Ha
door HalloMaandag Dec 17, 2023 om 16:33
Computers & telefonie

Kan het bevestigen van je naam aan de telefoon gebruikt worden voor oplichting?

Hallo, ik ben net gebeld op de vaste lijn door een privenummer en heb hier een naar onderbuik gevoel aan overgehouden. De man aan de andere kant van de lijn vraagt of hij spreekt met de heer of mevrouw X, maar na de bevestigende "ja" van mijn kant, hangt deze man gelijk op. Ik kan nergens iets vinden of deze "ja" gebruikt kan worden voor oplichting, maar ik vind het zo raar dat dit toch niet lekker zit. Kan hier iets fout zijn en wat kan ik eraan doen?

16170 12 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Dec 17, 2023 om 16:49
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee. Ik zou het maar braaf afwachten; voor de zekerheid iedere dag even op uw bankafschriften kijken. Hoe sneller u iets "raars" afgeschreven ziet worden hoe sneller u uw bank kan bellen. Maar heeft u op vaste telefoon geen laatste nummer wie gebeld heeft?

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 17, 2023 om 16:49
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Wacht maar even af, het is wel goed om te weten dat als er ooit gevraagd wordt of de naam bij u hoort te antwoorden met "daar spreekt u mee"  maar ik denk dat zij niets met uw ja-antwoord kunnen uitrichten.

sira
door sira - Dec 17, 2023 om 17:23
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, daar kunnen ze niets mee.

De meeste mensen nemen al met hun naam op. Daarbij zijn er legio telefoongidsen op internet te vinden waar je op straatnaam en plaats precies kunt zien wie er op welk nummer woont en als men door een straat loopt hebben de meeste mensen ook nog een naambordje.

wi
door wilhelmina59 - Dec 17, 2023 om 19:06
513 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt nog wel eens met energie contracten gerommeld  en een ja kan gemonteerd worden in een ander soort gesprek.
Ik geeft standaard op dit soort vragen geen of een ontkennend antwoord.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 17, 2023 om 19:09
426 Antwoorden / 2 Vragen

Er kan best wat fout gaan door ja te zeggen tegen een een dergelijke onbekende beller.
Over een aantal weken belt er een energiemaatschappij of iets dergelijks met de vraag of U naar hun wilt overstappen
en U zegt dan nee en vervolgens krijgt U een paar weken later papieren thuis voor de overstap. dit omdat ze die "ja" op
de plaats gezet hebben van uw nee.   En zie dan maar eens te bewijzen dat U dat niet zo gezegd hebt. Hun kunnen
inmers bewijzen dat Uw antwoord  ja was op hun vraag of U wilt overstappen.

Beps
door Beps - Dec 17, 2023 om 20:13
75 Antwoorden / Vragen

Het is hier al gezegd, je moet voorkomen dat je "ja" zegt, dit kunnen ze in een gesprek plakken dat je niet gevoerd hebt, maar dat zij beweren van wel en zo zit jij aan contracten vast die hun geld opleveren en jij moet moeite doen om ervan af te komen.

Lees hier wat je kunt doen bij twijfel.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/identiteitsfraude-en-criminaliteit#:~:text=zaken%20doen%20met%20de%20overheid,overnachten%20of%20een%20huis%20huren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 17, 2023 om 22:40
2059 Antwoorden / Vragen

Dat is een broodje aap, natuurlijk kan je op die manier niet opgelicht worden.

mahadma
door mahadma - Dec 17, 2023 om 23:29
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou in theorie een "ja" in een audio programma achter een vraag kunnen plakken, maar met een kale "ja" kom ik ook nergens, Dus ik denk dat u (behalve de tips van de collegae) inderdaad uw bank endagelijks bekijkt, Ook zouden plotse abo's vreemd zijn.

eahmk58
door eahmk58 - Dec 18, 2023 om 12:41
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het is verstandig op een dergelijke vraag van een aan U onbekende noch bevestigend, noch ontkennend, te antwoorden, omdat beide wijzes van beantwoorden in de toekomst eventueel geplakt kunnen worden in opnames van gesprekken. Mijn antwoord zou zoiets luiden als: "Dat gaat U niet aan." of "Waarom vraagt U dat?" of "Als U dat niet weet, waarom belt U me dan?".
Helaas ben ook ik inderhaast vaak geneigd ja of nee te zeggen. Tot nu toe heeft me dat gelukkig geen problemen opgeleverd. Hopelijk zal dit bij U ook zo zijn.

mo
door mof - Dec 18, 2023 om 15:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, het kan wel natuurlijk. MEt wat knip en plakwerk kunnen ze de "ja" ergens anders in een aanbod dat zogenaamd is gedaan verwerken. Echter. U zit telefonisch nooit ergens aan vast want bij contracten en aankoop via de telefoon moet er altijd een schriftelijke bevestiging zijn. Die moet toch echt van u komen.

Ougi
door Ougi - Dec 19, 2023 om 14:17
1 Antwoorden / Vragen

Ik zal maar uitkijken ik neem onbekende nummers nooit met mijn naam op ook al staat het nummer er wel bij. Houden ze je langer als een bepaalde tijd aan de telefoon dan zitten ze er meestal al in. Telefoon gegevens van zwakke mensen etc staan op een lijst en worden verkocht beter vraag je wat is jou naam of zeg je niks en hangen ze op als het een zogenaamd telecom bedrijf is, ook die worden heel vaak nagedaan om je lang genoeg aan de telefoon te houden en je gegevens leeg te trekken zonder goede vpn etc laatste tijd heb ik dit ook steeds vaker terwijl ik toch op een bel mij niet register sta, ik zeg nooit mijn naam anoniem neem ik niet op en zeggen ze in het begin niks zeg ik: probeer je mij te schetsen en hoppa daar wordt die opgehangen. Schetsen is in deze stelen van gegevens of andere informatie. Ik blokkeer ook direct moeten ze wel genoeg tijd hebben gehad een bestandje in je telefoon te stoppen. Zitten ze eenmaal in je wifi of router en ook jou huistelefoon is anno 2023 daar meestal op aangesloten is geen enkel apparaat wat niet goed beveiligd is zichtbaar telefoons inhoud alle telefoons op wife computers alles heb het zelf ook gehad

Er
door Erik R - Dec 19, 2023 om 18:32
1 Antwoorden / Vragen

Nee, ik denk niet dat ze daar iets mee kunnen. Voor zover ik weet hopen ze erop dat u terug belt. Het schijnt dat ze dan wel misbruik kunnen maken van uw telefonie abonnement. Gewoon nummer blokkeren en vrolijk verder leven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 19, 2023 om 18:39
2059 Antwoorden / Vragen

Schijnt? Stond op Facebook?

Mabelle
door Mabelle Dec 19, 2023 om 20:26
425 Antwoorden / 1 Vragen

Nummer blokkeren? Welk nummer dan? Tip: lees de vraag eens goed door.