no
door nokia Mar 10, 2013 om 21:53
Computers & telefonie

Laptop loopt vast in de slaapstand

Als mijn laptop in de slaapstand gaat zit hij nadien zo vast als een huis als ik hem weer wil gebruiken.
Als ik de accu er even uithaal gaat hij weer normaal aan
Ik heb inmiddeld de slaapstand uit geschakelt en dan gaat het wel goed
Wie heeft hier een oplossing voor

12639 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper een brief sturen waarin u schrijft dat hij u een ondeugdelijke laptop heeft verkocht en u wenst dat hij deze kosteloos herstelt binnen een redelijke termijn en zonder ernstig overlast. Maar zelf een backup van de bestanden want die raakt u mogelijk kwijt.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

4 maanden geleden nieuw gekocht bij BCC, zit dus nog wel garantie op.
Het betreft een Toshiba Satellite C870 - 15L

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heb ik ook een tijd geleden meegemaakt, maar ook alles geprobeerd afzetten via de stroom er af halen maar bleef hangen op de accu die hielt hem vast. Speciaal de accu er uit halen was dan noodzaak. Maar omdt ik nooit de accu gebruik heb ik hem er uit gehaald. Daarna totaal geen last meer.Bij mij deed het altijd ls door een update opnieuw op moest starten.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hem nu ingesteld op op nooit in de slaapstand en geen probleem meer
Maar dat is niet de juiste oplossing vind ik

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

alfatrion schreef op zondag 10 mrt 2013, 22:04: De verkoper een brief sturen waarin u schrijft dat hij u een ondeugdelijke laptop heeft verkocht en u wenst dat hij deze kosteloos herstelt binnen een redelijke termijn en zonder ernstig overlast. Maar zelf een backup van de bestanden want die raakt u mogelijk kwijt.

Er is niets mis met die laptop. Dit is een software probleem, geen hardware.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ik het hier bij !!!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

nokia schreef op zondag 10 mrt 2013, 22:38: Laat ik het hier bij !!!

Lijkt mij een goed plan! Om nou je laptop 4/6 weken kwijt te zijn, voor zoiets? Slaapstand geeft gewoon vaak problemen; heb hem zelf om die reden ook maar uitgeschakeld.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

nokia schreef op zondag 10 mrt 2013, 22:13: 4 maanden geleden nieuw gekocht bij BCC, zit dus nog wel garantie op.
Het betreft een Toshiba Satellite C870 - 15L
Dan valt dit binnen het wettelijk vermoeden van art. 7:18 lid 2 BW. In dat geval zou ik me op de "wettelijke garantie" beroepen. Hiermee heb je vrijwel zeker de sterkte rechtspositie. Je zou er voor kunnen kiezen om vervanging te eisen en dan kijken hoe BCC gaat reageren. Ik vermoed dat de kosten van herstel flink lager uitpakken dan vervanging en je daarom hier geen recht op hebt. U kunt een voorbeeldbrief vinden bij ConsuWijzer.

wittechoco schreef op zondag 10 mrt 2013, 22:36: Er is niets mis met die laptop. Dit is een software probleem, geen hardware.
Mijn gevoel zegt dat het hardware probleem is. Dat is in ieder geval niet uit te sluiten. Als die niet conform specs is dan krijg je deze problemen ook.

Bovendien is titel 7.1 BW ook op software van toepassing. TS heeft het besturingssysteem bij dezelfde verkoper gekocht, vermoed ik zo. Updates vallen ook onder de bescherming van deze titel.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

alfatrion schreef op zondag 10 mrt 2013, 22:04: De verkoper een brief sturen waarin u schrijft dat hij u een ondeugdelijke laptop heeft verkocht en u wenst dat hij deze kosteloos herstelt binnen een redelijke termijn en zonder ernstig overlast. Maar zelf een backup van de bestanden want die raakt u mogelijk kwijt.

Valt het nog onder de garantie dan?!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

nokia schreef op zondag 10 mrt 2013, 22:13: 4 maanden geleden nieuw gekocht bij BCC, zit dus nog wel garantie op.
Het betreft een Toshiba Satellite C870 - 15L

Binnen de zes maanden na de aankoop een defect optreedt (optrad) dan is de Wet daarin duidelijk in dat het aangekochte product al ondeugdelijk was ten tijde van de aflevering. Bewijslast ligt bij de verkopende partij in dezen.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

alfatrion schreef op zondag 10 mrt 2013, 23:08: ]Mijn gevoel zegt dat het hardware probleem is. Dat is in ieder geval niet uit te sluiten.

Prima. Kan jouw gevoel dan ook aangeven welk onderdeel van de hardware voor dit probleem verantwoordelijk zou moeten zijn?

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De slaapstand is een compleet achterhaald iets.
En er zijn inderdaad ook problemen mee.

Er hoeft maar een aangesloten hardware niet compatibel te zijn met de slaapstand, en de computer start niet meer op.

Als bijvoorbeeld het toetsenbord en muis ook in de slaapstand gaan, kan men op die invoerapparaten drukken/klikken/ schuiven wat men wilt, het apparaat zal niet reageren.

Om nu gelijk te spreken over een non-conform product vind ik persoonlijk veel te ver gaan.

Ik vind persoonlijk die gehele slaapstand totaal overbodig en totaal niet nodig.
Als ik achter een computer kom, zet ik ook gelijk al dat geneuzel uit.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 00:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die slaapstand is gekomen om als een computer gedurende de x tijd niet gebruikt wordt, dat die automatisch in de slaapstand gebracht gaat worden om op die manier het energieverbruik te minderen.

Voor de werking van de computer is een dergelijke voorziening totaal niet relevant, en kan zelfs alleen maar problemen geven.
Dus een niet werkende slaapstand (of soort gelijke functies) is geen rede voor non-conformiteit.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op maandag 11 mrt 2013, 00:40: Die slaapstand is gekomen om als een computer gedurende de x tijd niet gebruikt wordt, dat die automatisch in de slaapstand gebracht gaat worden om op die manier het energieverbruik te minderen.

Voor de werking van de computer is een dergelijke voorziening totaal niet relevant, en kan zelfs alleen maar problemen geven.
Dus een niet werkende slaapstand (of soort gelijke functies) is geen rede voor non-conformiteit.

En als ik de verkoper uitdrukkelijk heb verzocht om een pc met een goedwerkende slaapstand en de verkoper vertelt mij uitdrukkelijk dat die pc een goedwerkende slaapstand heeft, is die pc dan non-conform of niet? Of is hij dan wel conform omdat jij die functie persoonlijk niet relevant vindt.

Als ik een witte computer in de winkel koop en ik vind een zwarte computer in de doos als ik thuis kom, is die dan non-conform, of niet, want misschien vind jij die kleur voor de werking van een computer niet relevant....?

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 00:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op maandag 11 mrt 2013, 00:50: En als ik de verkoper uitdrukkelijk heb verzocht om een pc met een goedwerkende slaapstand en de verkoper vertelt mij uitdrukkelijk dat die pc een goedwerkende slaapstand heeft, is die pc dan non-conform of niet?

Dat kan die verkoper totaal niet garanderen.

zoekster schreef op maandag 11 mrt 2013, 00:50:
Of is hij dan wel conform omdat jij die functie persoonlijk niet relevant vindt.

Het gaat niet om wat ik relevant vind of niet.

Vaak gebruiken mensen die functie omdat ze zoveel troep op de computer hebben staan of dat de computer van binnen zo stoffig is, dat de computer minstens vijf minuten nodig heeft om op te starten.
Laat die mensen dan maar eens goed de computer na te laten kijken in plaats van met pleister oplossingen te komen.

De hedendaagse computers zijn zo snel, dat van die trage logge computers geen sprake meer is.
Toen Windows 95 uitkwam, was die functie inderdaad nodig, heden ten dage is het onzin.

zoekster schreef op maandag 11 mrt 2013, 00:50:
Als ik een witte computer in de winkel koop en ik vind een zwarte computer in de doos als ik thuis kom, is die dan non-conform, of niet, want misschien vind jij die kleur voor de werking van een computer niet relevant....?

Ik ga daar geen antwoord op geven.
Dat is hetzelfde als jij een nieuwe auto gaat kopen, waarbij je bijvoorbeeld een Volkswagen Polo besteld hebt en je krijgt een SEAT LEON mee.

In de praktijk is het zo dat de stand standby heel vaak problemen geeft. Welke versie je van Windows ook hebt en welke hardware je hebt.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 01:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op maandag 11 mrt 2013, 00:36:
Als bijvoorbeeld het toetsenbord en muis ook in de slaapstand gaan, kan men op die invoerapparaten drukken/klikken/ schuiven wat men wilt, het apparaat zal niet reageren.

Gelul!

Je kan het zo instellen dat een muis of toetsenbord de computer uit de slaapstand haalt.

Heb ik trouwens iets gemist hier? Ik zie nergens in de vraagstelling van TS staan of je even wil vertellen wat je van de slaapstand vind. Ik begrijp dat dat nog geen garantie is dat je het niet doet, maar irritant is het wel.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijft me trouwens verbazen dat WIndows computers nog steeds problemen hebben met de slaapstand. Dat het bij een zelf samengesteld systeem misschien niet goed werkt, goed. Maar bij de bekende A-merken werkt het ook niet betrouwbaar, terwijl je toch zou mogen verwachten dat Microsoft in ieder geval met Dell, HP, Lenovo etc heeft samengewerkt en getest.

Des te opvallender dat de slaapstand bij alle Mac's die ik sinds 1990 heb gebruikt vlekkeloos werkt. Het kan dus wel.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is praktisch zeker geen defect aan de laptop, maar veel eerder een foutieve instelling in het gebruikte energieschema. In Apparaatbeheer moet in de eigenschappen van bepaalde apparaten, onder tabblad Energiebeheer, worden aangevinkt, dat het betreffende apparaat de computer uit de slaapstand mag halen.

Belangrijk is dat je de nieuwere stuurprogramma's van de fabrikant download en installeert.
De mogelijkheid bestaat heel misschien ook nog, dat er een firmware update nodig is, zie informatie van de fabrikant. Een verkeerde BIOS instelling behoort ook tot de mogelijkheden.
Zolang je dat allemaal niet gecontroleerd en uitgevoerd hebt, heb je geen recht om te klagen bij de leverancier.

Er bestaat veel onduidelijkheid over de slaapstand en de sluimerstand (klik). De sluimerstand (hibernation) is nu min of meer wat vroeger op oudere PC's de slaapstand was. De slaapstand is eigenlijk veel meer een sluimering, waarbij de PC lichter slaapt en snel weer actief kan zijn.

De slaapstand zou je eigenlijk moeten kunnen verlaten door op de power knop te drukken.
Meestal hoef je de batterij niet te verwijderen, maar kun je volstaan door de power knop meer dan 5 seconden achtereen ingedrukt te houden. De laptop zou dan helemaal uit moeten zijn en kan daarna, na 10 seconden wachten, weer ingeschakeld worden.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal het vanavond eens even bekijken, ben nu aan het werk, maar bedankt voor alle tips.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het probleem opgelost, ik kan hem nu met de aan / uit knop in de slaapstand zetten en hem er ook uithalen

Ik dank u allen

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

nokia schreef op maandag 11 mrt 2013, 16:16: Volgens mij is het probleem opgelost, ik kan hem nu met de aan / uit knop in de slaapstand zetten en hem er ook uithalen

Ik dank u allen

De aan/uit knop is daarvoor standaard ingesteld.

Dus als de computer niet op de muis en toetsenbord reageert om uit de slaapstand te halen, betekent dat de muis en toetsenbord ook in de slaapmodus gezet worden, waardoor ze niet reageren.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oef, dan kan BCC weer opgelucht ademhalen na alle opmerkingen over wettelijke garantie.

Bij een laptop ligt dat genuanceerder en ben je zelf verantwoordelijk voor de omgang met het apparaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zorgen voor voldoende koeling van de hardware, nieuwste stuurprogramma's aanbrengen, beveiligingssoftware gebruiken en voldoende kennis vergaren uit de handleiding omtrent de juiste instellingen en bediening.