papadiva
door papadiva Feb 4, 2010 om 12:26
Computers & telefonie

Kosten voicemail

De beller betaalt zodra de verbinding tot stand komt, ook wanneer er geen gesprek heeft plaatsgevonden.
De telefonieproviders (KPN, Vodafone etc) brengen de beller meteen kosten in rekening zodra er gebeld wordt. Ook wanneer de gebelde persoons telefoon uitstaat of wanneer de beller meteen ophangt na het horen van het voicemailstemmetje.
Dus zelfs wanneer er totaal geen stemcontact is geweest en de beller hangt meteen op, moet er betaald worden.
Ik ben gewend alleen te betalen voor diensten wanneer die diensten ook naar behoren zijn uitgevoerd, en hier is van enigerlei dienstverlening geen sprake.
En deze kosten brengen alle telefonieproviders in rekening.
Dit is toch gewoon foute geldklopperij en kan Kassa daar geen maatregelen tegen nemen ?

4047 12 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Feb 4, 2010 om 12:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb de voicemail uitgeschakeld voor mobiele telefonie en gebruik voor vaste telefonie een telefoon met telefoonbeantwoorder om onnodige kosten voor degene die belt en voor mezelf te voorkomen.

poltol
door poltol - Feb 4, 2010 om 14:00
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Volgens mij worden we niet bestolen.
We betalen namelijk voor het gebruik van het netwerk. De provider heeft dus kosten, want we gebruiken de lijnen om te bellen. Het zou natuurlijk wel wat goedkoper kunnen zijn. Op het moment dat u een voicestemmetje hoort is er wel degelijk verbinding. Het "stemmetje" wordt door het bellen aangestuurd en doordat wij het horen is er dus ook [weer] gebruik gemaakt van de lijnen.
Dit soort kosten zijn m.i echter wel aan de hoge kant. Maar of daar wat aan te veranderen is betwijfel ik.

Vr.gr. poltol

erik008
door erik008 - Feb 4, 2010 om 15:05
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je betaald voor een verbinding met de abonnee, dat die abonnee zijn telefoon doorschakelt naar een berichten dienst doet niet ter zake.

Een uitzondering die ik ken bij mijn provider, dat ik de telefoon op niet storen, kan zetten. je krijgt dan i.p.v. de bel toon, te horen dat ik niet gestoord wens te worden.
Tot mijn verbazing is dat wel gratis voor de beller.

ro
door ron530 - Feb 4, 2010 om 15:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk dat vraagsteller iets anders bedoeld, zodra hij/zij iemand belt en de telefoon gaat over wordt het start tarief gerekend. Al druk je de verbinding weg (ophangen klinkt zo ouderwets) de verbinding was gemaakt. Verkapte vorm van het abbo bij kpn die sommigen nog steeds betalen enkel om lijn te hebben.

Ronny.

carly1
door carly1 - Feb 4, 2010 om 22:30
41 Antwoorden / 8 Vragen

Ik ben het volledig mee eens met tdehond. Ik doe exact het zelfde ook de voicemail uitgeschakeld en een telefoonbeantwoorder.
Je kunt tenslotte de gemiste oproepen toch bekijken.
Het bespaart kosten.

nu
door nuvervara - Feb 5, 2010 om 13:37
43 Antwoorden / 24 Vragen

ron530 donderdag 4 feb 2010, 15:19
Als de gebelde een nummer melder heeft aanstaan en niet opneemt,dan wordt door KPN ook het starttarief berekend. Te zien op gespreksspecificaties.

ro
door ron530 - Feb 5, 2010 om 13:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is nog al wat verschil tussen abbo,s bij het ouderwetse van kpn betaal je kosten voor de lijn die maandelijks terug komen ook al bel je niet. Andere abbo,s kennen een starttarief als er een verbinding tot stand komt. Voicemail e.d. zijn veelal gratis, maar worden wel in rekening gebracht bij de beller.

gs
door gspotname - Feb 5, 2010 om 13:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sterker nog: Hoe vaak gebeurt het niet dat je iemand belt, de voicemail krijgt terwijl die persoon niet in gesprek is. Soms heb ik het idee dat dit expres is ingebouwd!

ma
door marionne12 - Feb 5, 2010 om 15:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Ik heb ook zoiets.
Mijn kennis heeft zijn voicemail uit staan maar als ik hem heb gebeld en ik later mijn factuur bekijk dan zie ik toch dat ik 21 cent heb moeten betalen. Hoe kan dit dan??

Groetjes Marionne

ibicam
door ibicam - Aug 3, 2011 om 16:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het met de vraagsteller helemaal eens. Bij iedere abonnement staat voicemail in het begin standaard aan ook al maak je er geen gebruik van. Alle providers brengen de eerste minuut altijd in rekening, dus Kassa! Ik kan u verzekeren dat als u een abbo van 300 minuten per maand heeft dat dan minstens 100 minuten verloren gaan doordat de gebelde persoon niet opneemt of in gesprek is en de voicemail aanstaat. Veel mensen hebben moeite om de ongevraagd aan gezette voicemail weer uit te schakelen. Ik heb al hierover de Consuwijzer aangeschreven maar geen resultaat. Het wordt tijd dat de consumentenorganisaties hier iets tegen gaan ondernemen. Uit wanhoop heb ik besloten niemand op zijn mobiel terug te bellen. Ik bel wel via Voip naar vaste telefoons en ik stuur wel eens via Hotsms gratis SMS aan degene die ik wil bellen.

rapil
door rapil - Aug 3, 2011 om 17:39
433 Antwoorden / 0 Vragen

@ibicam. Ook goede morgen, de vraag is anderhalf jaar oud.

ibicam
door ibicam - Aug 3, 2011 om 17:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het was alleen maar een reactie van mij met de hoop om de discussie weer aan te wakkeren. Het blijft gesprek van de dag zolang er niets gebeurt. Door streng anti-voicemail beleid heb ik mijn maandelijkse telefoonkosten weten te reduceren naar ca. 4 Euro per maand.