ma
door mar1na Apr 12, 2014 om 00:16
Computers & telefonie

Mail rabobank over retourpinnen

Hallo,

Ik heb onderstaande mail ontvangen, hoe kan ik nu zien of die echt van de RABOBANK is.
Wilde kijken hoe het werkte maar kreeg van mijn virusscanner de melding niet door te gaan omdat de pagina niet te vertrouwen was.

Groetjes Marina

Rabobank

Rabobank introduceert retourpinnen
Aankoop terugbrengen? Retourpinnen

Geachte relatie,

Als klant wilt u duidelijk en tijdig geïnformeerd worden over veranderingen van onze producten en diensten. Omdat u bij ons een betaalrekening heeft, brengen wij u graag alvast op de hoogte van wijzigingen in Rabo Internetbankieren.

Rabobank introduceert Retourpinnen
Bij het terugbrengen van een aankoop krijgt u vaak contant geld terug. Vanaf nu kan een winkelier als alternatief voor contant geld gebruikmaken van Retourpinnen. U krijgt dan het retour bedrag de volgende werkdag bijgeboekt op uw rekening

Wat is Retourpinnen?
Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie. U brengt een artikel terug naar de winkel en krijgt het retourbedrag een werkdag later op uw bankrekening bijgeboekt. Zo voorkomt u dat u veel contant geld in uw portemonnee heeft. Retourpinnen is niet in alle winkels mogelijk. De verwachting is dat het bij steeds meer winkeliers mogelijk zal zijn. In het buitenland is deze manier van terugbetalen bekend als 'refund'. U kunt deze term ook in nederland tegen komen.

Hoe werkt Retourpinnen?
U stopt uw bankpas in een betaalautomaat en de winkelier stort het bedrag terug op uw bankrekening. U hoeft hierbij in Nederland geen pincode in te toetsen (in het buitenland kan hier wel naar gevraagd worden), maar via "ok" bevestigt u het retourbedrag. Na Retourpinnen geeft de winkelier u een getekende transactiebon waarop moet staan dat de transactie gelukt is. Deze kunt u ten opzichte van de winkelier als bewijs van terugbetaling gebruiken. Controleer de transactiebon daarom na ontvangst en bewaar deze zorgvuldig. De bijboeking van het retourbedrag vindt u terug via internetbankieren, mobielbankieren en op uw rekeningafschrift. Wenst u gebruik te maken van deze functie dan kunt u Retourpinnen nu activeren voor uw betaalpas.

Activeren

Meer informatie over Retourpinnen leest u op www.rabobank.nl/retourpinnen.

Copyright © Rabobank 2014 THE NETHERLANDS.

Dit is een automatisch genegeerd e-mailbericht. Reacties, vragen en opmerkingen
toegezonden aan de afzender van dit e-mailbericht zullen daarom niet worden beantwoord/behandeld.

3204 18 Rapporteer

ma
door mar1na - Apr 12, 2014 om 00:21
32 Antwoorden / 25 Vragen

Als ik de link kopieer dan krijg je ook "pagina niet gevonden'

valerius-2
door valerius-2 - Apr 12, 2014 om 00:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens het nieuws klopt wel de mededeling dat de rabobank de eerste is die dat gaan waar maken.

aurora1
door aurora1 - Apr 12, 2014 om 00:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier.
U zou eens met inloggen bij uw account bij de Rabo kunnen kijken of het daar ergens geactiveerd kan worden mocht u dat willen. Ik zou zelf niet het activeren o.i.d. in die mail of via een mail aanklikken.

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 00:59
400 Antwoorden / 11 Vragen

Banken zullen u nooit laten inloggen via een per mail gestuurde link. Men lijkt dat hier wel te doen, en is uit op uw bankgegevens. In combinatie met de melding van uw virusscanner dat er 'iets' niet klopt zijn dat twee reden die op individueel niveau al afdoende zijn om de mail te verwijderen.

Van nieuws rondom bankzaken maken oplichters vrijwel altijd gebruik door allerlei frauduleuze activiteiten op te zetten. Ik heb even op rabobank.nl gekeken en er zijn inderdaad dergelijke valse e-mails in de omloop (zie hier).

U heeft correct gehandeld door hier niet in mee te gaan. Mocht u dat toch gedaan hebben neem dan direct contact op met de Rabobank. Verder kunt u de mail doorsturen naar de experts van de Rabobank via valse-email@rabobank.nl.

kathy1978
door kathy1978 - Apr 12, 2014 om 01:43
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het net even gecheckt bij de rabobank website. U bent aan het paniekzaaien.
Het staat gewoon op de website van de rabobank. Als ik op de url rabobank.nl/retourpinnen klik krijg ik de uitleg van retourpinnen op de website van rabobank. Om zeker te zijn ook rabobank.nl gecheckt door daar te zoeken naar retourpinnen en dan krijg ik dezelfde url

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 02:08
400 Antwoorden / 11 Vragen

Onderdeel van het 'authentiek' laten lijken is vaak dat er één of meerdere links in de mail staan naar de 'echte' website van het bedrijf. Verder zijn mails vrijwel altijd voorzien van het bedrijfslogo en zogenaamd ondertekend door één of andere manager of directeur. Kenmerkend is ook dat de meeste mails niet aan de ontvanger gericht zijn maar dat er bijvoorbeeld "geachte relatie" boven staat. De naam van de klant staat er niet bij omdat deze (nog) niet bekend is bij de oplichter. Als uw naam er wel boven staat dan is dit overigens geen keiharde garantie dat u wel met het bedrijf van doen heeft. Ik zou willen zeggen: "een gewaarschuwd mens telt voor twee". En in dit geval is de waarschuwing dus dat het valse e-mails betreft zoals onderbouwd in dit en mijn vorige bericht.

diumenge
door diumenge - Apr 12, 2014 om 03:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=kathy1978 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 01:43]Ik heb het net even gecheckt bij de rabobank website. U bent aan het paniekzaaien.
Het staat gewoon op de website van de rabobank. Als ik op de url rabobank.nl/retourpinnen klik krijg ik de uitleg van retourpinnen op de website van rabobank. Om zeker te zijn ook rabobank.nl gecheckt door daar te zoeken naar retourpinnen en dan krijg ik dezelfde url

En leest u daar ook dat deze service geactiveerd moet worden? Het valt niet uit te sluiten dat oplichters slim (en snel) op zoiets springen als het net in het nieuws is. Verder stelt TS simpelweg een vraag en is niet aan het paniekzaaien. Tevens is bij deze gekopieerde tekst de werkelijke URL niet zichtbaar.

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 03:51
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik denk dat kathy1978 op mijn bericht doelde, niet op de vraagsteller.

Het gaat hier echter duidelijk om een valse e-mail. De aanhef van de de mail wijst hier op, en ik denk dat ze bij de Rabobank ook wel weten dat Nederland met een hoofdletter geschreven dient te worden (toch?). Dan een link om de 'service' te activeren in een mail, dit doen banken bewust niet (via e-mail), en ik weet zeker dat het een vrij 'duistere' website is waar de klant naar toe wordt gelokt.

Iemand die hier in mee gaat door klantgegevens in te vullen geeft toegang tot zijn of haar bank en persoonsgegevens. Om te voorkomen dat geld dan direct 'op straat' ligt is er een extra verdedigingslinie ingebouwd in de vorm van een Random Reader of TAN-code via SMS. Die zal men ook pogen te 'breken'.

Zodra men toegang heeft tot het account zal de Rabobank zogenaamd contact met u opnemen (mogelijk de afdeling fraude). En de nepmedewerker zal poging(en) doen om u een code uit de Random Reader te ontfutselen (is nodig uit veiligheidsoverwegingen of iets dergelijks). Doordat u eerder uw inlogcodes van internetbankieren heeft 'afgegeven' kan men aankomen met persoonlijke gegevens die 'alleen uw bank kan weten' (of criminelen die uw inlogcodes hebben bemachtigd dus).

Niet veel later echter is uw bankrekening leeg.... Wees het voor en neem bij twijfel contact op met de bank via het nummer van de klantenservice zoals dit op de website van uw bank staat.

Het 'retourpinnen' is uiteraard geen fraude, het zou ook best kunnen dat deze service geactiveerd moet worden bij de Rabobank (door naar rabobank.nl te gaan en in te loggen via internetbankieren). Maar banken sturen niet ongevraagd mails rond om deze te activeren.

mahadma
door mahadma - Apr 12, 2014 om 09:44
11566 Antwoorden / 51 Vragen

In geval van twijfel, bel uw bank.

ma
door mar1na - Apr 12, 2014 om 12:57
32 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden, ben er nu inderdaad wel achter dat het een nep mail is.
Wan ik heb nogmaals de link in mijn bovenstaande mail
gekopieerd en krijg dan toch echt deze melding:

Pagina niet gevonden
De opgevraagde pagina is niet gevonden. De informatie is misschien verwijderd, het internetadres kan gewijzigd zijn, of u heeft een fout gemaakt bij het intypen van het internetadres. Om de pagina alsnog te vinden, kunt u het volgende proberen:

Controleer of u het internetadres juist heeft gespeld

Gebruik de Back of Vorige knop van uw browser om terug te gaan naar de laatst bezochte pagina

=diumenge schreef op zaterdag 12 apr 2014, 03:11:
=kathy1978 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 01:43: Ik heb het net even gecheckt bij de rabobank website. U bent aan het paniekzaaien.
Het staat gewoon op de website van de rabobank. Als ik op de url rabobank.nl/retourpinnen klik krijg ik de uitleg van retourpinnen op de website van rabobank. Om zeker te zijn ook rabobank.nl gecheckt door daar te zoeken naar retourpinnen en dan krijg ik dezelfde url

En leest u daar ook dat deze service geactiveerd moet worden? Het valt niet uit te sluiten dat oplichters slim (en snel) op zoiets springen als het net in het nieuws is. Verder stelt TS simpelweg een vraag en is niet aan het paniekzaaien. Tevens is bij deze gekopieerde tekst de werkelijke URL niet zichtbaar.

Wilde alleen van een expert {jullie} een bevestiging van wat ik zelf al dacht en misschien dat meer mensen die deze mail krijgen er iets aan hebben!!

Nogmaals bedankt en fijn weekend allemaal!!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 12, 2014 om 15:07
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mar1na schreef op zaterdag 12 apr 2014, 00:21]Als ik de link kopieer dan krijg je ook "pagina niet gevonden'
Als je op de link klikt waarschijnlijk wel. Aangezien er 'spyware' (fingerprint) in de link verstopt zit, zodat ze bij de Rabobank precies kunnen zien wie er op de link geklikt heeft.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 12, 2014 om 15:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@mar1na
Ga eens met de muis op de link staan, dan ergens onderin zie je de daadwerkelijk link. Waar linkt hij naar toe?

ho
door hopetobehelping - Apr 12, 2014 om 15:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Dank u wel voor het stellen van de vraag mar1na, hoop dat het helpt om mensen te waarschuwen.

Mijn stelregel is nooit een link uit een 'mail van een bank' aanklikken, altijd zelf het internet adres intikken. Daarmee heb ik ten onrechte weleens mijn bank gewaarschuwd, maar beter een waarschuwing teveel dan in de problemen komen.

ton schaaf
door ton schaaf - Apr 12, 2014 om 15:50
62 Antwoorden / 46 Vragen

@ mar1na.

Onderaan het bericht staat een “rare fout”, die een bank niet snel zal maken. Er staat: “Dit is een automatisch genegeerd bericht” in plaats van: “Dit is een automatisch gegenereerd bericht.

Mij advies: Negeer dit bericht!

Ton Schaaf.

gompy2
door gompy2 - Apr 12, 2014 om 17:28
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mar1na schreef op zaterdag 12 apr 2014, 00:16] De bijboeking van het retourbedrag vindt u terug via internetbankieren, mobielbankieren en op uw rekeningafschrift. Wenst u gebruik te maken van deze functie dan kunt u Retourpinnen nu activeren voor uw betaalpas.

Activeren

Meer informatie over Retourpinnen leest u op www.rabobank.nl/retourpinnen.

Copyright © Rabobank 2014 THE NETHERLANDS.

Dit is een automatisch genegeerd e-mailbericht. Reacties, vragen en opmerkingen
toegezonden aan de afzender van dit e-mailbericht zullen daarom niet worden beantwoord/behandeld.

Buiten het feit dan Ton Schaaf het goed gezien heeft van de foute tekst, sinds wanneer moet een klant het "Retourpinnen" activeren?
Dat gebeurd in een winkel zelf, op dezelfde manier als dat met gewoon pint.

Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie: niet de consument betaalt elektronisch aan de onderneming, maar de onderneming betaalt aan de
consument.
Er valt voor de gewone consument dus niets te activeren, een winkelier moet bepaalde dingen regelen.
Dus is dit bericht een phishing mail, heeft TS een accurate virusscanner en is die kathy1978 een acuut gevaar voor zichzelf ;-)

ma
door mar1na - Apr 12, 2014 om 18:11
32 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo lekkerisdat

=lekkerisdat schreef op zaterdag 12 apr 2014, 15:08: @mar1na
Ga eens met de muis op de link staan, dan ergens onderin zie je de daadwerkelijk link. Waar linkt hij naar toe?

Misschien stom maar er gebeurd niks zie alleen het handje van mijn muisaanwijzer.

gompy2
door gompy2 - Apr 12, 2014 om 18:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mar1na schreef op zaterdag 12 apr 2014, 18:11]
Misschien stom maar er gebeurd niks zie alleen het handje van mijn muisaanwijzer.
Die linken blijven vaak maar even actief mar1na, en dan worden ze opgeheven of meestal verwijderd.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 13, 2014 om 14:21
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=mar1na schreef op zaterdag 12 apr 2014, 18:11]Misschien stom maar er gebeurd niks zie alleen het handje van mijn muisaanwijzer.
Voorbeeldje* (klik [muis stond op vetgedrukte mar1na) Zie iets van die strekking echt niet, dan is echt de hoogste tijd voor 'n andere browser c.q. mailcliënt.

Volgende zin kun jij, mar1na, overslaan ;-) *Wie zal er als eerste komen om te zeggen ja maar dat is geen 'mail'?