ne
door nestorjan Dec 11, 2003 om 11:35
Computers & telefonie

Misleiding aanbiedingen

Na een tweetal maanden een kabelinternetverbinding geprobeerd te hebben van At Home (Budget) ben ik begin december overgestapt op ADSL van HetNet (ADSL Surfen) voor € 17,95 per maand (het eerste jaar) In de aanbieding werd gesproken over een downloadlimiet van 250 MB per maand. Niet vermeld wordt daarbij dat daarin alle (download)dataverkeer zit opgenomen die met de internetverbinding te maken hebben. Na het verlopen van de eerste 7 dagen ontving ik een mailtje met daarin de waarschuwing dat er reeds 202 MB gedownload was (in die periode heb ik inderdaad een paar programma's + de updates van XP gedownload). In dat mailtje werd voor de eerste keer gerept over wat downloaden exact inhoudt. dus ook het openen van webpagina's, e-mail e.d. Dat gebeurde op 8 december. Op 12 december ontving ik opnieuw een mailtje met daarin de mededeling dat mijn datalimiet voor die maand was opgebruikt. Heel genereus werd ook vermeld dat voor de eerste maand geen extra kosten in rekening worden gebracht voor het overschrijden van die limiet (kosten: € 1,00 per 100 MB). Bij controle van mijn gegevens op de site van HetNet bleek dat op 11 december (van ± 19.00 uur tot 23.00 uur) 64 MB aan dataverkeer had plaatsgevonden. Dit alles bij normaal internetgebruik door mijzelf en mijn familie. Een paar spelletjes spelen, e-mail ophalen en chatten, geen downloads aan bijv. muziek of software). Wanneer wij op dezelfde voet doorgaan met dit internetgebruik betekent dit dat de kosten voor het internet per maand ongeveer € 30,00 gaan bedragen, € 17,95 +
€ 12,00 overschrijding. In de aanbieding wordt hierover geen enkele melding gemaakt. Zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben ondervonden?

914 7 Rapporteer

er
door ericje - Apr 16, 2004 om 12:18
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is wat download nou precies betekent. Volgens het woordenboek (http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=download) betekent het binnenhalen van elektronische data. Hier wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen een website die je bezoekt, een mail die je ophaalt, of een bestand dat je download. Vaak worden de eerste twee vergeten, maar dat worden er wel degelijk data binnengehaald. Hetnet heeft eigenlijk dus niet misleidt, maar hooguit (te) weinig informatie gegeven. Misschien is het mogelijk om het abonnenent te upgraden naar ADSL Surfen van 33 euro per maand, waar de downloadlimiet 1536MB is.

ne
door nestorjan - Apr 16, 2004 om 12:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie. Inmiddels waren wij ook al een beetje tot die conclusie gekomen. Echter het laat niet onverlet dat in eerste instantie door HetNet wel degelijk gesproken wordt in de aanbieding over "downloadlimiet" en nu wordt er gesproken over "dataverkeer". Wellicht is het upgraden naar een wat ruimere versie van ADSL een optie. Nogmaals hartelijk dank.
Groetjes,
Jan

am
door amber2307 - Apr 16, 2004 om 12:18
9 Antwoorden / 2 Vragen

en wat als je meer dan 1500 mb download volgens hetnet.... en je weet zeker dat je dat niet doet???? zoals ik.... in de nacht. pc uit en verbinding eruit... en nog download ik volgens de online rekening van hetnet ???????

nee hetnet...blijft stunten... ik heb mijn telefoon nu eruit gegooid kijken wat er dan gebeurd.... of ik nog steeds download, de enige manier om met bewijs te komen voor hetnet.....drastisch maar het kan niet anders

bj
door bjck - Apr 16, 2004 om 12:18
82 Antwoorden / 0 Vragen

Opzich is reclame marketing en marketing is vaak niet geheel vertellen wat het product inhoudt. Dit past ook niet op de zijkant van de bus etc. En marketing moet pakkend zijn, dus je haalt alle mooie gegevens van je product naar voren en deze kondig je groots aan.

De rest van het product staat netjes vermeld in de algemene voorwaarden waar je expliciet op word gewezen en mee accoord gaat bij het teken van het contract.

th
door the_insider - Apr 16, 2004 om 12:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nestorjan,

U schrijft in uw vraag (download) dataverkeer. Dit zij twee verschillende termen. Download is wat u binnenhaalt en data is meer dan dat, want uw computer stuurt ook gegevenas weg. U mag per maand 250 Mbyte aan dataverkeer hebben, dus binnenkomend en uitgaand totaal samen. Normale tekst bevat ongeveer 3500 symbolen gemiddeld per A-4tje. 250 Mbyte betekent grof gezegd 250.000.000 symbolen. Dat betekent dat als u alleen platte (dus gewone) tekst verstuurt en ontvangt, dat u dan zo'n 70000 kantjes A-4 per maand kunt verzenden en ontvangen. u is de tijd van platte tekst al lang en breed vervangen door grafisch. De meeste email vindt plaats in HTML-code en die vraagt veel meer en is afhankelijk van de grafische graad van het vrekeer. U meld ook dat u enkele spelletje hebt gespeeld, nou die vragen noghal wat dataverkeer. Vergeet ook niet dat 250 Mb eigenlijk maar weinig is, net iets meer dan 1/3 van de CD-Rom.
Kort gezegd elke byte uitwisseling die uw computer verstuurt en ontvangt wordt geteld. Wettelijk gezien klopt de informatie, maar helaas zijn vele gebruikers niet goed op de hooget met de therminoligie die gebruikt wordt.

am
door amber2307 - Apr 16, 2004 om 12:18
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Nestorjan, ik raad je aan om goed je rekening in de gaten te houden, zelf ben ik in conflict met hetnet. ik download meer dan 1500 mb per maand, volgens mij online rekening op tijden, dat mijn pc uitstaat het gebeurd constant s-nachts van 01.00 tot 05.00 uur. Hetnet reageert niet op mijn verzoeken dit te controleren, omdat op deze tijden mijn pc uitstaat.... ik ben hier al sinds 4 maanden in conflict met hetnet. en heb hierover al meerdere reacties gekregen van deelnemers die hetzelfde ondervinden.
Nu ben ik zelfs zo ver, dat ik s-nachts mijn verbinding afbreek, kijken wat er dan gebeurd

het is heel vervelend, maar om nog meer ergenis te voorkomen, even deze tip

baco
door baco - Apr 16, 2004 om 12:18
8 Antwoorden / 0 Vragen

ik raad aan @HOME :P, geen gezeik en altijd goed !