Janet A
door Janet A Feb 12, 2021 om 07:28
Computers & telefonie
KPN verdient aan hackers. Wie maakt hetzelfde mee?

28 januari slachtoffer geworden van een imessage hack. Binnen 1 minuut werden 77 sms-jes gestuurd buiten de EU die buiten de bundel vallen. KPN rekent gewoon de 30 cent per sms-je en is niet bereid dit kwijt te schelden omdat ‘de dienst is geleverd’.  Ethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen is ver te zoeken.

2642 10 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 12, 2021 om 08:39
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Maar waarom zou KPN er voor moeten opdraaien? U bent gehacked, niet KPN. De veroorzaker moet betalen, maar probeer die maar te vinden.
Als u uw portomonnee verliest en iemand raapt het op van de straat en geeft al het geld uit, is dan de gemeente verantwoordelijk omdat het hun stoep is? Of de fabrikant van de portomonnee? Of wellicht van uw tas omdat die daar makkelijk uit viel.

De enige reden om niet te hoeveel betalen is als u kan aantonen dat u niets te verwijten valt. Dus de scam mag niet gebeurd zijn doordat u bv met uw nummer gestrooid geeft.

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 08:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval is de KPN zelf de enige die er aan verdient. Om in uw voorbeeld te blijven. Ik (in de rol van hacker) weet uw adres en bel de gemeente dat bij u het grofvuil moet worden afgehaald (kosten €40). De gemeente komt dus voor niets. Gaat u de €40 betalen of vraagt u coulance van de gemeente? De gemeente staat in zijn recht, want ze hebben de dienst geleverd door langs te komen. Wat vindt u er van als ze op die dag een vaste route hebben gereden en zo goed als geen extra kosten hebben gehad?

ne
door neodutchio Feb 13, 2021 om 08:37
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Kosten hebben ze altijd, ook al zou u op de route zitten. En die vergelijking gaat niet op omdat KPN zaken uitgevoerd heeft. Ze zijn dus niet voor niets gekomen.
Coulance kan je altijd vragen, maar dat is geen recht. Dan kunt u gaan klagen over ethiek en maatschappelijk ondernemen, maar het is van uw kant weinig ethisch om coulance af te dwingen en u negatief uit te laten als u het niet krijgt.

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 10:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

'Substance over form' of 'form over substance' zijn twee standpunten die niet verenigbaar zijn, ik zal het dan ook nooit met u eens worden en kan alleen maar hopen dat het u ook ooit overkomt maar dan met 77 miljoen SMS-jes a €0,30 (gelukkig was de crimineel die het account van mijn contact heeft gehacked relatief mild). Voor mij als Account Manager zou ik altijd met mijn klant zoeken naar een oplossing, maar ik heb de 'dear old customer' mentaliteit dan ook in mijn genen. Dit is helaas niet bij iedereen het geval en ook niet bij veel bedrijven zoals de KPN. De €20 kom ik wel weer overheen. 'Dan gaat u toch weg' hoor ik u zeggen, en dat is zoals ik er nu tegenaan kijk ook wat ik ga doen, inclusief internet, vaste lijn en televisie.

ne
door neodutchio Feb 13, 2021 om 12:26
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Totdat u iets meemaakt door eigen toedoen bij een andere provider, en dan?

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 19:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dan ga ik naar een andere provider. Eigen toedoen, zucht.... U heeft blijkbaar nog nooit een bericht van een gehacked account van een kennis gehad met onderliggende broncode. Maakt u zich geen zorgen, het gaat u ook overkomen, hoe goed u ook oplet. En mogelijk voor iets hogere bedragen dan EUR 20. Give it time. Als u dan gaat klagen op deze website ( heeft u al gedaan in het verleden zie ik in uw historie) dan zal ik net zo empathisch reageren als u doet.

ne
door neodutchio Feb 13, 2021 om 19:38
5166 Antwoorden / 12 Vragen

U eist coulance en u eist empathie. En alleen maar omdat U op een linkt geklikt hebt en daardoor gehackt bent. Iets waar al jaren voor gewaarschuwd wordt. En als u de geeiste coulance niet krijgt maakt u het bedrijf zwart en als hier niemand meepraat in uw mond is dat een gebrek aan empathie.
En nee, dat gaat mij niet overkomen.

Janet A
door Janet A Feb 14, 2021 om 07:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik nou met automatische verlengingen door McAfee. Dat gebeurt u zeker ook nooit ;-).

ne
door neodutchio Feb 14, 2021 om 08:55
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien moet u even het hele verhaal dan lezen. Ik ben jarenlang klant geweest bij McAfee. En ja, overeenkomsten lopen door en kan je maandelijks opzeggen. Echter zal je daar wel een contactmogelijkheid voor moeten hebben. En liet McAfee dat niet hebben toen. Ik zie niet in waar uw fout overeenkomsten heeft met het opzeggen van een overeenkomst.

Donuts
door Donuts Feb 14, 2021 om 10:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin Neo, ook in 2017 was er een mogelijkheid om in uw McAfee account automatische verlenging uit te vinken. Bovendien had u dan blijkbaar ook de email gemist die McAfee altijd stuurt voordat geïncasseerd gaat worden.

ne
door neodutchio Feb 14, 2021 om 10:45
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Ach, we gaan nu offtopic verder? Lees mijn vraag nogmaals in dat topic en start des noods een nieuw topic daarover.

Donuts
door Donuts Feb 14, 2021 om 10:58
1203 Antwoorden / 2 Vragen

ND, u begon zelf met OT verder gaan. Dan had u niet moeten reageren op de opmerking van TS. Ik reageerde op uw opmerking dat het TOEN niet uitgezet kon worden en dat er geen contactmogelijkheid was, dat klopt gewoon niet.

ne
door neodutchio Feb 14, 2021 om 13:53
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe het toen was weet ik wel. Hoe het nu zou kunnen zijn niet.

panter22
door panter22 Feb 14, 2021 om 14:28
6599 Antwoorden / Vragen

@Janeta, die €40 moet je van tevoren betalen, anders komt de gemeente het grofvuil niet halen. Maar wat een gedoe voor €20. Als je nu eensbij jezelf denkt: wat ben ik stom geweest om te klikken op dat bericht.

Donuts
door Donuts - Feb 12, 2021 om 08:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dit had u eenvoudig kunnen voorkomen door in uw KPN account sms'en naar het buitenland te blokkeren. Kunt u ook doen met bellen naar buitenland / buiten de EU.

De kosten zijn vanzelfsprekend voor u.

justmeagain
door justmeagain Feb 13, 2021 om 00:04
623 Antwoorden / 8 Vragen

@sprietje.
De kosten zijn vanzelfsprekend voor u

Daar denk ts dus anders over !

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 07:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas sprietje. Lang met KPN aan de telefoon gezeten. De enige optie die hij had was alle SMS uitzetten, dus ook binnenland en niet meer kunnen ontvangen, echter onbeperkt SMS in EU zit in de bundel dus zou ik betalen voor een dienst die dan niet meer kan worden afgenomen. Het is nog maar de vraag of de werkelijke kostprijs voor KPN van de SMS-jes in dit geval €20 is, dus er wordt zeker aan verdiend. Als ik aan de andere kant had gezeten, had ik deze €20 kwijtgescholden omdat ik niet zou willen verdienen aan criminelen. Kwestie van ethiek die los staat van het volgen van de regeltjes.

ne
door neodutchio Feb 13, 2021 om 08:39
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Janet, hebt u dan bewijs van hacken? Hebt u aangifte gedaan die u kunt laten zien? Ik kan ook wel een uur met mijn tante in Australie bellen en achteraf gaan klagen dat iemand mijn telefoon gehacked heeft en een uur heeft gebeld buiten de bundel. Bij u ligt de bewijslast.

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 10:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u de screenshot bekeken? Dit is een gedeelte van het werkelijke aantal die in die minuut zijn gestuurd...

ne
door neodutchio Feb 13, 2021 om 12:27
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals al vermeld is hier, meerdere sms'jes is niet ongebruikelijk. Het is dus niet per definitie fraude. Het is aan u om dat aan te tonen.

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 15:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Laat dat aantonen maar aan mij over, ik ben u geen verantwoording schuldig en hoef aan u helemaal niets aan te tonen.

ne
door neodutchio Feb 13, 2021 om 19:39
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Dat zeg ik ook niet dat dat moet. U wilt iets van KPN gedaan hebben, daar zult u dus bij aan moeten tonen dat u niets te verwijten valt. Maar ja, u hebt zelf al toegegeven op een link geklikt te hebben.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2021 om 09:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een merkwaardige zaak omdat de SMS berichten via uw telefoonnummer zijn verzonden en zoveel berichten in deze korte tijd had m.i. toch echt niet moeten kunnen. Dit lijkt erg veel op het meewerken aan spam resp. onrechtmatig handelen. Zie deze info wat u kunt doen: https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen  en deze https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/stopzetten-mobiele-diensten om te voorkomen dat het nog weer kan gebeuren.

(https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/een-klacht-over-mijn-telecomaanbieder)

rj
door rjw Feb 12, 2021 om 14:00
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet aan de service provider om te bepalen hoe snel ik SMS-jes wil versturen. Als ik een groep aanmaak worden er in korte tijd ook heel SMS-jes verstuurd. De provider kan niet zien of het door een app of door mijzelf wordt gestuurd. Zal wat zijn als je een bericht een heel je team wilt sturen en daan maar 1 bericht per minuut zou mogen versturen. Je wilt dat iedereen ongeveer op hetzelfde moment het bericht krijgt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 12, 2021 om 18:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, de vraagsteller heeft deze SMS jes niet geïniteerd. Ze zijn wel verzonden op basis van misbruik en de hoeveelheid is ook zeer opvallend. Het lijkt mij dat het melden ervan zoals door mij aangegeven wel degelijk zinvol is. (Zie ook de opvallende telefoonummers).
En voor de volstrekt goede orde: ik verwijs naar instanties daar mogelijk 'hun licht over kunnen laten schijnen'. Hoe u groepen aanmaakt en veel SMSen verzendt zal de vraagsteller niet interesseren en mij zeker niet.   M.a.w Ts gaf aan hetgeen u stelt niet te willen en niet heeft gedaan! En dan toch ook maar mijn vraag: vragt de Ts over uw werkwijze??

diumenge
door diumenge Feb 12, 2021 om 19:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Heremietkreeft, je begrijpt het niet. RJW geeft aan dat monitoring op dit soort zaken niet goed mogelijk is omdat ze niet kunnen onderscheiden of het malafide app is die dat doet of een goedwillende klant. Als ik een SMS aan een grote groep stuur, geheel bewust en op eigen initiatief, dan zou volgens jou de provider dit dus moeten verhinderen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 12, 2021 om 20:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE, ik begrijp het wel degtelijk en het lijkt mij dat gelet op ook het herhaald verzenden er best reden is om hier aandacht voor te vragen. En dan ook nog een keer: het is mijn advies en mijn mening en anderen mogen daar best anders over denken. Let vooral op het gegeven, zoals ik aangaf, Ts niet zeld de SMS 'en heeft geïniteerd! Het is dus niet op eigen initiatief eb dus ook niet bewust gebeurt!!! (Wie begrijpt hier iets niet?).

Let dus even op de lijst die Ts meezond, veel zelfde adressen op het zelfde moment of 1 minuut erna en de vraag is dus ook wie dat dan doet. U doet dat m.i. niet op eigen initiatief en bewust aan binnen de genoemde zeer kote tijd aan steeds ook dezelfde adressen!

diumenge
door diumenge Feb 12, 2021 om 21:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Heremietkreeft, "Wie begrijpt hier iets niet?". Overduidelijk jij.

Je wil het kennelijk ook gewoon niet begrijpen. Het is helemaal niet relevant of de sms'jes wel of niet op eigen initiatief zijn verzonden. Je geeft aan dat het niet zou moeten kunnen, het moet juist wél kunnen. Als je telefoon zo is ingesteld dat je langer teksten dan één SMS kan verzenden dan doet de telefoon dat door in één keer meerdere sms'jes te versturen. Nu zullen niet veel mensen dat meer doen tegenwoordig, maar een lang verhaal kan dus makkelijk uit 9 heel snel achter elkaar verzonden berichten bestaan. Zo'n bericht zou KPN dus moeten tegenhouden?

diumenge
door diumenge - Feb 12, 2021 om 18:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Terecht van KPN, maar hoe kwam het dat je slachtoffer werd van die imessage hack?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2021 om 19:05
16885 Antwoorden / 202 Vragen

PS. het valt mij op dat er wel erg veel SMS'berichten herhaald naar de zelfde adressen gezonden en dat geeft ook m.i. voldoende redenen  voor ???? Of wel goede reden voor het indienen van klachten en zelfs eventueel schadeloosstelling te vorderen.

ju
door juliomariner Feb 12, 2021 om 20:38
1331 Antwoorden / 2 Vragen

Kan TS wel proberen maar is denk ik kansloos en verspilde energie

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 12, 2021 om 20:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het doen van navraag behoeft niet zoveel energie te kosten en of het kansloos is? Misschien maar dat zal dan moeten blijken uit de verkregen reacties.

En ook nu weer: dit is m.i. geen forum dat bedoeld is om elkaars mening / advies  te betwisten (tenzij het echt aantoonbaar foutief is)..

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 08:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geschillencommissie kost rond €150 en dat om €20 terug te vorderen is niet economisch en wellicht kansloos. De vraag is immers niet of KPN zich aan het contract houdt, maar of het willens en wetens wil verdienen aan criminelen die de klanten van KPN met KPN diensten beroven. In dit specifieke geval is alleen de KPN rijker geworden door €20 In rekening te brengen voor een dienst (77 sms jes)  waarvan we weten dat de kostprijs (zeer) veel lager is. Bovendien maakt KPN het mij niet mogelijk om SMS buiten de EU, die buiten de bundel vallen, uit te zetten. Het heeft dus niet te maken met het volgen van de regeltjes, maar hoe KPN omgaat met zijn klanten en ethiek (vergelijk de toeslagenaffaire). Over een paar maanden verloopt mijn contract en zal ik mijn conclusies trekken.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Feb 13, 2021 om 09:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je vergelijking met de gemeente reiniging en ophalen van grofvuil gaat nergens over, dat is een onvergelijkbare situatie. Ook de kostprijs voor KPN is totaal niet relevant en om het met de toeslagenaffaire te vergelijken is tot slot al helemaal absurd.

Nogmaals, hoe is die 'hack' ontstaan.

Janet A
door Janet A Feb 13, 2021 om 09:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe het is gebeurd weet ik niet, dat moet u techneuten vragen, maar er kwam een berichtje van een persoonlijk contact die zelf bleek te zijn gehacked. Ik ben erg benieuwd hoe u zou reageren als er na een hack bij u geen 77 sms-jes a €0,30 maar 77 miljoen tegen €0,30 in rekening zou worden gebracht. Bent u dan net zo laconiek? U zult natuurlijk zeggen, 'dat gebeurt mij nooit, want ik ben gewaarschuwd en let altijd goed op', maar geloof me, ooit bent u ook aan de beurt.

diumenge
door diumenge Feb 13, 2021 om 11:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Van 77 SMS'jes naar 77 miljoen... natuurlijk. Hou het even realistisch graag. Maar inderdaad, door het soort abonnement dat ik heb kan mij dit nooit gebeuren. Een eventuele hack mogelijk wel, maar de schade kan nooit meer dan mijn maandelijkse abonnementskosten zijn.

Als het werkelijk een hack is dan moet je bij Apple klagen en niet bij KPN.

ne
door neodutchio Feb 13, 2021 om 12:28
5166 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt dus geklikt op een link en bent daarmee zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.

Janet A
door Janet A Feb 14, 2021 om 07:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zal ik lachen als uw zoon of dochter, als u die al heeft, u via zijn/haar gehackte telefoon (en in uw telefoon als vertrouwd contact staat) een foto stuurt met een vraag 'wanneer dit geweest was' met onderliggende broncode, die nadat u deze heeft bekeken, duizenden sms-jes gaat versturen. Op enige empathie van mijn kant hoeft u niet te rekenen.

Janet A
door Janet A Feb 14, 2021 om 07:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heet Diumenge. Heeft u uw contractvoorwaarden wel eens goed gelezen? Ook ik heb een abbonnement met onbeperkt bellen, sms-en en internetten. In de kleine lettertjes staat echter dat dit niet geldt voor landen buiten de EU. Wellicht bent u toch niet zo goed beveiligd als u denkt. En 77 of 77 miljoen... ik kan u garanderen dat een hacker zonder dat u het doorheeft in de periode dat de broncode is geactiveerd en het moment dat u de afrekening krijgt van KPN op de achtergrond zonder dat u het doorheeft (ieder sms-je werd direct door de broncode uit de log gehaald) ontelbare sms-jes kan versturen.

ne
door neodutchio Feb 14, 2021 om 08:57
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Janetta, ik vraag ook niet om empatie van u. En ik zal het zeker ook nooit eisen.

diumenge
door diumenge Feb 14, 2021 om 10:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Janet A, allereerst walgelijk omdat je zelf slachtoffer bent aan te geven dat je er om gaat lachen als iemand anders ook slachtoffer wordt, de reacties hier hebben niets met het wel of niet aanwezig zijn van empathie te maken en wel alles met realiteitszin. En dat laatste betreft dat jouw telefoon via jouw contract kosten heeft gemaakt. Als je denkt een zeer energie zuinige koelkast te kopen en dat blijkt achteraf helemaal niet zo te zijn, ga je dan je te hoge energiekosten bij je energieleverancier claimen of ga je klagen bij de leverancier/fabrikant van de koelkast?

Mooie verhalen over de broncode dus, maar de o zo veilige iPhone is kennelijk toch niet zo veilig. Kennelijk maakt Apple deze fraude mogelijk en dus moet je daar klagen.

Ja, ik ken mijn contractvoorwaarden en ik kan je garanderen dat de schade bij mij niet zo kan oplopen, juist omdat ik geen onbeperkte bundels heb. Alles gaat uit één bundel en als die op is, dan stopt het gewoon. Er kunnen dus nooit extra kosten bijkomen. Hooguit kan zo'n hack mijn bundel leegtrekken waar ik dan ongemak van heb, maar waar ik wel bericht van ontvang (en wat ik uiteraard ook gewoon merk).

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 13, 2021 om 15:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Neem een Prepaid kaart en je kunt bellen en SMS sturen tot het beltegoed op is.

Steeds meer doe ik  via Wifi en Whatsapp en Telegram....
Wel kan KPN  verdacht  gedrag van normaal niets sturen en nu zoveel  kunnen blokkeren.

Zo raken ze klanten kwijt want  ik weet van gewone SMS en de dure 4 cijfers diensten heb ik een blokkade op gezet.
Als ze dit   niet in 1 minuut  maar hadden verdeeld  is het geloofwaardiger.

En ik weet dat  mijn dochter als ze buiten de bundel ging  een waarschuwing kreeg en niets meer kan sturen... wel ontvangen!
Dat is wel zo veilig, je weet dat de limiet die je afgesproken hebt.

panter22
door panter22 - Feb 14, 2021 om 10:09
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel een beveiliging op die mobiel. Het lijkt op een trojaans paard dat je binnengehaald hebt.
https://www.kaspersky.nl/blog/faketoken-trojan-sends-offensive-sms/24818/

diumenge
door diumenge Feb 14, 2021 om 11:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

TS heeft het over iMessage, dat is van Apple. Dit artikel gaat over Android, maar wel goed gevonden het zal wel iets soortgelijks zijn.

diumenge
door diumenge - Feb 14, 2021 om 11:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En dan ga je maar 's wat zoeken op iMessage en hack en dan kom je hier uit: forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/kpn-verdient-aan-hackers

Waar TS wél meer uitleg geeft: "Nog een keer dan. FB messenger (geen.I-message dus) zit standaard bij facebook. Een FB vriend is gehacked en stuurde alle contacten een message, inclusief mij. Een foto met de vraag, “hoi, weet jij nog wanneer dit was?”.  Na het openen van het bericht werden onmiddelijk een paar honderd sms-jes gestuurd naar telefoonnummers binnen en buiten de EU (helaas niet zelf uit te zetten). Niet naar betaalnummers, maar random nummers. Sms-jes naar de EU zitten in de bundel (onbeperkt bellen en sms-en), alle andere worden tegen €0,30 in rekening gebracht door KPN als ‘sms naar het buitenland’. Omdat het begrip coulance bij KPN nog moet worden uitgevonden, zou ik maar oppassen: er komt een dag dat u ook aan de beurt bent met mogelijk nog veel hogere rekeningen van de KPN."

Overigens niets 'Nog een keer dan.', gewoon de eerste keer dat er écht uitleg volgt en wat blijkt? Het gaat helemaal niet om iMessage, maar om messenger van Facebook waar de hack is gestart. Het blijkt, na wat zoeken op het KPN forum, inderdaad om een iPhone te gaan en verder zijn de meningen op het KPN forum min of meer hetzelfde.

Nu maar naar het AVROTROS Radar forum dan?

Janet A
door Janet A - Feb 22, 2021 om 19:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

KPN heeft alsnog aangeboden om de helft van de kosten te vergoeden. Hier ben ik tevreden mee.

diumenge
door diumenge Feb 22, 2021 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's mooi. Het ging je niet om die 20 euro, maar voor 10 euro worden de principes dus makkelijk opzij gezet.