ikbenik
door ikbenik Oct 16, 2012 om 20:41
Computers & telefonie

Kroes zet vraagtekens bij Nederlandse implementatie cookiewet

Eurocommissaris voor ict Neelie Kroes is niet blij dat de Nederlandse cookiewet afwijkt van de Europese richtlijn. Dat zegt ze in een gesprek met Tweakers.net. Volgens Kroes zijn de verschillen niet uit te leggen aan bedrijven buiten Europa.

"Mijn ideaal is natuurlijk dat we in alle 27 lidstaten dezelfde interpretatie hebben van een voorstel", zegt Eurocommissaris Neelie Kroes van ict tegenover Tweakers.net. "Ik kan niet uitleggen aan buitenlandse, potentieel geïnteresseerden in Europa dat je in het ene land anders behandeld wordt dan in het andere land."

In Nederland is de implementatie van de cookiewetgeving strenger dan in andere landen. Onder meer in het Verenigd Koninkrijk is implied consent genoeg; er wordt dan vanuit gegaan dat gebruikers toestemming hebben gegeven. In Nederland is het echter verplicht om expliciet om toestemming te vragen. Daarnaast vond de Tweede Kamer dat met browserinstellingen geen toestemming kan worden gegeven, terwijl dat volgens de richtlijn wel kan.

Eurocommissaris Kroes wil niet zeggen of de Nederlandse implementatie een stap te ver is. Ze vindt wel dat EU-richtlijnen 'zo veel mogelijk' geharmoniseerd moeten worden. Bovendien steunt ze de gedachte achter de cookiewet die door de Europese Commissie is voorgesteld. Als iemand niet wil dat er bepaalde cookies worden geplaatst, moet dat gerespecteerd worden, vindt Kroes.

De cookiewetgeving is bedoeld om te voorkomen dat gebruikers zonder dat ze dat weten worden gevolgd op internet. Voor alle niet-essentiële cookies moet toestemming worden gevraagd. Bij essentiële cookies moet worden gedacht aan cookies waarin sessiegegevens worden opgeslagen. De wetgeving, die onderdeel uitmaakt van de nieuwe telecomwet, geldt ook voor andere technologie als html5-local storage en Flash-cookies. Vorige week bleek dat de websites van de Publieke Omroep voortaan alleen nog maar bezocht kunnen worden als gebruikers akkoord gaan met het plaatsen van cookies, als gevolg van de cookiewet.

bron: tweakers.net

447 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja tot zover gaat de bemoeienis zcht. Langzamerhand mach je eigen regering niets meer doen om je bevolking veiligheid te verschaffen.Toch ook een VVD er Vrijheid en democratie

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 01:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou en?

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

pure machtsmisbruik, dat een publieke dienst EIST dat je gevolgd moet worden of anders geen toegang, KASSA ik mag hopen dat jullie hier nooit aan mee zullen gaan werken. !!!!!

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, ik zie het probleem niet. Accepteer gewoon de cookies zodat alles werkt en stel je browser zodanig in dat alle cookies worden verwijderd als je de browser afsluit.....

Freya

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

alexishoop schreef op zaterdag 20 okt 2012, 18:54: pure machtsmisbruik, dat een publieke dienst EIST dat je gevolgd moet worden of anders geen toegang, KASSA ik mag hopen dat jullie hier nooit aan mee zullen gaan werken. !!!!!

Toch is het niet zo. Niet altijd in ieder geval.

Veel websites kunnen bestaan door reclame inkomsten. En daarbij spelen cookies een belangrijke rol.

Europa kan wel veel willen, maar dat is niet altijd gemakkelijk.

Het is veel simpeler die zaken via de internet browser te laten lopen, in plaats van via de websites.

Dat is ook aan die gasten van Europa kenbaar gemaakt. Maar die drukken dan een belachelijke regel er door die totaal nergens op slaat.