ti
door timfelix Jun 10, 2012 om 21:58
Computers & telefonie

Langzaam unzippen Winrar

Ik moet nogal vaak grote bestanden unzippen en daarvoor gebruik ik Winrar. Wat het probleem nou is, is dat Winrar maar hooguit 20% van mijn CPU-kracht gebruikt. Ik heb de ruimte om 8 threads te laten draaien en multithreading staat aan in Winrar, ook heb ik nog ruim voldoende geheugen over.

Iemand enig idee hoe ik Winrar beter kan laten werken met Multithreading?

5364 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 10, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan bij Windows Taakbeheer een hogere prioriteit voor WinRAR instellen.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2012 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, al geprobeerd. Affiniteit ook al geprobeerd op alle 8 threads te zetten, maar geen enkel verschil.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2012 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of 7-zip proberen. ;-)

ve
door verwijderd - Jun 10, 2012 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zondag 10 jun 2012, 23:12: Of 7-zip proberen. ;-)

Dat is inderdaad een andere optie, maar 7-zip vind ik niet zo fijn werken. Ik heb het programma wel, maar dat gebruik ik eigenlijk alleen voor files die Winrar niet herkent. Ik wil echt graag WinRAR blijven gebruiken, maar dan wil ik wel de volle capaciteit van mijn quadcore kunnen benutten.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2012 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

timfelix schreef op zondag 10 jun 2012, 23:15:
ikbenik schreef op zondag 10 jun 2012, 23:12: Of 7-zip proberen. ;-)

Dat is inderdaad een andere optie, maar 7-zip vind ik niet zo fijn werken.

Wel grappig: ik heb eerst gebruik gemaakt van winzip en winrar. Waarbij ik winrar zelf niet zo prettig vond in het gebruik.
Iemand attendeerde mij op 7-zip, die ik nu volledig gebruik.

timfelix schreef op zondag 10 jun 2012, 23:15: Ik heb het programma wel, maar dat gebruik ik eigenlijk alleen voor files die Winrar niet herkent. Ik wil echt graag WinRAR blijven gebruiken, maar dan wil ik wel de volle capaciteit van mijn quadcore kunnen benutten.

Ik kan je daar voor de rest geen informatie over geven, maar het kan wel zo zijn dat de virusscanner tijdens het uitpakken de boel controleert, waardoor het uitpakken veel langzamer kan verlopen.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2012 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

He! Dat is een goeie, eens kijken wat er gebeurt als ik Security Essentials uitzet!

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 02:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook gewoon met Total Commander, dat is sowieso een standaard must

Helemaal tegenwoordig dat hij ook multipel-rars kan uitpakken, sindsdien gebruik ik vrijwel nooit WinRar meer

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet ook niet dat het uitpakken een 'disk-intensieve' taak is. Hoe trager de harde schijf, des te trager zal het uitpakken van bestanden gebeuren. Winrar moet de bestanden die uitgepakt worden eerst lezen vanaf de harde schijf en daarna (of eigenlijk tegelijkertijd) ook het uitgepakte weer wegschrijven. De harde schijf moet dus telkens switchen tussen lees bewerkingen en schrijfbewerkingen.
Uiteraard gaat het uitpakken dus sneller als je meerdere (fysieke) harde schijven hebt, waarbij de ingepakte (RAR) bestanden op de ene schijf staan en het uitpakken gebeurd naar een andere schijf.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mij lijkt de suggestie van qpc om te schrijven naar een andere fysieke HDD een heel goede.
Zo zou ik het in ieder geval doen als er veel RAR's uit te pakken zijn maar het uitpakken van bestanden komt bij mij weinig voor.
Ik heb een 6-core en daarvan kan ik er maar 2 gebruiken bij het uitpakken. Ik heb 7Z en WinRAR als uitpakprogramma's.
Het valt mij op dat 7Z gemakkelijker RAR's kan uitpakken dan WinRAR. Let daarop, is mijn advies.
Soms kan WinRAR niet uitpakken of slechts gedeeltelijk en 7Zkan er dan nog wat mee of pakt zonder foutmeldingen uit.
Maar 7Z beperkt het aantal cores tot 2 en ik weet niet hoe dat te veranderen. Ik vind snelheid bij dit soort programma's niet zo'n punt (maar ik heb wel een 6-core..met 12 threads ).

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer deze eens extractie programma
Deze pakt alleen uit en moet dus gewoon sneller kunnen werken.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op maandag 11 jun 2012, 13:38: Probeer deze eens extractie programma
Deze pakt alleen uit en moet dus gewoon sneller kunnen werken.

??? 'pakt alleen uit' ??? Wat doen andere programma's dan meer?

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

qpc schreef op maandag 11 jun 2012, 14:04:
audb schreef op maandag 11 jun 2012, 13:38: Probeer deze eens extractie programma
Deze pakt alleen uit en moet dus gewoon sneller kunnen werken.

??? 'pakt alleen uit' ??? Wat doen andere programma's dan meer?

Grappige opmerking. Uiteraad moet er ook worden ingepakt alvorens uit te pakken maar het gaat hier kennelijk alleen om uitpakken en de snelheid van dat uitpakproces. Overigens gaat uitpakken veel sneller dan inpakken...

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Timfelix; Het langzaam uitpakken door winrar heeft (in elk geval bij mij) te maken met de manier waarop de bestanden zijn ingepakt. Als de "inpakker" de instellingen van winrar heeft veranderd, is het moeilijker om uit te pakken. Ik heb hetzelfde probleem met een krachtige pc (gebaseerd op een i7 cpu). Ik heb een proef gedaan; door opzettelijk de instellingen in winrar voor het inpakken veranderd te hebben, was het uitpakken dramatisch. Terug naar de oude instellingen...razendsnel. Het aantal cores instellen heb ik nergens terug kunnen vinden. Ik vind het multitasken (winrar en bv. branden) sowieso ontzettend langzaam.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Timfelix

Is de laatste versie van Winrar wel ontworpen om de volle capaciteit van uw quadcore te kunnen benutten? Zie website Winrar.

Als alternatief:

Is het gratis izarc even snel/langzaam?

izarc

ve
door verwijderd - Jun 11, 2012 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

TIMFELIX Mischien is het een goed idee om total commander aan te schaffen ,daar kun je heel veel mee op dat gebied het is maar een idee ,je moet he programma wel even een beetje leren gebruiken ,maar met de help knop of google gaat dat wel lukken.

gr Masj