brynnar
door brynnar Jul 2, 2009 om 23:32
Computers & telefonie

Laptop via HDMI op TV werkt maar half

Klein vraagje.

Ik probeer uit alle macht mijn laptop aan te sluiten op mijn tv via en hdmi-kabel. In theorie zou dit audio en video via die kabel moeten gaan. Om de een of andere reden lukt het me niet om het audiosignaal ook naar de tv te krijgen, alleen video. Ik wil audio uiteraard ook daarheen, maar die blijft uit mijn laptop speakers komen.

PC:
Dell Studio 17
Intel® Pentium® Dual Core Processor T4200 (2,00 GHz, 800 MHz, 1 MB cache)
3.072 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1 x 2.048 + 1 x 1.024]
Grafisch: Geintegreerde Intel GMA 4500MHD
Besturingssysteem: Ubuntu 9.04 - Jaunty

TV:
Samsung 26" LCD LE26A457

De tv heeft een drietal hdmi-ingangen. Geen van allen geven het gewenste resultaat. Ik vermoed dus dat ik ergens iets in de laptop moet instellen. Heb al zitten stoeien met de audio- en videoinstellingen via het configuatiecentrum.

Wie weet raad?

Mvgr -B

1087 8 Rapporteer

dirck
door dirck - Jul 2, 2009 om 23:53
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Brynnar,

Ik zie dat je Ubuntu gebruikt en ik weet niet of je daar ook aparte audio-software voor het geluid voor moet installeren.

Maar meestal kun je in de software die bij de geluidsdriver hoort de instellingen veranderen van analoog naar digitaal.

Bij mij staat de Realtek HD Audio Manager geïnstalleerd en daar kun je Digital Output of Luidsprekers selecteren.

Misschien dat dat in Ubuntu ook mogelijk is, of dat je misschien nog andere software moet installeren om dit te realiseren.

Ik kan je helaas niet echt helpen met dit probleem, daar ik Ubuntu niet meer op een computer heb geïnstalleerd om dit te kunnen testen.

Maar GSM en Holpen hebben geloof ik wel een Linux distributie ergens op een computer staan, misschien dat zij je wel verder op weg kunnen helpen.

Vriendelijke groet, Dirck

dirck
door dirck - Jul 3, 2009 om 00:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

In dit forum staat dat de HDMI aansluiting ook audio kan afspelen, dus het moet wel mogelijk zijn.
Alleen gaat dit over Windows.
Als het nergens is in te stellen binnen Ubuntu, dan moet je toch op de 1 of andere manier aan de goede Linux drivers zien te komen om dit op te kunnen lossen. (zal morgen nog even verder zoeken)

En als bonus is mijn HDMI-geluidsprobleem als ik um verbind met mijn tv opgelost!

brynnar
door brynnar - Jul 3, 2009 om 08:47
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hi Miraltje,

Nu moet ik nog wel bijvermelden dat van de drie hdmi-ingangen op mijn tv alleen nr. 2 beeld geeft. Bij de andere twee geeft hij "Geen signaal" op het scherm. Bestudering vand e handleiding leert me dat poort nr. 2 een hdmi/dvi-poort is.

In mijn lekenoptiek komt dit logisch over na lezen van je uitleg.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Jul 3, 2009 om 09:01
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hoi Dirck,

Afgaande op het dat verhaal, zou het inderdaad kunnen. Het is me alleen niet duidelijk of het eenzelfde videokaart betreft. De bakken van Dell kun je grotendeels zelf samenstellen. Je kunt hem namelijk ook krijgen met een 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650, wellicht dat deze wel ook audio via hdmi ondersteunt? Geen idee. Ben ook maar een leek op dit gebied.

Mvgr - B

dirck
door dirck - Jul 3, 2009 om 12:41
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dan heeft Miraltje dus gedeeltelijk wel gelijk gehad.

De GMA 4500MHD ondersteund inderdaad geen audio.

Bij de 256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650 kan ik trouwens ook niks vinden over geluid via HDMI.

Bij de Studio 15 heb ik gezien dat die met een 512 MB ATI Mobility
RADEON HD 4570 geleverd kan worden. (De Mobility Radeon HD 4570 heeft
de Avivo HD videotechnologie standaard, waaronder nog een onboard geluidschip voor 7.1 surround geluid via HDMI)

Maar goed, daar heb je natuurlijk niks aan.

Het lijkt er inderdaad op dat dit niet mogelijk is via de HDMI
aansluiting op je laptop. (in ieder geval niet met de GMA 4500MHD)

Groet, Dirck

edwardus
door edwardus - Jul 3, 2009 om 19:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Natuurlijk heb ik niet dezelfde laptop & tv, maar als ik 's via te tv wil werken, dan sluit ik gewoon een apart audio snoertje op de tv aan, in het menu kan ik de geluidsbron kiezen. Misschien helpt het je.

mi
door miraltje - Jul 27, 2009 om 20:43
462 Antwoorden / 0 Vragen

dit gaat ook niet, de hdmi uitgang van de laptop is  inwezen een dvi uitgang en ondersteunt alleen video.

de Intel GMA 4500MHD is een grafische kaart die via een hdmi/dvi uitgang aangesloten kan worden op een hdmi beeldscherm

hdmi=dvi met als verschil dat een hdmi audio ondersteunt, dvi ondersteunt dit niet.

zover mij bekend is zijn er geen grafischekaarten die een audio poort hebben.

de  Intel GMA 4500MHD zeker niet

a2i
door a2i - Aug 9, 2009 om 06:04
407 Antwoorden / 14 Vragen

Waneer nou een geval van HDMI + sound ?

Dan heb je meestal bij je >> apparaat beheer 2x High definition Audio geïnitieerd staan.

1 Is van je geluidskaart de andere dient na behoren geinstalleerd te worden met de driver die de sound op de hdmi aansluiting aanstuurt.

Dit zal ook als hoofd afspeelapparaat switchen als je hdmi kabel aansluit en dus geluid afspeeld op je HDMI apparaat.

Dit kan soms ook met een DVI>naar HDMI adapter worden geïnitieerd, alhoewel dit meestal word tegengesproken is de standaart dvi naar hdmi adapter zonder geluid.

meer pins geven echter wel sound.

Bij ATI word HDMI met sound ondersteund ATI HDMI Audio Device driver http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=14&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Dus ook als je alleen DVI op je uitgangen hebt, ff het bijgeleverde adapterstukje gebruiken.

De Ati 3650 op de laptops geven dus ook sound uit de HDMI poort aan de zijkant van je laptop.

mocht het niet auto switchen in de juiste High definition Audio dan kun je alsnog ff zelf switchen naar je Realtek HDMI OUTPUT cq HDMI ATI audio.  (rechtse muisklik onder in je taakbalk Afspeelapparaten op je volume icoon)

Staan hier echter 2 High definition audio dan moet je dus zoals boven aangegeven even de juiste driver installeren.

suc6.