la
door lambikske Feb 6, 2008 om 18:53
Computers & telefonie

Is een hybride auto wel zo milieuvriendelijk?

Ik overweeg om een nieuwe auto te kopen en omdat een hybride auto milieuvriendelijk zou zijn, ben ik me in dit type gaan oriënteren. Uit informatie via internet las ik dat de twee (grote) accu's van dit soort auto's mogelijk geen lang leven beschoren zijn en dat de aanschaf van  van nieuwe accu's handen vol geld kost. Afgezien daarvan vraag ik mij af wat er met de afgeschreven accu's gebeurt. Wat gebeurt ermee en hoe vervuilend zijn deze wel niet voor het milieu? Kan iemand mij daarover inlichten?

Bij voorbaat dank.

2360 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel mensen zijn niet zo tevreden omdat de genoemde verbruik cijfers lastig haalbaar zijn.
De automaten vreten energie, en de accu heeft een lange maar geen onbeperkte levensduur, maar gaat wegens geen zware koude start langer mee dan een normale auto accu!

De Honda en Toyota dealer wisten geen prijzen te noemen want ze zijn nog tekort op de markt en wel dat er enkele eerste Prius er een voor garantie kregen... dus onbekend en het moet nog blijken!
Omdat deze auto's achterin te klein zijn voor grote zware personen toch een normale gekocht op LPG3 die ook betaalbaar is!

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een link naar wat meer informatie, wel in het Engels.

http://www.autobloggreen.com/2007/04/17/the-car-connection-tackles-prius-vs-hummer-controversy/

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Lambikske,

Dat ze over de levensduur van een auto zo milieuvriendelijk zijn?
Ik ben bang van niet.
Een loodaccu is wel goed te recyclen, maar toch een smerige produktie.
Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van  accu's met grotere energiedichtheid dan de loodaccu. Er zijn al resultaten geboekt.
Ik ben bang dat zo'n hybride auto zeker in het begin nogal wat storingen oplevert. Teveel techniek.
Zelf houd ik het op de brandstofcel. Maar voor dat het goed van de grond komt moet ook eerst de fossiele brandstof zoals olie op zijn en daar is nog zat van. Soms denk ik aan vertragingstactiek ten faveure van de olie-industrie.

Volgend jaar rijd ik 30 jaar op LPG. Dat is me altijd goed bevallen.
Dat is na aardgas toch de milieuvriendelijkste brandstof die ook nog beter voor de motor is dan benzine.
Mijn vorige had meer dan 4 ton op de teller en geen blauwe pluim uit de uitlaat. Keek bijna nooit naar oliepeil.
Deze nu bijna 2,6 ton en idem.
Net wel 60 euro per jaar belastingverhoging gehad. Nu bijna 900,-/jaar. Is geen G3.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Of een hybride milieuvriendelijker is, is nog maar de vraag. Met name het fabriceren van de motortechniek en de accu's, is gezien het relatieve kleine aantal auto's, erg duur. Daarbij komt nog dat het verbruik soms behoorlijk tegenvalt. Maar de keus is aan u. Op deze site vindt u nog meer info.

http://www.zibb.nl/web/Bedrijfsvoering/Auto/Auto-artikel/Hybride-autos-alternatief-of-hype2.htm

Vr,gr, poltol

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou wachten tot dat de hyb auto uit ontwikkeld is.,hetzelfde is aan de hand met lcd en plasma schermen  koop je het te vroeg  dan zit je ook met de kinderproblemen.

T

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het geld hoef je het m.i. in elk geval niet te doen. Ik heb zelf ook 's zitten cijferen en met een aantal verschillende scenario's kwam ik er achter dat de hybride er pas na vele jaren quitte speelt bij een beperkt aantal kilimeters per jaar. Dan heb ik het nog niet gehad over onderhoud.

Ook lees ik vandaag dat onze minister ineens toch van de BPM af zou willen -onder voorwaarde dat de schatkist er niet onder lijdt- dus dat geeft ook al weinig zekerheid omtrent je "investering".

Loodaccu's kun je vrij goed recyclen, maar ze gaan meestal niet meer dan een jaar of 5 mee. Hoe dat bij de hybride auto's gaat uitpakken moet nog blijken, maar ik vermoed dat je met zo'n wagen gedurende een levensduur van 10 a 15 jaar toch wel minimaal een keer een accu hier of daar zal moeten vervangen.

Uit het Tevredenheids Trofee onderzoek van Autoweek blijkt dat de Prius goed scoort qua kosten, maar ja de auto is er ook nog niet lang genoeg om over langjarige eigendomskosten te kunnen spreken.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Millieuvriendelijker is nog maar de vraag.

Immers, men moet er ook de belasting van het millieu bijrekenen die de produktie van stroom met zich meebrengt.
Daarnaast inderdaad de accu's die nodig zijn en toch eens vervangen moeten worden.

De voordelen zitten hem meer in de emmissie-uitstoot en het comfort van electrisch rijden.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Feb 6, 2008 om 23:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader,

Het is geen auto die je inplugt op het stopcontact thuis om ermee te kunnen rijden, dus de kosten van de productie van stroom tellen hier niet mee. Wat er in de accu's wordt opgeslagen wordt gegenereerd door de beweging van de auto zelf, rest-energie dus die bij een gewone auto verloren gaat en bij de hybride auto wordt opgeslagen, om er bij lage snelheden gebruik van te kunnen maken.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2008 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zitten we op te wacheten een LCD of plasma auto. Wat een onzin vergelijking.

Iets is nooit uit-ontwikkeld, want dan komt er wel weer iets nieuws. Dus mensen die er zo over denken hebben nog een wasmachine met handwringer, een oude CRT beeldbuis monitor en een typemachine i.p.v. een PC met printer.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2008 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rij zelf nu 8 jaar Toyota Prius. Daar zit geen loodaccu in, ja...een heel kleintje om op te starten. De grote batterij is een nimh batterij. Ik rij gemiddeld over alle ritten 1: 20,5. Op lange ritten kan dat oplopen tot 1:24,5. Dat is verduiveld goed voor zo'n grote auto. Ik ben zeer tevreden over de auto. Nimmer problemen. En de onderhoudsbeurten zijn niet duurder dan bij een andere auto. Dus al die verhalen over millieuonvriendelijkheid vind ik onzin. Het is gewoon een enorm stille, zeer zuinige en schone auto. Tja...en ik werk echt niet bij Toyota, maar bij een gemeente.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2008 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

De milieuonvriendelijkheid van hybride-auto's ontstaat niet tijdens het rijden, dan zijn ze milieuvriendelijker dan de meeste andere auto's.
Het gaat om de productie, en aan het einde van de gebruiksduur, om de verwerking van de zware metalen.
De cijfers die tot nu toe bekend zijn gemaakt wijzen er nog steeds op dat de belasting tijdens productie en sloop zwaarder wegen dan de milieubesparing tijdens de levensduur, met name door de zware metalen.
Overigens geldt voor de meeste gangbare auto's ook dat de vervuiling tijdens de productie en sloop zwaarder weegt dan die gedurende de hele levensduur.
Hoewel de overheid aandringt op schoner rijden, is langer doorrijden met een oudere auto dus schoner dan vervanging door een moderne auto.
De uitstoot vermindert wel, het directe effect is een schonere lucht rond de wegen. Maar de afvalstoffen en het waar mogelijk recyclen daarvan kost (nog) te veel energie.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2008 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens sommige deskundigen is het zo dat als de hybride auto bekijkt van produktie tot en met sloop is slechter voor het milieu

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de elektrische- en electronische aspecten en de batterij-levensduur van een hybrideauto zie de volgende website:

http://www.autokompas.nl/archief/2007/05/Hybride-brengt-spanning-in-het-schadeherstel.html

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook hier zijn weer enkele reacties verdwenen.
Het geeft niet echt voldoening te antwoorden als ze vanzelf verdwijnen.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

een moderator noemt men toch ook wel Webpolitzei.....?
Mar dat terzijde. Uit milieuoverwegingen hoef je denk ik nog gen hybrideauto te kopen. Deze auto's zijn natuurlijk nog lang niet uit ontwikkeld (Accu's) maar meer als: Kijk eens wat we al kunnen. en ook dát is ook een goede zaak natuurlijk.
BMW zeurt wel over Toyota "dat dit niets is, zo'n hybride omdat ze zelf nog steeds aan 't klooien zijn met de brandstofcel. En dat ook niet echt opschiet. Die een actieradius heeft van wel 300 km.... Waarvan de brandstof (als je t'zo wilt noemen) bij 250 graden ONDER NUL bewaard moet worden. IN je auto wel te verstaan. Dat spul verdampt bij het leven. DOOR het metaal van de tank heen. Wanneer zijn uw BMW's met brandstofcel verkrijgbaar meneer BMW? Oh, omstreeks 2012 zullen we eventueel een 7 serie, bla bla bla. Neen. chapeau voor Toyopta en Honda om er nu al mee te komen. ach, en met een Prius ben je wél lekker trendsetter moet je maar denken.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u was zou ik voorlopig een lichte zuinige auto kopen (energieklasse kunt u hier http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/auto/kiezen-en-kopen/tips-en-advies/kiezen/groen-en-goedkoper/energielabel.nl.html zien)
En na 2010 een auto kopen met brandstofcel technologie:
http://www.waterstofautos.nl/nieuws.htm

oneplanet!

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er stond geen onvertogen woord in mijn reactie, het ligt dit keer weer 's aan de site zelf die reacties spoorloos maakt.

De hybride auto's rijden dus met NiMH accu's. Wat de recyclebaarheid daarvan heb ik geen idee. Ik weet wel dat ze niet eeuwig meegaan. Na een paar duizend keer opladen is het afgelopen.

Waterstof klinkt aantrekkelijk want veel energie met als uitstoot puur water, maar ... het kost behoorlijk wat energie om waterstof te produceren. Hoe gaan we dat doen? Met kernenergie of zonne-energie of met grijze stroom? Als we het gevaarlijke karakter van waterstof even opzij zetten, dan blijft het nog altijd een brandstof waar ik m'n vraagtekens bij heb qua milieuvriendelijkheid.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2008 om 01:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Lambikke,

Ga eens naar de ANWB site daar hebben ze recentelijk Hybride auto's gestest. Met name de Toyota kwam er niet zo goed af doordat hij zijn lage verbruik totaal niet waar kon maken.

Succes

Henri1942

ve
door verwijderd - Feb 10, 2008 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil graag iedereen bedanken voor de antwoorden inclusief de verwijzingen naar een aantal websites. Ik ben er een heel stuk wijzer van geworden. In het kort komt het erop neer dat de techniek wel op de goede weg zit, maar het doel nog lang niet heeft bereikt. Naar aanleiding van al deze informatie heb ik besloten de ontwikkelingen even af te wachten en het nog een paar jaar uit te zingen met mijn 11 jaar oud wagentje.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2008 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

11 jaar pas? Zo'n jonkie. De mijne viert binnenkort z'n 15e, al gaat-ie dan wel bij een ander intrekken waarschijnlijk.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruiksgemiddelden worden NOOIT waargemaakt om de eenvoudige reden dat deze onder uiterst gunstige condities worden gerdeen op een rollenbank of met een gemiddelde snelheid van 60 km p/u... over een klein aantal kilometers. Lekker realistisch... Nu zijn autofabrikanten wat dat aangaat ook niet in hun laatste leugen gestikt, dus haal van die gebruikscijfers maar 20% af. Da's VEEL reeeler. En het is onomstotelijk bewezen dat een Hybrideauto wel degelijk zuiniger is dan zijn met benzine motor uitgeruste opponent. Maar gewoon even in het achterhoofd houden dat deze ontwikkelingen nog redelijk in de kinderschoenen staan.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over verbruikscijfers is wel veel te zeggen. Ze worden via een vaste norm vastgesteld, dus voor alle auto's op dezelfde standaard manier. Nu is het wel zo dat rijgedrag erg van invloed is. Zo heb ik laatst in een kalme Honda Jazz een gemiddeld verbruik (stukje hoofdweg, stukje provinciale weg, stukje stadsrit) van ca. 1:19, beter dan het opgegeven verbruik. Grappig was wel dat zowel 80km/u als 100km/u even zuinig reed als 120km/u in de Jazz.

Dezelfde dag in een Renault Clio Estate met turbo (dus gevaarlijk voor je rijstijl) een kort ritje met stoplichten en een stukje provinciale weg een verbruik van ca. 1:10 slechter dan de opgegeven waarde.

Zelfde chauffeur, andere rijstijl.