Mail rabobank over retourpinnen
Hallo,
Ik heb onderstaande mail ontvangen, hoe kan ik nu zien of die echt van de RABOBANK is.
Wilde kijken hoe het werkte maar kreeg van mijn virusscanner de melding niet door te gaan omdat de pagina niet te vertrouwen was.
Groetjes Marina
Rabobank
Rabobank introduceert retourpinnen
Aankoop terugbrengen? Retourpinnen
Geachte relatie,
Als klant wilt u duidelijk en tijdig geïnformeerd worden over veranderingen van onze producten en diensten. Omdat u bij ons een betaalrekening heeft, brengen wij u graag alvast op de hoogte van wijzigingen in Rabo Internetbankieren.
Rabobank introduceert Retourpinnen
Bij het terugbrengen van een aankoop krijgt u vaak contant geld terug. Vanaf nu kan een winkelier als alternatief voor contant geld gebruikmaken van Retourpinnen. U krijgt dan het retour bedrag de volgende werkdag bijgeboekt op uw rekening
Wat is Retourpinnen?
Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie. U brengt een artikel terug naar de winkel en krijgt het retourbedrag een werkdag later op uw bankrekening bijgeboekt. Zo voorkomt u dat u veel contant geld in uw portemonnee heeft. Retourpinnen is niet in alle winkels mogelijk. De verwachting is dat het bij steeds meer winkeliers mogelijk zal zijn. In het buitenland is deze manier van terugbetalen bekend als 'refund'. U kunt deze term ook in nederland tegen komen.
Hoe werkt Retourpinnen?
U stopt uw bankpas in een betaalautomaat en de winkelier stort het bedrag terug op uw bankrekening. U hoeft hierbij in Nederland geen pincode in te toetsen (in het buitenland kan hier wel naar gevraagd worden), maar via "ok" bevestigt u het retourbedrag. Na Retourpinnen geeft de winkelier u een getekende transactiebon waarop moet staan dat de transactie gelukt is. Deze kunt u ten opzichte van de winkelier als bewijs van terugbetaling gebruiken. Controleer de transactiebon daarom na ontvangst en bewaar deze zorgvuldig. De bijboeking van het retourbedrag vindt u terug via internetbankieren, mobielbankieren en op uw rekeningafschrift. Wenst u gebruik te maken van deze functie dan kunt u Retourpinnen nu activeren voor uw betaalpas.
Activeren
Meer informatie over Retourpinnen leest u op www.rabobank.nl/retourpinnen.
Copyright © Rabobank 2014 THE NETHERLANDS.
Dit is een automatisch genegeerd e-mailbericht. Reacties, vragen en opmerkingen
toegezonden aan de afzender van dit e-mailbericht zullen daarom niet worden beantwoord/behandeld.
Banken zullen u nooit laten inloggen via een per mail gestuurde link. Men lijkt dat hier wel te doen, en is uit op uw bankgegevens. In combinatie met de melding van uw virusscanner dat er 'iets' niet klopt zijn dat twee reden die op individueel niveau al afdoende zijn om de mail te verwijderen.
Van nieuws rondom bankzaken maken oplichters vrijwel altijd gebruik door allerlei frauduleuze activiteiten op te zetten. Ik heb even op rabobank.nl gekeken en er zijn inderdaad dergelijke valse e-mails in de omloop (zie hier).
U heeft correct gehandeld door hier niet in mee te gaan. Mocht u dat toch gedaan hebben neem dan direct contact op met de Rabobank. Verder kunt u de mail doorsturen naar de experts van de Rabobank via valse-email@rabobank.nl.
Ik heb het net even gecheckt bij de rabobank website. U bent aan het paniekzaaien.
Het staat gewoon op de website van de rabobank. Als ik op de url rabobank.nl/retourpinnen klik krijg ik de uitleg van retourpinnen op de website van rabobank. Om zeker te zijn ook rabobank.nl gecheckt door daar te zoeken naar retourpinnen en dan krijg ik dezelfde url
Onderdeel van het 'authentiek' laten lijken is vaak dat er één of meerdere links in de mail staan naar de 'echte' website van het bedrijf. Verder zijn mails vrijwel altijd voorzien van het bedrijfslogo en zogenaamd ondertekend door één of andere manager of directeur. Kenmerkend is ook dat de meeste mails niet aan de ontvanger gericht zijn maar dat er bijvoorbeeld "geachte relatie" boven staat. De naam van de klant staat er niet bij omdat deze (nog) niet bekend is bij de oplichter. Als uw naam er wel boven staat dan is dit overigens geen keiharde garantie dat u wel met het bedrijf van doen heeft. Ik zou willen zeggen: "een gewaarschuwd mens telt voor twee". En in dit geval is de waarschuwing dus dat het valse e-mails betreft zoals onderbouwd in dit en mijn vorige bericht.
[quote=kathy1978 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 01:43]Ik heb het net even gecheckt bij de rabobank website. U bent aan het paniekzaaien.
Het staat gewoon op de website van de rabobank. Als ik op de url rabobank.nl/retourpinnen klik krijg ik de uitleg van retourpinnen op de website van rabobank. Om zeker te zijn ook rabobank.nl gecheckt door daar te zoeken naar retourpinnen en dan krijg ik dezelfde url
En leest u daar ook dat deze service geactiveerd moet worden? Het valt niet uit te sluiten dat oplichters slim (en snel) op zoiets springen als het net in het nieuws is. Verder stelt TS simpelweg een vraag en is niet aan het paniekzaaien. Tevens is bij deze gekopieerde tekst de werkelijke URL niet zichtbaar.
Ik denk dat kathy1978 op mijn bericht doelde, niet op de vraagsteller.
Het gaat hier echter duidelijk om een valse e-mail. De aanhef van de de mail wijst hier op, en ik denk dat ze bij de Rabobank ook wel weten dat Nederland met een hoofdletter geschreven dient te worden (toch?). Dan een link om de 'service' te activeren in een mail, dit doen banken bewust niet (via e-mail), en ik weet zeker dat het een vrij 'duistere' website is waar de klant naar toe wordt gelokt.
Iemand die hier in mee gaat door klantgegevens in te vullen geeft toegang tot zijn of haar bank en persoonsgegevens. Om te voorkomen dat geld dan direct 'op straat' ligt is er een extra verdedigingslinie ingebouwd in de vorm van een Random Reader of TAN-code via SMS. Die zal men ook pogen te 'breken'.
Zodra men toegang heeft tot het account zal de Rabobank zogenaamd contact met u opnemen (mogelijk de afdeling fraude). En de nepmedewerker zal poging(en) doen om u een code uit de Random Reader te ontfutselen (is nodig uit veiligheidsoverwegingen of iets dergelijks). Doordat u eerder uw inlogcodes van internetbankieren heeft 'afgegeven' kan men aankomen met persoonlijke gegevens die 'alleen uw bank kan weten' (of criminelen die uw inlogcodes hebben bemachtigd dus).
Niet veel later echter is uw bankrekening leeg.... Wees het voor en neem bij twijfel contact op met de bank via het nummer van de klantenservice zoals dit op de website van uw bank staat.
Het 'retourpinnen' is uiteraard geen fraude, het zou ook best kunnen dat deze service geactiveerd moet worden bij de Rabobank (door naar rabobank.nl te gaan en in te loggen via internetbankieren). Maar banken sturen niet ongevraagd mails rond om deze te activeren.
Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie antwoorden, ben er nu inderdaad wel achter dat het een nep mail is.
Wan ik heb nogmaals de link in mijn bovenstaande mail
gekopieerd en krijg dan toch echt deze melding:
Pagina niet gevonden
De opgevraagde pagina is niet gevonden. De informatie is misschien verwijderd, het internetadres kan gewijzigd zijn, of u heeft een fout gemaakt bij het intypen van het internetadres. Om de pagina alsnog te vinden, kunt u het volgende proberen:
Controleer of u het internetadres juist heeft gespeld
Gebruik de Back of Vorige knop van uw browser om terug te gaan naar de laatst bezochte pagina
=diumenge schreef op zaterdag 12 apr 2014, 03:11:=kathy1978 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 01:43: Ik heb het net even gecheckt bij de rabobank website. U bent aan het paniekzaaien.
Het staat gewoon op de website van de rabobank. Als ik op de url rabobank.nl/retourpinnen klik krijg ik de uitleg van retourpinnen op de website van rabobank. Om zeker te zijn ook rabobank.nl gecheckt door daar te zoeken naar retourpinnen en dan krijg ik dezelfde url
En leest u daar ook dat deze service geactiveerd moet worden? Het valt niet uit te sluiten dat oplichters slim (en snel) op zoiets springen als het net in het nieuws is. Verder stelt TS simpelweg een vraag en is niet aan het paniekzaaien. Tevens is bij deze gekopieerde tekst de werkelijke URL niet zichtbaar.
Wilde alleen van een expert {jullie} een bevestiging van wat ik zelf al dacht en misschien dat meer mensen die deze mail krijgen er iets aan hebben!!
Nogmaals bedankt en fijn weekend allemaal!!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer