eenigma
door eenigma Dec 30, 2011 om 00:47
Computers & telefonie

Kan sms met vertraging aankomen?

Ik vind op internet tegenstrijdige berichten hierover en heb zelf totaal geen verstand van dit soort zaken, het enige dat ik kan vinden is dat het mogelijk is dat een sms later aan kan komen als men in een gebied met zeer slecht bereik is.

Voorbeeld, ik heb een eenvoudig simpel abonnement met een goedkope gsm, een vriendin heeft een gsm met internet en allerlei toeters en bellen. Volgens haar zeggen ontving zij mijn sms dat ik om even over 10 uur 's ochtends had verstuurd pas ver na 13.00 uur, dus bijna 4 uur later, hoe kan dat?

Weet iemand hoe of dat kan want sms, is mijn ervaring, gaan altijd meteen door en worden eigenlijk direct ontvangen tenzij je natuurlijk je gsm uit hebt staan want dan krijg je de melding pas nadat je hem weer aanzet. Dat laatste gebeurd mij nog al eens omdat ik mijn gsm vaker uit dan aan heb staan of ik heb ook wel eens dat ik het ringtoontje niet gehoord heb en dan zie ik het pas als ik hem pak, maar vriendin beweerd dus dat zij hem echt pas zoveel uur later heeft ontvangen, ze was in Nederland, eerst gewoon in een andere stad en deel van het land en later aan het autorijden toen dit gebeurde.

Ik ga er vanuit dat zij de waarheid spreekt maar snappen doe ik het niet want ik dacht dat je erop kon vertrouwen dat een sms, als de ander de gsm aan heeft staan deze direct ontvangt. Is het niet verstandig om daar op te vertrouwen, hoe zit het nou met die sms is het betrouwbaar of toch niet?

13949 14 Rapporteer

empyria
door empyria - Dec 30, 2011 om 04:23
504 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, een sms kan inderdaad vertraagd aankomen.

Maar ik weet niet precies hoe dat in z'n werk gaat.

Iemand anders kan daar vast goed antwoord op geven.

gsm
door gsm - Dec 30, 2011 om 09:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zoek op internet maar even op: sms vertraging

de eelco
door de eelco - Dec 30, 2011 om 10:39
607 Antwoorden / 92 Vragen

eenigma...ik zit bij vodafoon en krijg regelmatig smsjes van andere..soms word ik gebelt door iemand waarom ik niet reageer op een sms maar dan heb ik hem ""nog""niet ontvangen..kan soms een aantal uren duren....

gr
door gravin4 - Dec 30, 2011 om 11:13
52 Antwoorden / 19 Vragen

Je kunt zowel de verzendtijd van een sms zien als de ontvangtijd in een mobiel.
Vergelijk met elkaar dan zien jullie beiden dat er niemand liegt!?
Check met je provider of er een storing is geweest.

mickie
door mickie - Dec 30, 2011 om 11:34
111 Antwoorden / 33 Vragen

Op veel telefoons kun je een ontvangstbevestiging instellen, dan weet je wanneer je sms aan komt. Heb ik ook en soms kan het idd enige tijd duren voor een smsje aan komt.

wodonar
door wodonar - Dec 30, 2011 om 12:20
5 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag was: "Kan SMS met vertraging aankomen" en "Weet iemand hoe of dat kan"
De antwoorden hoe je kan zien en instellen dat je de tijd ziet etc.. is daarom van geen belang :)

traporgel
door traporgel - Dec 30, 2011 om 12:20
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mickie schreef op vrijdag 30 dec 2011, 11:34]Op veel telefoons kun je een ontvangstbevestiging instellen, dan weet je wanneer je sms aan komt. Heb ik ook en soms kan het idd enige tijd duren voor een smsje aan komt.

Als iemand me dat zou flikken, zou ik reageren en de 9 cent terugvragen. Het lijkt me redelijk onbeschoft te zijn om iemand een tekst te sturen en vervolgens "eisen" dat de ontvanger een betaalde sms moet sturen om te bevestigen dat de o zo belangrijke tekst van de verzender is aangekomen.

mgirl
door mgirl - Dec 30, 2011 om 13:47
18 Antwoorden / 2 Vragen

@traporgel, een ontvangstbevestiging is een gratis dienst. De ontvanger hoeft geen betaalde sms te sturen dat de tekst is aangekomen. Dit wordt automatisch gedaan.

li
door lizmol - Dec 30, 2011 om 14:50
61 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb in de loop der jaren meerdere malen meegemaakt dat een smsje vertraagd doorkwam, of zoals verleden week helemaal niet ( nooit) of hij moet alsnog komen.
Volgens mij komt het door atmosferische storingen, en blijft zo'n smsje dan hangen in het zwerk.
En volgens mij heeft dat niets te maken met welke provider je hebt, of dat de één een luxer toestel heeft dan de andere.
Gewoon dus atmosferische storing.

ma
door marijnhest - Dec 30, 2011 om 14:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ik recordhouder? Ik verstuurde tijdens mijn vakantie vanuit Sri Lanka een SMSje naar m'n vriendin en dat berichtje ontving zij bijna zeven maanden later!!!

ma
door marijnhest - Dec 30, 2011 om 15:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ik recordhouder? Vanuit Sri Lanka verstuurde ik een SMSje naar m'n vriendin en dat ontving zij bijna zeven maanden later!!

moeke1
door moeke1 - Dec 30, 2011 om 15:11
28 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,dit gebeurt toch regelmatig hoor.Het heeft gewoon te maken met een overvol netwerk.Met feestdagen en nu om middernacht met oud naar nieuw is dat gewone kost.Het langste dat er bij mij iets bleef hangen was.....10u!!!Ik heb er mij op ingesteld daarmee,dat als ik iemand écht iets dringend wil laten weten dat ik dan gewoon bel,iets duurder,maar wel direct antwoord.GR van MOEKE

in
door interland - Jan 14, 2012 om 22:40
16 Antwoorden / 1 Vragen

Verzonden sms berichten worden verwerkt op een computer bij de provider; in principe stuurt deze het bericht dan meteen door. Nu kan het voorkomen dat het aantal berichten de capaciteit van het netwerk te boven gaat, of dat de ontvanger van het bericht een zeer slecht bereik heeft of zijn telefoon zelfs uit staat ( in het laatste geval wordt gewacht totdat de telefoon weer inlogt op het netwerk.) In deze gevallen worden de berichten dan afgehandeld. Dit kan dus vertraging opleveren. Grote vertragingen ( tot enkele uren of zelfs dagen) liggen meestal aan een storing bij de providers .

eenigma
door eenigma - Jan 14, 2012 om 22:44
252 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor alle reacties, het maakt mij nu duidelijk dat dit gewoon een technisch probleem kan zijn, de uitleg van interland was voor mij zeer verhelderend en geeft een beeld waar ik mij iets bij voor kan stellen, thnx.

@Moeke1
Inderdaad is sms dus niet betrouwbaar genoeg, als je zeker wilt weten dat de ander je bericht ontvangen hebt moet je dus eigenlijk om een ontvangstbevestiging vragen ;-)

@marijnhest
JIJ bent de winnaaar!!! :-DDD