boy
door boy Oct 9, 2009 om 14:36
Computers & telefonie

Microsoft Security Essentials

Ik las net dat bij Microsoft het nieuwe virusprogamma Security Essentials te downloaden is.  (opvolger van windows defender)

Is er iemand die hierr al ervaring mee heeft. En is dit te gebruiken naast een ander virusprogamma. Ik heb nu Avast als virusprogamma op mij computer te staan.

Boy

1247 12 Rapporteer

georgina_1
door georgina_1 - Oct 9, 2009 om 16:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Boy,

Heb Security Essentials van MS uitgeprobeerd maar ik ben weer teruggegaan naar G-Data.  Opzich zag het er heel aardig uit en het werkte ook goed, maar omdat het scannen bijna 2 uur in beslag nam heb ik het niet geinstalleerd. En ik zou je ook niet aanraden om het naast een ander virusprogramma te gebruiken, dat geeft conflicten.  Gr. Ton

holpen
door holpen - Oct 9, 2009 om 21:15
1416 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste testberichten (uitgevoerd door de onafhankelijke anti-virustester avtest.org) zijn overduidelijk positief. Het schijnt Microsoft eindelijk gelukt te zijn een fatsoenlijk veiligheidsproduct op de markt te brengen.

Als je huidige antivirusprogramma goed bevalt, dan zou ik daar gewoon bij blijven, maar in principe zou je kunnen overstappen naar MSE.

gsm
door gsm - Oct 9, 2009 om 22:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

MSE is de opvolger van Windows Live One Care en niet van Windows Defender.  Microsoft stopt dus met Windows Live One Care.

MSE is een lichtgewicht programma, dat is ontdaan van alle extra's die toch al in Windows aanwezig zijn. MSE lijkt bedoeld om gebruikt te worden samen met Windows Defender (of een ander antispyware programma) en de Windows Firewall. Je kunt MSE niet naast een andere Virusscanner gebruiken.

birdies
door birdies - Oct 9, 2009 om 22:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@gsm: MSE is ook een anti-spyware programma:

Microsoft Security Essentials biedt realtime-beveiliging van uw thuis-pc tegen virussen, spyware en andere schadelijke software.

holpen
door holpen - Oct 9, 2009 om 23:20
1416 Antwoorden / 0 Vragen

"MSE is een lichtgewicht programma, dat is ontdaan van alle extra's die
toch al in Windows aanwezig zijn."
Eh... pardon? Welke extra's heeft Windows dan voor virusbestrijding? Dat was nu juist het hele zwakke punt van Windows; de reden dat zoveel bedrijven groot zijn geworden op het gebied van virusbestrijding! De laatste tijd hebben ze dan wel Defender meteen meegeïnstalleerd, maar dat is slechts een (vrij matige) spyware-bestrijder. En het betaalde Live OneCare was één van de slechtste virusscanners op de markt. Bovendien zat dat niet in Windows ingebouwd, maar moest je dat apart aanschaffen.

"MSE lijkt bedoeld om gebruikt te
worden samen met Windows Defender (of een ander antispyware programma)
en de Windows Firewall. Je kunt MSE niet naast een andere Virusscanner
gebruiken."

Als je je even had ingelezen over de materie, dan had je kunnen ontdekken dat Defender na installatie van MSE zelfs wordt uitgeschakeld! Het is dus helemaal niet bedoeld om naast Defender gebruikt te worden.

In plaats van de Windows Firewall is het overigens ten zeerste aan te raden een andere firewall-toepassing te gebruiken, want dat Windows-ding is werkelijk pure bagger.

gsm
door gsm - Oct 9, 2009 om 23:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Inderdaad beschermt MSE ook tegen reeds bekende spyware, echter biedt het volgens AV-test weinig of geen proactieve bescherming. Ik heb niet gemerkt dat Windows Defender uitgeschakeld werd. Dat staat bij mij namelijk altijd al uit. Volgens mij schakelt MSE echter Windows Defender alleen bij Vista uit en niet bij XP. De bescherming door MSE  tegen spyware schijnt o.a. geleend te zijn uit Windows Defender

Je kunt in elk geval bij Windows Vista MSE gerust gebruiken naast Windows Defender.
Wanneer je Defender gebruikt bij Windows XP controleer dan wel of deze automatisch uitgeschakeld wordt door MSE.
Zo niet, verwijder dan Windows Defender, aangezien die functie inderdaad al in MSE zit.

gsm
door gsm - Oct 10, 2009 om 00:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Holpen
Het windows ding is geen pure bagger, trouwens wat bedoel je daar precies mee? Werkt de firewall niet of werkt het ding slecht?

De windows firewall is onder druk van derden standaard opengezet voor uitgaand verkeer. Voor uitgaand verkeer werkt de Windows Firewall standaard dus helemaal niet. Is er dus eenmaal malware op de PC, dan kan deze ongestoord de windows firewall passeren en nieuwe virussen downloaden.
Je kunt echter, zeker onder Vista, de mogelijkheden van de Windows Firewall zelf instellen, zodat ook het uitgaande verkeer beter gecontroleerd wordt.

holpen
door holpen - Oct 10, 2009 om 00:12
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm:
Dat is precies wat ik bedoel met de standaard firewall: met een hoop moeite is het ding weliswaar zo in te stellen dat je er een en ander mee kunt afvangen, maar de gemiddelde gebruiker heeft daar geen idee van.
Een goed firewall stelt zich standaard zo in dat eigenlijk niets ongemerkt naar buiten kan, zonder dat de gebruiker daarvoor toestemming heeft gegeven.

Zoals Microsoft de firewall standaard aflevert, heeft het ding geen enkele zin. Het inkomende verkeer wordt sowieso al eerst gefilterd door de huidige generatie modem-routers. Dat komt dus al niet eens aan de pc toe. Alleen de inkomende poorten blokkeren op de pc is dan ook bijna overbodig. Het gaat er nu juist om dat de pc niet ongemerkt allerlei zaken naar buiten gaat sturen.
Verder mis ik in de Windows firewall allerlei wat geavanceerdere mogelijkheden, maar dat komt wellicht wegens mijn eigen achtergrond....

boy
door boy - Oct 10, 2009 om 08:26
92 Antwoorden / 44 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie antwoord. Af en toe wordt het mij iets te technisch. Ik hou het voorlopig nog maar bij Avast, heeft mij altijd goed bevallen ( voor zover ik als leek kan beoordelen). Ik denk zelf dat men vaak te "bang" wordt gemaakt inzake het kunnen krijgen van virussen e.d..

Boy

gsm
door gsm - Oct 10, 2009 om 17:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Binnenkort komt er een nieuwe versie, namelijk Avast5.

Van Grisoft komt er half oktober de nieuwe gratis AVG9, die belooft om veel sneller te scannen, dan de huidige AVG8.5

gsm
door gsm - Oct 10, 2009 om 19:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Quote Holpen
Als je je even had ingelezen over de materie, dan had je kunnen
ontdekken dat Defender na installatie van MSE zelfs wordt
uitgeschakeld! Het is dus helemaal niet bedoeld om naast Defender
gebruikt te worden.

quote

Ik heb, speciaal voor Holpen, alles nog even uitgebreid getest: Antivir verwijderd en Windows Defender geïnstalleerd.
Daarna MSE geïnstalleerd.
Windows Defender wordt NIET automatisch uitgeschakeld bij Windows XP en blijft dus met Windows XP 100% zeker gewoon draaien naast MSE.

Met MSE geïnstalleerd kun je echter wel beter Windows Defender verwijderen, aangezien MSE zelf al delen van Defender bevat.

gsm
door gsm - Oct 11, 2009 om 19:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb nog even gestest met MSE onder Vista en Windows 7 (alles op dezelfde PC).
Windows Vista start zeer moeizaam op na installatie van MSE .
Het duurt zeer lang voor de PC en het netwerk te gebruiken is.

Het blijkt dat Windows Defender niet zo eenvoudig door MSE kan worden gestopt. De Windows Defender service blijft op Automatisch staan. Wanneer Defender tevoren wordt gestopt of zelfs uitgezet, dan start Windows Vista met MSE wel zonder vertraging op.

Onder Windows 7 draait MSE wel goed en wordt Windows Defender op Manual start gezet.