenkomst.

ikbenik
door ikbenik - Aug 6, 2012 om 15:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=damaster schreef op maandag 6 aug 2012, 14:06]
Garantie is inderdaad geen recht, het is een plicht voor de fabrikant.
Nee hoor. De winkelier noch de fabrikant is verplicht om garantie te verstrekken.
Als een fabrikant of winkelier maar één jaar garantie verstrekken, zijn zij niet in overtreding.

[quote=damaster schreef op maandag 6 aug 2012, 14:06]Dit is vastgelegd in de grondwet en in diverse EU verordeningen.
Met alle respect, die gasten hebben er werkelijk geen moer van begrepen. Die halen de regels omtrent conformiteit en garantie door elkaar.
Veel mensen hoor je inderdaad roeptoeteren dat de winkelier verplicht is om garantie te verstrekken, waarbij men ook aangeeft dat de minimale garantieperiode twee jaar is. Men zegt dat het een Europese regel is. Als ik dan vervolgens vraag waar ik dat in de Europese richtlijn of Nederlandse wetboek terug kan vinden, kunnen zij dat mij niet vertellen: dus praten ze uit hun nek.

De regels omtrent garantie zijn te vinden in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van de Europese richtlijn.
Die twee jaar waar men over spreekt is de verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval van non-conformiteit (wordt ook wel eens "wettelijke garantie" genoemd), en heeft totaal niets te maken met de garantieperiode die de winkelier of fabrikant verstrekken.

[quote=damaster schreef op maandag 6 aug 2012, 14:06]Ook als een product overgedragen wordt aan een derde partij, is de fabrikant nog steeds gehouden garantie te verlenen.
Toch niet, omdat de fabrikant de garantievoorwaarden zelf bepaald en niemand anders. Artikel 6a van wetboek 7.

be
door bekkers9 - Sep 7, 2012 om 15:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan alleen je garantie bewijzen met een bon of bankafschrift( winkels kunnen namelijk makkelijk met dat bankafschift de bon terug vinden), maar op de meeste laptops zit maar 2 jaar garantie dus ik zou ook even checken of die 3 jaar garantie wel klopt. Bij sommige winkels wordt inderdaad bij aankoop het serienummer geregistreerd zodat de bon later kan worden teruggevonden als je hem bijvoorbeeld kwijt bent maar bij de meeste winkels gebeurt dat niet.
Als het een bijgekocht garantie pakket is heb je geen bon nodig omdat de datum dan op de het pakket staat, maar bij zo'n garantie pakket moet je maandelijks betalen.
Maar zoals de meeste mensen als zeide, het is een verdacht geval.