ja
door janbopz May 11, 2016 om 15:47
Computers & telefonie

Met mobiele telefoon bellen naar het buitenland

ik heb een mobiel abonnement bij TMobile ("Stel Samen"), dat contract loopt tot januari 2017.
Nu worden de beltarieven in het buitenland onder druk van de EU per 30 april fors naar beneden bijgesteld.
Echter het tarief voor bellen vanuit NL naar bijv. België blijft onveranderd zeer hoog, ik betaal daar € 0,51 per minuut voor !!
Dat zou toch ook aangepast moeten worden, kunt u mij vertellen hoe dat zit ?
Alvast bedankt

1314 4 Rapporteer

Topantwoord

jo
door jorisw - May 11, 2016 om 15:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, waarom zou dat moeten? De EU richtlijn is bedoeld om in het buitenland net zo te kunnen bellen als thuis, niet primair om internationaal bellen goedkoper te maken.

ja
door janbopz May 11, 2016 om 17:43
Antwoorden / 1 Vragen

Nou ja "moeten"...................het is toch vreemd dat als in in België ben en binnen europa bel, dat ik € 0,06 per minuut betaal, terwijl ik van thuis uit € 0,51 betaal voor bellen binnen Europa. Daar zit toch geen logica in ?!

jo
door jorisw May 11, 2016 om 22:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De EU richtlijn gaat over roamingkosten. Als je vanuit NL belt, ben je niet aan het roamen.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - May 11, 2016 om 16:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u naar anderen in het buitenland belt met ook een smartphone, dan kunt u gratis bellen met o.a. de apps Whatsapp en Viber, als die anderen dat ook op de gsm geïnstalleerd hebben.
Op de pc kunt u gratis met Skype bellen als degenen die u belt dat ook geïnstalleerd hebben.
Wat betreft de regels over tarievenverlaging lees svp even hier (op rode regel klikken): http://www.nu.nl/internet/1952298/tarieven-mobiel-bellen-in-buitenland-omlaag.html

ja
door janbopz May 11, 2016 om 17:44
Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor je reactie, maar helaas degenen die ik bel hebben niet die app's  :-(

jo
door jorisw May 11, 2016 om 22:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die apps werken alleen maar fatsoenlijk als je een goede, snelle verbinding hebt. Wifi of 4G, bij 3G is het al slecht, plus dat je in alle gevallen een vreselijke vertraging hebt).

akkerdistel
door akkerdistel - May 11, 2016 om 21:14
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Fout numero 1. een -veel te duur en bovenal overbodig- abonnement afsluiten bij T-Mobile :-p. Fout numero 2. Overwegen om via het GSM-netwerk naar het buitenland te bellen.
Zo'n superslimmetelefoon heeft niet voor niets de mogelijkheid voor WiFi en om apps te installeren, kun je naar België bellen voor; vast: gratis of 1,2 cent p/m en naar mobiel voor gratis of 2,4 cent p/m. Enkel één heel groot nadeel het kost 'n halfuurtje van jouw tijd..

jo
door jorisw May 11, 2016 om 22:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Jij komt nooit buiten? En je belt vrijwel nergens meer via GSM, maar dit terzijde.

akkerdistel
door akkerdistel May 11, 2016 om 23:01
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Tot halverwege m'n tuin en op 'kantoor' (letterlijk) doet de WiFi het anders ook meer dan prima, althans het bellen en gebeld worden gaat perfect. Dat laatste is alleen bijzonder ergerniswekkend lig je net in het zonnetje te dutten gaat dat ding weer..

costnix
door costnix May 13, 2016 om 09:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@akkerdistel: dat ding kan ook uit. Of u laat de telefoon binnen liggen. Probleem opgelost.

aurora1
door aurora1 - May 12, 2016 om 16:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@jorisw, die ervaringen heb ik niet, integendeel zelfs. In eigen kring is er ook alleen goede ervaring mee.