zonnewind
door zonnewind Apr 20, 2017 om 10:49
Computers & telefonie

Identiteitsfraude

Voor het opzeggen van een abonnement bij Vodafone werd om een kopie van mijn paspoort gevraagd. Vond ik eigenlijk niet zo prettig, maar goed ze vroegen erom. Op mijn vraag wat er gebeurt met de kopie werd gezegd dat het vernietigd zou worden. Daar moet je dan maar van uit gaan dat het inderdaad ook vernietigd wordt. Wat nu als iemand het op een kwaadwillende manier wil gebruiken. Wat kunnen ze er dan mee?

8601 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2017 om 10:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sinds wanneer wordt er bij opzeggen om een kopie ID gevraagd? Via je account bij Vodafone kun je zonder overlegging daarvan gewoon je abonnement beëindigen.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2017 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toen u dat abonnement aanging, werd daar ook om gevraagd. Wat hebben ze er toen nadien mee gedaan?

Wel zo goed dat dat gevraagd wordt, anders zou iedereen uw abonnement zo kunnen opzeggen, of op uw naam een abonnement aangaan.

Zegde u per telefoon op?

Cookies
door Cookies Apr 20, 2017 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gewoon via account opzeggen, wordt dan nergens naar gevraagd. Ook bij telefonisch opzeggen, wordt hier niet naar gevraagd als je belt met het 06 nr. waar het om gaat.

Topantwoord

fa
door familyman - Apr 20, 2017 om 11:34
888 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt wel vaker gevraagd naar een (kopie) id. Scan je card in en bewerk de afbeelding met een datum ergens op de kaart met een tekst (Voorbeeld: Geldig op 'datum" en alleen bedoeld voor vodafone en "blur" je foto, verwijder een deel van je bsn) dan kan niemand anders er iets mee.

Topantwoord

ha
door halex - Apr 20, 2017 om 11:35
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u op de kopie uw bsn onleesbaar maakt en er in grote letters 'Voor Vodafone ivm opzegging' op zet, kan niemand meer iets met de kopie.

marita5
door marita5 - Apr 20, 2017 om 14:28
11522 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola.83 ,

Ook bij opzeggen via formulier , word een kopie van identiteitsbewijs gevraagd .

https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/algemeen/formulier_opzegging_abonnement.pdf

marita5
DOOR CAROLA.83 - 20 APR. 2017 OM 10:52
10896 ANTWOORDEN / 26 VRAGEN

Sinds wanneer wordt er bij opzeggen om een kopie ID gevraagd? Via je account bij Vodafone kun je zonder overlegging daarvan gewoon je abonnement beëindigen.

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2017 om 14:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik had het over opzeggen via je eigen account, in dit geval "My Vodafone". Het opzegformulier is voor iedereen toegankelijk en dus door iedereen te gebruiken c.q. te misbruiken als er niet zou worden gevraagd naar kopie ID.

DOOR MARITA5 - 20 APR. 2017 OM 14:28
3515 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

@Carola.83 ,

Ook bij opzeggen via formulier , word een kopie van identiteitsbewijs gevraagd .

Topantwoord

Bo
door Bonte Specht - Apr 21, 2017 om 12:06
45 Antwoorden / Vragen

Je bsn nummer wegstrepen op de kopie

jo
door jorisw - Apr 21, 2017 om 12:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In dit soort gevallen is ID fraude niet zo makkelijk. Jij weet aan wie je je ID hebt gegeven, dus mocht iemand daar iets mee doen, dan is het vrij makkelijk te traceren. Een beetje fraudeur kiest andere wegen.

ha
door harryromijn - Apr 21, 2017 om 12:55
272 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij een raadsel, waarom een copie van een paspoort - dus zonder herhaalde en ter plekke gezette handtekening met een blauwe pen erop en geratificeerd met eigen stempel en handtekenig erop van de ontvanger, zoals bijv in Thailand een vereiste is -  hier in de "Kenniseconomie" dit toch als een identificatiebewijs gezien wordt en dus voor fraude gebruikt kan worden.
Zelfs een NLe rechter is nog niet zo uitgeslapen om te oordelen, dan enkel een copie NIET voldoende kan zijn, want zelfs een aap kan dat overhandigen en misschien na wat training nog copieren ook.
Zal wel aan onze Kennis- cq intellectuele " voorsprong " liggen.

fr
door fransevers53 - Apr 21, 2017 om 14:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Op het kopie schrijven dat het een kopie is t.b.v. in dit geval Vodafone, en de datum er bij plaatsen. Dan kunnen ze er verder niets mee. Want een medewerker van Vodafone kan ook in zijn of haar privé leven wel onoorbare praktijken toepassen. Ook zijn er in het verleden wel politiemensen ontslagen omdat ze strafbare feiten haden gepleegd. Dus, op kopie schrijven waarvoor het is afgegeven en de datum.

mo
door mof - Apr 21, 2017 om 16:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt af van 1) de kwaadwillende en 2) de instantie waar het wordt aangeboden. Als die een kopie accepterrt en u krijgt last moet u het hard spelen.
u moet op het kopie aangeven voor wie deze is bedoeld en waarvoor deze geldig is, zo voorkomt u narigheid
bijv: deze kopie is verstrekt aan vodafone om mijn contract met nummer .... per datum .... te beeindigen

als u dat schrijft en de kopie duikt ergens anders op is het makkelijk te verantwoorden dat die daarvoor niet was bedoeld

zonnewind
door zonnewind - May 1, 2017 om 08:40
222 Antwoorden / 61 Vragen

Hartelijk dank voor alle adviezen, die als beste aangaven idd om het bsn nummer door te krassen en erop te schrijven dat het om een kopie aan ......pietje puk gaat met datum.

Em
door Emmap - May 7, 2017 om 15:07
162 Antwoorden / 8 Vragen

Maak een kopie op een simpel kopieerapparaat, liever niet een die digitaal is / alles onthoud. (Dan kan de volgende handige kopieerder uw gegevens nl. weer oproepen).

Schrijf op de kopie met rode pen:
Deze tekst is met rode pen geschreven. Deze kopie is op [datum] gemaakt op verzoek van [...] met als doel [...]

Zoals al eerder genoemd, streep info als je BSN door.

Stuur de kopie op.