ka
door katjansen Sep 14, 2006 om 13:09
Computers & telefonie

Kwaliteit video-opnames

Een kennis heeft oude 8-mm films (van +- 40 jaar geleden) naar digitaal om laten zetten. Nu heb ik een .avi-bestand van hem gekregen van ca. 6 GB terwijl de film 30 minuten duurt.

Dit bestand bestaat uit allemaal kleine filmpjes die ik gesplitst heb en opgeslagen als .mpg-bestand met een resolutie van 720 x 576. Al deze filmpjes bij elkaar zijn nu ca. 1 GB. Doe ik nu iets verkeerd? Moet ik de filmpjes op een andere manier opslaan of gaat dit goed en moet ik alleen maar blij zijn dat er meer op een DVD kan?

Ik moet nog meer bestanden splitsen en vraag me af of ik op de goede weg ben? Heeft iemand hier verstand van?

653 3 Rapporteer

freya
door freya - Sep 14, 2006 om 13:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo katjansen,

Het filmmateriaal dat je hebt gekregen is het 'ruwe' beeldmateriaal. Maar ik neem aan dat je er een DVD van wil gaan maken? DVD's bevatten gecomprimeerd beeldmateriaal. Dat moet ook wel want hoe krijg je anders een speelfilm van 2 of 3 uur op een DVD van 9,4 GB? (Films die je op DVD koopt staan op duallayer DVD's en hebben dus de dubbele capaciteit)

Ik zou zeggen, je bent op de goede weg en je kunt waarschijnlijk maximaal zo'n 2 uur aan film op een gewone DVD van 4,7GB kwijt.

m.vr.gr. Freya

ka
door katjansen - Sep 14, 2006 om 15:46
10 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt voor je antwoord.

Ik begrijp dat het oorspronkelijke materiaal dus niet gecomprimeerd was en wat ik er nu van gemaakt heb wel. De kwaliteit is niet echt achteruit gegaan, dus ik ga inderdaad maar zo door. Op deze manier kan ik vier bestanden op 1 DVD kwijt.

ik
door ikke465 - Nov 7, 2006 om 00:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

als je XP gebruikt dan kun je de avi bestanden aan elkaar plakken mbv movie maker (zit bij XP) kijk eventueel ff bij microsoft voor de laatste versie.
Mochten de bestanden dan nog te groot zijn dan kan ik DIVX converter aanraden hiermee kun je de bestanden (avi/mpeg nog meer compressen) (met de hoogste kwaliteit setting worden de bestanden met de helft kleiner) tevens ondersteunen steeds meer DVD spelers deze standaard (DIXX logo ) en kun je ze dus rechtstreeks op DVD branden en bekijken als je DVD speler het ondersteund.