wv
door wvdbosse Mar 30, 2009 om 14:47
Computers & telefonie

Laptop keer op keer kapot, wat nu?

Op 11 juni 2007 heb ik een laptop van het merk Targa gekocht bij de Lidl voor €1199,-. Na een half jaar kreeg ik een foutmelding in beeld meet een opmerking over de gebruikersinterface is niet van toepassing. Het gevolg hiervan was dat ik bepaalde programma’s/updates niet kon downloaden/installeren. Omdat ik op dat moment mijn laptop niet kon missen heb ik hier geen melding van gemaakt. Vervolgens stopte mijn laptop er in augustus 2008 helemaal mee, het beeldscherm deed het niet meer. Vervolgens duurde het enige tijd voordat ik er achter was dat ik 36 maanden garantie had, hoe ik een back-up moest maken van de harde schijf zonder dat ik beeld had, maar in december is mijn laptop opgehaald door een postbedrijf om naar de fabriek in Duitsland verstuurd te worden. Na ongeveer 3 weken ontving ik de laptop weer met de melding dat het moederboard vervangen was. De foutmelding was helaas nog niet ongedaan gemaakt, maar ik kon weer even werken. Helaas stopte hij er na twee weken opnieuw mee. Ik heb de laptop opnieuw opgestuurd en na 2 weken retour gekregen met opnieuw een vervangen moederboard, maar de foutmelding was nog steeds niet opgelost (ondanks dat dit wel werd vermeld). Omdat ik ging verhuizen, heb ik de laptop hierna een maand niet gebruikt. Hierna heb ik hem weer twee weken, met foutmelding, gebruikt, waarna hij er opnieuw mee is gestopt.

Ik heb aan de medewerkers van Targa aangegeven dat ik het beu ben met het repareren. Ik heb een nieuwe laptop gevraagd. Dit verzoek is niet gehonoreerd omdat ze niet beschikken over een gelijksoortige laptop. Vervolgens heb ik gevraagd mijn geld terug te krijgen. Het antwoord was: Wij geven alleen de dagwaarde terug, deze zal neerkomen op een bedrag van 40% of 50% van de nieuwprijs. Hiermee ga ik niet akkoord, want ik vind dat ik absoluut geen waar voor mijn geld heb gekregen! Vervolgens werd mij verteld dat men niks met de melding kan dat mijn laptop al na een half jaar een foutmelding kreeg, want hiervan heb ik geen melding gedaan. Geen poot om op te staan dan, misschien mijn fout. Aan de andere kant vind ik Targa erg star en niet-servicegericht.

Mijn voorstel was dat ik €1000,- zou ontvangen voor deze laptop. Dit moest worden overlegd en ik zou teruggebeld worden, dit is niet gedaan. Toen ik zelf vervolgens belde, kreeg ik te horen dat men graag wilde dat ik de laptop met al het toebehoren zou opsturen zodat men bij Targa een passende oplossing kan zoeken. Ik heb aangegeven dat ik absoluut niet wil dat hij wordt gerepareerd en dat er niks aan mag worden gedaan, zonder de opties met mij te overleggen. Uiteindelijk werd dit mij afgeraden door mijn omgeving waardoor ik de zaak even stop heb gezet.

Mijn vraag is: Wat kan ik nu het beste doen en wat zijn mijn rechten, want ik weet het echt niet meer! Het liefste wil ik van deze laptop en van Targa af, maar ik wil hiervoor wel een redelijk bedrag ontvangen. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

414 6 Rapporteer

kiran
door kiran - Mar 30, 2009 om 15:50
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@wvdbosse

Als je ervan uit gaat dat een laptop van deze prijs ca. 5/6 jaar mee zou moeten gaan, is het aanbod van ca. €600,- m.i. te weinig. Zou rond de €800,- moeten uitkomen. [is een slag slaan natuurlijk]

Aan de andere kant is er sprake van 3 jaar garantie. En zou je na een aantal maal repareren recht hebben op een vervangend exemplaar of het aankoopbedrag retour.

Maar je hebt met Duits consumenten recht te maken en in hoeverre dat hetzelfde is als in Nederland?

Je zou kunnen proberen met onderstaande voorbeeldbrief. [retour produkt sturen, nog maar even weglaten en niet doen, en kijken hoe ze erop reageren]

Voorbeeldbrief ontbinding koop

Anders misschien een mailtje sturen aan Consuwijzer. Binnen 1 wk. krijg je antwoord/advies hoe het één en ander aan te pakken zou moeten zijn.

Klacht indienen - Consuwijzer

Wens je succes, echt knudde! M.vr.gr.

holpen
door holpen - Mar 30, 2009 om 20:41
1416 Antwoorden / 0 Vragen

De betreffende foutmelding is een softwarefout in Windows of een ander programma. Daarop is geen garantie en is al helemaal geen ontbinding van de koopovereenkomst mogelijk. De "reparatie" van Targa lijkt mij eigenlijk zwaar overbodig. Vreemd dat men daar meteen tot vervanging van het moederbord overgaat. Herinstallatie van Windows lijkt mij eerder de aangewezen oplossing.

Uw rechten in deze zijn tamelijk twijfelachtig. Enerzijds is de storing waarschijnlijk helemaal niet te wijten aan een defecte laptop, maar aan een foutje in Windows of een ander programma dat onder Windows draait. Anderzijds is het vreemd dat Targa wel steeds meteen het moederbord vervangt, maar dat men de foutmelding niet verhelpt.

birdies
door birdies - Mar 30, 2009 om 20:56
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Dit probleem lijkt mij eerder veroorzaakt worden door een gebruikersfout dan door een hardwareprobleem.

Al eens geprobeerd windows helemaal opnieuw te installeren?

wv
door wvdbosse - Mar 30, 2009 om 21:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Jullie hebben inderdaad allebei gelijk dat het gaat om een softwarefout, maar doordat mijn beeldscherm er telkens mee stopt ben ik er niet in geslaagd deze te verhelpen. Daarbij heb ik er te weinig verstand van om dit te doen. Anderzijds vind ik het wel vreemd dat ik van Targa niet te horen heb gekregen dat dit de oorzaak kan zijn.

Het probleem is dat ik door die foutmelding niks kan installeren, geen updates van windows of andere zaken. Kan ik nu toch het beste mijn beeldscherm laten maken, om vervolgens alles te verwijderen en opnieuw te installeren of begrijp ik het dan verkeerd?

birdies
door birdies - Mar 31, 2009 om 07:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Het beeldscherm is niet kapot, dus valt er niets te repareren. Dat je geen beeld hebt, heeft te maken met de foutmelding, die weer het gevolg is van een softwareprobleem.

Softwareproblemen vallen niet onder garantie, omdat ze meestal ontstaan door gebruikersfouten. Het is dus niet reëel om te verwachten dat een leverancier deze laptop omruilt.

Dit probleem is waarschijnlijk prima te verhelpen door iemand met kennis van zaken. Toevallig geen handige zoon/dochter of buurjongen in de buurt?

birdies
door birdies - Mar 31, 2009 om 08:06
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Kun je aangeven welke Targa je precies hebt?
Zie: http://www.service.targa.de/