he
door henkutrecht Jun 15, 2010 om 09:12
Computers & telefonie

Internationale telefonie

In de meivakantie hebben we de dongel van het bedrijf meegenomen naar Frankrijk en daarmee een halve dag geïnternet. de bijbehorende kosten etc hebben we na enige discussie "geschikt" met KPN en voor ons is daarmee alles naar behoren afgehandeld. In het hele traject ben ik er echter achter gekomen dat er iets elementairs verkeerd gaat! Bij internationaal bellen moet altijd de internationale toegangscode (00 of +) ingetoetst worden gevolgd door het land en netnummer (de laatste zonder 0). Het is mij echter gebleken dat dat met een GSM niet nodig is. M.a.w. als je in Frankrijk gewoon een telefoonnr draait (hebben we uitgeprobeerd bij een vaste klant van ons) dan wordt je gewoon direct doorverbonden met Nederland en gedraagt de GSM zich alsof hij in Nederland is! Op de centrale van degene die gebeld wordt komt ook alleen het 06 nummer te staan (zonder internationale voorvoegsels etc). De kosten moeten echter wel betaald worden terwijl er dus automatisch doorverbonden wordt met Nederland! Het lijkt me zeer onrechtvaardig en een steeds groter worderd probleem voor veel mensen. Uiteindelijk lijkt e.e.a. mij in strijd met de wet op de productaansprakelijkheid: ik mag toch verwachten dat een medium waarbij de techniek gebaseerd is op internationale telefonie ook werkt zoals ze dat zelf overal aangeven!!!. Mijn vraag is: is dit algemeen bekend? Zowel KPN als de OPTA zeggen er nog nooit van gehoord te hebben. Als het echter zo werkt zoals ik denk dat het werkt heeft dat grote financiële gevolgen voor heel veel medelanders en als het even kan zou ik er dan meer bekendheid aan willen geven (zij het discreet). Idn kunt u mij direct bellen: [edit redactie]

1836 9 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 15, 2010 om 09:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Henk,

In dit geval adviseer ik je dringend om de redactie te vragen je 06 nummer weg te halen. De hele wereld kan meekjken, ook commerciële jongens, en voor je het
weet wordt je bestookt met een lawine van onzinnige telefoontjes waar je niet op zit te wachten. Tot zelfs je telefoon onbruikbaar wordt. Datzelfde geldt voor je adres in zo'n forum: ooit doen.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 15, 2010 om 09:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Henk: Even een omissie corrigeren:" "... ooit doen." moet natuurlijk zijn: Nooit doen.

H.

erik008
door erik008 - Jun 16, 2010 om 20:48
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij mobiel bellen in buitenland blijf je in het Nederlandse netwerk.
Die internationale verbinding betaal je zelf.
Als je dus in Frankrijk een gesprek voert met een frans nummer betaal je de verbinding naar Nederland en de verbinding terug naar Frankrijk.

aa
door aavee - Jun 16, 2010 om 21:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=henkutrecht schreef op dinsdag 15 jun 2010, 09:12]Bij internationaal bellen moet altijd de internationale toegangscode (00 of +) ingetoetst worden gevolgd door het land en netnummer (de laatste zonder 0). Het is mij echter gebleken dat dat met een GSM niet nodig is. M.a.w. als je in Frankrijk gewoon een telefoonnr draait (hebben we uitgeprobeerd bij een vaste klant van ons) dan wordt je gewoon direct doorverbonden met Nederland en gedraagt de GSM zich alsof hij in Nederland is!Ik heb daar nog nooit van gehoord als je bijv. in Frankrijk intoetst '06XXXXXXXX' zal hij dit nummer in Frankrijk gaan bellen, wil je het Nederlandse nummer bellen zal je inderdaad 00316XXXXXXXX of +316XXXXXXXX moeten bellen. Weet u zeker dat u niet toevallig het nummer uit het telefoonboek of laatste nummer geheugen gebeld heeft waar dit dan wel in het internationale formaat stond?
[quote=henkutrecht schreef op dinsdag 15 jun 2010, 09:12]Op de centrale van degene die gebeld wordt komt ook alleen het 06 nummer te staan (zonder internationale voorvoegsels etc).Dat is logisch, je belt immers met een Nederlands nummer, dat deze zich in het buitenland bevindt doet er niet toe en gaat de gebelde ook niks aan, bovendien stel dat er dan 00336XXXXXXXX op het display zou staan en men belt dat nummer terug dan belt men dus naar een Frans nummer en niet naar het Nederlandse nummer. Er zou hooguit 00316XXXXXXXX in het display kunnen staan i.p.v. 06XXXXXXXX, maar de provider of telefooncentrale kan die 0031 er ook weer afstrippen omdat die cijfers overbodig zijn.

he
door henkutrecht - Jun 16, 2010 om 21:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

aavee,
Ik weet inderdaad heel zeker dat dat nummer niet in mijn telefoon stond,nooit ontvangen etc. 06XXXXXXXX draaien in Frankrijk>dan krijg je echt geen Frans nummer maar ga je direct naar Nederland!! We hebben overigens ook met 3 verschillende GSM's het gewone nummer (040XXXXXXX) van Vacansoleil gedraaid en bij alle 3 kregen we direct het Nederlandse antwoordapparaat, bij alle 3 is er nooit met dat nummer gebeld!

aa
door aavee - Jun 16, 2010 om 21:54
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=henkutrecht schreef op woensdag 16 jun 2010, 21:44]aavee,
Ik weet inderdaad heel zeker dat dat nummer niet in mijn telefoon stond,nooit ontvangen etc. 06XXXXXXXX draaien in Frankrijk>dan krijg je echt geen Frans nummer maar ga je direct naar Nederland!! We hebben overigens ook met 3 verschillende GSM's het gewone nummer (040XXXXXXX) van Vacansoleil gedraaid en bij alle 3 kregen we direct het Nederlandse antwoordapparaat, bij alle 3 is er nooit met dat nummer gebeld!OK, dat wist ik niet. Weer wat geleerd. De Franse provider kan natuurlijk zien dat u een Nederlandse GSM heeft en daardoor worden gesprekken zonder landcode direct naar Nederland doorgezet, dat neemt niet weg dat dit dan nog steeds een internationale verbinding is met bijbehorende (hoge) kosten.

jscholtes
door jscholtes - Jun 16, 2010 om 22:23
777 Antwoorden / 31 Vragen

Heeft u op uw toestel niet zelf een instelling staan/ingesteld dat er voor een nummer 0031 moet worden gedraaid?

Het verhaal klinkt ook in mijn oren vreemd. Ik heb ervaren dat het niet draaien van 0031 voor een nummer een nummer in het betreffende land oplevert en zeker niet het land van herkomst (in dit geval NL).

he
door henkutrecht - Jun 16, 2010 om 22:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt,
Echter:het probleem is echter heel fundamenteel! Ik verkoop bijv. broodjes en moet om dat te kunnen doen heel veel regels in acht nemen. Dat in dit geval de provider gewoon eenzijdig e.e.a. zo programmeerd o.i.d. doet niets af van het feit dat ik mag verwachten dat internationale telefonie werkt zoals ze dat nota bene zelf voorschrijven!!! Als men bij mij een broodje besteld dan mag men (wettelijk!) aannemen dat dat bijv. hygiënisch geproduceerd is.Als iemand daar dan ziek van wordt hoeft men dat voor de Nederlandse wet alleen te claimen (= omgekeerde bewijslast), ik zal dan moeten aantonen dat dat bij mij niet kan! Warom kan KPN hier dan zo maar mee weg komen? E.e.a. is overigens toch simpel te checken? Redactie:stuur iemand naar het buitenland met een GSM en je weet het!! !
Nogmaals: ik vind het heel elementair. Als je in het buitenland belt volgens instructie>dan krijg je de goede aan de lijn. Als je in het buitenland belt en je bent per ongeluk de instructie vergeten>dan krijg je nog de goede aan de lijn. Het werkt dus prima en niemand zal e.e.a. als probleem zien! Echter: de nota volgt en dan heb je het zomaar over 1000 euro voor een half uurtje journaal met Sponge bob op de achtergrond!! Absurd natuurlijk maar mede veroorzaakt door het overtreden van de eigen regels!!!!!

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 16, 2010 om 23:20
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ik kan mij uit de begintijd vd GSM-telefonie herinneren dat als ik +31 wegliet vanuit Frankrijk, dan belde ik ook een frans nummer. De meneer die het zelfde telefoonnummer had als het bedrijf waar ik toen werkte werd erg boos. Enkele weken later ontdekte ik aan de koffietafel dat deze Franse meneer veel verkeerd verbonden Nederlanders sprak hahaha Sindsdien programeer ik mijn adresboekje altijd met de landcodes, dus ook voor de Nederlandse +31-nummers.

Ik kan mij voorstellen dat de providers dit bewust gewijzigd hebben, dus bellen zonder landcode komt altijd uit in het thuisland, simpelweg om bovenstaande situatie te voorkomen. Immers programeren de meeste mensen geen landcodes in hun telefoon. Als deze mensen dan vanaf vakantie bellen, zal dat meestal toch naar het thuisland zijn.

Inderdaad probeerde ik eerverleden jaar vanuit Zweden naar een Zweeds nummer zonder landcode te SMS'en, en dat mislukte...