hw
door hwvanhooijdonk Aug 13, 2013 om 11:57
Computers & telefonie

Kijkshop, kan dat zo maar?

Beste,
Mijn zoon van 16 heeft op 8 aug. (bij de Kijkshop filiaal Apeldoorn een nieuwe mobiele telefoon gekocht. Na het pinnen kreeg hij zijn kassa/pinbon en werd hij gewezen op het feit dat een mobiele telefoon niet te ruilen was. De door hem gekozen telefoon bleek een windows-8 telefoon i.p.v. een android en hij snapte er niets van.
Zojuist ben ik samen met hem terug geweest. Op de site van de Kijkshop staat dat als je via de site hetzelfde toestel besteld je 14 dagen recht van retour hebt.
In de winkel heb ik voorgesteld dat we bijbetalen voor een wel geschikt en duurder toestel. Ik vroeg dus niet om geld terug. Ik heb ook géén kosten veroorzaakt welke bij een bestelling via de site wel zouden zijn gemaakt.
Men weigert te ruilen en zegt feitelijk "zoek het maar uit".

Is dit zo maar mogelijk? Ten eerste moet je bij ongeschiktheid toch iets kunnen doen en ten tweede kan ik mij niet beroepen op het feit dat mijn zoon minderjarig is en ik de koop niet goed keur?

Als er mensen zijn met tips zou ik deze graag vernemen.

5903 19 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2013 om 12:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, dat kan zomaar. U heeft geen recht op ruilen, in de gewone winkel geldt 'koop is koop'. Ruilen of geld terug is een gunst aan de klant, geen plicht van de verkoper.

Het apparaat doet het, neem ik aan.
Is het bij de Kijkshop ook nog eens zo dat van de klant wordt verwacht dat die zelf een goede keuze kan maken, er staat niet voor niks alleen maar personeel achter de toonbank. Dat is de formule en daarom kunnen ze goedkoper leveren.
Van een 16 jarige jongen wordt verwacht dat hij zelf een mobieltje kan aanschaffen. Anders moet u voortaan maar mee als hij wat gaat kopen. Dat is dan mijn tip ;-)

Vergelijken met een online bestelling is onzinnig. Dan geldt de wet Koop op afstand. Heeft niets met aankopen in een winkel te maken.

ro
door ron530 - Aug 13, 2013 om 12:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De site van de Kijkshop is wat onduidelijk maar bij specificatie's van gsm telefoons staat heel duidelijk "16 dagen omruilgarantie--- Nee" het personeel heeft uw zoon nog expliciet gewezen op het niet om kunnen ruilen van de gsm. Kijkshop staat volledig in haar recht daar kunt u niets aan veranderen.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 13, 2013 om 13:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zult als ik de voorwaarden zo ziet waar kijkshop naar veriwijst is er zeer weinig kans om gelijk te krijgen. Jammer voor u zoon.

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 14:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]Beste,
Mijn zoon van 16 heeft op 8 aug. (bij de Kijkshop filiaal Apeldoorn een nieuwe mobiele telefoon gekocht. Na het pinnen kreeg hij zijn kassa/pinbon en werd hij gewezen op het feit dat een mobiele telefoon niet te ruilen was.
Klopt. Zoals gezegd is in de winkel: koop=koop

[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]De door hem gekozen telefoon bleek een windows-8 telefoon i.p.v. een android en hij snapte er niets van.
Dat probleem hebben wel meer mensen. Als een kip zonder kop een product kopen en achteraf na de koop pas kijken wat men werkelijk gekocht heeft.
Tja, dan is het toch echt: eigen schuld, dikke bult.

Ik kijk wel altijd voor de koop wat ik exact ga kopen.

[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]
Zojuist ben ik samen met hem terug geweest. Op de site van de Kijkshop staat dat als je via de site hetzelfde toestel besteld je 14 dagen recht van retour hebt.
In de winkel heb ik voorgesteld dat we bijbetalen voor een wel geschikt en duurder toestel. Ik vroeg dus niet om geld terug. Ik heb ook géén kosten veroorzaakt welke bij een bestelling via de site wel zouden zijn gemaakt.
Men weigert te ruilen en zegt feitelijk "zoek het maar uit".
In de normale winkel is geen bedenktijd, welke bij aankopen via internet wel zo is.
Die bedenktijd komt voort uit de wet Koop op Afstand.

Dus bij aankopen op internet is wel een bedenktijd en kan de koper zonder opgave van reden de koop ongedaan maken (bepaalde zaken uitgezonderd), maar bij aankopen in de normale winkel is geen bedenktijd en kan de koper ook niet de koop ongedaan maken.

[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 11:57]
Is dit zo maar mogelijk? Ten eerste moet je bij ongeschiktheid toch iets kunnen doen
Er bestaat niet iets van ongeschiktheid.
Had de koper voor de koop maar beter moeten opletten.

ikbenik
door ikbenik - Aug 13, 2013 om 14:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Het kan verwarrend zijn, maar als een normale winkel ook een webwinkel heeft is het zo dat de regels verschillend zijn.
Daarnaast kunnen ook de prijzen verschillend zijn.

Ook de algemene voorwaarden verschillen in de normale winkel en bij de webshop. Ook al zijn ze van dezelfde ondernemer.

ro
door ron530 - Aug 13, 2013 om 14:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vraagsteller is al afgehaakt want hetgene dat hij ventileerde op vraag en beantwoord werd hem niet in dank afgenomen. Edoch ik koop vaak mijn gsm's via kijkshop.nl en ik ben daar nog niet één gsm tegengekomen met omruilgarantie.

dearagain
door dearagain - Aug 13, 2013 om 15:52
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het is heel gebruikelijk dat tegenwoordig 16-jarigen zelfstandig een mobieltje kopen

*in een winkel is ruilen een gunst en geen recht, tenzij anders aangegeven (bijvoorbeeld bij de Hema)

ar
door arjenvd - Aug 14, 2013 om 00:29
22 Antwoorden / 0 Vragen

1. Ongeschiktheid is geen argument om de telefoon terug te brengen, hij doet het gewoon goed maar is achteraf niet hetgeen wat uw zoon wilde. Bij veel winkels kun je later een artikel nog ruilen, bij de Kijkshop hebben ze er voor gekozen om dit niet te doen, dat is wettelijk ook niet verplicht (behalve dus bij aanschaf via internet). Zie ook consuwijzer

2. De rechtsbijstand gaat het waarschijnlijk gooien op de minderjarigheid, zie ook weer de consuwijzer. Ik ben alleen bang voor u dat het aanschaffen van een mobieltje door een minderjarige in het huidige maatschappelijk verkeer realistisch is. De meeste 16-jarigen zullen hun eigen mobiel aanschaffen en weten er over het algemeen meer over dan de ouders/verzorgers.

Mijn tip: het nogmaals proberen met de Kijkshop te regelen. Misschien even bellen met het hoofdkantoor 0900-9800 (10 cent per minuut) om te kijken of ze in het kader van klantvriendelijkheid hier iets mee willen doen.

Zijn er volgens uw zoon bepaalde apps onmisbaar die wel op Android te vinden zijn en nog niet op Windows-8? Dan zou ik daar alternatieven voor zoeken en gewoon genieten van de mogelijkheden van de Windows-8 telefoon.

ikbenik
door ikbenik - Aug 14, 2013 om 00:45
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=arjenvd schreef op woensdag 14 aug 2013, 00:29]1. Ongeschiktheid is geen argument om de telefoon terug te brengen, hij doet het gewoon goed maar is achteraf niet hetgeen wat uw zoon wilde.
Met alle respect, maar mensen moeten VOOR de koop denken wat men wilt en wat men met het product wilt gaan doen.
Helaas zijn er mensen die dat niet doen en pas achteraf na de koop daarover na gaan denken en spijt krijgen van de koop.
Klinkt hard, maar moet de verkopende partij dan de dupe zijn van het impulsief koopgedrag van sommige mensen? Moet de verkopende partij dan de dupe zijn dat sommige mensen pas na de koop over het product gaan nadenken?

En verschil tussen Windows phone 8 en android zit toch zeer groot verschil in.
Als een persoon van 16 iets niet weet, heeft hij een Nederlandse mond gekregen om gewoon aan de verkoper bepaalde zaken te vragen.
Blijkbaar is dat tegenwoordig zeer moeilijk, omdat er helaas mensen zijn die nooit iets vragen. Ook al is alles onduidelijk en pas na de koop over de zaken na gaan vragen en klagen.

Gelukkig zijn er wel mensen die voor de koop zaken navragen. En als iemand een leek op een bepaald gebied is dat men dan een persoon vragen om mee te gaan naar de winkel die wel van bepaalde zaken op de hoogte is die dan advies kan geven.

fe
door festinger - Aug 14, 2013 om 02:10
410 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 13 aug 2013, 12:08]Ja, dat kan zomaar. U heeft geen recht op ruilen, in de gewone winkel geldt 'koop is koop'. Ruilen of geld terug is een gunst aan de klant, geen plicht van de verkoper.

Het apparaat doet het, neem ik aan.
Is het bij de Kijkshop ook nog eens zo dat van de klant wordt verwacht dat die zelf een goede keuze kan maken, er staat niet voor niks alleen maar personeel achter de toonbank. Dat is de formule en daarom kunnen ze goedkoper leveren.
Van een 16 jarige jongen wordt verwacht dat hij zelf een mobieltje kan aanschaffen. Anders moet u voortaan maar mee als hij wat gaat kopen. Dat is dan mijn tip ;-)

Vergelijken met een online bestelling is onzinnig. Dan geldt de wet Koop op afstand. Heeft niets met aankopen in een winkel te maken.

Als je niet weet waarover je praat zeg dan niets. Koop op afstand???? Ja ik heb ook iets gehoord van dat Keulen en Aken niet in 1 dag gebouwd zijn.

Kan maar 1 advies geven. Zoek rechtshulp. Hier zeuren is zinloos en verwarrend. Terwijl je gelijk hebt. Veel te weinig consumenten doen dat zodat alle ellende haast vanzelf een wet is. Ondernemers gokken op deze volkswijsheden want consumenten strijden liever hier dan echt recht te halen.

Sterren hier zegt helemaal niets. Rechtshulp kan ook gratis.

ikbenik
door ikbenik - Aug 14, 2013 om 02:46
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=festinger schreef op woensdag 14 aug 2013, 02:10]
Als je niet weet waarover je praat zeg dan niets. Koop op afstand???? Ja ik heb ook iets gehoord van dat Keulen en Aken niet in 1 dag gebouwd zijn.

Met alle respect, maar zonder opgave de koop ongedaan maken en het product terugbrengen is alleen bij webshops en postorderbedrijven van toepassing. Niet in de normale winkel.

[quote=festinger schreef op woensdag 14 aug 2013, 02:10]
Kan maar 1 advies geven. Zoek rechtshulp. Hier zeuren is zinloos en verwarrend. Terwijl je gelijk hebt. Veel te weinig consumenten doen dat zodat alle ellende haast vanzelf een wet is. Ondernemers gokken op deze volkswijsheden want consumenten strijden liever hier dan echt recht te halen.

Sterren hier zegt helemaal niets. Rechtshulp kan ook gratis.

Heeft totaal geen zin, omdat de TS nooit of te nimmer gelijk kan krijgen.

En wel hierom:
De TS ziet in de normale winkel een product en gaat vervolgens op internet kijken. Daar staat dat men het product terug kan sturen en de TS is van mening dat die informatie ook in de normale winkel van toepassing is. En daar dit de TS nu eenmaal fout.

Veel mensen (consumenten) maken de fout dat de informatie die op internet staat ook in de betreffende winkel van toepassing is. Wat helemaal niet zo is.
Op aankopen via de webshop zijn nu eenmaal andere regels van toepassing dan op aankopen in de normale winkel. Ook al maken die normale winkel en webshop deel uit van dezelfde onderneming.

Dat de zoon van de TS niet tevreden is met het product is niet relevant. Immers heeft die zoon van de TS niet het recht om het product terug te brengen. Omdat in de normale winkel koop=koop. Ook al staat op de website van de verkopende partij dat de consument het product binnen veertien dagen terug kan sturen.
Die periode van veertien dagen is alleen bij aankopen via de webshop van toepassing en niet in de normale winkel. Dus de TS kan daar geen beroep op doen.

Geen enkele rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket kan dat veranderen.
Dus verwijzen naar die organisaties heeft totaal geen zin.

Dat de zoon van de TS achteraf niet tevreden is over het product omdat daar in plaats van android Windows phone 8 op staat, is iets waar de zoon van de TS VOOR de koop kon weten en kon vragen.
Hier is zeer duidelijk spraken van spijtaankopen.
En een beroep doen op minderjarig is ook niet van toepassing, omdat het hier om een vergissing van de koper gaat en niet om aankopen die nooit gedaan had mogen worden.
Waar het hier om gaat is dat de smartphone met Windows phone 8 omgeruild zou moeten worden voor een smartphone met android.
En de zoon van de TS heeft daar gewoon geen recht op.
Dat zijn de feiten.

tenormin
door tenormin - Aug 14, 2013 om 14:08
16844 Antwoorden / 108 Vragen

[off-topic reactie verwijderd - redactie]

U heeft gewoon geen recht op of een ander toestel of bijbetaling. Als uw zoon per internet had gekocht, het toestel totaal niet had opengemaakt, dus verzegeld had gelaten was het verhaal anders verlopen.
Het toestel is niet ongeschikt, uw zoon heeft een verkeerd toestel gekocht. En de reglementen van de Kijkshop zijn duidelijk. Nee, ook ik werk er niet.

Redacteur
door Redacteur - Aug 14, 2013 om 14:34
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Alle off-topic grappen over werken bij de Kijkshop zijn verwijderd. Gaat u weer on-topic reageren?

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2013 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hwvanhooijdonk schreef op dinsdag 13 aug 2013, 12:24]Beste zoekster,

Hartelijk dank voor uw reactie namens de Kijkshop. Als u de volgende keer onder een valse naam schrijft is het wellicht verstandig om uw antwoord niet doordrenkt te laten zijn van minachting en sarcasme. Ik herken dit namelijk 1 op 1 van het telefonische gesprek met het hoofdkantoor terwijl ik in de winkel was. Het was ook een zeer snelle reactie na het door mij toezenden aan de Kijkshop van deze geplaatste vraag. U laat u dus aardig in de kaart kijken maar het past wel geheel binnen de al ondervonden mentaliteit.

M.vr.gr.,

Hans van Hooijdonk

Geachte Redactie,

Ik zie anders deze reactie van de Ts nog staan. Of was dat geen grap?

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 14, 2013 om 14:45
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Iedereen dus ook een 16 jarige kan vooraf online zoeken welke specificaties een bepaald merk en type product heeft dus ook voor deze telefoon!

De Kijkshop geeft enige info maar je had voor het openen doos eerst deze goed moeten bekijken en lezen en dicht retour kan altijd mits verzegeld en niet geopend!

Een andere telefoon winkel had hem ook kunnen vertellen welke met welke besturen geleverd worden en ook die zowel onder W8 als Android werken staat het er toch op in de vorm van een extra code.

Dus voortaan beter vooraf zoeken en niet zomaar iets kopen.

bk
door bkkjourney - Aug 14, 2013 om 15:06
44 Antwoorden / 9 Vragen

Ik denk dat het ook meer te maken heeft met het niet beschikbaar zijn van bepaalde apps voor W8 in vergelijking met Android, dan het niet overweg kunnen met W8 door dat zoontje. De jeugd van tegenwoordig krijgt namelijk als je de media mag geloven, zelfs een kromme rug van het turen op mobieltjes. Dus niet overweg kunnen met W8??? Erg ongeloofwaardig

zi
door zij49 - Aug 21, 2013 om 07:38
4 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik wel erg vreemd vind: NA betalen kwam men met de mededeling, dat ruilen niet mogelijk is, terwijl bij de kassa staat dat ruilen is toegestaan.... Ik kan mij de de vraag van Ts dus heel goed voorstellen.

je
door jenren6 - Aug 21, 2013 om 16:04
14 Antwoorden / 1 Vragen

ook ik heb ooit met de kerst een GSM gekocht bij kijkshop voor mijn dochter als kado.
Op 1ste Kerstdag kind helemaal blij totdat zij het doosje openmaakten, Ze hadden een andere GSM gegeven.
Na de Kerst terug naar kijkshop, het was ook hun fout uiteindelijk, en de telefoon gewoon omgeruild voor degene die het moest zijn.
De goede stond dus wel op de bon maar het personeel had de verkeerde GSM uit het magazijn gepakt.

tenormin
door tenormin - Aug 21, 2013 om 16:13
16844 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jenren6 schreef op woensdag 21 aug 2013, 16:04]ook ik heb ooit met de kerst een GSM gekocht bij kijkshop voor mijn dochter als kado.
Op 1ste Kerstdag kind helemaal blij totdat zij het doosje openmaakten, Ze hadden een andere GSM gegeven.
Na de Kerst terug naar kijkshop, het was ook hun fout uiteindelijk, en de telefoon gewoon omgeruild voor degene die het moest zijn.
De goede stond dus wel op de bon maar het personeel had de verkeerde GSM uit het magazijn gepakt.

Ja, en dat is nu precies het omgekeerde van wat de TS vraagt. Zoals het bij gegaan is: u kon duidelijk aantonen dat de Kijkshop een verkeerd toestel had gegeven, dat is dus logisch dat u een toestel kreeg wat u wel gekocht had. De zoon van TS had een verkeerd toestel gekocht; daar zit hem nu net de kneep.