zadinia
door zadinia Apr 4, 2008 om 12:27
Computers & telefonie

Iets binnengehaald?

Gisteren op limewire iets verkeerds binnengehaald. (ja, ik ben een vrouw en blond, ik geef het maar meteeen toe.....) Ik dacht een audiobestand maar dat bleek het niet te zijn. Ik heb AVG Virusprotectie er op, die reageerde niet. Meteen een gehele check gedraaid, geen probelemen gedetecteerd. Daarna spybot gedraaid, geen bedreigingen. Maar er iets wel iets binnengekomen, dat weet ik zeker. Ik had nl. net niets aan en hoorde de PC de hele tijd ratelen en kreeg ook een melding dat Media Center de verbinding met internet had afgesloten omdat er bedreigingen gedetecteerd waren die in het geheugen wilde binnenkomen. Daarna zag ik de CPU gebruik enorm oplopen. Is er een mogelijkheid om dat bestand op te zoeken op mijn PC? Ik weet hoelaat ik het het binnengehaald en dat het een bestand is van 3462 KB. Ik zie ook nu met het opstarten even heel kort een witte flits. Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Alvast bedankt, groetjes van Zadinia

526 13 Rapporteer

freya
door freya - Apr 4, 2008 om 12:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Zadinia,

Weet je precies wáár (welke map) het bestand staat op de harde schijf? Hoe heet het bestand precies? En wat heb je er precies mee gedaan?
Heb je er b.v. dubbel op geklikt en wat gebeurde er toen?

m.vr.gr. Freya

pkonings
door pkonings - Apr 4, 2008 om 13:19
10 Antwoorden / 21 Vragen

Het programma Spyware Doctor heeft mij vaak geholpen. Je kan dit programma downloaden op www.pctools.com.

Is trouwens niet gratis. Maar voor iets goeds moet je soms gewoon betalen.

Succes.

zadinia
door zadinia - Apr 4, 2008 om 16:52
77 Antwoorden / 25 Vragen

ik heb op downloaden gedrukt. wilde het toen afspelen en kreeg de melding dat het geen audiobestand was. ik heb het toen verwijderd. ik kwam erachter dat het mis was, toen ik bij volgende zoekopdrachten steeds dat bestand van 3462 kb zag staan bovenaan, met dat groene vinkje dat ik het al gedownload. het past zich aan aan je zoekopdracht, heeel slim!!
ik weet dus niet waar het zich heeft verstopt, anders had ik het wel daar weggehaald. misschien dat ik maar spydoctor er op moet zetten zoals de onderbuurman adviseerd?

freya
door freya - Apr 4, 2008 om 17:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het met een downloadprogramma hebt gedownload, dan volstaat het niet om het gedownloade bestand te verwijderen. Op het moment dat je je downloadprogramma opstart wordt het vrolijk opnieuw gedownload. Dus zorg er eerst voor dat je downloadprogramma (limewire) weer schoon is. Daarna het gedownloade programma op je harde schijf opzoeken en verwijderen.
Als je het gedownloade betand alleen maar m.b.v. een afspeelprogramma hebt afgespeeld (wat niet lukte), dan lijkt het me sterk dat er daardoor iets vreemds op je PC is geïnstalleerd.
Weet je nog wat de naam van het bestand precies was?

Freya

my
door mylo1 - Apr 4, 2008 om 17:18
75 Antwoorden / 2 Vragen

Op  google pack is spy dokter gratis te down loaden

my
door mylo1 - Apr 4, 2008 om 17:19
75 Antwoorden / 2 Vragen

sorry   spyware dokter

zadinia
door zadinia - Apr 4, 2008 om 18:22
77 Antwoorden / 25 Vragen

ik heb met geavanceerd zoeken geprobeerd het bestand te zoeken, maar het is niet te vinden. op datum staat het er niet tussen, alles wat er staat is bekend. ik denk dat het zo echt een gebed zonder einde wordt voor een leek als ik, dus ik ben nu spydoctor aan het runnen, kijken of die iets kan vinden, ik hou je op de hoogte, bedankt voor het meedenken!

edwardus
door edwardus - Apr 4, 2008 om 20:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruik die pc niet totdat hij schoongemaakt is.

Vanaf een andere, schone pc een antivirus rescue cd maken of downloaden. Avira heeft er een, er zijn ook andere.

Volgende keer zou je toch maar beter moeten opletten en alleen via Sandboxie werken of via Virtual PC of VMWare. Dan heeft een besmetting geen blijvende gevolgen.

Laten we zeggen dat je nu een beetje gestraft wordt voor het gebruik van Limewire.

edwardus
door edwardus - Apr 4, 2008 om 20:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Laat ik het er maar meteen bij zeggen: alleen een rescue cd downloaden is niet voldoende, je moet er ook je besmette pc mee schoon laten maken. ;-)

birdtweety
door birdtweety - Apr 4, 2008 om 22:10
115 Antwoorden / 21 Vragen

dat je dingen dopwnload met wat voor programma is een normale zaak tegen woordelijk.maar het is ook bekend dat op deze manier de meeste virussen verspreid worden.daarom heb ik mijn aan geleerd om voor ik een bestand opend het eerst nog eens hand matig te scannen door rechts op het bestand te klikken en dan heb je wel een optie staan "scannen met......".ik weet dit is voor jouw na praten maar laat dit in ieder geval al een les zijn.nu verder naar jouw probleem hoe verwijder ik het bestand dat je hebt gedownload.meestal gaat de download van een programma naar een bepaalde map.als je weet welke ben je al een heel eind maar als je het niet weet kun je hier achter komen door het downloadprogramma te open en in de knoppen balk bovenin de optie zoeken "options"dan zal je een vensser krijgen waar je verschillende dingen kun instellen.nu moet je zoeken waar de map staat waar de downloads naar toegaan dat zie er ongeveer zo uit"C:\My Downloads\".dit betekend dat de map op de c schijf staat en dan heet deze map "my downloads"maar dit ligt er aan hoe het bij jou wordt genoemd.als deze map hebt gevonden kun je het bestand er uit verwijderen.dan weet je in ieder geval dat je download programma schoon is.maar je weet niet of er iets is geinstaleerd.voor je nu verder gaat zal ik je wel aanraden om een backup te maken want de volgende handelingen zijn wel ingrijpend.je kunt als eerst al eens kijken in het onderdeel software.deze vind je via start/configuratiescherm/software.kijk in dit venster kun je kijken of je een onbekend programma vind en je kun het hier gelijk verwijderen.maar blijven de problemen dan zit het nog dieper.het kan zijn dat het in de verborgen mappen zit en als deze optie niet is geactiveerd zal je het ook niet vinden.deze optie kun je activeren (maar deactiveer deze naderhand wel wat hierin staan ook belangrijke dingen die je niet weg wilt hebben anders haal je meer problemen op de hals)een willekeurig map te openen en op de knop "extra" te klikken en dam op de optie "mapopties"nu krijg je een venster met een hele hoop mogelijkheden.zoek het tabblad "weergave"en zoek dan in de lijst de optie "beveiligde besturingssysteenbestanden verbergen (aanbevolen)"en haal daar het vinkje weg.ga verder nmaar beneden tot je een geel mapje ziet met de tekst "verborgen bestanden en mappen" daar onder kun je het bolletje aanklikken waar de tekst achter staat "verborgen bestanden en mappen weergeven" klik daarna op "toepassen" en op "ok". nu zullen er meer mappen zichtbaar zijn in windows verkenner en er zullen ook meer bestanden zichtbaar zijn in verschillnde mappen.probeer nu eventuele het bestand te vinden die de boosdoener is en verwijder deze dan ook.als dit nog niets heeft op geleverd kun je ook nog een online scanner gaan gebruiken om je pc eens na te laten kijken dan is de scanner niet afhankelijk van wat op je pc staat. deze scanner vind je bv op http://housecall.trendmicro.com/  deze scan neemt wel wat tijd in beslag maar naderhand krijg je een overzicht waar de problemen zijn en kun je via windows verkenner het opsporen en verwijderen.als het dan nog niets is gelukt raad ik je aan om je pc los te kopelen en er mee naar een specialist te gaan zodat hij dieper en ingrijpender zoek actie kan uitvoeren.

succes

edwardus
door edwardus - Apr 4, 2008 om 23:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is natuurlijk een aan te raden strategie, maar laat ik je even uit de droom helpen. Het is nogal eenvoudig om met bepaalde toolkits virussen en trojans te creëren die door geen enkele scanner worden gedetecteerd door er enkele bytes aan te veranderen. Wees gewaarschuwd.

zadinia
door zadinia - Apr 5, 2008 om 21:25
77 Antwoorden / 25 Vragen

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. ik heb het geprint voor als ik het nodig heb. maar ik denk dat ik er achter ben wat het is. ik denk dat het een bestand van limewire zelf is. ineens heb ik een toolbar van limewire, die automatisch in beeld komt als ik internet opstart, dat had ik eerst niet. Als dat de schade is, dan ben ik blij...
avg anti-virus en spybot search&destroi konden dit allemaal niet vinden en de gratis spydoctor gaf alleen een melding van lage risico adware, dus ik gok maar dat er niets raars binnen is gekomen. Ga toch maar eens praten op de school van mijn dochter over dat muziekhuiswerk of dat op andere manier te maken is....haha

nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken, groetjes van zadinia

edwardus
door edwardus - Apr 5, 2008 om 21:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat is op een andere manier mogelijk en dat schreef ik ook al eerder: gebruik Sandboxie.