carolienvdb77
door carolienvdb77 Jan 5, 2013 om 18:09
Computers & telefonie

Is dit een scam

een x aantal weken geleden werd ik gebeld door een man die zich voordeed als van de belasting zijnde.. vaag onsamenhangend verhaal over dat mijn belasting aankomend jaar hoger zou uitvallen... naja vond het een vreemd verhaal maar schoof het terzijde zo van zal wel de verkeerde aan de lijn hebben gehad, want zover ik weet belt de belasting je nooit maar krijg je gewoon een blauwe enveloppe.. naja goed..

vandaag werd ik wederom gebeld door een onbekend nr.. wat mij aan voorgaande gebeurtenis deed terugdenken.
wederom kreeg ik een vaag verhaal over mijn whatsapp.. al mijn berichten inclusief foto's zouden bij hem terecht komen?? hij had t over een virus en als het dan bij hem terecht kwam zou t wel bij al mijn contactpersonen terecht komen (wat dus niet zo is) ook kn ik na googlen niets over zo'n bestaand virus vinden..

Wel kon ik een aantal dingen over telefonische oplichting vinden, waaronder iets over gebruik van apparatuur waarmee ze bij je gegevens kunnen en op die wijze je telefoonnr kunnen dupliceren en ik heb een klein beetje de angst dat dat in dit geval zo is..
Hij vroeg mij nml verder geen gegevens (hoewel ik bij het eerste telefoontje wel heb opgenomen met mijn achternaam) maar adres etc werd niet gevraagd... dan had ik ook direct opgehangen aangezien ik daar wel allert op ben.

Zou dit een scam kunnen zijn?
en hoe moet ik dan vanaf hier handelen??
mijn provider inlichten (tis immers weekend? kan dat uberhaupt) Mijn telefoon mss uitschakelen?? nr laten blokkeren??

Help! dus :D

6068 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 5, 2013 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo carolienvdb77,

Nee, dit is geen scam.

Scam is een vorm van oplichterij waarbij fraudeurs proberen je een som geld afhandig te maken onder valse voorwendselen. Op het internet doen ze dit meestal door je te overtuigen dat je veel geld kunt verdienen, bijvoorbeeld omdat je een loterij hebt gewonnen of omdat je een deel zult krijgen van een zogezegd op één of andere rekening geblokkeerde geldsom. Ze vragen dan meestal om een voorschot, bijvoorbeeld voor administratieve kosten of om een ambtenaar om te kopen. Eens ze dat voorschot hebben ontvangen, vragen ze er nog één of laten ze niets meer van zich horen.
(Bron: hier)

Als je zo'n onbekend figuur aan de telefoon krijgt, gewoon meteen ophangen.

Je hoeft echt je telefoon niet uit te schakelen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2013 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo edrick3

dank je wel voor je antwoord
maar oplichting kan natuurlijk op vele wijzen
geld afhandig maken kan ook op vele wijzen
wat ik mij dan dus afvraag..
hoe zit dat dan met apparatuur waarmee ze je simkaart kunnen lezen??
Hier heb ik nml ook eea op internet over gelezen..

Mvg

ve
door verwijderd - Jan 5, 2013 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

carolienvdb77 schreef op zaterdag 5 jan 2013, 18:28: ....
hoe zit dat dan met apparatuur waarmee ze je simkaart kunnen lezen??
Hier heb ik nml ook eea op internet over gelezen..

Mvg

Ze kunnen echt niet je simkaart uitlezen via een simpel telefoongesprekje. Laat je niet gek maken.....
Zoals gezegd, ophangen als die persoon weer belt.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 5, 2013 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door te antwoorden en er op in te gaan denken ze dat U hier in zult trappen.
Gewoon met een ander verhaal het nogmaals proberen.

Dus zonder nummer weergave, die nooit vertrouwen.
Vraag of U kunt terug bellen voor controle en dan hangen zij vermoedelijk zelf op.

Ook een naam of personeel nummer vragen mag.
Beantwoord nooit zomaar want hoe meer zij weten hoe langer ze doorgaan.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2013 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

banken, providers, Mircrosoft etc etc zullen nooit zomaar onaangekondigd contact met hun klanten opnemen en zeker niet met personen die geen klant bij hen zijn.

Overigens is het wel mogelijk dat als u gebruik maakt van What'sap en daarin groepen hebt aangemaakt u wellicht in zo'n groep een verkeerd 06 nummer hebt opgenomen. Controleer dus of de juiste 06 in uw groepen staan.
Het zou zo maar kunnen zijn dat iemand een beetje moet wordt van uw ongevraagde berichten.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2013 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op zaterdag 5 jan 2013, 18:20: Hallo carolienvdb77,

Nee, dit is geen scam.

Scam is een vorm van oplichterij waarbij fraudeurs proberen je een som geld afhandig te maken onder valse voorwendselen. Op het internet doen ze dit meestal door je te overtuigen dat je veel geld kunt verdienen, bijvoorbeeld omdat je een loterij hebt gewonnen of omdat je een deel zult krijgen van een zogezegd op één of andere rekening geblokkeerde geldsom. Ze vragen dan meestal om een voorschot, bijvoorbeeld voor administratieve kosten of om een ambtenaar om te kopen. Eens ze dat voorschot hebben ontvangen, vragen ze er nog één of laten ze niets meer van zich horen.
(Bron: hier)

Als je zo'n onbekend figuur aan de telefoon krijgt, gewoon meteen ophangen.

Je hoeft echt je telefoon niet uit te schakelen.

Met vr.gr.

Sorry, maar jij begrijpt het dus echt niet. De vertaling van scam is zwendel. Een zwendel zet je op en gaat in stappen. Je vraagt niet direct naar geld. Wat niet is kan nog komen en dit kan dus zeer goed wel eens een opzet tot een "scam" zijn.

Mogelijke opzet voor een scam:
- hulp met belasting tegen betaling
- hulp met verwijderen van het "virus" tegen betaling
- vernietigen van pikante foto's tegen betaling

Er zijn zat mogelijkheden die zich voordoen als jij meegaat in het verhaal.
HET IS DUS EEN SCAM!!!

Oplossing: Gewoon gesprek afbreken. Ga je in gesprek, dan hebben ze een opening en zullen ze je nog vaker bellen met meerdere mooie verhalen.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2013 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen dank voor de antwoorden!

Freya, ik denk niet dat ik mij gek laat maken, ik denk dat het heel reeel is en dat het wel kan dat ze daar apparatuur voor hebben om dat te kunnen.. denk maar even aan het welberuchte skimmen..
We leven in een gedigitaliseerd tijdperk waarin er al vele mogelijkheden zijn en ook criminelen benutten die mogelijkheden..

Tot15karakters, gelukkig dan ook dat ik geen gegevens verstrekt heb :D

swat1500 dat zou inderdaad mogelijkzijn als je inderdaad groepsgesprekken de deur uit doet.. enkel maak ik daar nooit gebruik van, deze persoon aan de telefoon had het erover dat hij al mijn berichten van al mijn contactpersonen te zien kreeg waaronder ook foto's en volgens hem "gevoelige" foto's
Ik denk dan ook eerder dat ik met een persoon te maken heb waar wittechoco het over heeft..
Ik verstuur nml geen "gevoelige" foto's die de wereld niet in mogen...

Wittechoco ook dank en ja denk dat je daar een punt heb, ben nog eens terug gaan denken en inderdaad na dat belastingtelefoontje heb ik inderdaad al een telefoontje van ditmaal een vrouw gehad, die mij een "leuke aanbieding" kon doen om tegen een kleine vergoeding mijn belasting te laten doen.. Heel apart.. Ik verwacht nu dus inderdaad ook wel een telefoontje van iemand die tegen vergoeding mij wel kan helpen bij het zogenaamde virusje wat ik zou hebben..

Allen dank voor de reacties, voortaan zal ik toch nog waakzamer zijn aan de telefoon, helaas moet ik onbekend soms opnnemen, maar zodra ik weer iets vaags als dit hoor hang ik voortaan direct op..

ve
door verwijderd - Jan 7, 2013 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

carolienvdb77 schreef op maandag 7 jan 2013, 16:14: Allen dank voor de antwoorden!

Freya, ik denk niet dat ik mij gek laat maken, ik denk dat het heel reeel is en dat het wel kan dat ze daar apparatuur voor hebben om dat te kunnen.. denk maar even aan het welberuchte skimmen..
....

Skimmen is toch heel iets anders. Dan komt je pas, fysiek in contact met een 'apparaatje' om zodoende de gegevens uit te kunnen lezen. Een simkaart uitlezen via een telefoongesprek kan gewoon niet. Als dat wel zou kunnen, zouden criminelen allang op grote schaal simkaarten kopiëren en zou de ellende niet meer te overzien zijn....

Freya

ve
door verwijderd - Jan 7, 2013 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een computer gehackt word komt ie ook niet direct in aanraking toch?
Er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden, ik ben dan liever "gek" als dat ik er te makkelijk over zou denken!