Kijkshop, kan dat zo maar?
Beste,
Mijn zoon van 16 heeft op 8 aug. (bij de Kijkshop filiaal Apeldoorn een nieuwe mobiele telefoon gekocht. Na het pinnen kreeg hij zijn kassa/pinbon en werd hij gewezen op het feit dat een mobiele telefoon niet te ruilen was. De door hem gekozen telefoon bleek een windows-8 telefoon i.p.v. een android en hij snapte er niets van.
Zojuist ben ik samen met hem terug geweest. Op de site van de Kijkshop staat dat als je via de site hetzelfde toestel besteld je 14 dagen recht van retour hebt.
In de winkel heb ik voorgesteld dat we bijbetalen voor een wel geschikt en duurder toestel. Ik vroeg dus niet om geld terug. Ik heb ook géén kosten veroorzaakt welke bij een bestelling via de site wel zouden zijn gemaakt.
Men weigert te ruilen en zegt feitelijk "zoek het maar uit".
Is dit zo maar mogelijk? Ten eerste moet je bij ongeschiktheid toch iets kunnen doen en ten tweede kan ik mij niet beroepen op het feit dat mijn zoon minderjarig is en ik de koop niet goed keur?
Als er mensen zijn met tips zou ik deze graag vernemen.
Ja, dat kan zomaar. U heeft geen recht op ruilen, in de gewone winkel geldt 'koop is koop'. Ruilen of geld terug is een gunst aan de klant, geen plicht van de verkoper.
Het apparaat doet het, neem ik aan.
Is het bij de Kijkshop ook nog eens zo dat van de klant wordt verwacht dat die zelf een goede keuze kan maken, er staat niet voor niks alleen maar personeel achter de toonbank. Dat is de formule en daarom kunnen ze goedkoper leveren.
Van een 16 jarige jongen wordt verwacht dat hij zelf een mobieltje kan aanschaffen. Anders moet u voortaan maar mee als hij wat gaat kopen. Dat is dan mijn tip ;-)
Vergelijken met een online bestelling is onzinnig. Dan geldt de wet Koop op afstand. Heeft niets met aankopen in een winkel te maken.
De site van de Kijkshop is wat onduidelijk maar bij specificatie's van gsm telefoons staat heel duidelijk "16 dagen omruilgarantie--- Nee" het personeel heeft uw zoon nog expliciet gewezen op het niet om kunnen ruilen van de gsm. Kijkshop staat volledig in haar recht daar kunt u niets aan veranderen.
U zult als ik de voorwaarden zo ziet waar kijkshop naar veriwijst is er zeer weinig kans om gelijk te krijgen. Jammer voor u zoon.
[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]Beste,
Mijn zoon van 16 heeft op 8 aug. (bij de Kijkshop filiaal Apeldoorn een nieuwe mobiele telefoon gekocht. Na het pinnen kreeg hij zijn kassa/pinbon en werd hij gewezen op het feit dat een mobiele telefoon niet te ruilen was.
Klopt. Zoals gezegd is in de winkel: koop=koop
[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]De door hem gekozen telefoon bleek een windows-8 telefoon i.p.v. een android en hij snapte er niets van.
Dat probleem hebben wel meer mensen. Als een kip zonder kop een product kopen en achteraf na de koop pas kijken wat men werkelijk gekocht heeft.
Tja, dan is het toch echt: eigen schuld, dikke bult.
Ik kijk wel altijd voor de koop wat ik exact ga kopen.
[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]
Zojuist ben ik samen met hem terug geweest. Op de site van de Kijkshop staat dat als je via de site hetzelfde toestel besteld je 14 dagen recht van retour hebt.
In de winkel heb ik voorgesteld dat we bijbetalen voor een wel geschikt en duurder toestel. Ik vroeg dus niet om geld terug. Ik heb ook géén kosten veroorzaakt welke bij een bestelling via de site wel zouden zijn gemaakt.
Men weigert te ruilen en zegt feitelijk "zoek het maar uit".
In de normale winkel is geen bedenktijd, welke bij aankopen via internet wel zo is.
Die bedenktijd komt voort uit de wet Koop op Afstand.
Dus bij aankopen op internet is wel een bedenktijd en kan de koper zonder opgave van reden de koop ongedaan maken (bepaalde zaken uitgezonderd), maar bij aankopen in de normale winkel is geen bedenktijd en kan de koper ook niet de koop ongedaan maken.
[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]
Is dit zo maar mogelijk? Ten eerste moet je bij ongeschiktheid toch iets kunnen doen
Er bestaat niet iets van ongeschiktheid.
Had de koper voor de koop maar beter moeten opletten.
Het kan verwarrend zijn, maar als een normale winkel ook een webwinkel heeft is het zo dat de regels verschillend zijn.
Daarnaast kunnen ook de prijzen verschillend zijn.
Ook de algemene voorwaarden verschillen in de normale winkel en bij de webshop. Ook al zijn ze van dezelfde ondernemer.
Vraagsteller is al afgehaakt want hetgene dat hij ventileerde op vraag en beantwoord werd hem niet in dank afgenomen. Edoch ik koop vaak mijn gsm's via kijkshop.nl en ik ben daar nog niet één gsm tegengekomen met omruilgarantie.
*het is heel gebruikelijk dat tegenwoordig 16-jarigen zelfstandig een mobieltje kopen
*in een winkel is ruilen een gunst en geen recht, tenzij anders aangegeven (bijvoorbeeld bij de Hema)
1. Ongeschiktheid is geen argument om de telefoon terug te brengen, hij doet het gewoon goed maar is achteraf niet hetgeen wat uw zoon wilde. Bij veel winkels kun je later een artikel nog ruilen, bij de Kijkshop hebben ze er voor gekozen om dit niet te doen, dat is wettelijk ook niet verplicht (behalve dus bij aanschaf via internet). Zie ook consuwijzer
2. De rechtsbijstand gaat het waarschijnlijk gooien op de minderjarigheid, zie ook weer de consuwijzer. Ik ben alleen bang voor u dat het aanschaffen van een mobieltje door een minderjarige in het huidige maatschappelijk verkeer realistisch is. De meeste 16-jarigen zullen hun eigen mobiel aanschaffen en weten er over het algemeen meer over dan de ouders/verzorgers.
Mijn tip: het nogmaals proberen met de Kijkshop te regelen. Misschien even bellen met het hoofdkantoor 0900-9800 (10 cent per minuut) om te kijken of ze in het kader van klantvriendelijkheid hier iets mee willen doen.
Zijn er volgens uw zoon bepaalde apps onmisbaar die wel op Android te vinden zijn en nog niet op Windows-8? Dan zou ik daar alternatieven voor zoeken en gewoon genieten van de mogelijkheden van de Windows-8 telefoon.
[quote=arjenvd schreef op woensdag 14 aug 2013, 00:29]1. Ongeschiktheid is geen argument om de telefoon terug te brengen, hij doet het gewoon goed maar is achteraf niet hetgeen wat uw zoon wilde.
Met alle respect, maar mensen moeten VOOR de koop denken wat men wilt en wat men met het product wilt gaan doen.
Helaas zijn er mensen die dat niet doen en pas achteraf na de koop daarover na gaan denken en spijt krijgen van de koop.
Klinkt hard, maar moet de verkopende partij dan de dupe zijn van het impulsief koopgedrag van sommige mensen? Moet de verkopende partij dan de dupe zijn dat sommige mensen pas na de koop over het product gaan nadenken?
En verschil tussen Windows phone 8 en android zit toch zeer groot verschil in.
Als een persoon van 16 iets niet weet, heeft hij een Nederlandse mond gekregen om gewoon aan de verkoper bepaalde zaken te vragen.
Blijkbaar is dat tegenwoordig zeer moeilijk, omdat er helaas mensen zijn die nooit iets vragen. Ook al is alles onduidelijk en pas na de koop over de zaken na gaan vragen en klagen.
Gelukkig zijn er wel mensen die voor de koop zaken navragen. En als iemand een leek op een bepaald gebied is dat men dan een persoon vragen om mee te gaan naar de winkel die wel van bepaalde zaken op de hoogte is die dan advies kan geven.
[quote=zoekster schreef op dinsdag 13 aug 2013, 12:08]Ja, dat kan zomaar. U heeft geen recht op ruilen, in de gewone winkel geldt 'koop is koop'. Ruilen of geld terug is een gunst aan de klant, geen plicht van de verkoper.
Het apparaat doet het, neem ik aan.
Is het bij de Kijkshop ook nog eens zo dat van de klant wordt verwacht dat die zelf een goede keuze kan maken, er staat niet voor niks alleen maar personeel achter de toonbank. Dat is de formule en daarom kunnen ze goedkoper leveren.
Van een 16 jarige jongen wordt verwacht dat hij zelf een mobieltje kan aanschaffen. Anders moet u voortaan maar mee als hij wat gaat kopen. Dat is dan mijn tip ;-)
Vergelijken met een online bestelling is onzinnig. Dan geldt de wet Koop op afstand. Heeft niets met aankopen in een winkel te maken.
Als je niet weet waarover je praat zeg dan niets. Koop op afstand???? Ja ik heb ook iets gehoord van dat Keulen en Aken niet in 1 dag gebouwd zijn.
Kan maar 1 advies geven. Zoek rechtshulp. Hier zeuren is zinloos en verwarrend. Terwijl je gelijk hebt. Veel te weinig consumenten doen dat zodat alle ellende haast vanzelf een wet is. Ondernemers gokken op deze volkswijsheden want consumenten strijden liever hier dan echt recht te halen.
Sterren hier zegt helemaal niets. Rechtshulp kan ook gratis.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)
Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer
DPD levert product beschadigd af en laat het verder afweten
Een verzending van mij via DPD is beschadigd aangekomen. Heb dat bij DPD gemeld op een daarvoor bedoeld formulier op hun website. Kreeg direct een casenummer en 2 dagen later het bericht dat ik voor een claim bij Sendcloud moest zijn die voor DPD onderzoek doet. Op de website van Sendcloud moest je echter inloggen met een (bedrijfs)account, ander contact was niet mogelijk en kwam ik dus geen met ... Lees meer
FOUTEN OP DE KASSA BON BIJ DE VOMAR
Waarom komt het geregeld voor bij de Vomar dat de prijzen niet kloppen op de kassa bon .
Vaakt zijn de aanbiedingen niet verwerkt.
Afgelopen zondag drie klanten bij de kassa waar het weer niet klopte .
Waarom doet de Vomar hier niets mee ?
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer