gsm
door gsm Dec 6, 2004 om 19:07
Computers & telefonie

Langzaam en SP2

Wie heeft er een oplossing voor Windows XP PC's die erg langzaam zijn geworden na de update met SP2? Wat kan de oorzaak zijn?

Zelf denk ik dat automatisch bijwerken niet goed is. Mogelijk kunnen er
dan problemen ontstaan wanneer de update wordt geinstalleerd op een op
dat moment met virussen of met spyware besmette PC.

701 8 Rapporteer

he
door henkdehen - Dec 6, 2004 om 19:33
6 Antwoorden / 1 Vragen

Langzaam? Wellicht heeft uw PC geen Pentium-4 processor, is er onvoldoende intern geheugen (advies is om de PC toch met minimaal 512MB uit te rusten) en, wat ook een mogelijkheid is: is de partitie waarin de systeemsoftware is geïnstalleerd te klein.

Een bijkomstigheid kan (zelfs) zijn dat uw PC in feite niet geschikt is voor Windows-XP (Pentium-2 of een Pentium-3 met een lage snelheid). In dat geval is het misschien zelfs beter te overwegen om terug te gaan naar Windows 2000 of het vertrouwde 98 platform.

he
door henkdehen - Dec 6, 2004 om 19:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vergat te melden: mbt. spyware om regelmatig (wekelijks) een programma als Ad-Aware (gratis van internet te downloaden de producent is Lava-Soft) te gebruiken voor het verwijderen van spyware. Ook behoort schijfdefragmentatie en het opruimen van oude bestanden tot terugkerend onderhoud!

gsm
door gsm - Dec 6, 2004 om 23:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik vergat te vermelden dat het niet zozeer om mijn eigen PC gaat, maar
om die van een kennis. Verder trad het probleem niet geleidelijk, maar
min of meer vanaf een bepaalde datum op. Helaas zijn verdere details
niet beschikbaar. Het is echter een Celeron van net iets meer dan 2 GHz
en 256 MB werkgeheugen. Dat van de prefetch is wel een goede tip. Zelf
ruim ik ook regelmatig de systeemherstelpunten, %temp% en \windows\temp
op. Ook defragmenteren doe ik op mijn eigen computer regelmatig.

De betreffende computer heb ik volledig gescand met Stinger, Spybot
S&D en Ad-aware SE (na eerst de updates opgehaald te hebben).

Verder is Spyware Blaster geinstalleerd en up-to-date. Er is maar heel weinig spyware aangetroffen. De temps zijn leeggemaakt.

Het viel mij wel op dat voor de HP printer een aantal programma's reeds
geladen worden bij het opstarten en dat dat de nodige tijd vergt.
Wanneer er een internet verbinding gemaakt is (USB modem ADSL) gaat
"system shutdown" zeer moeizaam of helemaal niet, zodat het systeem
vaak geforceerd is uitgezet.

btalman
door btalman - Dec 6, 2004 om 23:14
280 Antwoorden / 0 Vragen

Hmmm, een celeron 2ghz met 256mb ram is wel weinig, de processor redt
het wel, maar de ram is erg naadje. Verder nog gegevens mbt hardware?
HP printers, met name die van het afgelopen jaar, controleren bij
iedere 'boot' op updates. De informatie uit het systeemregister is erg
handig, zou U eventueel een opgave kunnen sturen, of een screenshot van
het register van windows bij het opstarten? Te benaderen door
start_>uitvoeren->regedit->HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

mdegroot
door mdegroot - Dec 7, 2004 om 01:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het is misschien verstandig om windows XP sneller te maken met Microsoft Bootvis. Via google te vinden door deze naam inte tikken. Het opstarten wordt met dit progje versneld. Gebruiksaanwijzing vind je op de sites die google aangeeft na het zoeken.

btalman
door btalman - Dec 7, 2004 om 12:20
280 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gsm, het is sowieso handig om software die U nooit gebruikt te
verwijderen via configuratiescherm-->software, dit kan nooit kwaad
en helpt ook om ruimte vrij te maken.  Het is ook erg handig om te
kijken welke programma's allemaal geladen worden bij het opstarten, dit
kunt U op 2 manieren doen. De eerste: naar het
startmenu-->programma's-->opstarten en daar kunt U eventueel niet
gewenste programma's verwidjeren uit het opstartmenu. Een geavanceerde
methode is (levert wel het beste resultaat) naar
start-->uitvoeren-->regedit invoeren en enter. Dan naar
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Daar krijgt U een voerzicht van ALLe programma's die laden tijdens het
opstarten en kunt U eventuele ongewenste/nutteloze programma's uit het
opstartmenu verwijderen.

Ook regelmatig de directory c:\windows(of andere windowsmap)\prefetch
helemaal leeggooien wil helpen bij een trage pc met winxp sp2. ik heb
nog zat andere suggesties als dit niet het gewenst resultaat oplevert,
maar dan wil ik wel graag Uw systeemconfiguratie, processorsnelheid,
merk, geheugen, geheugensnelheid, videokaart enz.

Suc6, Bram

gsm
door gsm - Dec 7, 2004 om 12:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb Bootvis wel en ken ook de toepassing er van. Microsoft heeft
echter het programma teruggetrokken omdat het problemen kan
veroorzaken. Bovendien verandert  XP de gemaakte instellingen
later toch weer en heeft Bootvis dus slechts een zeer tijdelijk effect.

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de adviezen. Ik weet echter nog
niet wanneer ik weer met de betreffende PC aan de slag kan om een en
ander te proberen. Op mijn eigen heb ik de \windows\prefetch directory
leeggemaakt. Het lijkt er op dat de PC (na enkele reboots) nu wat
sneller opstart. Wat mij opvalt is dat het bestand layout.ini nog niet
weer is aangemaakt. Of had ik dat moeten laten staan (ik heb het
bestand nog wel bewaard)?

jo
door johan9610 - May 5, 2005 om 01:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi i.p.v het oplossen via het register. Probeer dit programmatje maar eens. http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml  . Na het installeren komt er een "icoont" bij in het configuratiescherm.

Suc6.