pi
door pieternet Oct 5, 2013 om 21:31
Computers & telefonie

Ik wil alleen internet, geen tv en geen telefoon

Ik wil een abonnement met ALLEEN snel Internet ((>=50mb).
Ik heb geen televisie in huis en heb een smartphone.
Ik wil dus geen tv abonnement en geen telefonie-abonnement
Er is geen een provider die dit aanbiedt.
Ziggo heeft de monopoliepositie voor wat betreft snelheid. Maar Ziggo verplicht mij tot een pakket met telefoon en/of digitale televisie terwijl ik dat niet afneem.
Er wordt mij geen korting gegeven omdat men zegt dat ze niet kunnen meten of ik daadwerkelijk geen tv kijk
Binnenkort krijgen we in mijn wijk mischien glasvezel, ik sprong een gat in de lucht, want kpn biedt vast wel de mogelijkheid tot alleen internet dacht ik. Niet dus, ook verplicht telefoon abonnement afsluiten.. Dit is toch van de zotte. In welke tijd leven we?

Mag dit wel? Kan ik afdwingen dat een provider alleen internet aanbiedt?

84057 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat niet verkocht wordt, kan men niet kopen.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier maar eens kijken?

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien vindt u hier wat? Klik

pi
door pieternet - Oct 5, 2013 om 22:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het snelle meedenken Tiger, je ziet het is te koop. Ook via sateliet maar die ontwikkeling is nog in de peuterschoenen. Helaas is online.nl niet op mijn adres beschikbaar.
Dus ik heb geen keuze, ik moet internet bij 'de grote jongens' afnemen
En... helaas dwingen de grote jongens tot afname van een pakket. Dat kunen zij omdat zij de markt in handen hebben. Vroeger betaalden we kijk- en luistergeld maar aleen als we een tv thuis hadden staan, er kon een inspecteur langskomen om te controleren of je wel of geen tv thuis had staan. Tegenwoordig gaat men er maar van uit dat iedereen een tv heeft. Volgens mij is de toekomst dat er geen 'tv's' meer in de huiskamers hangen maar alleen multimediaflatscreens, maar dat is een ander verhaal...
Omdat de tv-prik door hetzelfde (coax)draadje glijdt als de telefoonprik en de internetprik moeten we gewoon alles afnemen en dus betalen. Ziggo beweert dat afgenomen tv-prikjes niet meetbaar zijn. Reden van KPN weet ik niet. Ik zeg: onzin, internetdataprikjes en telefoondataprikjes worden toch ook gespecificeerd in rekening gebracht?

Een consument heeft (helemaal in deze tijd) er recht op om alleen internet af te nemen bij een internetaanbieder en mag niet verplicht worden om aanvullende diensten af te nemen voor belachelijk hoge prijzen.
Vraag is, hoe kan ik dit als nietig consumentje afdwingen?

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2013 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb even voor mezelf gekeken bij Online en ik kan het ook niet krijgen. Heel wonderlijk, want ik heb het alle jaren gehad tot verleden jaar november. Bij Tele2 kijk ik maar niet eens.

Ik zou toch niet terugwillen naar de oude tijd dat men zelfs voor een autoradio nog een bijdrage luistergeld moest betalen.

En eigenlijk vind ik het hebben van geen tv ook wel een beetje wonderlijk, in de privé sfeer dan. Maar dat is natuurlijk uw zaak.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2013 om 22:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

pieternet, dat is inderdaad heel moeilijk, kom je uit op mobiel internetten. Maar dan is het zonder de snelheid die je wilt. KLIK. Maar ook daar is het moeilijk bomen en bos te onderscheiden.

ph
door philip36 - Oct 5, 2013 om 22:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb al jaren alleen internet van KPN.
http://www.kpn.com/prive/internet.htm

pi
door pieternet - Oct 5, 2013 om 23:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.

Helaas beantwoorden de reacties iets anders dan ik met mijn vraag bedoel. De reactie betreffen oplossingen WAAR ik internet kan afnemen zonder pakket. In mijn geval kan ik ALLEEN snel internet (>50Mb) afnemen bij de grote jongens in een alles-in-een-pakket. (KPN biedt in onze woonwijk alleen internet aan maar dan max 8Mb aan). Die vraag hoeft dus niet beantwoord.

Mijn vraag betreft echter de juridische kant. Ik wil mijn recht afdwingen.
Een internetprovider heeft volgens mij geen recht om mij snel internet te verkopen tezamen met andere diensten.
Als ik een blu-ray-speler wil kopen kan ik toch ook niet verplicht wordne om dvd-speler en een cd-speler aan te schaffen? (Met de blu ray-speler heb je geen cd-speler noch een dvd-speler nodig, net zoals je met internet geen telefoon en geen tv nodig hebt (maar alleen een scherm of smartphone)...

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2013 om 23:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoeveel zou je willen betalen voor een snelle internet aansluiting zonder TV?

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2013 om 23:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

pieternet, je vraag: ik wil mijn recht afdwingen, nee, dat kan niet. Tenzij je goed in de slappe was zit en met een advocaat een proefproces begint. (Maar dan kan je net zo goed een t.v. en telefoon abonnement nemen) en daar verder géén gebruik van maken. Kom je in ieder geval aan je snelheid van 50 mb.

mahadma
door mahadma - Oct 5, 2013 om 23:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

"Kan ik afdwingen dat een provider alleen internet aanbiedt?"

Kan je afdwingen dat je artikel x verplicht door leverancier y geleverd wordt? Nee.
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als het aanbod er is, kan je het kopen.
Als het aanbod er niet is, kan je proberen dit te bestellen, maar moet je wachten.
Als het aanbod niet geleverd wordt door leverancier y, dan kan je het niet kopen.
Er bestaat wel een betalingsverplichting voor afgenomen zaken, maar geen leverplicht dat artikel x ook persé door de leverancier y geleverd MOET worden.

Stom voorbeeld, maar een bakker die verse vis moet verkopen?

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 6, 2013 om 03:52
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 5 okt 2013, 22:44]Ik heb al jaren alleen internet van KPN.
http://www.kpn.com/prive/internet.htm

Ts vroeg om alleen internet met minimaal 50 Mb/s, die snelheid kan KPN - door de koperen telefoonlijn en de modem - niet leveren, ook niet met de beloofde 80 Mb/s: het hoogst haalbare is ca. 30 Mb/s!

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 6, 2013 om 04:09
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=pieternet schreef op zaterdag 5 okt 2013, 23:17]Bedankt voor de reacties.

Helaas beantwoorden de reacties iets anders dan ik met mijn vraag bedoel. De reactie betreffen oplossingen WAAR ik internet kan afnemen zonder pakket. In mijn geval kan ik ALLEEN snel internet (>50Mb) afnemen bij de grote jongens in een alles-in-een-pakket. (KPN biedt in onze woonwijk alleen internet aan maar dan max 8Mb aan). Die vraag hoeft dus niet beantwoord.

Mijn vraag betreft echter de juridische kant. Ik wil mijn recht afdwingen.
Een internetprovider heeft volgens mij geen recht om mij snel internet te verkopen tezamen met andere diensten.
Als ik een blu-ray-speler wil kopen kan ik toch ook niet verplicht wordne om dvd-speler en een cd-speler aan te schaffen? (Met de blu ray-speler heb je geen cd-speler noch een dvd-speler nodig, net zoals je met internet geen telefoon en geen tv nodig hebt (maar alleen een scherm of smartphone)...

Recht afdwingen?! Ja, dat is best mogelijk als u in uw gelijk staat en daar is bewijslast voor nodig.

U wilt een internetsnelheid van minimaal 50 Mb/s hebben.

In uw geval kom bij Ziggo op een Z2-abonnement uit: TV+internet 60 Mb/s / 6 Mb/s !

Helaas is het jaar en dag zo dat de kabelproviders internet kunnen leveren indien daarbij ook een (analoge) televisieabonnement bij zit. Die voorwaarden gelden ook bij UPC, CaiWay, Delta enzovoort.

De overige internetaanbieders werken middels de koperen telefoonlijn vanuit uw Israpunt, vroegere KPN-aansluitpunt telefoonstekkerdoos, met de bijgeleverde modem of zoals heef vroeger het geval was of nog zo is middels een splitter er tussen.

Internetsnelheid via de koperen telefoonlijn is beperkt tot ca. 30 Mb/s per lijn. Daarnaast zijn nog divers factoren die meespelen met de uiteindelijke snelheid, o.a.: afstand wijkcentrale, uw buren zijn ook gelijktijdig aan het internet, Wi-Fi e.d.

Enige mogelijkheid wat ik kan bedenken is per provider de speedtest doen: wat is het hoogst haalbaar?

Heeft u ISDN? Dan is internetsnelheid van 8 Mb/s het hoogst haalbare bij sommige providers, vanwege de ISDN!

ro
door ron530 - Oct 6, 2013 om 09:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Internet zonder radio/tv is bij een kabelaar technisch niet mogelijk omdat de tv kabel de datadrager is. Zo dient u bij ADSL over een actieve telefoonlijn te beschikken en die kost uiteraard ook geld. U vraagt/eist dus iets wat door providers onmogelijk gerealiseerd kan worden, geen enkele rechter zal in uw voordeel gaan beslissen. Dat u bij Ziggo enkel een alles in een pakket kunt bestellen is onzin want zij bieden ook alleen internet in combinatie met standaard radio tv aan. De prijs ligt een paar euro's lager.

pi
door pieternet - Oct 6, 2013 om 10:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen, wow wat een opbouwende reacties allemaal! Bedankt allemaal voor het serieus meedenken. Ik vrees dat ik een van de eersten ben die met dit probleem zit en dat dè markt hier nog niet klaar voor is. Net zomin bv dat bv nu geprobeerd wordt om (mobiele) providers dè in een maand nog niet gebruikte data mee te laten nemen naar dè volgende maand). Het ouderwetse koperdraadje (dè coaxkabel) is nog een melkkoe. Helaas lees ik niet hoe jullie denken over de meetbaarheid van het dataverkeer en ook niet over mijn stelling van dè blu-ray speler. Enfin, het lijkt me dat ik nu nog aan het kortste eind trek en nog wat jaartjes moet wachten tot dè 'reguliere' tv en vaste telefoonaansluiting tot het verleden behoren.
Vriendelijke groet, Pieternel

pi
door pieternet - Oct 6, 2013 om 10:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ps nog even technisch... ik heb nu 120 mb internet via coaxkabel naar zolder en daar modem staan (ipv in meterkast). Ik heb ook cat6a kabel getrokken vanaf dè meterkast zodat ik daar modem kan ophangen zoals providers willen. Maar als ik modem in meterkast heb, is draadloze signaal te langzaam/onbereikbaar op zolder en slaapkamers en dat wil ik dus niet. Dus cat6a ligt dus te wachten op het tijdperk van 1gb internet.. ipv 8mb....

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2013 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er was hier al eerder iemand die Ziggo, of UPC, dat weet ik niet meer, beschuldigde van koppelverkoop. Hij wilde wel twee dingen hebben van een en dezelfde leverancier, maar dan niet in een pakket maar als losse diensten.

Volgens hem was dat niet te krijgen en hij was daar boos over.

Het was wel te krijgen, maar duurder dan een pakket waar drie diensten in zaten, maar ja hoe ver gaan je principes?

diumenge
door diumenge - Oct 6, 2013 om 10:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij Ziggo kan je in ieder geval wel internet zonder telefoon nemen, maar je zit inderdaad wel aan TV vast. Is inderdaad een kwestie van geduld hebben, over een jaar of 10 hebben we 5G internet en heb je helemaal geen kabel meer nodig. Waarschijnlijk ben je per maand wel meer kwijt aan kosten, maar hé, je hebt keuze vrijheid.

ro
door ron530 - Oct 6, 2013 om 10:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=pieternet schreef op zondag 6 okt 2013, 10:17]Ps nog even technisch... ik heb nu 120 mb internet via coaxkabel naar zolder en daar modem staan (ipv in meterkast). Ik heb ook cat6a kabel getrokken vanaf dè meterkast zodat ik daar modem kan ophangen zoals providers willen. Maar als ik modem in meterkast heb, is draadloze signaal te langzaam/onbereikbaar op zolder en slaapkamers en dat wil ik dus niet. Dus cat6a ligt dus te wachten op het tijdperk van 1gb internet.. ipv 8mb.... Volledig off topic.
U wil toch geen internet als er een bijkomend product aan vast zit, daar gaat uw vraag over.

pi
door pieternet - Oct 6, 2013 om 11:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 6 okt 2013, 09:40]Internet zonder radio/tv is bij een kabelaar technisch niet mogelijk omdat de tv kabel de datadrager is. Zo dient u bij ADSL over een actieve telefoonlijn te beschikken en die kost uiteraard ook geld. U vraagt/eist dus iets wat door providers onmogelijk gerealiseerd kan worden, geen enkele rechter zal in uw voordeel gaan beslissen. Dat u bij Ziggo enkel een alles in een pakket kunt bestellen is onzin want zij bieden ook alleen internet in combinatie met standaard radio tv aan. De prijs ligt een paar euro's lager.

Dat klopt Ron. Dè tvprik, dè telefoonprik en dè internetprik (dè data) gaan over 1 koperen draadje. Dè provider kan instellen welke data jij koopt (tv en of internet en of telefoon) en dè snelheid en omvang daarvan instellen, afhankelijk van je behoefte. Ook kan dè provider meten hoeveel telefoon en internetprikjes je verstuurt en afneemt. Dè provider stelt dat zij niet kunnen meten hoeveel tvprik je afneemt. Daarom wordt geen korting op je alles in een pakket gegeven als je geen tv hebt, bovendien krijg je ook geen korting op de ongebruikte telefoondata. Niet kunnen meten lijkt mij raar, als je van 3 onbekenden (x y z) dè totaalsom weet en 2 onbekenden kunt meten, kunt je ook dè ontbrekende onbekende meten.
Enfin, wat mij betreft einde topic, ik loop blijkbaar vooruit op dit bekrompen datatijdperk.

zw
door zwaardvis - Oct 6, 2013 om 11:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bij Ziggo kun je wel degelijk alleen internet afnemen: 38,95/m. En dat is net zoveel als TV+Internet.
Niemand verplicht u om daarmee TV te kijken. Je zou ook kunnen zeggen dat je TV er gratis bijkrijgt, het is maar hoe je het bekijkt. Maar uw wilt korting omdat u géén TV kijkt, en dat zal niet gaan.

ltmvz
door ltmvz - Oct 6, 2013 om 16:05
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=pieternet schreef op zondag 6 okt 2013, 11:16]Enfin, wat mij betreft einde topic, ik loop blijkbaar vooruit op dit bekrompen datatijdperk.
Hallo! We zitten wel in de crisis!

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2013 om 16:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ltmvz schreef op zondag 6 okt 2013, 16:05][quote=pieternet schreef op zondag 6 okt 2013, 11:16]Enfin, wat mij betreft einde topic, ik loop blijkbaar vooruit op dit bekrompen datatijdperk.
Hallo! We zitten wel in de crisis!

Crisis of niet, de ontwikkelingen gaan gewoon door, hoor: klikje. En ook alle nieuwe gadgets worden, ondanks de door jou genoemde crisis, gewoon gekocht. Of men nu rood staat of niet, maar "hebben" is nog steeds het toverwoord.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 6, 2013 om 17:01
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Het is inderdaad verboden (althans zoals ik het lees/interpreteer)

Je kunt dit zeker afdwingen, stap naar de rechter. Als eerste kun je overigens ook je beklag doen bij het ACM (zinloos (overheid hè) maar toch gewoon doen). Je ziet het nu wel met de 090x nummers die zijn dankzij het ACM, vanaf 15 tot en met 300 procent gestegen in prijs.

Ook ik wil graag mijn TV abonnement opzeggen (al 'n jaar of 5), zonde van het geld.. Overigens vaste telefonie bij 'n alles-in-1 nemen is niet bijster slim, wel makkelijk. De tarieven liggen absurd hoog. Voorbeeld; Ziggo telefonie 5 euro in de maand en bellen naar vast 9 cent p/m. Dit kan ook voor 1,25 en 3 cent p/m..
Het lijkt wel alsof mensen geld teveel hebben ;-).

rembrantd
door rembrantd - Oct 6, 2013 om 17:02
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb al jaren 12move en het tarief is inmiddels verhoogd van €7,50 tot €12,96
Het was toen de beste en goedkoopste en ik heb nog geen goedkopere kunnen vinden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 6, 2013 om 17:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 6 okt 2013, 16:18]En ook alle nieuwe gadgets worden, ondanks de door jou genoemde crisis, gewoon gekocht. Of men nu rood staat of niet, maar "hebben" is nog steeds het toverwoord.
Op afbetaling is, inderdaad, vrijwel alles te koop.

Vroeger was er maar één ding dat je kocht op afbetaling; 'n huis. Heden ten dage zou dit nul moeten zijn..

me
door mein33 - Oct 6, 2013 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U zou dit mogelijk kunnen aankaarten bij Mw. Neelie Kroes, zij is de EU commissaris op het gebied van Digitale- techniek.

pi
door pieternet - Oct 7, 2013 om 23:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

Pardon, zojuist opnieuw e.e.a onderzocht en via http://www.eindelijkglasvezel.nl/keuzehulp, vond ik diverse 'alleen-internet-aanbieders'. Evengoed bedankt voor het meedenken. Vr. gr. Pieternel

he
door henkhh - Oct 8, 2013 om 16:15
174 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 6 okt 2013, 09:40]Internet zonder radio/tv is bij een kabelaar technisch niet mogelijk omdat de tv kabel de datadrager is. Zo dient u bij ADSL over een actieve telefoonlijn te beschikken en die kost uiteraard ook geld. U vraagt/eist dus iets wat door providers onmogelijk gerealiseerd kan worden, geen enkele rechter zal in uw voordeel gaan beslissen. Dat u bij Ziggo enkel een alles in een pakket kunt bestellen is onzin want zij bieden ook alleen internet in combinatie met standaard radio tv aan. De prijs ligt een paar euro's lager.

ma
door mariatje - Feb 14, 2015 om 15:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wil ook alleen maar internet. Er kan tegenwoordig zoveel, moet toch niet zo moeilijk zijn. Wilde tv opzeggen. In de informatie van de kabelaar stond dat alleen internet 25 euro pm is maar later blijkt dat alleen in combinatie met tv te zijn. Misleiding dus. Snelheden zeggen me niet zoveel dus misschien kan het ergens anders wel met voor mij genoeg snelheid.

ro
door ron530 - Feb 14, 2015 om 16:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=mariatje schreef op zaterdag 14 feb 2015, 15:53]Wil ook alleen maar internet. Er kan tegenwoordig zoveel, moet toch niet zo moeilijk zijn. Wilde tv opzeggen. In de informatie van de kabelaar stond dat alleen internet 25 euro pm is maar later blijkt dat alleen in combinatie met tv te zijn. Misleiding dus. Snelheden zeggen me niet zoveel dus misschien kan het ergens anders wel met voor mij genoeg snelheid.
Geen misleiding want kabel internet is enkel mogelijk bij afname van analoog radio/tv signaal. Ongelofelijk maar dat is al sinds de intrede van de extra diensten het geval.

pi
door pieterwolters - Feb 14, 2015 om 16:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De kosten van de infrastructuur zitten in de TV kosten versleuteld. Als de kabelaars alleen internet zouden aanbieden, zou het internetdeel duurder worden. Aangezien tegenwoordig de meeste mensen zowel TV als internet willen hebben wordt de boel te complex qua producten en abonnementen (wat zich weer vertaald in hogere tarieven).

Het is echter nog maar een kwestie van tijd voordat het huidige model geen stand meer houdt. Steeds meer mensen kijken alleen nog maar TV on demand (Netflix, youtube, uitzending gemist) waardoor een TV kanalen pakket overbodig is geworden. Bovendien kan je lineaire TV via apps bekijken (die je vervolgens weer kunt casten naar je TV. Zodra dit gemeengoed is geworden (ik schat binnen nu en 2 jaar) dan is er een gat in de markt voor aanbieders die alleen maar een internetpijp leveren.

ja
door janf43 - Feb 14, 2015 om 16:22
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieternet schreef op zaterdag 5 okt 2013, 21:31]Ik wil een abonnement met ALLEEN snel Internet ((>=50mb).

Ziggo heeft de monopoliepositie voor wat betreft snelheid. Maar Ziggo verplicht mij tot een pakket met telefoon en/of digitale televisie terwijl ik dat niet afneem.

Bij Ziggo (en andere kabelproviders) betaalt u voor de kabelaansluiting die inclusief het starterspakket voor TV is. Daarnaast kunt u een modem krijgen waarmee internet en telefoon kunnen worden aangesloten. U bent niet verplicht een telefoonabonnement af te sluiten.

Uw vergelijking over de Bluerayspeler gaat echter mank. Heeft u wel eens geprobeerd een Bluerayspeler te kopen die geen CD of DVD's kan afspelen?

gompy2
door gompy2 - Sep 1, 2015 om 15:16
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 14 feb 2015, 16:04]De kosten van de infrastructuur zitten in de TV kosten versleuteld. Als de kabelaars alleen internet zouden aanbieden, zou het internetdeel duurder worden. Aangezien tegenwoordig de meeste mensen zowel TV als internet willen hebben wordt de boel te complex qua producten en abonnementen (wat zich weer vertaald in hogere tarieven).

Tis weer wat, wat een gezwets.
Het TV moet men gewoon afnemen omdat als internet of telefoon niet in combinatie aangeboden wordt met een TV signaal, men zomaar een TV-signaal kan aftakken zonder er voor te hoeven betalen.
Men prikt een TV in een muurcontact of what ever, en men heeft TV, daarom wordt er ten alle tijden een TV abonnement aangeboden, als verplichting.

[edit - redactie]