emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 15:21
Computers & telefonie

Is openen mail veilig?

Hallo mensen,

Enige dagen geleden postte ik hier mijn vraag betreffende het wel/niet installeren van de Thunderbird mail van Mozilla.
Inmiddels heb ik hem op mijn PC staan, en ik moet zeggen dat ik er ontzettend tevreden over ben, m.n. qua gebruiks-
gemak en snelheid. Ook het naar je hand zetten v.d. instellingen is zo eenvoudig als wat!
Waar ik echter nog erg onzeker over ben, is het feit, dat je een binnenkomende mail eerst moet openen voordat je hem
kunt lezen.
Mijn vorige mail gaf naast de tijd en afzender ook de tekstinhoud weer, zodat ik eerst eens kon kijken of eea wel te
vertrouwen was.
Bij Thunderbird echter gaat dit niet (tenzij ik iets niet goed heb ingesteld?!).
Nu heb ik op google gezocht naar informatie hierover.

Het enige dat ik vond staat in deze link: https://www.security.nl/posting/9136/Alleen+openen+e-mail+is+voldoende+voor+phishing+script
Jullie begrijpen dat ik daardoor al helemaal huiverig geworden ben, ook al zie ik dat het artikel al jaren geleden is gepost, en ook al
hoop/vermoed ik dat voor dit euvel in de tussentijd wellicht een oplossing gevonden werd.
Ik heb deze vraag ook via de hulppagina aan Mozilla Thunderbird gesteld, maar krijg tot nu toe geen antwoord.
Heeft iemand van jullie hier meer informatie over? M.a.w. kan ik mijn mails risicoloos openen?

Alvast reuze bedankt voor jullie reactie
mvg emenem

13242 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2019 om 15:45
16867 Antwoorden / 202 Vragen

ik heb  de vraag of u  geen virusscanner heeft die signaleert dat een e-mail en vooral dan de bijlage ervan schadelijk kan zijn. Het openen van en e-mail opzich zal normaliter geen kwaad kunnen en dan kunt u wel zien wie of wat dee afzender is. Het risico zit als al gezegd vooral in bijlagen.

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 16:24
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo heremietkreeft,

Dank voor uw antwoord, en de geruststelling. Zou het erg jammer hebben gevonden, als ik door dit risico de Thunderbird mail niet meer zou kunnen gebruiken.

Ik heb een virusscanner op mijn PC, maar ik weet niet of die ook de binnenkomende mails/mailadressen scant. Ook weet ik niet of er in Thunderbird een dergelijke virusscanner zit (kan hier namelijk niets van/over vinden.)
Een van de reageerders op het artikel uit de link heeft het over een programma 'Mailwash'. Ik heb die site al bekeken, maar weet niet zeker of ik er goed aan doe, dit mij onbekende programma te installeren.).

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2019 om 19:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Als u een goede virusscanner heeft zal normaliter die iedere andere scanner uitschakelen. Er zijn enkele uitzondering m.b.t. enkele 'gratis' aanbiedingen, waarschuwings  apps zoals mc Afee. Ik baseer dit op de ervaring dat na bij de installatie van bijv. Norton, Norton alles uitschkelt en ook dat bij installatie van de volledige Mc Affe versie hetzelfde gebeurt (gebeurde).

Bij een zoekmnachine, ik benutte zojuist bing ziet u bij intoetsen van 'virusthunderbird' wel degelijk een groot aantal onderwerpen.

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 21:50
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hartelijk dank voor de aanvullende informatie, heremietkreeft. Ik zal zometeen  eens op zoek gaan naar die onderwerpen.
groet, emenem

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2019 om 15:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik krijg er maar een binnen @heremietkreeft.
Zie dat u de oorsprongelijke tekst heeft weggehaald van dubbelpost.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2019 om 16:30
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zag het vrijwel meteen zelf al.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2019 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u niet ergens een beeldinstelling aanklikken, zodat u vast een voor vertoning hebt van die mail?

Normaal gebeurt er trouwens niets bijzonders als u een mail opent. Zolang u maar niet op linken gaat klikken in die mail.

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 16:33
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo Tijger1,

Dank voor uw antwoord.
Ik kan bij Thunderbird op 'beeld' klikken, vervolgens op 'vormgeving', en dan het woord 'berichtvenster' aanklikken.
Dan verschijnt er onderaan de pagina een "Welkom bij Thunderbird"-verhaal met de vraag om te doneren, of zelf mee te
werken, en/of bugs te melden.
Dit verhaal kan ik alleen wegkrijgen door het met de muispijl naar omlaag te bevorderen. En als ik het laat staan komt er
ingeval van  een binnenkomende mail geen andere tekst (de mailtekst) voor in de plaats.
Nee, op de links en/of bijlagen in mails van bedrijven/instellingen klik ik nooit. Ga dan meestal naar de website.

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2019 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zal vast wel een atwoord komen wat u verder helpt. Ik heb het orogramma zelf niet.

marita5
door marita5 - Feb 28, 2019 om 16:47
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Emenem ,

Ook weet ik niet of er in Thunderbird een dergelijke virusscanner zit (kan hier namelijk niets van/over vinden.

Open Thunderbird > klik op opties > klik op beveiliging , dan in de balk daaronder klik op antivirus .
Vink aan : Antivirusprogramma`s toestaan om individuele inkomende berichten in quarantaine te plaatsen ,.
Klik ook op Emailscams : Vink aan : mij vertellen of het gelezen bericht een vermoedelijke emailscam is , klik dan  benedenaan op OK

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 16:54
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo Marita5,

Heb dit even opgezocht, en hij stond gelukkig al aangevinkt. Ben kennelijk toch nog niet helemaal op Thunderbird thuis, al dacht ik van wel -:(
Nog maar weer eens bedankt voor je hulp!

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 16:56
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , oefening baart kunst , Ik heb nog aangevuld Klik op emailscams , kijk of dit ook is aangevinkt .

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 17:01
132 Antwoorden / 42 Vragen

Die was niet aangevinkt, maar inmiddels dus wel :-)
Dank!!!

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 17:09
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Emenem , controleer alle instellingen , u kunt ook aanvinken website`s laten weten dat u niet gevolgd wilt worden .
Als u klikt op de bovenste balk bij opties b.v Algemeen enz , verschijnt direct een balk eronder controleer deze allemaal .

marita5
door marita5 - Feb 28, 2019 om 17:03
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@emenem ,

Klik ook op Privacy , externe inhoud in berichten is automatisch uitgevinkt .
Ik krijg mails van Ziggo , meestal met afbeeldingen , die zie ik dus niet , wanneer ik klik op externe inhoud toestaan zie ik de afbeeldingen wel .
Dit kunt u doen met ieder bericht , die u vertrouwd .

Lees hier wat externe inhoud in berichten betekent ,

https://support.mozilla.org/nl/kb/externe-inhoud-in-berichten

Handleiding Thunderbird ,

https://www.schoonepc.nl/tools/thunderbird.html

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 17:56
132 Antwoorden / 42 Vragen

@marita5

Dank je wel! Na jouw eerste tip heb ik inderdaad alle knoppen onder beveiliging en privacy gecheckt en waar nodig aangevinkt of vinkjes weggehaald. Dus dat is nu allemaal prima voor elkaar.

Maar wat vreemd is: Toevallig keek ik nog eens naar de reacties op mijn post, en jij had nog 2 reacties geplaatst;  ik zie ook nog een reactie van
xocnbthz resp. van 17.03 en van 17.04.
Maar daar heb ik geen mailnotificaties van gekregen. Ook niet op mijn 'oude' mail die ik voor de zekerheid nog even niet van mijn PC heb verwijderd.
De notificatie-vinkjes in mijn vara-kassa-profiel staan er gewoon in.
Als ik een mail naar mezelf stuur, komt die onmiddellijk binnen. Vreemd hoor....

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 18:01
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Emenem , dit is een probleem van de site . Ik krijg soms ook geen e-mailmelding , wel op reacties en de kassa nieuwsbrief . Ligt niet aan uw pc of e-mail programma . De redactie is hier van op de hoogte , wanneer dit word opgelost is een ander paar mouwen

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 18:10
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hartstikke bedankt, marita5! Was al benauwd dat ik ergens verkeerde dingen had aan- of afgevinkt. Maar omdat ook bij mijn oude mail niets binnen was gekomen, dacht ik al dat het probleem mogelijk bij de provider lag en daar een storing moest zijn.
Hopelijk kan de redactie het probleem snel oplossen.
Fijne avond hoor, en vr. groet,
emenem

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 18:15
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Als de redactie èèn probleem oplost , heb je een aantal minuten later een ander probleem met de site , zo modderen we door . U ook een fijne avond , vr, gr .

@H
door @HENK@ Mar 1, 2019 om 18:08
159 Antwoorden / 1 Vragen

@MARITA5

" De redactie is hier van op de hoogte , wanneer dit word opgelost is een ander paar mouwen" ..... eerder een heel nieuwe trui denk ik ;-)

marita5
door marita5 Mar 1, 2019 om 21:12
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@henk@ , daar ziet het wel naar uit . Voordat alles is opgelost zijn we vacuum verpakt :-))

xq
door xqcnbthz - Feb 28, 2019 om 17:04
9 Antwoorden / 4 Vragen

thunderbird heeft ook een previeuw functie.
maar wat betreft het openen de weergave rechts of voor andere die zeggen dat wil ik links.
previeuw is eigenlijk ook opennen maar dan door het mail programma zelf.
als er een script inzit is het gelijk raak.
providers diennen voorzien te zijn van mail scanner en spam afvang.
het uit zetten van automatisch opennen van scriptings in mail wil daar best wel tegen helpen.
graphics uit want ook daar kan het namelijk inzitten.
somige mail programma,s hebben daar een soort proxy voor halen hem eerst door een scanner heen voor dat hij in de inbox valt.
het binnen halen duurt wel wat langer daardoor.
andere mailprogramma,s een sandbox of een afgeschermde zone.
al die extra instellingen vragen meer kracht.
maar is wel zo vijlig zit er wat in zit het in de afgeschermde box op gesloten en staat het niet op uw pc.
nadeel is weer wel dat virus scanners daar niet helemaal me overweg kunnen en dus elkaar weer tegen werken.

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 18:05
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo xocnbthz,

Dank voor je reactie. Dus zo'n preview is dan eigenlijk al net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker dan het openen van de mail...

xq
door xqcnbthz Feb 28, 2019 om 20:25
9 Antwoorden / 4 Vragen

previeuw opent de mail in de mail zit namelijk het script via een iframe html word er op de achtergrond een site geladen.
of een js scripting word er een bestand op de computer gezet of vb scripting een aanpassing gemaakt.
thunderbird heb ik lang geleden zelf gebruikt wegens dat ik outlook niet vijlig vond.
het is iets vijliger altans in die tijd.
wegens de functie,s die ik al noemde dat het script uit gezet kan worden waardoor het laden vijliger word.
foto,s kunnen ook scriptings bevatten.
een verborgen bijlage ook.
virus scanners scannen meestal pas als de mail al binnen is dan staat het dus al op de pc.
providers scannen vaak wel maar vele helaas ook niet.
outlook.com en gmail zo ik laatst ontdekte wel.
overige mail providers kan ik het niet over zeggen.
ik ben enkelde jaren terug toen alles met spoed wegens vijlighijd over moest naar windows 7 of 8 overgestapt op linux.
was die virussen en licentie diefstallen compleet beu.
xp van hp en dell waren zo slecht nog niet daar is de pc voor dat zetten we erop tooltje erover configuratie zetten we vast.
geen virus kon er meer bij.

@H
door @HENK@ Mar 1, 2019 om 18:12
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ XQCNBTHZ   eindelijk iemand die het snapt!!

(p.s. ik zou een iets minder lange ei gebruiken ;-) dat is wel zo veilig )

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2019 om 17:53
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Emenem,

Misschien een wat vreemde vraag voor jou: waarom gebruik je niet gewoon Outlook voor je email?

Mijn ervaring met een Windows computer is,dat je altijd aan het "kloten" bent met virussen......

Voor internet gebruik ik gewoon een simpele Android tablet of mijn Android GSM.
Hiermee ben je altijd beschermd tegen virussen.
Ook krijg je een waarschuwing als je op een onbetrouwbare site zit.

Zet belangrijke bestanden op een externe harde schijf.

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 18:02
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo geboren amsterdammer,

Dank voor jen reactie
Ja, Outlook had (heb) ik ook - al een aantal jaren. De betaalde versie. Maar daar ondervind ik de laatste tijd steeds weer
problemen mee, waardoor ik telkens weer met Microsoft moet gaan zitten live-chatten om de problemen te verhelpen.
Daarom heb ik naar een beter functionerende mail gezocht.
Ja. de belangrijke bestanden staan bij mij inderdaad op USB :-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2019 om 18:15
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Ik raad je aan om je PC niet meer te gebruiken voor internet.

Met een betaalbare Android tablet of je Android telefoon kun je gratis Outlook gebruiken.

Belangrijke bestanden kunnen je via Bluetooth "overhevelen " naar je PC.

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 18:19
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Geboren Amsterdammer , Ik raad je aan om je PC niet meer te gebruiken voor internet. , wat èèn onzin .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2019 om 18:24
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Ts is niet handig met computers.

Een Windows PC is veel te ingewikkeld voor beginners.....
En dan word je constant "lastig gevallen" door virussen......

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 18:36
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe weet u dat Ts niet handig is met computers ? Wederom een aanname die nergens op slaat . Ts is geen beginner , lastig worden gevallen met virussen , ook dit is de reinste onzin . Ik was jaren geleden ook een beginner , tot op heden vandaag heb ik nog nooit een virus gehad .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2019 om 18:54
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Lees even goed Marita,voordat je me weer aanvalt voor niets......

Bij je eigen antwoord, noemt Ts. zichzelf een ""enorme digikluns".

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 19:08
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ja en , moet Ts dan maar van het internet af en Pc niet meer gebruiken ? Trouwens over virussen gesproken lees hier eens https://www.security.nl/posting/599584/Nederland+in+Top+5+van+landen+met+minste+malware

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2019 om 19:15
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Je lijkt geïrriteerd Marita.....

Ook lees je mijn antwoorden niet goed : ik raad Ts aan om alleen met een Android tablet of GSM op internet te gaan.

De PC kan Ts voor de rest wel gebruiken.

xq
door xqcnbthz Feb 28, 2019 om 20:35
9 Antwoorden / 4 Vragen

android kan helaas ook besmet raken met malware.
daarbij heb ik ervaring met outlook.com dat je eerst in gelogd moet zijn als je contact wilt krijgen met de support.
toch jammer dat ik nog zo,n 20 outlook.com accounts heb staan die door hacking en wachtwoord verlies op slot staan.
als ik via een ander account inlog en vraag hoe dat zit kunnen ze daar niks over zeggen in verband met privacy wetten.
jammer van me sciptys en onderzoekken die in die tijd ingediend hadden moeten worden. ter verbetering van woonwijken.
heel het project heeft 10 huizen gekost. wegens dat niemand bij de dat kan is van de uitwerking ervan niks terecht gekomen.
ik ben er in ieder geval vanaf. en betaald is het dan toch al door middel van de belastingen.
wat al die woonwijken er mee doen zoekken hun maar weer uit.
en wat de kinderen doen op die kale grasvelden doen zonder speeltoestellen moeten ze zelf weten.
wat oude pallets wat spijkers en een hammer om hutten mee te bouwen komen ze nog best ver mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 1, 2019 om 09:37
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@ik benut zowel de officeoutlook versie van outlook als de android versie naast soms soms ook hotmail naast g-mail zonder feitelijk enig probleem.
Wel had ik een probleem met Ziggo  waarvan ik ook na het eindigen van de overeenkomst met hen nog steeds ongewenste e-mail bleek te ontvangen en één van de reden was dat ik via het ziggo account soms werd geconfronteerd met spamblocks. (Extreem voorbeeld: Als ik een e-mail via mijn ziggo account zond naar een zakelijk/school e-mail adres van mij zelf bleek dat als spam te worden weggezet). Dat is allemaal opgelost. Mijn officeoutlook en de android outlook zijn gekoppeld aan de e-mail mogelijkheid van mijn provider. G-mail en hotmail niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 1, 2019 om 11:14
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Belangrijke mails print ik uit.

Ook belangrijke documenten print ik uit.

marita5
door marita5 - Feb 28, 2019 om 18:09
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Emenem ,

Ik gebruik geen betaalde versie van Outlook , ook de app mail gebruik ik niet , werkt bij mij voor geen meter .
Ik gebruik de webmail van Outlook deze werkt perfect . zie hier ( de instellingen zijn te vinden onder het tandwiel .)

https://outlook.live.com/owa/

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 18:20
132 Antwoorden / 42 Vragen

@marita5
Die microsoft mail heb ik meteen toen ik mijn nieuwe PC met W10 kocht naar de eeuwige jachtvelden verwezen.
Wat een knullig rotding was dat! Mails die uren later nadat ze waren verzonden pas binnen kwamen... Als je zelf iets verzond was die mail vaak nergens meer te vinden, en wist je niet of ze nou verzonden was of niet... Je instellingen gingen telkens weer in de oude stand, etc.etc. Heb toen maar eens diep in de buidel getast en de Outlook mail aangeschaft
Wist overigens niet dat daar ook een gratis versie van was.
Zal je outlook-link zometeen eens bekijken, maar ik denk dat ik toch liever bij Thunderbird blijf. Bevalt me namelijk uitstekend! Alleen al omdat alles er
zo eenvoudig op werkt, wat voor mij -enorme digi-kluns- een prima alternatief is.
Dank overigens ook voor de schoonepc-link met al die waardevolle info.

marita5
door marita5 Feb 28, 2019 om 18:27
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Emenem , bij mij werkte de app mail ook niet , en ik heb windows 8.1 . Wat een waardeloze app . Mails duurde uren voordat ze binnen kwamen .
Over de rest nog maar te zwijgen , wat een geklungel met deze app .
De webmail Outlook werkt perfect , is ook gemakkelijk in te stellen , gebruik deze ook al een tijd , net zoals Thunderbird .

emenem
door emenem Feb 28, 2019 om 22:08
132 Antwoorden / 42 Vragen

@marita5
Ik heb intussen de links gelezen, en er veel baat bij. Precies wat ik nodig had!
Vooral jouw link met die meneer van Schoonepc heeft me een heel end op weg geholpen.
(heb nu ook dat vervelende Thunderbird welkomstscherm weg kunnen krijgen :-)).
Vara Kassa én ondergetekende mogen hun handjes dichtknijpen met zo'n actief en betrokken en kundig lid!

Nogmaals ontzettend bedankt,
Hartelijke groet,
emenem

marita5
door marita5 Mar 1, 2019 om 09:26
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@emenem , fijn om te horen dat u iets heeft gehad aan de links . Probeer ook nog eens de webmail van Outlook , daar kunt u aanvinken een voorbeeldtekst voor berichten , werkt ook goed . Bedankt voor uw compliment Met vr, gr.

gsm
door gsm - Feb 28, 2019 om 22:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Klik op een bericht, alleen om het te selecteren en zonder het te openen.
Met Ctrl+U, of via menu Beeld, Berichtbron, kun je alle technische inhoud van het bericht veilig bestuderen.

Je kunt een leesvenster (menu Beeld, Vormgeving) gebruiken, waarin ieder bericht te lezen valt, maar dat heeft hetzelfde effect als een bericht openen.
Ik gebruik daarom geen leesvenster en open ieder bericht liever zelf.

marita5
door marita5 Mar 1, 2019 om 09:35
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , je kunt alleen met rechts klikken op een bericht  dan krijg je alle opties te zien , zonder het bericht te lezen , daar heb je dus niks aan , je ziet niet wat er geschreven is . Klik je met links word het bericht geopend . Als het bericht geopend is , kun je klikken op meer , kiezen voor  bron bekijken , dan zie je alle technische gegevens .

gsm
door gsm Mar 1, 2019 om 12:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@MARITA5
Ik moet zelf een bericht in Thunderbird dubbelklikken om het te openen in een nieuw tabblad.
Een keer klikken is selecteren, waarna ik het bericht kan onderzoeken met Ctrl+U.

Als een bericht bij een keer klikken al opent, dan heb je het Leesvenster waarschijnlijk aanstaan (menu Beeld, Vormgeving).
Zet het Leesvenster even uit (F8) en je kunt Ctrl+U gebruiken, voordat je een bericht opent.

marita5
door marita5 Mar 1, 2019 om 14:41
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , ik had inderdaad het leesvenster aan staan . Ik heb uw tip opgevolgd en leesvenster uit gezet . Ctrl+U gebruikt en dan zie ik de inhoud en benedenaan het hele bericht . Dank u wel weer iets geleerd . @emenem volg de tip van @gsm en u kunt het bericht lezen zonder te openen .

@H
door @HENK@ Mar 1, 2019 om 18:05
159 Antwoorden / 1 Vragen

mail lezen zonder te openen is net zoiets als bier drinken uit een dicht blikje (om maar even in carnaval stemming te komen)

Een leesbare mail is toch echt geopend hoor!

gsm
door gsm - Feb 28, 2019 om 22:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als het goed is, dan kan de provider alle e-mail op spam en/of virussen scannen, zodat je dat niet zelf hoeft te doen.

Thunderbird heeft een ingebouwd filter tegen o.a. spam, zodat je redelijk veilig bent: zie Extra, Opties, Beveiliging.
Als je zelf ook nog een beetje oplet en niet blindelings ieder bericht opent, dan is Thunderbird veilig genoeg.

Outlook is niet zo geschikt voor privégebruik. Het is een veel te zwaar en te duur programma, dat is ontworpen voor zakelijk gebruik.
Thunderbird is gratis en toch uitstekend te gebruiken. Bovendien is het veilig genoeg.
Thunderbird had al een ingebouwd spamfilter lang voordat Outlook dat ook kreeg.

De Lightning Agenda is prima en kan gemakkelijk aan de Google (Android) Agenda gekoppeld worden, d.m.v. een Add-on: Provider voor Google Agenda.
Zie menu Gebeurtenissen en taken, Agenda en zie ook Beeld, Venster Vandaag.

marita5
door marita5 Mar 1, 2019 om 09:44
11521 Antwoorden / 15 Vragen
emenem
door emenem Mar 1, 2019 om 12:17
132 Antwoorden / 42 Vragen

@gsm
Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft gelijk. Outlook is inderdaad veel te zwaar (en te duur!) voor wat ik ermee wil.
"Met de kennis van nu" :-) zou ik dit mailprogramma dan ook nooit hebben aangeschaft. Maar het is er nu eenmaal,
en ik vind het ook wel handig om het als 'reserve' te hebben, mocht Thunderbird eens een keer een storing hebben,
of in het ergste geval ermee ophouden. (Voor wat ik ervan heb begrepen wordt het programma door vrijwilligers
'gerund'.)

@marita5
Fantastisch programma! Heb de spamfighter zojuist geïnstalleerd en de 14 stukjes gebruiksaanwijzing gelezen.
Ontzettend bedankt!

gsm
door gsm Mar 1, 2019 om 12:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het spamfilter van Thunderbird voldoet voor mij goed. Ik installeer zelf liever geen extra software als dat niet echt noodzakelijk is.

marita5
door marita5 Mar 1, 2019 om 14:45
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@emenem , ik gebruik spamfilter al jaren , geen enkel probleem . U ziet we zijn niet te oud om te leren . Door uw vraag heb ik weer iets geleerd van @gsm .

emenem
door emenem Mar 1, 2019 om 16:38
132 Antwoorden / 42 Vragen

@marita5

Oeps! Had daarnet een antwoord geplaatst en weg is 'ie....Lijkt Microsoft Mail wel :-(
Probeer het nog maar een keer.
Ja, ik ben ook erg enthousiast over de Spamfighter. Lijkt mij een uitstekende aanvulling. Vooral door de opties (zwarte lijst etc). van 'meer'. Weet ik zo al een aantal kandidaten voor, mochten ze zich weer melden.

Ben overigens een rasechte Alpha. Het Bèta-gebeuren -en dus ook de ' technische' computerkant- is en blijft voor mij werkelijk abracadabra, ook al werk ik intussen al járen met laptop en PC.
Fijn dus, dat ik bij jullie terecht kan, als ik weer eens met mijn Alpha-handjes in het haar zit.

Fijn weekend, hartelijke groet, en bedankt iedereen.
Emenem

mo
door mof - Mar 1, 2019 om 14:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Phishing werkt anders, daar wordt u misleid door de tekst in de email en verleid om uw gevoelige informatie af te geven.
executables, die wormen of trojanhorsen bevatten worden vaak al niet doorgelaten door het filter van de email provider, en als die er als attachment bijzitten, de attachments niet openen.

emenem
door emenem Mar 1, 2019 om 16:49
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo mof,
Ook u bedankt voor de reactie.
In principe open ik nooit bijlagen/links die niet in mails van vrienden zitten, of waarvan ik 100% zeker weet dat ze in orde zijn.
Voor het overige ga ik steeds naar de website van de betreffende afzender (bijv. Ziggo met een link voor maandfactuur)
en haal daar de info vandaan.

vu2615
door vu2615 - Mar 1, 2019 om 17:33
81 Antwoorden / 3 Vragen

Als je Thunderbird opent, zie je je ingekomen berichten. Onderin zie je een balk of een lijn. Ga hier op staan met je muis en met een linksklik kun je deze lijn omhoog slepen en wordt er een vak zichtbaar.
Overigens is het nog altijd zo dat onbekende afzenders bij mij meteen verwijderd worden

emenem
door emenem Mar 1, 2019 om 19:55
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo VU2615,

Dat had ik gisteren inderdaad ontdekt, nadat ik via Schoonepc wist hoe ik het welkomstscherm van Thunderbird onderaan moest weghalen.
Niettemin hartelijk dank voor uw reactie.

@H
door @HENK@ - Mar 1, 2019 om 17:50
159 Antwoorden / 1 Vragen

een mail kunnen lezen betekend dat de betreffende mail geopend is dus ook wanneer je de mail las in je vorige mail programma was deze (zonder dat je het dan zelf in de gaten had dus ...)  al geopend !

Ongeopend valt er namelijk niets te lezen !!

Maar mails zijn over het algemeen niet echt gevaarlijk, het klikken op links enz. binnen zo'n mail is veel en veel erger en het braaf opgeven van je gegevens is al helemaal not done

@H
door @HENK@ - Mar 3, 2019 om 17:04
159 Antwoorden / 1 Vragen

een klein beetje off topic, ik lees in een van uw opmerkingen "In principe open ik nooit bijlagen/links die niet in mails van vrienden zitten, of waarvan ik 100% zeker weet dat ze in orde zijn."

Houd er wel rekening mee dat een van de meest basic uitvoeringen van mail virussen de lijst met contactpersonen gebruikt om vanuit de besmette computer onder de naam van de eigenaar mail te sturen naar die contacten, een vriend met dat virus stuurt je dan dus mail die vertrouwd kan lijken !

Let in zo'n geval ook op de manier van schrijven, vaak herken je daar al aan of het wel of niet van de betreffende vriend af komt... bij twijfel ff bellen kan geen kwaad hè

Nu niet gelijk in paniek raken maar een gewaarschuwd mens telt ........  :-)