be
door benben Nov 27, 2009 om 13:18
Computers & telefonie

Laptopcontrole op vliegveld

over 2 weken vetrek ik voor een vakantie naar het buitenland, met het vliegtuig. Mijn vraag: ik heb 2 laptops bij me(1 is een cadeau), er zit 1 in de koffer en de andere in een laptoptas(als carry on bagage), samen met mijn cd-roms etc.Kan er door de rontgenstraling bij de controle iets fout gaan, zoals het wissen van bestanden, op de laptops of op de cd-roms/dvds die in de koffer resp. in de laptoptas zitten. Bij voorbaat dank voor de antwoorden dan wel nuttige tips. met vriendelijke groet Ben

20517 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ze wel stralingvrij inpakken of opgeven dat er schade kan ontstaan door straling. Ik ga zelf dus nooit met vliegtuig dus ik weet niet of dat mogelijk is. Infor meer eens bij de douane of zij hiet iets van kunnen vertellen.
Goede reis Valerius

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Benben,
Ikzelf reis redelijk veel en neem bijna standaard mijn laptop mee. Deze moet ik voor de douane uit de laptoptas halen en los door de scanner doen. Dit gaat altijd goed, zeker als je ziet hoeveel zakelijke reizigers dit ook gewoon moeten doen. Je kan alleen de klos zijn bij een steekproef naar je software en bestanden. Als je 25.000 mp 3 tjes erop hebt staan en alleen illegale software ben je de klos. Echter ik heb pas 1 x zo'n steekproef gezien op vele jaren reizen, dus daar zou ik me niet druk om maken.
Verder geen enkel punt dus.

Groet
Mastag

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee er kan niets fout gaan
ook ik ben gewoon met de laptop door de rontgen gegaan en geen probleem
wel moet je als je door de poort gaat je laptop uit de tas halen ( cary on bagage)
die leg je vervolgens in een plastic kratje ook dus je andere spullen zoals horlogen , riem , jas , die moeten dus ook gescant worden
maar je laptop zal geen naarigheden onder vinden ook de hard disk niet

dus je kan met een gerust hart op reis gaan
suc6

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo benben,

Voor die 'straling' hoef je echt niet bang te zijn hoor. Jaarlijks reizen miljoenen mensen, die in het bezit zijn van een laptop, met het vliegtuig en daar gebeurt ook niets mee. Die straling doet echt niets met je bestanden.

Een ander verhaal is die laptop die je in de koffer wilt meenemen? Zelf zou ik dat nooit doen. Weet je wel hoe er met koffers wordt omgesprongen? Als je met twee personen reist, zou ik zeggen, ieder een laptop met de handbagage meenemen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi benben

Ik heb zelf een aantal keren een laptop meegenomen in het vliegtuig.
Tot op heden werken ze allemaal nog goed.
Het röntgen apparaat zou geen effect moeten hebben op de laptop of de CD-Roms. Neem voor de zekerheid een backup mee van de software. Mocht de röntgen straling dan toch iets aangetasten, dan kun je het ter plekke opnieuw installeren.

Bij de douane zou ik wel even zeggen wat er in je bagage zit, misschien dat men dan extra voorzichtig is of de laptop apart onderzoekt.

Ik denk niet dat je ze ingepakt kunt meenemen (als cadeau) aangezien de douane bij apart onderzoek ook drug en bomtests doet waardoor zij de laptop willen zien en een (lucht)sample van het toetsenbord nemen. Ook deze test heeft geen uitwerking op de laptop

goede reis

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga regelmatig voor mijn werk met het vliegtuig, en tegenwoordig hoort een laptop tot mijn bagage. Deze gaat altijd als handbagage mee en gaat door de scanner. Dit levert geen problemen op.
HD disk is een magnetische drager en heeft alleen last van sterke magnetische velden. DVD/CD's hebben absoluut geen last van de scanners

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er mag maar een tas per persoon als handbagage mee.
De laptop moet dus in die ene tas.

Let op met losse batterijen (die dus niet in je laptop zitten)!

Citaat info Schiphol:
Losse lithiumbatterijen, zoals oplaadbare lithiumbatterijen en AA-lithiumbatterijen voor laptops en dvd-spelers, mogen alleen in de handbagage mee. Elke reservebatterij moet in de oorspronkelijke verpakking zijn verpakt. Is deze verpakking niet langer beschikbaar, dan moeten de contactpunten van de batterij afgeplakt worden om ze te isoleren, en elke batterij apart in een plastic zakje worden verpakt.

Laptop (batterijen)

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op vrijdag 27 nov 2009, 20:18: Er mag maar een tas per persoon als handbagage mee.
De laptop moet dus in die ene tas.

Ik ben al verscheidene malen met een laptop het vliegtuig in geweest en een laptop wordt niet tot de handbagage gerekend. Dus, één tas meenemen als handbagage en daarbij een laptop in een laptoptas. De laptop hoeft dus niet in de tas die als 'handbagage' meegaat.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@BenBen,

Mijn advies is neem de 2 laptops mee naar binnen als "handbagage"
als je namelijk wilt dat 1 of alle 2 heelhuids de andere kant bereikt
dan is dit de beste manier.

Want de bagage tassen / produkten worden
nu niet bepaald met fluwelen handschoentjes aangeraakt /behandeld.
Dus is de kans op schade / gebreken vele male groter.
Of je kan het
zelfs kwijtraken. (Echt waar, aantal keren van dichtbij meegemaakt)

Over die rontgenstraling zou ik me dus totaal geen zorgen maken, de kans dat je laptop er schade van oploopt is 1 op 50.

Het eerder genoemde lijkt mij erger en kan makkelijker worden verkomen.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2009 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel luchtvaartmaatschappijen stellen zich soepel op en laten ook camera's en zelfs laptops in aparte tassen toe. Dit is trouwens vaak tot ergernis van veel overige passagiers, zo las ik kortgeleden nog in het nieuws.

Hierbij de info die ik op internet gevonden heb:

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1.

Ryanair is er duidelijk in:
HANDBAGAGE - Er is slechts één stuk handbagage per passagier (behalve voor baby's) toegestaan, dat tot 10 kilo weegt en niet groter is dan de maximale afmetingen van 55 cm x 40 cm x 20 cm. (Handtassen, aktetassen, laptops, winkelaankopen, camera, enzovoort moeten worden vervoerd binnen uw toegestane ene stuk handbagage). We behouden ons het recht voor om uw reservering te annuleren zonder restitutie, of om u toegang tot het vliegtuig te weigeren als u bij de boardinggate arriveert met meer dan één item handbagage of als uw handbagage de maximale afmetingen overschrijdt. Handbagage mag geen verboden items bevatten. Als u twijfelt over de afmetingen van uw cabinebagage, kunt u deze controleren bij de balie voor het inleveren van tassen/koffers voordat u naar de beveiligingsgate gaat.