cyberbabe
door cyberbabe Sep 19, 2007 om 09:52
Computers & telefonie

Meer dan 700 emails

Sinds gisterenavond krijg ik bij het checken van inkomende email honderden mailtjes binnen. Ze zijn allemaal geadresseerd aan emailadressen eindigend op mijn domeinnaam (@MIJNDOMEIN.tmfweb.nl). Maar alles wat voor @ staat is mij volledig onbekend. Het zijn dus niet door mij aangemaakte emailadresen, maar alles wat naar @MIJNDOMEIN.tmfweb.nl wordt gestuurd komt bij mij in m'n inbox.

Het betreffen allerlei soorten mailtjes, maar het zijn voornamelijk berichten met  Engelstalige onderwerpen waarin staat dat het een reactie op een eerder vanaf het gebruikte emailadres verzonden bericht is of een bericht dat er iets mis is gegaan met verzending (delivery failure). Oh, en er zit bijna altijd wel een attachment bij.

De grap is dat ik de emailtjes naar dit domein (of hoe je dat ook noemt) alleen via mijn Outlook Express kan ontvangen. Op de één of andere manier wil het mij al jaren niet lukken om de instellingen zo in te stellen dat ik ook via Outlook Express kan verzenden. Verzenden van email doe ik daarom altijd via internet.
Het lijkt mij dan ook niet mogelijk dat mijn computer geïnfecteerd is met het één of ander dat vanuit mijn mailbox aan het spammen is. Of wel?

Wie weet hoe dit kan komen? En beter nog: hoe ik het kan stoppen?

Overigens krijg ik dit soort mailtjes elke dag wel,  maar het zijn er meestal maar een paar. En uiteraard open ik ze nooit.

1286 25 Rapporteer

ph
door phinder - Sep 19, 2007 om 10:02
433 Antwoorden / 4 Vragen

cyberbabe,

welkom de in wereld van de spammers !

Dit is heel normaal en daar heeft iedereen last van die een eigen domein heeft ( helaas ). De spammers sturen gewoon email naar alle mogelijk combinaties die bij een domeinnaam horen in de hoop dat er een aantal aankomen en gelezen worden...

Alles wat voor jouw domeinnaam ( en voor het @ ) staat wordt door jouw provider automatisch naar jou gestuurd. Het maakt daarbij niet uit van wie het is, of dat het adres dat jij echt gebruikt klopt !

Wat ik vaak doe is een info@MIJNDOMEIN.nl  gebruiken als SPAM-adres ( hierop komt spam binnen, omdat spammers er vanuit gaan dat het info-adres bestaat ). Alles wat hierop binnenkomt lees ik niet eens en gaat zo de prullenbak in ( eens in de 4 weken legen zo'n beetje ). Daarnaast heb ik nog een paar wel echte adressen voor vrienden / bekende etc.. etc..
Daarop komt soms ook SPAM binnen, maar dat kan door de normale filters wel tegengehouden worden.

Gr. Phinder

akkefiet
door akkefiet - Sep 19, 2007 om 10:23
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

De hoofdvraag is al beantwoord door Phinder.
Wat de Outlook Express (sub)vraag betreft:
Mogelijk heb je meerdere accounts ingesteld in Outlook Express
Handig is om dit te scheiden door een ander mailprogramma te gebruiken voor het "domein-emailadres"
Mozilla Thunderbird is wel een goeie ( zie www.mozilla.com ) en gratis ook nog.

Vrgr. AF

akkefiet
door akkefiet - Sep 19, 2007 om 10:45
1075 Antwoorden / 10 Vragen

P.S. dat verstuurprobleem is dan mogelijk nog niet opgelost.
Als die domein-email via een andere provider gaat dan de internetprovider dan weigert je internetprovider het te versturen via smtp.
Bij mijn weten is daar geen oplossing voor maar wie weet is er een ander alhier die daar een (slinkse) oplossing voor heeft... ?

jvdorst
door jvdorst - Sep 19, 2007 om 13:04
186 Antwoorden / 5 Vragen

Wat betreft de mail, heb je wel een spamfilter geïnstalleerd ? Betreffende het verzenden van mail via outlook express. Bij wie heb je een internetverbinding bijv. casema of planet ?

ru
door ruudmaas - Sep 19, 2007 om 13:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

De oplossing voor het versturen is simpel het maakt niet uit met welk adres je verstuurd kan dus ook piet@mijndomein.tmfweb.nl zijn maar wel hoe je inbelt.gebruik voor al je accounts de smpt server van de provider bij wie je ïnbelt"en het probleem is opgelost,

ti
door tienalf - Sep 19, 2007 om 13:14
8 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk moet je de instellingen voor inkomende mail aanpassen bij de mailserver van de provider. In een aantal gevallen staat als inkomend mailadres *@MIJNDOMEIN.nl/com/ enz.

Haal dat sterretje weg en maak het inkomende mailadres concreet, b.v. info@... Dan komt er nog wel wat spam, maar niet meer met allerlei vreemde namen voor je @MIJNDOMEIN.nl adres.

Ik heb het probleem ook gehad en dit bleek een goede oplossing. Plus het gebruik van een spamfilter natuurlijk.

ri
door rickz8v - Sep 19, 2007 om 13:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een antispam programma (zoals bijvoorbeeld Spamfighter (standaardversie is en blijft gratis))

Voor het verzendenprobleem is een makkelijke oplossing.
Bij het instellen van je account in Outlookexpress moet je de UITGAANDE (smtp) mailserver aanpassen aan de mailserver van je provider.
Dat wil zeggen.. stel je hebt als internetprovider planet internet. dan moet je als uitgaande mailserver pop.planet.nl gebruiken.
mocht je internetprovider een andere zijn, kijk dan eens in deze lijst:

http://www.networking4all.com/nl/helpdesk/email/smtp+servers/

zoek hierbij je provider op en schrijf de juiste SMTP server die erbij hoort op.
ga dan naar outlook express
ga naar 'EXTRA'
ga naar 'ACCOUNTS'
ga naar het tabblad 'EMAIL'
dubbelklik op de email account.
ga naar het tabblad 'SERVERS'
voer hier de juiste net opgezochte SMTP-server in
Klik op 'OK' en 'SLUITEN' en het versturen van email zal nu moeten werken.

Suc6!

jvdorst
door jvdorst - Sep 19, 2007 om 13:43
186 Antwoorden / 5 Vragen

Ook een veelgemaakte fout in outlook is. In outlook via Extra->accounts->e-mail->eigenschappen. Bij "server voor uitgaande mail"kan je aanvinken "voor deze server is verificatie vereist" Zorg dat dit niet aangevinkt is !!

th
door thuishaven - Sep 19, 2007 om 14:19
5 Antwoorden / 2 Vragen

rick8v schrijft, (na zijn epistel ) nu kunt u weer e.mail verzenden

Het gaat toch over binnenkomende post ?

Sorry als ik het niet snap, ik ben en er een van 76 jaar !!!

cyberbabe
door cyberbabe - Sep 19, 2007 om 14:54
25 Antwoorden / 34 Vragen

Dank voor alle reacties. Helaas is een oplossing voor het tegenhouden van de enorme hoeveelheid spam van de afgelopen dagen niet genoemd.

Overigens gebruik ik dit account voor niet-bekenden. Als ik een mailtje stuur naar bijvoorbeeld Kassa of ik moet op de site een emailadres achterlaten, dan geef ik daar op kassa@MIJNDOMEIN.tmfweb.nl. Voor Albert Heijn is dat AH@MIJNDOMEIN.tmfweb.nl, etc. Mocht ik dan spam binnenkrijgen op dat adres, dan weet ik van wie het komt. Dat dat bedrijf het verstuurt of dat die mijn emailadres heeft doorgespeeld of -verkocht. Als het te gek wordt met de spam op een bepaald emailadres, dan sluit ik dat adres af (via een berichtregel in Outlook Express). Maar als het telkens andere zijn, zoals nu het geval is, dan is daar niets aan te doen. Lijkt mij.

Een Spamfilter heeft host tmfweb.nl volgens mij niet. Adres is ook gratis.

Dank voor alle tips voor het wel kunnen versturen van email vanuit Outlook. Al die dingen heb ik al geprobeerd, ik weet hoe je een nieuw account toevoegt, heb er diverse, maar met deze lukt het gewoon niet. Ach, is mee te leven.

Mocht iemand nog een oplossing weten voor het probleem in de titel, dan hoor ik dat nog graag. Tot die tijd heb ik het account maar even uit Outlook Express verwijderd. Laat het zich maar ophopen op de server, verdwijnt  vanzelf weer na een paar dagen. Hoop ik ..... Voor tmfweb.nl .... ;-)

cyberbabe
door cyberbabe - Sep 19, 2007 om 14:56
25 Antwoorden / 34 Vragen

Mail op mijn "echte" emailadres haal ik binnen via Incredimail. Manlief haalt zijn mail op met Outlook en deze gespamde zooi halen we op met Outlook Express. Mozilla gebruiken we in plaats van Internet Explorer.
Behoorlijk gescheiden dus allemaal.

jvdorst
door jvdorst - Sep 19, 2007 om 15:00
186 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet een spamfilter op je PC installeren, bijv. spamfighter is gratis te gebruiken. De spam wordt gestuurd naar je ip-adres, dus naar alles wat eindigt op @mijndomein.tmfweb.nl komt bij je terecht.

Van outlook heb je duidelijk geen kaas gegeten anders zou je het wel op kunnen lossen. Maar zolang je niet aangeeft waar je het internetabonnement hebt , dus niet je domein, kan niemand je het juiste antwoord geven.

ph
door phinder - Sep 19, 2007 om 15:54
433 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas is een oplossing voor het tegenhouden van de enorme hoeveelheid spam van de afgelopen dagen niet genoemd.

Volgens mij is de oplossing daarvoor meerdere malen genoemd !
Schijnbaar heb je zelf al een oplossing in je hoofd en daardoor niet meer toegankelijk voor enkelen die niet in dat straatje passen. Jammer !

Phinder

donkschr
door donkschr - Sep 19, 2007 om 16:22
78 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden, maar constateer wel dat de antwoorden niet altijd helemaal kloppen.

Ik heb mijn pc volledig afgeschermd, inclusief spamfilter. Daarnaast maak ik nog gebruik van het beveiligingsprogramma van Planet. Toch krijg ik allerlei spam gericht aan .......@planet.nl. Op de puntjes staat dan wel mijn voornaam maar met allerlei verschillende achternamen. Of eerst een of andere achternaam en dan mijn voornaam. Ik heb mijn voornaam in mijn emailadres staan, maar deze gebruik ik alleen voor mij bekenden. Voor onbekende gebruik ik een nietszeggend emailadres. Het is raar, maar het gebeurt wel.

cyberbabe
door cyberbabe - Sep 19, 2007 om 18:48
25 Antwoorden / 34 Vragen

Sorry Phinder, wat een wonderbaarlijke veronderstelling dat ik al een
oplossing zou hebben. Em dat ik bevestiging zoek ofzo? Dan kan ik dat
toch gewoon vragen. Zo zielig ben ik ook weer niet, hoor, dat ik daar
op deze manier aan moet komen.

Maar ik neem aan dat de oplossing in een spamfilter moet liggen. Ben benieuwd. Ga zeker kijken.

edwardus
door edwardus - Sep 19, 2007 om 19:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je schrijft "Mozilla gebruiken we in plaats van Internet Explorer". Daarmee zul je ongetwijfeld bedoelen: Mozilla FireFox gebruiken we in plaats van Internet Explorer.

Als je zoals eerder voorgesteld nou ook even Mozilla Thunderbird gaat gebruiken in plaats van Outlook / Outlook Express, dan ben je binnen no time van de spam af vanwege het ingebouwde spamfilter.

ni
door ninoque - Sep 19, 2007 om 20:09
5 Antwoorden / 2 Vragen

Er wordt een paar keer de optie genoemd om spamfighter te gebruiken. Maanden geleden ook gedaan omdat ik ongeveer 3á 4 spams per dag kreeg. Het werkte goed met de volledige probeerversie. Toen ik daarna de gratis versie gebruikte kreeg ik steeds meer spam minstens 15 á 20 per dag. Op advies van vrienden  spamfilther geheel verwijderd en u raad het al, haast geen spam meer. Nu nog ongeveer 3 per dag en daar kan ik prima mee leven!!! Dus wat je ook doet kies niet voor de gratis spamfigter!!

ph
door phinder - Sep 19, 2007 om 20:10
433 Antwoorden / 4 Vragen

Stop met het gebruiken van Outlook Express en gebruik een goed mailprogramma ( Thunderbird is zeker aan te raden zoals Edwardus ook al aangeeft ).

Hierin zit een goed zelflerend filter dat na verloop van tijd alle SPAM uit je normale berichten filtert !

Zorg daarnaast voor een fake-adres ( bijv. info@MIJNDOMEIN@tmfweb.nl ) waarnaar spammers zullen gaan sturen en stel dat emailadres in op Outlook Express.

Zorg ervoor dat je ECHTE adres alleen bij familie en vrienden bekend is en gebruik het niet te pas en te onpas.

Thunderbird zal ervoor zorgen dat je normale mail prima te ontvangen is en haalt het kleine beetje spam dat je daar krijgt er wel voor je uit.

Eens in de zoveel tijd ( enkele weken ) moet je even je spam-adres leeghalen door outlook aan te zetten en daarna weer leeg te gooien. Hier hoef je verder niet naar te kijken.

Phinder

pe
door petco - Sep 19, 2007 om 20:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

@ rickz8v: "dan moet je als uitgaande mailserver pop.planet.nl gebruiken."... Je bedoelt natuurlijk smtp.planet.nl... Maar je hebt helemaal gelijk; ik had jaren geleden hetzelfde probleem en dat veranderde toen ik mijn uitgaande mail in Outlook veranderde in smtp.mijnprovider.nl.

@ thuishaven: bij binnenkomende post was het probleem spam; bij uitgaande post was het probleem dat hij niet kon verzenden...

jvdorst
door jvdorst - Sep 19, 2007 om 20:50
186 Antwoorden / 5 Vragen

Ja ja Ninoque:

Dit zullen we maar rangschikken onder "broodje aap" verhaal.

ni
door ninoque - Sep 19, 2007 om 21:03
5 Antwoorden / 2 Vragen

jvdorst, hoezo broodje aap verhaal??? dit is me echt overkomen!!

Er zullen zeker goede spamfilters zijn maar voor mij is dat niet de spamfighter!!! nooit meer!!

jvdorst
door jvdorst - Sep 19, 2007 om 21:13
186 Antwoorden / 5 Vragen

Beste ninoque,

Ik ga hierover verder niet in discussie. Kijk de verschillende testen er maar op na ! Het belangrijkste is dat vraagsteller een spamfilter installeerd, welke maakt niet veel uit.

pe
door petco - Sep 19, 2007 om 21:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

@ jvdorst: Ninoque schudt dit toch niet zo uit de mouw? Waarom? Dit is ook geen punt van discussie; hier wordt een ervaring gedeeld met anderen. Dat het een raar verhaal is wat op zichzelf staat is zo, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet waar kan zijn.

Dit natuurlijk buiten het feit om dat spamfilters wel degelijk werken; daar heb je gelijk in...

sa
door sanneklok - Sep 20, 2007 om 09:48
49 Antwoorden / 16 Vragen

Ik kan heel kort zijn. Alles weg gooien en een goed spamfitel installeren. Ongetwijfeld hebt je er al wel uitgepikt die anbevolen zijn in de eerder mails maar twee kan geen kwaad voor alle zekerheid. Schrok je je niet kapot?

Groet, Sanne

holpen
door holpen - Sep 22, 2007 om 17:00
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem hier is dat je een mailadres op een zogenaamd 'subdomein' hebt (ik heb het zelf ook bij tmfweb). Dit subdomein is door tmfweb zo ingesteld dat het een zogenaamde "catch-all" functie heeft. Dit houdt in dat het niet uitmaakt wat er voor het @-teken wordt ingevuld; alles wat aan jouw subdomein gericht is wordt ook in jouw mailbox bezorgd. Helaas is deze functionaliteit bij tmfweb niet uit te schakelen. Bij een "echt" domein kan dat meestal wel. Vroeger kon je via de servicepagina's van tmfweb wel je subdomeinnaam veranderen, maar op de een of andere manier zijn deze pagina's niet meer te bereiken, ik kan zelfs heel tmfweb niet meer vinden! Het lijkt erop dat tmfweb haar activiteiten heeft beëindigd, maar dat bestaande mailaccounts (voorlopig) nog gewoon bediend worden.

Een oplossing anders dan gebruik van een spamfilter of overschakeling op een ander mailadres is waarschijnlijk niet...