bi
door biosbart Aug 7, 2008 om 14:26
Computers & telefonie

Kan ik op mijn oude laptop een usb stick aansluiten

Ik heb een oudje van een laptop met windows 98, versie 4.1.

Er zit een usb 1 aansluiting op, maar kan ik die omturnen tot een usb2 hub met een of ander apparaatje?

Of moet ik echt op zoek naar usb sticks die voor een usb 1 aansluiting werken?

Degene van wie ik de oude laptop heb gekregen had jaren geleden
geprobeerd om er een externe cdbrander aan te hangen via die usb
aansluiting. Maar de windows 98 versie was telkens te oud (first
edition of zoiets) zodat ie al die nieuwe usb apparaten niet kon
connecten.

Wat kan ik het beste proberen? Ik wil niet een dure upgrade van windows....

876 4 Rapporteer

gladdeharry
door gladdeharry - Aug 7, 2008 om 14:38
463 Antwoorden / 14 Vragen

Werkt er wel iets anders op die usb-poort?W98 first edt. ondersteunt normaalgesproken geen usb.

freya
door freya - Aug 7, 2008 om 14:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo biosbart,

De eerste stap is inderdaad om je Windows een upgrade naar Windows98SE (Second Edition) te geven. Vraag eens rond in je kennissenkring, er is vast nog wel iemand te vinden die een CD'tje met Windows98SE heeft liggen.

Freya

edwardus
door edwardus - Aug 7, 2008 om 14:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

USB1 kun je helaas niet omtoveren tot USB2. USB sticks zijn wel altijd downwards compatible (zeg maar: geschikt) met USB1, alleen heb je in het geval van Windows 98 vaak wel een aparte driver nodig (zoek evt. via internet / fabrikant / www.driverguide.com). Heb je die driver niet, dan wordt het lastig.

Je oude laptop zou hoogst waarschijnlijk ook probleemloos Windows 2000 aankunnen, daar zijn over het algemeen geen aparte drivers voor USB stick nodig. Moet je natuurlijk wel op zoek naar een schijfje 2000.

edwardus
door edwardus - Aug 7, 2008 om 14:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

USB werd al in Win95 ondersteund toch?