Mobiel internet op BlackBerry werkt niet
Hallo,
Ik lig sinds een aantal dagen in de clinch met Telfort. Dit omdat ik sinds oktober 2010 een abonnement met internet heb afgesloten, wat niet werkt op het toestel wat ik nu gebruik, een BlackBerry Bold 9700 Black. Telfort is en was op de tijd dat ik het abonnement afsloot op de hoogte van mijn toestel en wist dus dat dit internet niet op mijn toestel zou werken. Daar is geen vraag over gesteld. Ook kan ik nergens op de site vinden dat het internet inderdaad niet geschikt is, en ik vind dat Telfort ook niet van zijn klanten kan verwachten dat die op de hoogte zijn van deze technische feiten. Is mijn klacht gegrond en zou ik hierover een klacht kunnen indienen bij Telfort, of is dit deel van mijn contract en moet ik gewoon netjes afwachten met niet-werkend internet tot ik mijn abonnement kan opzeggen?
Jij sluit een abonnement met internet af. Jij moet dan vooraf nagaan of jouw toestel daarvoor geschikt is, niet Telfort. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid, die je niet kunt afschuiven op Telfort.
Dat is de omgekeerde wereld. Hoe moet Telfort op de hoogte zijn van alle toestellen, die iemand gebruikt / nog gaat aanschaffen en van de technische mogelijkheden?
Ik koop een oven. Dan moet de winkeljuffrouw eerst gaan uitzoeken of ik wel een cake kan bakken?
Vladja
Ik weet dat ik dit zelf had moeten uitzoeken, maar als er geen 'uitzonderingen' op de site staan, niets gemeld dat het dus niet op een BlackBerry werkt, dan had ik het dus ook niet kunnen weten.
Ik begrijp niet dat JIJ het normaal vindt dat Telfort alles voor jou moet regelen. Het is jouw telefoon, jij moet kijken of daar iets mee mogelijk is en die onderzoeksplicht heb je zelf. Kan je dat niet / wil je dat niet / heb je er geen zin in, dan moet JIJ iemand inhuren, die dat voor je doet.
Als bij alles wat ik aankoop de winkel eerst moet nagaan of het wel goed voor mij is / bij mij past / ermee overweg kan / etc., enig idee hoe duur al die producten dan worden?
Vladja
Juridisch gezien mag ik er vanuit gaan dat een product de eigenschappen heeft die je ervan mag verwachten. Als jij dus een oven koopt, dan mag je verwachten dat je er een cake in kan bakken. Is dat niet zo, dan moet de winkeljuffrouw je daar op wijzen. Ik ben dit nagegaan bij een juridisch adviseur, dit is dus een onomstotelijk feit. Het gaat er niet om dat ik met het internet om kan gaan. Telfort moet op de site vermelden dat het internet wat zij aanbieden niet werkt op een BlackBerry.
Juridisch gezien mag ik er vanuit gaan dat een product de eigenschappen heeft die je ervan mag verwachten.
Ja, je mag van de door jou gekochte Blackberry verwachten dat je ermee kan internetten, als ze dat van die Blackberry zeggen. En dat kan dat ding ook. Toevallig gaat dat niet samen met Telfort, maar met anderen wel.
Met Telfort kan je internetten. Dat klopt. Alleen gaat dat niet samen met jouw Blackberry, maar tal van andere wel.
Op benzine kan je autorijden met heel veel auto's, alleen niet met een Diesel auto.
Vladja
@Vladja: ik begrijp goed wat je bedoelt, maar ik begrijp het "probleem" van Rosanne ook goed.
Je koopt een Blackberry die gewoon geschikt is voor Internet, maar de provider die je kiest vanwege de kosten, blijkt (achteraf of iig na het afsluiten) die functie niet te ondersteunen.
Mijns inziens mag je als consument er gewoon vanuit gaan dat als een provider Internet aanbiedt en jouw toestel die functie heeft, het zou moeten werken.
De Algemene Voorwaarden lezen raad ik iedereen absoluut aan, maar wanneer je dat aanklikt en door de pagina's heen scrollt, verwacht je de gebruikelijke dingen als beëindiging, betaling en je rechten en plichten. Niet een technische uitzondering op een bepaald merk toestel.
Dat Telfort als enige uitzondering Blackberry heeft, zouden zij kenbaar moeten maken. Vooral wanneer het een los abbonement betreft zonder toestel. (het zou pas echt fout zijn als Telfort een abbo aanbiedt icm een Blackberry, terwijl zij dit niet ondersteunen).
Telfort verkoopt ook geen blackberry, dus je kunt niet verwachten dat ze wél internet voor de blackberry verkopen. Jij dient op de hoogte te zijn van de specificaties van je toestel.
Buiten dat hoeft de winkeljuffrouw jou niet te wijzen op alle eventuele wel of niet kunnen van een toestel (wat jij niet bij telfort gekocht hebt). Als je gevraagd had of dat internet op de BB werkt, hadden ze kunnen antwoorden, maar zoals je zelf zegt er is niet naar gevraagd. Het is dan ook geen verplichting voor de verkoper om te vragen of je dat abo op die telefoon gaat gebruiken, doet hij dit wel, dan kun je dit als extra service of oplettendheid zien.
Het is jammer, maar je zult moeten wachten totdat je contract afgelopen is.
Succes
[quote=sjois1 schreef op woensdag 8 dec 2010, 15:54]Telfort verkoopt ook geen blackberry, dus je kunt niet verwachten dat ze wél internet voor de blackberry verkopen. (...)
Dat argument gaat niet helemaal op, Sjois.
T-Mobile bijvoorbeeld verkoopt geen Motorola. Wil dat soms zeggen dat ik van mijn huidige provider T-Mobile geen Internet mag verwachten op mijn huidige Motorola? (Hij doet het overigens prima)
Het is nu eenmaal zo dat de meeste telefoonproducenten contracten afsluiten met providers om zo veel mogelijk telefoontjes te slijten. Bij zoiets algemeens als Internet en een algemene eigenschap van Blackberry (internetfunctie), vind ik dat Telfort duidelijk bij een los Internetabonnement moet aangeven dat hun Internet niet werkt bij dat populaire merk.
Het is niet zo dat Rosanne een onbekend merk telefoon uit Congo heeft gehaald waarvoor de technische kwaliteiten wellicht niet synchroon lopen met de techniek van de gekozen provider.
Ik geef in deze kwestie Rosanne gelijk en vind dat Telfort, ook omdat die op de hoogte waren van het merk toestel waarvoor het abonnement bedoeld is, hier qua informatie-voorziening tekort is geschoten naar de (toen: aankomende) klant toe.
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels met Telfort contact gehad en zij geven aan dat zij in de informatie tekort geschoten zijn. Dat het internet wat zij aanbieden niet werkt op mijn toestel, hadden zij moeten melden. Nu is het afwachten of ze nog wat aanpassingen in mijn abonnement kunnen doen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?
Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer