tw
door twentenaar Aug 11, 2009 om 17:13
Computers & telefonie

Laptop beveiligen

Bij raadplegen netwerkcentrum staat router voor draadloosnetwerk op 'Openbaar Netwerk'.

Bij beveiliging krijg ik een schermpje met volgende tekst:

beveiligingstype: geen verificatie (open).

Dan daaronder Versleutelingstype en kan dan naar Gedeeld of WPA (met diverse mogelijkheden).

Onder Versleutelingstype daat WEP of geen. Bij WEP komt dan een niet zichtbare code voor Netwerkbeveiligingssleutel en Sleutelindex: 1.

Hoe kan ik alles het beste instellen?

Dan daaronder:

1449 12 Rapporteer

gsm
door gsm - Aug 11, 2009 om 17:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De beste keus is WPA2 PSK (AES). Bedenk zelf een sleutel van minimaal 8 letters en cijfers. Alleen als de netwerkadapter op je computer geen WPA2 kan dan kun je WPA PSK (TKIP) of desnoods WEP gebruiken.

De sleutel moet je onthouden en later precies zo invoeren op je PC, wanneer je deze de eerste keer draadloos verbindt.

labswans
door labswans - Aug 11, 2009 om 17:43
1918 Antwoorden / 10 Vragen

WEP encryptie

WEP staat voor Wired Equivalent Privacy. WEP encryptie wordt door velen als te zwak gezien voor het beveiligen van een netwerk. Dat is niet onterecht. Een WEP sleutel is namelijk vrij gemakkelijk te kraken. Er zijn zelfs vrij downloadbare tools voor beschikbaar zoals WEPcrack, WEPdecrypt en Airsnort. Een WEP sleutel wordt aangemaakt op basis van een gedeelde sleutel die op elke computer hetzelfde is én een 'initilization vector'. De intitialization vector of IV is bij WEP vrij kort, namelijk 24 bits. Dit betekent dat het relatief kort duurt voordat twee datapakketjes versleuteld zijn met dezelfde IV. Hierdoor reizen er om de zoveel tijd (afhankelijk van de drukte op het netwerk) pakketjes over het netwerk die op elkaar lijken. Door deze pakketjes op te vangen wordt het voor een hacker mogelijk om een gemeenschappelijke eigenschap te ontdekken: de netwerksleutel. En zo kan hij/zij toegang krijgen tot het netwerk. Daar komt nog bij dat de headers van pakketjes niet versleuteld worden door WEP. Ze zijn dus zo 'uit de lucht te plukken' door elke computer binnen het bereik van het access point.

WPA encryptie

WPA lost onder andere het 'zwakke headers' probleem van WEP op. WPA maakt gebruik van 'Autonomous Rekeying' of vrij vertaald 'zelfstandige herversleuteling'. Het Temporal Key Integrity Protocol (TKIP) van WPA verzint voor ieder pakketje een nieuwe unieke sleutel. In feite is TKIP de opvolger van WEP. Kort gezegd is de versleuteling van pakketjes bij WPA encryptie sterker en er wordt razendsnel automatisch van sleutel verwisseld. Dit maakt het moeilijk om van buitenaf de netwerksleutel te achterhalen. Een betere encryptievorm die je (nog) niet in elke router vindt (maar wel in de LinksysWRT54G) heet Advanced Encryption Standard (AES) of 'Rijndael'. Deze standaard is in 2001 door de Amerikaanse overheid als standaard aangenomen voor het beveiligen van gevoelige overheidsinformatie. AES is voorlopig de sterkste vorm van beveiliging, maar de thuisgebruiker doet het meestal met WEP of liever WPA met TKIP.

Op de volgende pagina's ga ik in op het instellen van WEP en WPA met TKIP of AES op de Linksys WRT54G draadloze router. De eerste échte stap om je netwerk te beveiligen dus.

bron http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerken/draadloos-netwerk-beveiligen/encryptie-op-een-draadloos-netwerk.html

tw
door twentenaar - Aug 11, 2009 om 18:20
49 Antwoorden / 68 Vragen

Bij beveiligingstype wordt mij als instelling gevraagd

WPA Personal of WPA Personal 2 of WPA 2-Enterprise of WPA Enterprise.

Welke moet ik gebruiken?

edrick3
door edrick3 - Aug 11, 2009 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo twentenaar,

Staat er geen WPA-PSK code ergens (onder) op de router? Deze moet je dan invullen bij WPA-PSK

tw
door twentenaar - Aug 11, 2009 om 18:40
49 Antwoorden / 68 Vragen

ik denk dat dat de code is die ingevuld is onder WEP, waarvan ik de tekens niet kan zien. maar ik heb allen de door mij genoemde mogelijkheden wat WPA betreft dus geen WPA PSK

labswans
door labswans - Aug 11, 2009 om 18:51
1918 Antwoorden / 10 Vragen

wpa personal zou ik adviseren

dan zou er een slotje op de verbinding komen te staan als je naar beschikbare netwerken zoekt om verbinding mee te maken.

labswans

edwardus
door edwardus - Aug 11, 2009 om 20:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Let wel, het heeft geen zin dit alleen in het Windows netwerkcentrum in te vullen. Het gaat er om dat je de beveiligingsinstellingen in je modem/router invult en die instellingen exact zo overneemt op je draadloze adapter.

WPA Personal is WPA-PSK, als daar ook AES bij gekozen kan worden, dan heet het ook wel WPA2 (personal). WPA Enterprise heb je als particulier niks aan, tenzij je een Radius server wilt inrichten.

edwardus
door edwardus - Aug 11, 2009 om 20:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. WPA sleutels die door de provider of fabrikant onderop routers zijn vermeld moet je heel vlug links laten liggen en zélf een goede sleutel kiezen, want dat zijn sleutels die in een paar minuten te kraken zijn.

gsm
door gsm - Aug 11, 2009 om 21:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

PSK betekent zoiets als: Personal Security Key,
Dat is de beste keus in de huissituatie.
WPA 2 is beter is dan WPA (1)

Enterprise is voor domeinen in zakelijke omgevingen. Dat moet je dus niet kiezen.

edwardus
door edwardus - Aug 11, 2009 om 21:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

PSK staat voor Pre-Shared Key, oftewel een sleutel die je van tevoren deelt met de toegelaten gebruikers.

dirck
door dirck - Aug 12, 2009 om 11:41
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt vanalles invullen in het netwerkcentrum, maar zolang je nog geen beveiligingssleutel hebt ingevoerd in je modem/router, zal dat dus niet werken!

Eerst moet je inloggen in je modem/router, daar zoek je dan WLAN of WIFI op en selecteer je WEP of WPA en daar voer je dan de sleutel in.
Daarna ga je naar het Netwerkcentrum en zoek je je draadloze verbinding op.
Als je die gevonden hebt, dan vul je daar bij WEP of WPA dezelfde sleutel in.

er
door erky - Aug 12, 2009 om 15:29
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Twentenaar,
Je kan de laptop altijd gewoon met een UTP draad gebruiken, de snelheid is dan 100MB/s of als je een Gigabit set hebt zelfs 1000MB/s. Je moet dan een laptop hebben die deze snelheid ondersteunt, maar ook een router met die mogelijkheid.

Als je draadloos wilt kan dat natuurlijk ook. Draadloos is iets minder veilig dan via UTP, maar je krijgt het op zijn veiligst door enkele keuzes te maken en dat is nu jouw vraag.

WEP is een ouder type versleuteling en die is niet erg veilig meer. Een versleuteling is een soort codering die uniek is. WEP is na een dag proberen wel te kraken. WPA is beter, maar WPA2 nog weer en stukje veiliger. De keuze van jouw wachtwoord (of code) is ook van belang. Hoe langer jouw beveiligingssleutel is hoe moeilijker het ook weer is om die te kraken.

Grote kans als jij kiest voor 'Enterprise' de beveiligingssleutel ook weer langer is dan bij 'Personal'. Je veiligste keuze is dan ook:
WPA2 Enterprise'.

Bij dit alles moet je wel rekening houden met het feit dat laptop EN router beide de keuze hebben voor al deze mogelijkheden. Iets oudere apparatuur (of budget modellen) willen nog wel eens alleen met WEP of WPA kunnen werken. Kijk dus goed in de help files of handboekjes na wat er ingesteld kan worden.

Als laptop en router niet hetzelfde systeem gebruiken en niet dezelfde beveiligingssleutel gebruiken gaat er natuurlijk niets gebeuren. De laptop zal de router wel zien in netwerkcentrum, maar er geen verbinding mee kunnen maken.

Sommige routers hebben de mogelijkheid om via een usb stick een netwerkconfiguratie te exporteren die je dan probleemloos op de laptop kan binnenhalen.

Vergeet vooral ook niet alle instellingen ergens te noteren. Over een jaar of wat zul je ze zeker weer nodig hebben.

Succes,
Erky